Gå til innhold

Din tabbe på kjøkkenet


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_husmora_*

Ikke min tabbe, men synes denne passer å ta fram nå i disse juletider, ikke minst for dere som skal lage pinnekjøtt :

Noen jeg kjenner skulle lage pinnekjøtt for første gang.

Første tabben var at de la det ikke i vann over natten.

Andre tabbe var at de kokte kjøttet i bare 20 minutter.

Og så konkluderte de med at pinnekjøtt ikke var noe særlig godt.

:nisseblunk:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blomkålsuppe! Det er kjempegodt. Bortsett fra når det er trykkfeil i oppskriften og både du og venninna di er for kjøkken-teite til å forstå at det er mer logisk å ha 40 gram smør i suppa enn 400 gram...

Gangen videre var som følger:

  • Stussing over merkelig gul farge
  • Prøvesmaking
  • Brekninger
  • Fordeling av skyld
  • Saksopplysninger om grad av sult og åpningstider på butikken
  • Beslutning om tiltak
  • Tiltak iverksatt: helle smøret, som hadde samlet seg på toppen, i do
  • Prøvesmaking
  • Grimaser
  • Inntak av knekkebrød

Utrolig bra :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle lage mat for første gang til min nye kjæreste. Hadde jo sett på at han laga det samme til meg en annen gang, men nå syntes jeg ikke det så heeelt likt ut..så kom han inn på kjøkkenet for å holde meg med selskap..plutselig begynte han å le...høyt! Han innså hva jeg hadde gjort feil..Jeg hadde klart å lese at det skulle med 5dl olivenolje til en marinade..i virkeligheten var det jo snakk om 0,5! dl..Vi er sammen enda, og han forteller gjerne historien om og om igjen til venner og familie..NÅ ler jo jeg å, men da var jeg dødsflau må vite=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en skikkelig tabbe på kjøkkenet i går. Det er helt utrolig at jeg fikk det til :sjenert:

Jeg skulle lage brente mandler for første gang. Først laget jeg det i en kasserolle, men de ble brent så det smakte ikke noe godt av de. Men jeg gir meg ikke så lett, så jeg prøvde igjen.

Denne gangen brukte jeg ei skikkelig jernpanne, jeg rørte hele tiden. Det sto i oppskrifta at plata skulle så på fullt, så det gjorde den.

Det begynte å ryke mer og mer av den massa i panna som ble svartere og svartere, det svei i øynene og halsen. Det var ille å stå der og røre for kjøkkenvifta virker veldig dårlig.

Tillslutt var hele kjøkkenet røyklagt og da skjønte jeg at det var noe galt. Alt er svartbrent, så jeg tømte det ut.

Da jeg vasket panna oppdager jeg at jeg har ødelagt den. Det detter av store flak så den er helt ubrukelig.

Jeg trodde skikkelige Høyang jernpanner tålte alt jeg da men........

Jeg får da hverfall ny stekepanne til jul :rodme:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudene vet hva som skjedde men jeg, som så mange ganger før, skulle servere tunfiskfilet. Filetene var ferske, så helt fine ut og oppførte seg normalt i pannen, men på tallerkenen smakte det %&/( . Mannen min er høflig, så han spiste meget behersket uten å si noe mens jeg la en liten bit på tungen og lot en bit "by accident" havne på gulvet hos hunden. Hunden og jeg tygde til omtrent samtidig på hver vår bit og begge brakk seg momentant og spydde i kor! Da klarte jo ikke mannen mer heller, så han stormet ut på badet for å kaste opp.

Når jeg skriver om det så må jeg bare nevne noe som ikke har noe med kjøkken å gjøre i det hele tatt; Mine foreldres lille valp, som på den tiden ikke kunne være alene hjemme, stiller seg opp for å bæsje på et særdeles upassende tidspunkt og -sted og siden jeg alltid har en hundepose i lommen, bestemmer jeg meg for å holde den under i håp om å bli kvitt etterlatenskapene på en uhyre diskret måte. Valpen var imidleritd dårlig i magen og stanken så grusom at jeg automatisk brekker meg, snur meg og kaster opp... På skoene til den vi sto og ventet på og som var årsaken til at hundens gjøremål ble oppfattet som ytterst upassende...

Jeg sier ikke at det var Kong Olav V, men det det kunne utmerket godt ha vært en slik situasjon... :ler:

Endret av Leo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig morsom tråd :ler::skratte:

Skriv mere a :popcorn: selv kommer jeg ikke på noen tabber. Dem er der helt klart så når jeg kommer på mine så skal jeg skrive om dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Siden det er jul, og jeg har hatt en liten bakedilla, ville jeg bake julebrødet i år i stedet for å kjøpe det.

Etter de (som var mye større enn oppskriften tilsa og jeg måtte til med tre 2L former istedet for to som oppskriften sa) hadde stått i godt over en time skulle jeg ta det ene brødet ut for å se om det var gjennomstekt (hadde allerede tappet på brødet og fått "hul lyd"). Da jeg skar over brødet for å virkelig sjekke, ség det sammen til halv størrelse (fikk sånn sufflé følelese der og da), og det var absolutt ikke gjennomstekt. De to andre brødene fikk stå noen minutter til og jeg rørte de ikke fra formene. De ble helt fine.

