Gå til innhold

Din tabbe på kjøkkenet


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_husmora_*

Jeg er ei erfaren husmor som alltid har hatt alt under kontroll på kjøkkenet, inkludert gubben og ungene. En dag skulle jeg steke noen karbonader til oss før jeg skulle løpe på et møte. Midt i forberedinga innså jeg at dette rekker jeg ikke og må bare fly. Så jeg fløy ovenpå og ordnet meg og kom ned igjen til en røyksky, verandadøra på vid vegg og en sint gubbe på verandaen med stekepanna i hånda og jeg vet ikke hvem det røyk mest utav :sinna:

Jeg hadde glemt at jeg hadde satt smør i panna og skrudd plata på fullt! Gjett at det tok fyr og for en forferdelig stank! Det tok meg flere timer å vaske ned kjøkkenet med jif-skurekrem, etter at jeg hadde vært på møte med brentlukt over hele meg.

Nå lager jeg aldri mat når jeg er stressa. Hele huset kunne tatt fyr. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, vi oppdaget at den nyinnkjøpte seriekoplede brannalarmen ikke fungerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min venninne og jeg ferierte på hytta da vi var en 10-12 år. Vi kom begge fra moderne hjem med elektrisk komfyr, så da vi skulle koke egg på gassblusset kom vi frem til at de måtte få ekstra koketid siden gass sikkert ikke var like effektivt som strøm. Det var veldig hårdkokte egg vi spiste den dag.

Jeg skulle bake pepperkaker til et møte og brukte melis i stedet for mel. Kakene ble til hårde kjeks som var så søte at det var vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var mindre skulle jeg lage sjokoladekake.

Problemet var at midt i kakebakingen fant jeg ut at jeg ikke hadde nok hvetemel, istedet fant jeg sammalt hvete i skapet.

Istedet for en deilig saftig kake fikk jeg en halvgrov sjokoladekake som bare ste-faren min ville spise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_adams mamma_*

glemte en gang gjær i piazzaen...undret over hvorfor den ikke ville heve..lunket vann på nytt og blandet gjæra inni deigen ..ble litt lengere å vente på maten..men men..det ble pizza tilsutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. jeg har lagd

Svidd grandiosa ca 5 ganger. Sambo sier at jeg må være den værste kokken ever.

Jeg har lagd marsipankake og glemt at man skal legge bunnen på serveringsfatet før man begynner å legge i fyll og legge på lokket.. kom på at jeg hadde sett noen løfte hele kaka og brette inn lokket under slik at man kan trygt flytte den over fra plastikk og over på fatet. problemet var bare at jeg sikkert hadde i alt for mye krem i fyllet så alt bare skled fa hverandre. til slutt ga jeg opp og løftet alt over på serveringsfatet med plastikken under. og klippet av det som stakk ut rundt kanten. Kaken så forferdelig ut. På den ene siden var den nesten 12 cm høy og på den andre max 5... men god ble den da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv bommet skikkelig en gang vi hadde gjester. Skulle steke skinke i ovnen, men hadde ikke steketermometer da. Trodde det var nok tid, men da det kom på bordet og ble kuttet var skinken HELT kald, selv om den hadde vært i ovnen for over en time. Ble flau, ja!

Andre gang var da jeg prøvde å imponere svigers.. Den sausen ble nok helt forferdelig.. Det ble litt mer melk, da mistet den smaken, da tok jeg mer krydder og salt og da ble det for sterkt.. og sånn fortsettet det til jeg hadde ikke noe mer plass i kasserollen. Det ble mye saus det! Vet ikke hva som skjedde at jeg mistet alt kontroll? Sikkert nervøs over å må imponere nye mennesker :ler:

Men jeg må bare legge til - det har blitt mindre 'ulykker' i det siste tiden, jeg har blitt litt flinkere kanskje? Eller bare mer treffsikker og tar ikke mange sjanser da det er snakk om gjester. Det MÅ være bra.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Vil helst ikke huske det, men satt på nett en gang og glemte at det var pizza i ovnen. Den var blitt uspiselig og tørr, heldigvis var jeg alene. Ellers pleier jeg ikke å gjøre noen tabber, dvs på kjøkkenet, har skjedd par ganger at jeg har skjært meg i fingeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madre Mia

En kompis av meg skulle bake brød mens kona var borte. Han satte deig til omtrent 6 brød og satte den til hevings. Jada, den hevet seg godt den og han bakte ut tre brød og heiv de i ovnen. Etter en stund begynner det å lukte rart og da ser vi at brødene er digre, deigen har rent over panna og ligger på bunnen av ovnen, og tyter til og med ut stekeovnsdøra! Fyren hadde brukt seks pakker gjær til seks og lurte på hva galt han hadde gjort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle lage peppernøtter en dag før julen.

Så var pepperboksen tom og lang vei til butikken. man tager hva man haver....se der ja...der fant mor spansk pepper. Går helt fint.

deigen ble ferdig, de ble trillet ut,trykt litt ned på brettet. De duftet herlig på kjøkkenet.

Da kommer noen venner på besøk. jeg koker kaffe, saft til barna og et stort fat med ferske peppernøtter.

