Gå til innhold

Lærer streiken er over.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er rørende å se lærerne som er så bekymret for rekrutteringen. Det er jo ikke deres ansvar, det er arbeidsgivers. 

Å male et bilde av at det vil bli lærerflukt er tomme trusler. Gresset er ikke grønnere på andre siden. Det vet lærerne også, innerst inne.

Anonymkode: 3bd5d...80b

Oppvekstsektoren er i fritt fall.. hva gjør du? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg synes ærlig talt ikke synd på lærerne. Har jobbet som Barne og ungdomsarbeider på skole i mange år. Lærerne har 3 mnd ferie i året. Betalt pause, og har inspeksjon en gang i uka. De benytter friminuttene på lærerrommet med kaffe og kake. 
All kontakt med foreldre skjer innen fastsatt arb tid. Mellom 8-16. de svarer ikke på henvendelser etter kl 16. De lærerne som blir med på leirskole får råbra ekstra betalt for den uka. 
 

Nå jobber jeg i barnehage 100% 
Har er barn 40% ekstra ressurs. Jeg må lære meg tegnspråk på fritiden min. Jeg har samlingsstund 4 dager i uka, der skal jeg ta opp viktige temaer og jobbe med blant annet psykologisk førstehjelp, mitt valg, systematisk leseobservasjon bl a. 
Jeg får ikke 1 min. Plantid for å forberede det jeg skal gjøre, og gjøre jobben min. 
Det jeg gjør er mye på sparket og det blir lite kvalitet da vi ikke får plantid. 
Tegnspråk som vi er pålagt ppt har vi boikottet da vi ikke vil sitte hjemme på fritiden vår å lære dette. Ubetalt. 
Jeg har 460.000 i årslønn, og vi har 25% sykefravær til en hver tid da folk er utslitte. 
Barna får ikke det de skal ha, og vi har ikke sjans til å gjennomføre oppgavene våre. 
Ikke hver dag vi får ta pause da det er mye sykdom og høyt fravær. Ofte blir pausene være avbrutt etter 15 min. Vi får ikke betalt pause.. 

Så nei, jeg har ingen empati med lærerne 

Anonymkode: 68bd8...58e

Jeg vil ha jobb på den skole du beskriver. Jeg har 12 inspeksjoner i uka og sist uke hadde jeg tilsammen 16 minutter på pauserommet med kollegaer, fordelt på 2 dager. 
 

Nå er jeg opprinnelig barnehagelærer med mange år i barnehage bak meg og vet at det er tøffe tak der og forskjellen er at åpningstid er lengre enn undervisningstiden på skolen. Etter kl. 14.00 kan jeg puste ut litt. 
 

Uten plantid bør du verken ha ansvar for samlingsstund eller å lære deg tegnspråk på fritiden. Her må du sette ned foten, vet det er lettere sagt enn gjort. 
 

Men det at det er tøffe tak i barnehagen gjør ikke situasjonen i skolen mindre alvorlig. Det blir ikke bedre rekruttering av kvalifiserte lærere med eller uten din empati, at både barnehagesektoren og skolen er i ubalanse er alvorlig! 

Anonymkode: 5c711...7bd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnnePåLande said:

Oppvekstsektoren er i fritt fall.. hva gjør du? 

Det er synsing fra din side. Men om det stemmer overlater jeg problemstillingen til de som har ansvaret for den.

Anonymkode: 3bd5d...80b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt synd at det er viktigere å rakke ned på læreren og lærerens fritid, fremfor å være opptatt av hvilket tilbud barna får på skolen.

Er dere foreldre så lite opptatt av barnas fremtid og barnas utdanning.

Er oppbevaring, viktigere enn at læreren kan faget sitt? 

Hva slags skole vil dere ha for barna deres i fremtiden? 

Er det noen av dere som har sjekket ut hvem som er i klasserommet sammen med barna deres? 

  • Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha stoppeklokken på resten av året. Etter å ha oppnådd antall timer i henhold til min arbeidsavtale lukker jeg dataen og er ikke tilgjengelig på mobil, som er min egen mobil foresten.
Jeg kommer ikke til å jobbe helger eller andre avspaseringsuker. 
Det kan bety at ikke alle elevene blir meldt opp til PPT.. Jeg får heller ikke tid til å lage eget opplegg, som er spesialpedagogens oppgave og ansvar da sakkyndige kommer med anbefalinger om spes.undervisnin. Det er det jeg holder på med nå, ser dere. Jeg har ikke bare en elev, men mange. 

