Gå til innhold

Din tabbe på kjøkkenet


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

lagde vafler da jeg var sånn ca 10 år, sammen med en venninne. jeg klarte å miste sukkerposen oppi røra, så røra blw ganske stor etterhvert siden vi måtte jevne ut så det ikke ble sukkervafler, tror vi hadde røre tilsvarende 5 egg, til vanlig bruker vi to...

mange vafler, som smakte eggedosis... lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LoisLane

Har hatt noen morsomme på skolekjøkkenet. En jente prøvde å ha oppi 1 1/2 desiliter bakepulver i stedet for teskjeer... Klarte heldigvis å stoppe henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort maaaange tabber på kjøkkenet, men husker spesielt en gang jeg skulle ha en veninne og dattera hennes på kjøttkakemiddag. Køttkakene var altfor løse; det gikk imidlertid greit å steke dem. Men da jeg skulle koke dem i sausen løste de seg opp og det hele ble en eneste graut....Ikke særlig lekkert. :ler:

Må også fortelle om sønnen på 10 som i åtteårsalderen skulle lage sjokoladekake. Han fikk ta seg ut på kjøkkenet helt på egen hånd helt til den skulle inn i ovnen. Da kaken var ferdig stekt var den ca 1/2 cm høy. Hvorpå prinsen utbryter i glede og begeistring: "Mamma! Jeg har klart å lage en helt flat kake. Det klarer ikke du!"

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat mat, men... Som den nye husmoren jeg ble for mange år siden skulle jo kaffekannene være reine inni må vite. Jeg skulle ha min far på besøk, kokte kaffe, helte på kannen og mannen drakk, uten et ord. Helt til jeg selv smakte på kaffen.... Zalo...

Han glemmer aldri den kaffen, ei heller hans påfølgende natt.... :rodme:

Endret av vimselims
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bakte brød selv i en periode, og for å gjøre det hele litt mer spennende en dag, ville jeg prøve noe jeg hadde sett Jamie Oliver gjøre på tv; hell blandingen av tørrvarer rett på benken, lag en grop i midten, og hell på vann. Deretter blander man det hele sammen.

Problemet tror jeg, var at jeg hadde så stor deig. Den var til to brød. Derfor klarte jeg ikke jobbe inn deigen, uten å få lekasje.

Det fløt vann og deigbiter overalt. På benken og på gulvet, og sokkene og buksene mine ble selvfølgelig våte. Kjøkkenet så ikke ut, og ikke særlig lett å vaske det rent etterpå heller.

:klaske:

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tror jeg ler meg ihjel av disse innleggene! Trengte det i dag.

Kan jo fortelle om en av mine (utrolig mange) kjøkkenbrølere. Noe får jeg til, men gjærbakst ligger ikke for meg.

Hadde fått Jamie Olivers kokebok til hus, og skulle prøve å bake honning- og bananrundstykker. Tenkte vi skulle bruke opp et spann(!) med honning vi hadde fått i gave... Tanken var god den.. I denne boka finnes det først en steg-for-steg-guide til gjærbakst generelt. Etter punkt 5 var det mulig å tilsette resten av ingrediensene til oppskriftene som fantes på de neste sidene.

Så jeg begynte. Lagde en flott deig av vann og det vanlige. Satte til heving og lurte litt på når jeg skulle tilsette honning- og banan-blandingen (på nesten 7 desiliter...) som jeg hadde lagd i forkant. :klø:

Slo opp på riktig side, der det klart og tydelig stod at blandingen skulle brukes i stedet for vann til å begynne med. Jaja. Det er fremdeles håp, tenkte jeg. Helte blandingen over den flotte deigen, og begynte å kna. Det ble jo klart et sant griseri, og jeg valgte å tilsette mer mel. Det måtte så mye mel til at jeg gikk tom, og gikk det store steg til å bruke rugmel. Til slutt var deigen ferdig. Den var så stor at jeg måtte dele deigen i to og elte i hver sin form. Det delikate oppskriften forklarte at de 10-12 rundstykkene skulle stå i ovnen i ca. 20-25 min.

Jeg lagde 15 rundstykker, store som julebrød (det var jo omtrent det antall som skulle være i følge oppskriften!), men det kunne likegodt vært nærmere 30. De stod i ovnen i 2 og en halv time, og var rå inni når jeg tok de ut. Spiste en på trass, men det var så kompakt at jeg hadde vondt i magen i nesten 2 dager.

Er det mulig............. :murvegg:

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bakte brød selv i en periode, og for å gjøre det hele litt mer spennende en dag, ville jeg prøve noe jeg hadde sett Jamie Oliver gjøre på tv; hell blandingen av tørrvarer rett på benken, lag en grop i midten, og hell på vann. Deretter blander man det hele sammen.

Problemet tror jeg, var at jeg hadde så stor deig. Den var til to brød. Derfor klarte jeg ikke jobbe inn deigen, uten å få lekasje.

Det fløt vann og deigbiter overalt. På benken og på gulvet, og sokkene og buksene mine ble selvfølgelig våte. Kjøkkenet så ikke ut, og ikke særlig lett å vaske det rent etterpå heller.

:klaske:

For å gjøre dette bør man ha en spesialbenk eller brett med forhøyde kanter slik at ikke noe renner over. Du vil ofte se at dette brukes i filmer, enten gamle filmer eller filmer som beskriver eldre tider når det er en scene fra et kjøkken. De viste hva de trengte da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde suppe på vann en gang... Kokte vann og hadde oppi grønnsaker - men jeg var liten da, så er kanskje unnskyldt...

