Zena33 Skrevet tirsdag kl. 14:21 #1941 Skrevet tirsdag kl. 14:21 Da har også jeg rapport spleisen, samt trykket på at jeg er skeptisk til spleisen. I beskrivelsen til rapporteringen så vektla jeg at bak denne spleisen så står det en relativt stor influenser, som til stadighet markedsfører spleisen i sin kanal, med virkemiddel som at sorgen vil legge seg når datteren får råd til hest. Jeg beskrev også at foreldrene til stadighet er ute å reiser, at de bare for noen dager siden kom hjem fra Mauritius, en tur som fort koster oppunder det som er satt som spleisens formål. La også til at økonomien er så sterk i den familien at de evner å gå til innkjøp av kjøleskap til 60 000,-. Jeg fremhevet kombinasjon av at dette er mennesker som sitter svært godt i det økonomisk (la også til at datter har egen inntekt) og at man kynisk utnytter og markedsfører spleisen i egen kanal til følgere som ikke tenker like rasjonelt, spesielt fordi det spilles på et barns sorg. Jeg skrev også det at om de lar spleisen stå så har de nådd et nytt nivå på hvordan kommersielle influensere kan utnytte spleis til fordel for sin egen økonomi. Så dokumenterte jeg det hele ved å ta et bilde av den turen de nettopp kom hjem fra. Det går også an å finne bilder der hun f.eks. spiller på sorg og nevner spleisen. Bare å rapportere, i tillegg til å trykke på at dere er skeptiske. Jo fler saklige rapporter de får, jo mer må de tenke igjennom om spleisen skal få stå. 2 19
Tessa12 Skrevet tirsdag kl. 14:39 #1942 Skrevet tirsdag kl. 14:39 Zena33 skrev (17 minutter siden): Da har også jeg rapport spleisen, samt trykket på at jeg er skeptisk til spleisen. I beskrivelsen til rapporteringen så vektla jeg at bak denne spleisen så står det en relativt stor influenser, som til stadighet markedsfører spleisen i sin kanal, med virkemiddel som at sorgen vil legge seg når datteren får råd til hest. Jeg beskrev også at foreldrene til stadighet er ute å reiser, at de bare for noen dager siden kom hjem fra Mauritius, en tur som fort koster oppunder det som er satt som spleisens formål. La også til at økonomien er så sterk i den familien at de evner å gå til innkjøp av kjøleskap til 60 000,-. Jeg fremhevet kombinasjon av at dette er mennesker som sitter svært godt i det økonomisk (la også til at datter har egen inntekt) og at man kynisk utnytter og markedsfører spleisen i egen kanal til følgere som ikke tenker like rasjonelt, spesielt fordi det spilles på et barns sorg. Jeg skrev også det at om de lar spleisen stå så har de nådd et nytt nivå på hvordan kommersielle influensere kan utnytte spleis til fordel for sin egen økonomi. Så dokumenterte jeg det hele ved å ta et bilde av den turen de nettopp kom hjem fra. Det går også an å finne bilder der hun f.eks. spiller på sorg og nevner spleisen. Bare å rapportere, i tillegg til å trykke på at dere er skeptiske. Jo fler saklige rapporter de får, jo mer må de tenke igjennom om spleisen skal få stå. Er redd du bare får til svar at det er frivillig å bidra. 1
