Gå til innhold

Din tabbe på kjøkkenet


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Skulle lage pose-gryte fra Toro, og jeg skulle ha i 5 dl vann. Jeg var student, og hadde ikke litermål enda, men gryta hadde jo dl-mål, så jeg brukte det. Gryta kokte, men jeg synes den var fryktelig tynn selv om den sto langt over oppgitt tid. Først da gikk det opp for meg at målet i gryta oppga noe helt annet enn dl, og jeg hadde vel tatt i rundt 3 liter(!) vann.

Prøvde å helle ut masse væske slik at konsistensen (og forhåpentlig smaken) skulle bli ok, men det smakte helt forferdelig og konsistensen var også bare ekkel. :snurt:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har det vært svidde taco skjell og risengrynsgrøt som ble kokt med for mye melk.

Karri på grøten min istedet for kanel.

Og ei sjokoladekake som var høy og fin,men helt umulig å kutte opp da den var for hard. :fnise:

Nå har jeg også lært at å lage smoothie med en blender som ikke ikke har lokk i bunnen,det går ikke bra. :fnise:

Det ble jordbær og sukker overalt her,men jeg og datteren min fikk oss en god latter.

Endret av sommermor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Jeg har nesten kuttet av meg pekefingertuppen på en stavmikser en gang. Søstrene mine og jeg skulle lage pesto, og jeg, som den mest erfarne (!) kokken, tok ansvaret for pestoen. På mystisk vis kom fingeren inn i stavmikseren mens den fortsatt gikk. Vi fikk teipet og plastret tuppen på plass på et vis, men jeg har ikke fått tilbake følelsen i den delen av fingeren.

Det hører med til historien at den yngste søsteren min ble sur fordi jeg ikke ville ta oppvasken den kvelden :fnise:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er umulig :opplyser: Hun hadde bare i mer potetmel fordi hun trodde oppskrifta var feil.

det er faktisk mulig å gjøre det.. har også ei venninne som gjorde det samme

edit: feil person jeg quota gitt..

Endret av halu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kone fikk den geniale ideen om å lage potetgull. Kl 4 om natta. Ei relativt liten gryte med kokvarm olje blir fort full. Kokvarm olje på komfyrplata resulterte i flammer. Jeg hørte noen gloser fra kona, og ser flammene stå opp fra gryta. Heldigvisc var jeg rask i rekasjonen, og fikk fram boksen med brannslukningspulver og fikk avverga katastrofen.

Vi fikk oss en grundig vaskejobb etterpå, men heller vaske bort brannslukningspulver, enn aske. Og heretter holder vi oss til kjøpepotetgull :popcorn:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle bake brød for første gang, satt dem opppå vinduskarmen bak sofa for etterheving. da jeg skulle vaske rundt neste dag luktet det merkelig sånn eddik lukt:D jeg hadde glemt brødet:D holde meg til kjøpsbrød.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at lammekjøtt suger til seg væske bedre enn kyllingkjøtt. Så hvis det står "3 dl olje"som du skal steke lammet med,så gjelder ikke dette kylling,ble svææært oljete den maten ja.

Jeg skulle lage indisk rett med lammekjøtt,men kjøpte heller kyllingkjøtt og resultatet ble veldig grisete...

Aldri løp ned for å kaste søppel når du har varmt olje på komfyren,det kan hende at når du skal tilbake så funker ikke heisen og du må komme deg fortest mulig opp 9 etg før oljen brenner.. :sjenert:

prøv heller aldri å koke melk i vannkokeren...

og sist men ikke minst: hvis du skal bruke stavmixeren til en suppe(eks linsesuppe for å mose linsene),så skru på mixeren ETTER at du har puttet den ned i gryta,ikke før mens du sakte fører armen mot den boblende gryta

:)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nyyx

Vel.. Exen min putta grandiosa inn i mikrobølgeovnen da jeg kom jeg fra skolen (altså, han skulle være flink..)

Kan si at det ikke gikk så veldig bra, og at noen måtte vaske mikrobølgeovnen.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabbe og tabbe....

Bolledeigen igår ble litt underlig i konsistensen.

Burde husket og tatt i egget jeg skulle hatt i.

Men bollene var gode de asså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lese meg gjennom denne tråden (takk for mykje god latter!), er det kanskje på tide å komme med eit godt tips for å få svartsvidde gryter reine igjen:

Ha litt vatn i gryta og tilsett bakepulver (ei ts eller to). Dersom det er veldig svidd, kan du koke opp vatnet. Dette fungerer kjempebra, sjølv dei mest vartsvidde grautgryter vert skinnande reine!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg huskes fortsatt for brownien jeg laget på ungdomskaféen jeg jobbet på.

Vi laget alltid nok røre til to svære langpanner. Og så har jeg aldri vært helt god på dette med korttidshukommelse og tall, så jeg endte med dobbel sukkermengde, minst. Så da måtte jeg jo ha oppi litt ekstra smør. Og så var det et eller annet som skjedde etter at jeg hadde satt den i ovnen, så den ble stående en halvtime lenger enn planlagt.

Gutta lente den opp mot veggen utenfor, hoppet på den og den lot seg fortsatt ikke dele :fnise::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort mange tabber gitt :) En av dem var første gang jeg laget en slags smørkrem til en kake jeg synes er så god. Noe gikk gærent og en av gjestene påpekte tørt at det så ut som jeg hadde smurt kukost på kaken... Deilig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Exen min putta grandiosa inn i mikrobølgeovnen da jeg kom jeg fra skolen (altså, han skulle være flink..)

Kan si at det ikke gikk så veldig bra, og at noen måtte vaske mikrobølgeovnen.

:fnise:

Den gang jeg bodde på hybel og ikke hadde stekeovn laget jeg grandis i micro støtt og stadig, det gikk helt fint det :) Delte den i to da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nyyx

Vel, det gikk ikke så bra for han. Det var en gammel mikro og han stappa hele pizzaen inn. Den lå egentlig skikkelig klemt inne i mikroen. Haha! Jeg lo meg jo skakk i hel, men han syntes ikke det var så morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fått for meg å koke kraft og fant oppskrift og handlet inn, og lånte den store 20 liters gryta til mamma. Fulgte oppskriften til punkt og prikke, og etter at jeg hadde silt fra beina stod jeg igjen med ca 10-12 liter. i følge oppskiften skulle dette kokes inn til ca halvparten. jeg kokte og kokte, og etter lang tid stod jeg igjen med 5 liter lim... den gikk i vasken gitt! Første og siste gang jeg prøver meg på kraft. Holder meg til buljonterninger fra nå av!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del lurer litt på hvordan kanel passer sammen med annanas. Ikke sikkert at det er så galt. Kanskje jeg skal sette av et passende område neste gang for å prøve.

Bare for å gi svar på et veldig gammelt innlegg; det passer veldig godt sammen! Vi fikk grillet ananasskiver med en slags kanel- og vanilje- (tror det var vanilje)saus på en restaurant, uutrolig godt :jepp:

Jeg har nok en god del tabber på kjøkkenet, men den jeg husker best akkurat nå var da jeg skulle lage boller en gang. Jeg kom til punktet hvor jeg skulle varme melken. Jeg visste at det var viktig at den ikke var for varm, og pleide derfor ofte å varme den i vannbad. Vet ikke helt hva jeg tenkte med, men jeg satte iallefall desilitermålet i plast med melken i, rett på stekeplaten.. Den smeltet visst litt gitt! :gjeiper:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min største kjøkketabbe har ingenting med matlagning å gjøre. Og før dere leser videre, ber jeg om at dere tror meg når jeg sier at jeg var edru, selv om historien beskriver et eklatant eksempel på alkoholmisbruk. Saken er at jeg var litt skjødesløs, og sannsynligvis litt klønete også. Men det var i tillegg en dårlig kork. Disse uheldige omstendighetene førte til at en nesten helt full flaske ble knust.

Detaljene er ikke vesentlige her; poenget er at vi nå er medlemmer av en eksklusiv klikk av mennesker som har vasket kjøkkengulvet med konjakk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg lager alltid hjemmelaget vaniljesukker til jul hvert år, og i fjor var intet unntak. Det skal jo stå ganske lenge og kverne nedi foodprocessoren, så jeg gikk i stua for å styre med noe annet. Hva hadde missdior glemt? Joda, å sette i den siste delen slik at lokket var tett... for det var det altså ikke. Jeg fattet mistanke da det smakte vanilje av luften i stua. Needless to say, hele kjøkkenet og stua var dekt i tynt, tynt vaniljepulverstoff. HERREGUD!

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tabbe var da jeg fikk beskjed om å koke poteter til mor kom hjem fra jobb. Flink som jeg var satt jeg på en kasserolle med vann og poteter. Så gikk jeg tilbake for å se på tv. så står naboen på døren, naboen fra over gata, og lurer på hvorfor det siver svart røyk ut fra huset vårt. Trenger jeg å nevne at potetene var kullsvart og kjelen måtte kastes?

Ellers så har jeg gjort den klassiske bliket på litermålen å tatt 1 liter istedefor 1 dl.

Har også klart å tørrkokt fårikål, ganske trist for jeg klarte samtidig å tørrkoke potetene. heldigvis kunne fårikålen reddes, men vi måtte ha nye poteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublet med sønnen min sin bursdagskake foran familien min og landet med fjeset nedi den foran hele familien!

Skulle lage meg blåbærsmoothie glemte å sette på lokket på blenderen og for å si det sånn så måtte jeg rundvaske hele kjøkkenet!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...