Jeg husker ingen nå, men jeg driter meg stort sett ut på kjøkkenet hver dag jeg :rodme:

Men tanten og onkelen min fikk fiskeboller i MELK en gang... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra foodprosessoren på benken fordi telefonen ringte, da jeg kom tilbake var det bolledeig over hele kjøkkenet. Den hadde "beveget seg" av benken og lå på gulvet og "sprutet" deig. :ler:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo fortelle om noe kjæresten min gjorde. Han bor i kollektiv og en av samboerene hans hadde laget drink i blenderen, men fikk ikke ut beholderen. Han søkte hjelp hos min kjæreste, men det var noe han kanskje ikke skulle gjort. Kjæresten min sier "vi må sette blenderen på pause!" og setter på pulserende :roll: Trenger vel ikke si at drinken havnet utover hele kjøkkenbenken :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LoisLane

Samboeren kom ut fra kjøkkenet og spurte med et smil: - Det går vel an å koke egg i mikroen?

Jeg trodde han tulla, og sa ja, sikkert. Tre sekunder etterpå eksploderte egget i mikroen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne må jeg henge meg på.... :ler:

Jeg var vel en 9-10 år og skulle for første gang prøve meg på gjærbakst - hveteboller må vite. Jeg fulgte oppskriften nøyaktig, blandet sammen det tørre, kokte melken og løste opp gjær og blandet det hele sammen til en riktig så fin deig. Trodde jeg. Dvs. deigen ble jo fin, men siden den stakkars gjæren ikke tåler mer enn 40 grader så ble det jo ikke så mye heving av de bollene akkurat. Det sto jo i oppskriften at melken skulle varmes, men ikke hvor mye.

Bollene ble på størrelse med småkaker og kunne omtrent brukes som sprettballer etterpå. De ble både seige og kompakte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg var vel enda i barneskolealder, og skulle lage Hiawatas rundstykker fra Bestemor Ducks kokebok (har den enda)

jeg går i gang på kjøkkenet, og skal akkurat til å sette deigen til heving da mamma ropte "husk å lage dobbel porsjon!"

og jeg lager dobbel, dvs i stedet for å lage en ny deig i en ny bolle så tilsetter jeg bare i den deigen jeg allerede har.

deigen så helt fin ut da jeg satte den til heving.

og den så enda helt fin ut når den var ferdig hevet.

men jeg måtte ha glemt noe, f.eks mer mel?

for da jeg skulle ha den på bordet fløt den utover bordet med kurs for kantene, og jeg brølte "MAMMA!!!"

rundstykkene ble helt fine dem (etter ganske så mye mer mel) men jeg laget aldri mer Hiawatas rundstykker...

jeg var vel en ca 13 år, og satt til å lage vafler en helg utenfor butikken til pappa (noe slags jubileum i det senteret), og jeg måtte opp i 2.etg til kjøkkenet for å lage mer røre hver gang jeg trengte det.

jeg lager alltid vafler på slump, og de blir alltid gode.

men en gang jeg var innom kjøkkenet så satt der en kjekkas, så jeg ble litt forfjamset, så jeg sleivet sammen en røre og løp ned igjen.

jeg hadde røra i vaffeljernet, og når røra fløt utover kantene så skjønte jeg jo at noe var galt, og la så merke til at røra var veeldig tynn...

jeg måtte mao opp på kjøkkenet igjen (kjekkasen var enda der selvfølgelig, jeg var litt flau da) mens en av de ansatte sto og skrapet vaffeljernet fritt for eggedosis med melk...

jeg ser ut til å være flink å glemme mel... *rødme*

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig tråd! :ler:

Jeg hadde invitert noen venner på raclette en gang jeg bodde på hybel. Jeg valgte mandelpoteter, for det er jo en flott potetsort. Skulle ønske noen hadde fortalt meg forskjellen på melne og ikke-melne poteter. I stedet for poteter med smeltet racletteost ble det potetmos med racletteost. :forvirret:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe! fin tråd!

ettersom jeg er veldig glad i å kokkelere og eksprimentere på kjøkkenet har det følgelig blitt mange resultater... :ler:

men en episode sitter spikret, og det var den første uken jeg og min nåværende mann begynte å date. jeg inviterte på middag, og med en påtatt selvsikkerhet oppfordret jeg han til å velge sin favorittrett, for jeg kunne jo lage ALT!!

uheldigvis var kjøttkaker den store livretten, og de skulle være hjemmelaget!

slukøret gikk jeg i gang med å planlegge min første kjøttkakemiddag, og fant en oppskrift jeg synes så grei ut. i en nervøs tåke klarte jeg selvsagt å bruke for mye potetmel (klassiker?). da jeg skulle forme kakene, klarte jeg overhode ikke få til den runde formen, men de ble små, tynne(!) og klumpete!

og da jeg gikk løs på sausen hadde jeg så dårlig tid at fargen ble grå-brun...

det var i hele tatt en uspiselig rett, og gjett om jeg var flau...

middagsgjesten ble veldig skuffet, og enna får jeg høre kommentarer om de kjøttkakene..

det hører med til historien at jeg har laget det meste på kjøkkenet, men kjøttkaker har jeg aldri mer prøvd meg på...

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...