Maia3 Skrevet tirsdag kl. 14:50 #1943 Skrevet tirsdag kl. 14:50 Zena33 skrev (28 minutter siden): Da har også jeg rapport spleisen, samt trykket på at jeg er skeptisk til spleisen. I beskrivelsen til rapporteringen så vektla jeg at bak denne spleisen så står det en relativt stor influenser, som til stadighet markedsfører spleisen i sin kanal, med virkemiddel som at sorgen vil legge seg når datteren får råd til hest. Jeg beskrev også at foreldrene til stadighet er ute å reiser, at de bare for noen dager siden kom hjem fra Mauritius, en tur som fort koster oppunder det som er satt som spleisens formål. La også til at økonomien er så sterk i den familien at de evner å gå til innkjøp av kjøleskap til 60 000,-. Jeg fremhevet kombinasjon av at dette er mennesker som sitter svært godt i det økonomisk (la også til at datter har egen inntekt) og at man kynisk utnytter og markedsfører spleisen i egen kanal til følgere som ikke tenker like rasjonelt, spesielt fordi det spilles på et barns sorg. Jeg skrev også det at om de lar spleisen stå så har de nådd et nytt nivå på hvordan kommersielle influensere kan utnytte spleis til fordel for sin egen økonomi. Så dokumenterte jeg det hele ved å ta et bilde av den turen de nettopp kom hjem fra. Det går også an å finne bilder der hun f.eks. spiller på sorg og nevner spleisen. Bare å rapportere, i tillegg til å trykke på at dere er skeptiske. Jo fler saklige rapporter de får, jo mer må de tenke igjennom om spleisen skal få stå. 🎯 4 1
Frk nysgjerrig Skrevet tirsdag kl. 15:01 #1944 Skrevet tirsdag kl. 15:01 Tenk om dette var noe Henrik Troy kunne tatt tak i 6 5
siesta Skrevet tirsdag kl. 15:01 #1945 Skrevet tirsdag kl. 15:01 Tessa12 skrev (20 minutter siden): Er redd du bare får til svar at det er frivillig å bidra. Jeg tror faktisk de går gjennom denne. Er mange som har rapportert. Jeg også. La vekt på dette med å utnytte datteren , og dyre turer samt veldig god økonomi. 3 6
Tessa12 Skrevet tirsdag kl. 15:06 #1946 Skrevet tirsdag kl. 15:06 siesta skrev (4 minutter siden): Jeg tror faktisk de går gjennom denne. Er mange som har rapportert. Jeg også. La vekt på dette med å utnytte datteren , og dyre turer samt veldig god økonomi. Håper jo det 3
Zena33 Skrevet tirsdag kl. 15:08 #1947 Skrevet tirsdag kl. 15:08 Tessa12 skrev (25 minutter siden): Er redd du bare får til svar at det er frivillig å bidra. Så da skal man la være å si ifra at en kommersiell kanal som hennes Snap utnytter Spleis fordi de ikke gidder å spare selv? Svar får jeg nok ikke, men jeg har fått sagt nøyaktig hva jeg mener om fremferden til Nina. Om ingen sier ifra så skjer det i hvert fall ikke noe. 13
Tessa12 Skrevet tirsdag kl. 15:24 #1948 Skrevet tirsdag kl. 15:24 Zena33 skrev (14 minutter siden): Så da skal man la være å si ifra at en kommersiell kanal som hennes Snap utnytter Spleis fordi de ikke gidder å spare selv? Svar får jeg nok ikke, men jeg har fått sagt nøyaktig hva jeg mener om fremferden til Nina. Om ingen sier ifra så skjer det i hvert fall ikke noe. Det var vel ikke det jeg skrev, men tror dessverre ikke hun er «stor» nok til at det har noe for seg, selv om jeg er 100% enig i det du sendte inn.