Andre uhell har jeg hatt med krydder, som altfor mye muskat (sånn litt til, litt til, litt myye til, ops) i hvitsaus (så hele lasagnaen smakte muskat fordi at jeg ikke orket å lage ny).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 18 år og hadde akkurat flyttet for meg selv. Dette er over 20 år siden, så det fantes ikke stekepanner med teflonbelegg eller andre "nymotens" panner. Fant ut at jeg skulle lage speilegg....

Som tenkt, så gjort......knekket eggene i panna og alt svei seg fast umiddelbart. Hadde ikke tenkt på at man måtte ha smør i panna. Den var umulig å gjøre rein, og gikk rett i søpla.

Ja, ja....man lærer så lenge man lever....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kanskje ikke kjøkkentabbe, men anyway...

Jeg hadde fått drinkmixe-sett til jul, og på et vorspiel i romjula skulle jeg vise mine kunster.. :vin:

Hele vennegjengen satt rundt spisebordet, og jeg stod ved enden av bordet og skulle lage en drink til hver.

Skulle lage Long Island, og hadde ingrediensene i shakeren og shaket i vei :)

Men... Da jeg skulle lirke av lokket for å helle drinken i glass skjedde det...

Alle rundt bordet fikk en smak av den for å si det sånn, for jeg hadde shaket MED cola, og da bygger det seg opp et ganske godt trykk inni der etterhvert...

Spruten stod, og hadde noen fortvilte venninner som måtte hjem å skifte før vi kunne dra på byen..! :sukk:

Ble ikke noe mer mixing den kvelden kan du si..

Og jeg skjønte meningen med at drinken skulle TOPPES med cola, som det så fint stod i oppskriften..! :rodme:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bakte brød selv i en periode, og for å gjøre det hele litt mer spennende en dag, ville jeg prøve noe jeg hadde sett Jamie Oliver gjøre på tv; hell blandingen av tørrvarer rett på benken, lag en grop i midten, og hell på vann. Deretter blander man det hele sammen.

Problemet tror jeg, var at jeg hadde så stor deig. Den var til to brød. Derfor klarte jeg ikke jobbe inn deigen, uten å få lekasje.

Det fløt vann og deigbiter overalt. På benken og på gulvet, og sokkene og buksene mine ble selvfølgelig våte. Kjøkkenet så ikke ut, og ikke særlig lett å vaske det rent etterpå heller.

:klaske:

:hoho: Ser det for meg!

Endret av Ce'Nedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd :ler:

Blant mine senere kjøkkentabber er bruk av rødkål i mat som normalt ikke har mye farge eller rødkål som en av de "faste" ingrediensene. Blå middag er ikke veldig appetittelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Uhåndterlig

Jeg ler så godt av denne tråden - og jeg har selv bidratt i mine tidligere "epoker" på KG.... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle steke pizza i nyvasket (samboerens verk) ovn... la inn pizzaen på rist, men akkurat i det jeg hadde lagt den inn kom jeg på at jeg burde hatt bakepapir under, for å ikke skitne til den fine ovnen...

Jeg er kjent for å gjøre ting enklest mulig, så jeg la like godt bakepapiret i bunnen av ovnen.. Resultatet ble en flott, liten brann i ovnen :fnise:

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle lage makronfyll til fyrstekake. Tok potetmel istedenfor melis. Oppdaget heldigvis fadesen før jeg fylte kakebunnen, men måtte ut å handle mer egg og mandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var rundt 12 år hadde jeg og min fire år yngre bror en gang så lyst på sjokoladekake. Men, det tar jo så lang tid å bake og ikke minst er det mye jobb og oppvask. Så vi tenkte at vi skulle lage sjokoladevafler i stedet. Så vi lagde en helt vanlig vaffelrøre, og helte oppi kakaopulver til røra fikk samme farge som en sjokoladekakerøre. Joda, det gikk helt greit å steke vaflene. Men for å si det sånn, vi fant ut hvorfor man ikke finner oppskrift på sjokoladevafler i noen kokebøker. De ferdige vaflene så helt motbydelige ut, og de smakte enda verre!

Et par år etterpå, på skolekjøkkenet, skulle vi lage lapskaus. Men så var det jo dette med å lese oppskriften nøye da. Tre teskjeer salt er ikke det samme som tre spiseskjeer, men det tenkte ikke jeg på. Da lapskausen skulle serveres til resten av klassen var det mange som ble stive i maska og fikk et litt snerpete uttrykk. Lapskausen var jo forferdelig salt! Men jeg blånektet for å ha tatt for mye salt i, jeg prøvde heller å si at noen måtte ha sabotert den...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skulle lage lasagne til sultne venninner. Veldig fornøyd med meg selv, og smilte stolt av min egen fortreffelighet på kjøkkenet (er ikke veldig flink til å lage mat, nemlig). Mine sultne venninner satt og siklet ved bordet, :spise: og jeg skulle bare strø en dæsj pepper over den ferdige herligheten før servering.

Dessverre så satt ikke lokket på... Så ut fyker femten kilo pepper (føltes det som. Iallefall hele pepperbøssen). Hurra, hurra.

Uspiselig lasagne, velbekomme!

"Ehm... Noen som vil ha frossen-pizza...?" :bukke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke helt min feil, men jeg skulle steike vafler og tok røren ut av kjøla. Så helte jeg en dæsj røre i vaffelhjernet og oppdaget at det ikke var røre, men sennepssaus i en stor bolle!

Det hadde ikke trengt å vært et problem, men stekt sennepssaus lukter skikkelig ille, fremkaller brekninger og det svir seg øyeblikkelig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...