Det vil  gå kraftig utover kvaliteten på undervisningsmateriale. 
Jeg skal ikke påta med Helsesykepleiers oppgave da psykisk uhelse, diagnoser eller prevensjon ikke et mitt bord! De får fint vente til skolehelsetjenesten er på plass. 
Det er slutt på å være sosialarbeider også.

sensor på eksamen? Nei. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er synsing fra din side. Men om det stemmer overlater jeg problemstillingen til de som har ansvaret for den.

Anonymkode: 3bd5d...80b

Det er virkeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnnePåLande said:

Det er virkeligheten.

Fremdeles ikke ditt ansvar eller bekymring.

Anonymkode: 3bd5d...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnnePåLande said:

Jeg skal ha stoppeklokken på resten av året. Etter å ha oppnådd antall timer i henhold til min arbeidsavtale lukker jeg dataen og er ikke tilgjengelig på mobil, som er min egen mobil foresten.
Jeg kommer ikke til å jobbe helger eller andre avspaseringsuker. 
Det kan bety at ikke alle elevene blir meldt opp til PPT.. Jeg får heller ikke tid til å lage eget opplegg, som er spesialpedagogens oppgave og ansvar. Det vil  gå kraftig utover kvaliteten på undervisningsmateriale. 
Jeg skal ikke påta med Helsesykepleiers oppgave da psykisk uhelse, diagnoser eller prevensjon ikke et mitt bord! De får fint vente til skolehelsetjenesten er på plass. 
Det er slutt på å være sosialarbeider også.

sensor på eksamen?? Nei, takk!

Med slike holdninger ønsker jeg deg lykke til om du vurderer en karriere i det private, slik mange av dine kollegaer truer med. 

Anonymkode: 3bd5d...80b

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fremdeles ikke ditt ansvar eller bekymring.

Anonymkode: 3bd5d...80b

Det burde være alle sin bekymring da vi er et kunnskapssamfunn i fritt fall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med slike holdninger ønsker jeg deg lykke til om du vurderer en karriere i det private, slik mange av dine kollegaer truer med. 

Anonymkode: 3bd5d...80b

Jeg skal bare gjøre jobben min innenfor den tiden jeg har til rådighet! Ks får betale om de ønsker at jeg skal jobbe overtid hver uke. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (5 minutter siden):

Jeg skal ha stoppeklokken på resten av året. Etter å ha oppnådd antall timer i henhold til min arbeidsavtale lukker jeg dataen og er ikke tilgjengelig på mobil, som er min egen mobil foresten.
Jeg kommer ikke til å jobbe helger eller andre avspaseringsuker. 
Det kan bety at ikke alle elevene blir meldt opp til PPT.. Jeg får heller ikke tid til å lage eget opplegg, som er spesialpedagogens oppgave og ansvar da sakkyndige kommer med anbefalinger om spes.undervisnin. Det er det jeg holder på med nå, ser dere. Jeg har ikke bare en elev, men mange. 

Det vil  gå kraftig utover kvaliteten på undervisningsmateriale. 
Jeg skal ikke påta med Helsesykepleiers oppgave da psykisk uhelse, diagnoser eller prevensjon ikke et mitt bord! De får fint vente til skolehelsetjenesten er på plass. 
Det er slutt på å være sosialarbeider også.

sensor på eksamen? Nei. 

Da syns jeg du skal kutte ut de lange feriene, og få 5 uker ferie som alle andre i arbeidslivet. Du jobber det jo ikke inn hvis du skal kutte på klokka.

Anonymkode: 56220...d0d

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da syns jeg du skal kutte ut de lange feriene, og få 5 uker ferie som alle andre i arbeidslivet. Du jobber det jo ikke inn hvis du skal kutte på klokka.

Anonymkode: 56220...d0d

De som ikke har skjønt at vi har et komprimert arbeidsår må følge med i time . Bokstavlig talt! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da syns jeg du skal kutte ut de lange feriene, og få 5 uker ferie som alle andre i arbeidslivet. Du jobber det jo ikke inn hvis du skal kutte på klokka.