Zhara Skrevet tirsdag kl. 15:51 #1950 Skrevet tirsdag kl. 15:51 Jeg ønsker å gjøre oppmerksom på en innsamlingsaksjon som etter min vurdering kan være problematisk. Spleisen er opprettet til fordel for en voksen person som har mistet hesten sin. I markedsføringen av innsamlingen opplever jeg at det deles omfattende personlige opplysninger og følelsesladet innhold om vedkommende, noe som kan oppfattes som en uheldig eksponering av en privat sorgsituasjon i offentligheten. Jeg reagerer også på at innsamlingen gir inntrykk av økonomisk nød, samtidig som familien bak fremstår som ressurssterk. Jeg forstår at økonomisk situasjon i seg selv ikke nødvendigvis er relevant for om en spleis kan opprettes, men jeg mener det er viktig at giverne får et korrekt og balansert bilde av formålet og behovet. Jeg ber derfor om at dere vurderer om innholdet og presentasjonen av innsamlingen er i tråd med deres retningslinjer, særlig når det gjelder åpenhet, personvern og fremstilling av behovet for økonomisk støtte. 2 4 16
Zhara Skrevet tirsdag kl. 15:52 #1951 Skrevet tirsdag kl. 15:52 Zhara skrev (Akkurat nå): Jeg ønsker å gjøre oppmerksom på en innsamlingsaksjon som etter min vurdering kan være problematisk. Spleisen er opprettet til fordel for en voksen person som har mistet hesten sin. I markedsføringen av innsamlingen opplever jeg at det deles omfattende personlige opplysninger og følelsesladet innhold om vedkommende, noe som kan oppfattes som en uheldig eksponering av en privat sorgsituasjon i offentligheten. Jeg reagerer også på at innsamlingen gir inntrykk av økonomisk nød, samtidig som familien bak fremstår som ressurssterk. Jeg forstår at økonomisk situasjon i seg selv ikke nødvendigvis er relevant for om en spleis kan opprettes, men jeg mener det er viktig at giverne får et korrekt og balansert bilde av formålet og behovet. Jeg ber derfor om at dere vurderer om innholdet og presentasjonen av innsamlingen er i tråd med deres retningslinjer, særlig når det gjelder åpenhet, personvern og fremstilling av behovet for økonomisk støtte. Dette sendte jeg inn, og håper flere gjør det samme. 1 1 9
Jobbermedbarn Skrevet tirsdag kl. 16:00 #1952 Skrevet tirsdag kl. 16:00 Dette må være noe av det mest frekke og kyniske jeg har lest om i denne allerede kyniske bransjen. Hva slags mennesker utnytter andre på denne måten? Skammelig. 1 20
Doffenhardaua Skrevet tirsdag kl. 16:53 #1953 Skrevet tirsdag kl. 16:53 Full kontroll skrev (1 time siden): Nå 17:45 Advarselen på spleis er borte nå 😏
Hirondelle Skrevet tirsdag kl. 16:58 #1954 Skrevet tirsdag kl. 16:58 Doffenhardaua skrev (5 minutter siden): Advarselen på spleis er borte nå 😏 De har vel snakket med Bjørn Erik eller Nina direkte og trodd på historien deres… 1 2
Ville91 Skrevet tirsdag kl. 17:02 #1955 Skrevet tirsdag kl. 17:02 (endret) Er det et krav fra Spleis at man må være dårlig stilt for å benytte seg av det? Og ja, ikke støtt da, hvis dere er så mot det. Endret tirsdag kl. 17:10 av Ville91 La til. 1
quietone Skrevet tirsdag kl. 17:04 #1956 Skrevet tirsdag kl. 17:04 Her er det jeg sendte inn. Oppfordrer flere til å melde fra. Jeg ønsker å gjøre dere oppmerksom på rekke ting i denne Spleis-innsamlingen som etter min vurdering bør gjennomgås opp mot deres retningslinjer. Innsamlingen er opprettet for å samle inn penger til kjøp av hest til en voksen person som har mistet sin tidligere hest. Slik innsamlingen presenteres, opplever jeg at det legges betydelig vekt på personens sykdom, helseutfordringer og personlige livssituasjon. Etter min oppfatning brukes disse forholdene aktivt for å skape sympati og motivere til donasjoner. Jeg reagerer særlig på omfanget av personlige og sensitive opplysninger