Min treåring er den som forsyner seg først...han setter i et hyl. De andre trodde han hadde bitt seg i tungen....mens han blir trøstet av mor forsyner de andre seg. ja der ble det mye gjeiping....

jeg hadde hatt i like mye av spansk pepper som det skulle være av vanlig pepper. Jeg kunne svi de fleste nebb....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klart å gløyme slikkepotten på kanten av den heimelagte pizzaen etter å ha brukt den til å få utover tomatsausen...den smelta i ovnen.

Tanten og onkelen min passa oss ein gang da me var små. Det var nærme jul og dei finner ut at me skal lage kakemenn. Dei finner oppskriftsboka til mamma og oppskrift på kakemenn og synes den ser litt liten ut, så dei dobler den. Det er den oppskrifta mamma vanlegvis halverer pga. den er så stor :P Me lagte kakemenn i to dager, og til slutt vart det forsøkt å lage kakemannhus for å bli kvitt siste resten (fungerte dårleg).

Ei anna tante var på besøk hjå oss og skulle lage boller. Mamma lagte graut til middag og alt virka i grunnen greit...bortsett frå at mamma hadde lagt dobbelt så mykje graut som planlagt...og tanten min hadde laga dobbelt så mykje boller. 128 boller er ein del...og riskrem vart det også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde laget havregrøt til frokost og siden jeg hadde fått lite søvn var jeg ganske så trøtt. Jeg skulle ha kanel på grøten, og så vidt jeg kunne huske så var det kun kanel jeg hadde fra black boy, alt annet krydder var fra andre produsenter. Så jeg strekker meg etter det eneste blackboykrydderet på hylla, men i det jeg begynner å strø over merker jeg at det lukter feil. Det jeg strør over er Garam masala....jeg hadde helt glemt at jeg hadde kjøpt dette fra Black Boy også. Kanelen står oppå microbølgeovnen og slett ikke på hylla. :klaske:

Det smakte....spesielt kan man si. Det var spiselig, og det var ikke egentlig vondt, men jeg foretrekker definitivt kanel ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På mamma og pappas bryllupsdag da jeg var rundt år, skulle jeg overraske med sjokoladekake til de kom hjem. I oppskriften skulle det være to ss med kaffe, og jeg finner frem kaffeboksen og hiver oppi to ss med kaffe. Det jeg ikke tenkte på var at kaffen skulle være ferdig traktet, ikke to ss kaffepulver! Ble mye glasur på den kaka for å gjemme kaffesmaken, for å si det sånn!

Første gang jeg skulle lage middag til min samboer (som er kokk), skulle jeg lage noe raskt og enkelt, amerikansk gryte (fra pose). Har laget denne hundre ganger før, men nyforelsket som vi var da, måtte jeg jo bort å kose litt mens gryta stod og kokte. Trenger vel kanskje ikke å si at det smakte svidd. Samboer var veldig høflig og sa at det var helt greit og spisendes, men da jeg sa at dette gikk ikke an, så var han enig. Ble visst kinamat den dagen, ja! Typisk å ødelegge noe man mener man kan...

Utrolig morsom tråd!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Satt fyr på popkorn-gryta..

glemte den på ovnen med lokket på og oljen i. Pleide å varme oljen før jeg la i kornene. NEVER AGAIN!! Da jeg åpnet lokket (dumme meg) stod det en flamme som var like bred som gryta og 1 1/2 m høy opp. Ja, da trodde jeg at jeg skulle dø, og ta den stakkars familien min med i samme slengen. Heldigvis fikk faren min slukket det, og etterpå ble han så sinna så han kylte gryta ut av kjøkkenvinduet! :ler:

Mange år siden, meg jeg kjefter fortsatt på sambo når han setter på stekepannen og så setter seg i stua og ser på tv.

Passe seg for å gå fra gryter og panner med olje, det kan få fatale konsekvenser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Også forveksler jeg paprikakrydder og kanel titt og ofte. Ostesmørbrød m/kanel, potebåter i ovn m/kanel, risengrynsgrøt m/paprikakrydder. Ja, en skikkelig gourmet det er det jeg er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

To tabber fra min tid som hushjelp på mitten av 60 talle.Erter stuing av gule erter og pottetmel i stuing.Stuingen var rimelig seig.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Helt utrolig morsomt :ler: Mange tabber jeg har gjort selv. Spesielt å ta feil krydder på grøten;) At jeg ikke lærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle lage middag til gjester og holdt på med flere ting samtidig. Hadde forberedt meg litt og hakket/skåret opp ting og lagt i boller på forhånd. I det middagen er ferdig skal jeg bare tømme bollen med hakket persille oppi sausen før jeg serverer. Men jeg tar feil og tar bollen med hakkede nøtter som var til desserten isstedetfor, effektiv som jeg var rekker jeg å registrere feilen akkurat i det jeg har vispet inn alle nøttene...

Fikk noen kommentarer for original viltsaus :)

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tar lett feil av karri og kanel,sukker og salt... :ler: I julen presterte jeg å servere hele familen risengrynsgrøt med sukker,smørøye og karri!!! :ler: Jeg har også tatt feil av salt og sukker når jeg laget vafler,og jeg har kokt pinnekjøttet tørt to ganger...I slike tilfeller sier ansiktsuttrykket til gjestene mer enn tusen ord.. :fnise: Jeg vurderte en gang i tiden å utdanne meg til kokk.Tror det er bra at det bare ble med tanken.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...