Anonymkode: 56220...d0d

Antar hun mener stopp etter 43,5 timer i uken. 

Anonymkode: bacbc...b09

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Antar hun mener stopp etter 43,5 timer i uken. 

Anonymkode: bacbc...b09

Stemmer. 
Jeg refererte til arbeidsavtalen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (4 minutter siden):

Jeg skal ha stoppeklokken på resten av året. Etter å ha oppnådd antall timer i henhold til min arbeidsavtale lukker jeg dataen og er ikke tilgjengelig på mobil, som er min egen mobil foresten.
Jeg kommer ikke til å jobbe helger eller andre avspaseringsuker. 
Det kan bety at ikke alle elevene blir meldt opp til PPT.. Jeg får heller ikke tid til å lage eget opplegg, som er spesialpedagogens oppgave og ansvar. Det vil  gå kraftig utover kvaliteten på undervisningsmateriale. 
Jeg skal ikke påta med Helsesykepleiers oppgave da psykisk uhelse, diagnoser eller prevensjon ikke et mitt bord! De får fint vente til skolehelsetjenesten er på plass. 
Det er slutt på å være sosialarbeider også.

sensor på eksamen?? Nei, takk!

Dette lærte jeg dessverre litt for sent, jobbet ca 8 år før jeg skjønte at alt det ekstraarbeidet og ansvaret jeg tar på meg som ikke engang er i stillingen min, det er det ingen som bryr seg om. Jeg er bare en «sutrelærer» uansett hva jeg gjør , tydeligvis. 
 

Så nå er jeg en ekte kommunalt ansatt…. Kun tilgjengelig for mail i åpningstidene, tlf svarer jeg ikke på da jeg ikke har jobbtelefon så det er bare bortkastet å prøve å ringe meg eller sende melding, jeg svarer kun på jobbmail. Oppgaver som ikke er spesifisert i min stilling gjør jeg ikke  lenger. Jeg gir kun det jeg må, ikke et fnugg ekstra. Ingen belønner deg for det uansett. Så dere nyansatte; Pass på.
 

Anonymkode: 28ccf...a88

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (Akkurat nå):

De som ikke har skjønt at vi har et komprimert arbeidsår må følge med i time . Bokstavlig talt! 

Dere har komprimittert arbeidsår fordi det forventes at dere må jobbe ugunstige tider og noen uker blir lengre enn andre.

I alle dager, hvorfor får dere fri 8 uker på sommeren, høstferie, vinterferie, påskeferie og juleferie da? 

Anonymkode: 56220...d0d

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Slutt å lat som om dere er foreldrene. Det er lærerenes største problem. De stikker nesa si i andre foreldres oppdragelse. Da blir man sliten. Slutt med det. Barnevernets problem dersom foreldre svikter. Dere skal lære bort FAG. Ikke leke mor til alle barn.

Anonymkode: 56220...d0d

Det hadde nok alle lærere ønsket seg at de kunne. Er forsvinnende lite tid som kan brukes til undervisning av fag, da elevene mangler respekt for ansatte i skolen og klasserommet. Vandrer rundt, forstyrrer, kverulerer. 

Anonymkode: 0c46a...a29

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som studerte for å bli lærer ante vel hva de gikk til? Er de ikke fornøyd er det bare å finne seg noe annet. 

Anonymkode: 4534d...fff

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere har komprimittert arbeidsår fordi det forventes at dere må jobbe ugunstige tider og noen uker blir lengre enn andre.

I alle dager, hvorfor får dere fri 8 uker på sommeren, høstferie, vinterferie, påskeferie og juleferie da? 

Anonymkode: 56220...d0d

Jeg kommer ikke til å overskride antall timer som er i henhold til min arbeidsavtale. 
Vi har ikke fri i feriene for utenom 5 uker om sommeren. Dette er blitt kommunisert flere ganger.
Dugnaden er over!  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (Akkurat nå):

Jeg kommer ikke til å overskride antall timer som er i henhold til min arbeidsavtale. 
Vi har ikke fri i feriene for utenom 5 uker om sommeren. Dette er blitt kommunisert flere ganger.
Dugnaden er over!  

Du glemte påsken, julen, vinterferie og høstferie. Du må gi slipp på det og. Og bare få 3 uker sammenhengende på sommeren. 

Anonymkode: 56220...d0d

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...