som deles. Opplysninger om vedkommendes sykdom og helse omtales ikke bare i tilknytning til selve innsamlingen, men også gjennom offentlige sosiale medier med et stort publikum. Moren til den voksne mottakeren deler etter det jeg har observert jevnlig informasjon om datterens sykdom, funksjonsnivå og personlige forhold på en offentlig Snapchat-konto med om lag 27 000 følgere. Etter mitt syn reiser dette spørsmål om personvern, verdighet og hvorvidt sensitive helseopplysninger brukes som et virkemiddel for å fremme innsamlingen. Jeg reagerer også på at innsamlingen kan gi inntrykk av at det foreligger en økonomisk situasjon som gjør ekstern støtte nødvendig. Samtidig fremstår familiens offentlige profiler i sosiale medier som preget av betydelig økonomisk handlefrihet, med hyppige innlegg om utenlandsreiser, omfattende shopping og større private anskaffelser. Når det søkes om et betydelig beløp til anskaffelse av et nytt hobby- eller fritidsdyr, samtidig som sykdom og personlige utfordringer fremheves sterkt i markedsføringen, mener jeg det er rimelig å stille spørsmål ved om framstillingen kan oppfattes som følelsesmessig påvirkende eller misvisende. Jeg ber derfor om at dere vurderer: • Om framstillingen av behovet for økonomisk støtte er korrekt og balansert. • Om giverne gis et tilstrekkelig og ikke-misvisende grunnlag for å ta en informert beslutning. • Om bruken av sykdom, helseopplysninger og personlige forhold i markedsføringen er i tråd med deres retningslinjer. • Om omfanget av deling av sensitive personopplysninger er forenlig med hensynet til personvern og verdighet. • Om innholdet og presentasjonen av innsamlingen ellers er i samsvar med deres krav til åpenhet og ansvarlig innsamlingspraksis. 3 10
quietone Skrevet tirsdag kl. 17:12 #1957 Skrevet tirsdag kl. 17:12 Hirondelle skrev (12 minutter siden): De har vel snakket med Bjørn Erik eller Nina direkte og trodd på historien deres… Eller at de har trykket mange ganger på at de støtter spleisen. Man kan trykke flere 100 ganger om man gidder. 3 4
Angel75 Skrevet tirsdag kl. 17:24 #1958 Skrevet tirsdag kl. 17:24 quietone skrev (11 minutter siden): Eller at de har trykket mange ganger på at de støtter spleisen. Man kan trykke flere 100 ganger om man gidder. Det er nok det. For den har ikke smilefjes. 3
Full kontroll Skrevet tirsdag kl. 17:34 #1959 Skrevet tirsdag kl. 17:34 (endret) Ville91 skrev (38 minutter siden): Er det et krav fra Spleis at man må være dårlig stilt for å benytte seg av det? Og ja, ikke støtt da, hvis dere er så mot det. Nei, men hovedformålet med Spleis ( slik jeg ser det) er å samle inn midler til IKKE bemidlede personer / organisasjoner etc. Fam Poppe kan vel mer eller mindre plukke fra øverste hylle, av hva de ønsker seg...( vi ser det jo dokumentert ukentlig via Ninas snapp hvor privilegert di er). Nina har fra før uttrykt at Mille ikke ER ( sykdommen) diagnosen sin, MEN nå bruker hun datteren og hennes "historie" for alt ❤️ (Sykdom , mente diagnose) Endret tirsdag kl. 17:41 av Full kontroll 2 1 16
missprincess Skrevet tirsdag kl. 17:45 #1960 Skrevet tirsdag kl. 17:45 quietone skrev (29 minutter siden): Eller at de har trykket mange ganger på at de støtter spleisen. Man kan trykke flere 100 ganger om man gidder. Jeg har trykket flere ganger at jeg ikke støtter Spleisen pluss rapportert den . Synes det er helt usmakelig at de tigger slik når de tross alt tjener langt over det gjennomsnittlige folk gjør. Han tjener godt, og hun har nok en god uføretrygd, og det har nok Mille også på ung ufør. Så selger de fjas utenom som de også håver inn penger på. Dette er faktisk å scamme folk i min bok 2 17
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå