Gå til innhold

Din tabbe på kjøkkenet


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hihi, morsom tråd^^,

-Jeg tok feil av sukker og salt-bøssa da jeg skulle ha salt på popcornet. Virker som en klassiker i denne tråden :P

-Tok kanel i stedet for karri i hvitsaus

-Hadde i for mye melk da jeg skulle lage potetmos, den ble skikkelig blaut.

-Skulle lage rullekake på hybelen, og vet ikke den dag i dag hva som gikk galt, for den var padde flat og sprø som knekkbrød:P

-Skulle lage snickerskake noen år senere, det var en ekstremt enkel oppskrift jeg hadde fått pga. rullekake-katastrofen ovenfor. Det var klin umulig å gjøre noe feil. Var bare å blande alt i en bolle, rekkefølge eller noe sånt spilte ingen rolle. Tar ut kaka og ser fin ut i det jeg setter den til å kjøles. Etterpå går jeg for å ta av springforma. Sekundet den fjernes; splætt. Fløt utover og det så ut som om noen hadde spydd på bakepapiret :fnise: Delikat... Men den smakte godt :) 

Min samboers; Han pleide å rive bakepapiret av rullen frem for å klippe, så en gang vi skulle steke pizza så var det en del "overskuddspapir" på den ene enden. Da han skulle ta ut pizza'n kom papiret borti elementene i taket på ovnen og tok fyr. Vips står samboeren min og brøler trippende om hjelp mens han holder et glohett stekebrett med en meter høye flammer fra bakepapiret :hoho:  Jeg er herdet etter jobb innen industri så brann er jeg vant med. Røsket av papiret så raskt at pizzan blir liggende og drukner papiret i en bakebolle i oppvaskkummen som heldigvis var full av vann. Han begynte å klippe bakepapiret av rullen etter det :fnise:

Min mors; jeg kom gående hjem fra skolen og kjente en merkelig, stram lukt. Jo nærmere jeg kom hjem, jo verre ble den. Kom inn oppkjørselen og det kommer røyk ut av det vidåpne kjøkkenvinduet som stinker noe inni helv...! Joda, mutter'n hadde klart å miste en pakke med gummistrekk ned i en glodhet ovn! Så det lå en svidd, fargefull klump av gummi og plastikk nederst i ovnen:fnise: Tror det er merker etter det enda i ovnen hennes:P

Anonymkode: e8317...569

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Hadde lagd After Eight-kake en gang, faktisk første kaka jeg har lagd.

Jeg skulle vise den frem til foreldrene mine, og helte litt mye på brettet, og - splætt - der lå den på golvet :( 

Heldigvis var det nyvasket, så bare å spa den opp igjen, gikk bra det. Veldig god var den også.

 

En gang skulle jeg lage lapskaus  til meg og turkameraten min, under tur i Jotunheimen. Hadde en buljongterning oppi som dessverre ikke løste seg opp helt, og da vi skulle spise, så spiste han den, og det var visst ikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var blitt sammen med en mann og mistet saltet i en levergryte. Han overtok rollen på kjøkkenet og ble overrasket etter to år når jeg laget mat. Jeg sa at jeg er håpløs på kjøkkenet. Jeg la på meg åtte kilo når han var kjøkkensjef.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Skulle lage grønnsaksgryte en gang, noe som ikke høres så vanskelig ut, men hadde for lite grønnsaker oppi og altfor mye vann, og det smakte virkelig ikke noe godt. Prøvde å redde suppen med å ha litt pasta oppi for å gjøre den fyldigere, men det ble bare enda verre, så alt måtte bare kastes. 

Anonymkode: 8f903...48d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan altså lage mat uten store katastrofer, men i en periode var jeg helt hekta på mac&cheese, de blå pakkene  med makaroni og ostesauspulver.

Jeg kan tenke meg at jeg lagde det rundt 10 ganger før jeg oppdaget at det skulle bare være en halv dl melk oppi, ikke 5 dl :rodme: Forsto ganske fort hvorfor det ble mer som en suppe enn noe annet 😂

Noe jeg derimot ikke kan er å bake! I påska fant jeg en fin oppskrift på appelsinkake. Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, tok høyde for ulik steketid pga forskjell på ovner og slik.

Etter en time i ovnen på samme temp. som oppskriften sprakk den på toppen, og når jeg sjekket med bakenål var den tørr og fin. Ferdig!

Men den var jo ikke det da, rå inni og når den kom ut av ovnen sank den helt sammen. Aner ikke hvorfor 😂

En annen greie jeg ikke får til er 1-2-3 Boller. Følger oppskriften men likevel er det en svær flat bollekake som kommer ut fra ovnen. De blir derimot gjennomstekt 😂

Anonymkode: a577e...c2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo som alle andre svidd både grøt og andre ting, jeg har funnet et kjempetriks! Fyll den brente gryta med vann, ha oppi  maskinoppvaskpulver og la det koke opp. Det blir ordentlig rent, ordentlig raskt! Så er det bare å skylle veldig godt (eller vaske i maskin).

Anonymkode: a577e...c2c

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke tull men i en oppskrift sto det at man skulle putte det i et dørslag.. 🤔 Trodde seriøst jeg skulle kaste det på en dør. Vet nå at det er en sil!!😂🙈

Anonymkode: b9812...50e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet min karriere på kjøkkenet i 4-5 års alderen. Hjemme hos mormor og morfar gikk det en del kaffe. Dette så jeg at de lagde ved å ha kaffepulver i kaffefilteret. Enklere får det jo ikke blitt.

En morra våknet jeg før morfar skulle på jobb og tenkte jeg skulle være snill å gjøre istad kaffen. Det ble riktig mengde med vann i kaffetrakteren og kaffemål. Jeg kunne jo telle.

Samtidig syns jeg det så stusselig ut og siden krydderhylla var rett ved siden av, så blandet jeg i litt andre diverse ting også. Salt, pepper, grillkrydder, paprika var iallefall bankers.

Stolt som jeg var så tok jo morfar frem kaffekoppen, men den var visst ikke helt det samme :alice:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt ok kjøkken kunnskaper men jeg lærte the hard way at det ikke lønner seg å ha det travelt når man koker grøt, satte på full fart for at det skulle gå litt fort og da ble den naturligvis svidd. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug

Jeg kremerte et pitabrød i mikroen da jeg var ung og bodde på hybelhus. Tenkte ikke på at de varmes fra innsiden og ut, så det blåste seg jo opp og tok fyr. Helt utrolig hvor mye røyk det kan bli av et pitabrød! Det så ut som en kokosnøtt da det var ferdig :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg serverte samboeren min havregrøt med grillkrydder på her om dagen :ler: 

Anonymkode: a7e6d...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og jeg husker godt da mamma hadde vært på jobbfest og kom hjem litt bedugget utpå natta, og skulle være snill å koke egg til barna sine så vi kunne ha til frokost dagen etter. Hele familien ble vekt av brannalarmen og en intens, sterk lukt av brent, råttent egg. Mamma hadde sluknet på sofaen, og tørrkokt 4 egg :ler: Det luktet helt jævlig, og det måtte sprengluftes i hele huset.

Anonymkode: a7e6d...1dc

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lagd havregrøt til frokost. Tok på kanel og toppet med banan, men da jeg smakte innså jeg at det jeg trodde var kanel, egentlig var karri.

Kvalmende. 

Anonymkode: 15ca3...8d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk en halv røkt laks. Hadde aldri brukt det før.skal dies jeg var ung 

Joda. Vendte stykkene i mel,salt og pepper. For det gjorde mor med fisk. Stekte de gode og brune på pannen. Lagde hvit saus..

Vil ikke fortelle mere

Anonymkode: 021eb...591

  • Liker 19
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle helle vannet av spagettien. Glemte dørslag. Den spagettien gikk rett i vasken, for å si det sånn!

Anonymkode: 65ec2...f0a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle lage en ostekake å ha med på jobb på bursdagen min for noen år siden. Hadde aldri laget den kaka før, og den skulle stekes i ovnen. Var veldig usikker på den oppskriften... Men tok sjansen. Kaka var helt uspiselig. Den ble brent på toppen og var rå inni. Bunnen var fullstendig fastklistret til formen. Jeg ble så forbanna at jeg gikk ut til søppeldunken å hev hele greia, med formen og alt rett i søppla! :rasende:

Kjøpte is i stedet.... :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eksen min skulle steke ostesmørbrød i ovnen, så han putta like så greit plastfjøla med brødskivene oppå. Smelta godt den..

Jeg er vanligvis flink på kjøkkenet, men hender jeg er ør.

Lagde potetstappe fra poser en gang, kokte opp vann osv. Og putta oppi potetstappa. Syns det var så veldig merkelig konsistens. Joda, hadde glemt å putte melk oppi. Så putta jo melka oppi etterpå, ble ikke så bra resultat...

 

Den gangen jeg skulle lage bolledeig i kjøkkenmaskina, deigen var alt for stor, og uten å tenke meg om så kjørte jeg på med maskina likevel, det var deig inni eltekrok, oppi der den sitter osv, fikk ikke fjerna alt heller.

Den gangen mannen skulle lage rullekake og bare dobla oppskrift, den ble så tykk og sprekkete at den ikke så ut (fikk skryt av barna da, det var viktigere enn åssen den så ut)

Da vi skulle lage kalkunmiddag. Hadde i steketermometer og den viste ferdig.  Tok den ut og begynte å kutte, viste seg at kun halve kalkunen var stekt, toppen. Bunn var fortsatt helt rå. Vi skyldte på stekeovnen :P

Hatt min share av kaker som har vært fine i ovnen, men som har klappet sammen når jeg enten har åpnet ovnen for å sjekke eller tatt kakene ut.

Har også laget lasagne med lasagneplater på toppen.

Har også hatt noen fails ift sunn mat, som lavkarbo og jbk = gummi lasagne og gummisaus.

Prøvd å bake sunne brød som har stekt i evigheter, så harde at man kan slå ihjel en stakkar, samtidig som den fortsatt er rå inni.

Mamma hadde bursdag, da var vel jeg 19 kanskje. Så skulle søster og jeg bake hver vår kake. Kan sies at søster er rå på å både bake og pynte kaker. Hennes ble så fin. Mens min. Vel, det skulle bli et tårn med flere etasjer, men istedet lignet det mer på det skjeve tårn i Piza, falleferdig og skjev. som mamma sa "smaken var god da og den hadde sjel". Eh hehe...

Mannen har forbud mot å lage grøt og supper, klarer alltid å brenne det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...