Gå til innhold

Lærer streiken er over.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg håper lærere sier opp. Eneste måten for lærere å oppnå noe på. 

Anonymkode: 46575...ab7

De oppnår hvertfall dagpengesats på nav med å si opp, men når det er de selv som har sagt opp så får de karensdager før de kan begynne å få støtte, spørs om det er så attraktivt 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at vi «sutrelærere» får begynne å se etter andre jobber etter hvert. Så kan vi heller sitte og se på et foreldreopprør når de innser at ukvalifiserte sitter i klasserom og underviser, retter og setter karakterer og før ansvar for å løse mobbesaker, har kontakt med hjemmet, skrive IOP,  ordne tilpassede undervisningsopplegg for de med lærevansker eller andre vansker, og sørge for et godt klasse- og læringsmiljø noe som krever erfaring …  disse vil jo ikke vare lenge og klassene kommer til å oppleve hyppige endringer i hvem som er lærer denne perioden, for å få en ny en i neste periode osv.

Det er kanskje det eneste som skal til for at man skal skjønne hva slags krise det er i norske skoler. Det er et problem allerede nå og har vært et problem lenge, og vil fortsatt være et problem selv om lærerne er tilbake på jobb i morgen tidlig. Ingenting er blitt bedre for deres barn i den norske skole , de får (allerede FØR streiken) ikke det de har krav på av skolene, og de som styrer skolen (og det er ikke lærerne, dersom du ikke visste det).

Jeg har små barn og etter å ha jobbet i norsk skole så kommer jeg mest sannsynlig å sende dem på privat skole dersom det går den veien som det gjør nå.  
 

Jeg bryr meg faktisk ikke SÅ mye om lønn. Jeg er mest opptatt av at barn og unge ikke får det som de har krav på, og at læreren får skylda for alt som er feil i norsk skole. Det er politikerne sitt ansvar, så dere får sende litt eder og galle den veien, og ikke på den læreren som faktisk bryr seg om ungen din.

Helt utrolig 

Anonymkode: 28ccf...a88

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (10 minutter siden):

Dette er jo bare tull.. langfri? Hva er det? Du kjenner noen.. Yeah rigtht.

Hele påskeuken, mye maifri (alle inneklemte dager skal det jo "planlegges"-i solveggen på hytta så klart), langhelg ved pinse, så var det høstferieuken, minst en ukes fri rundt jul/nyttår og så var det vinterferie. Er det tull at dere har fri alt dette altså?

Anonymkode: 7bd19...288

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hele påskeuken, mye maifri (alle inneklemte dager skal det jo "planlegges"-i solveggen på hytta så klart), langhelg ved pinse, så var det høstferieuken, minst en ukes fri rundt jul/nyttår og så var det vinterferie. Er det tull at dere har fri alt dette altså?

Anonymkode: 7bd19...288

Men kutt ut høstferie og vinterferie og påskeferie, da. Men ikke kom og sutre igjen på oss lærere at dere ikke får reise og ta med ungene på ferie utenom noen uker i sommeren.

Anonymkode: 28ccf...a88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper skolenes hjemmeside legger ut informasjon, eller det går ut mail eller melding til elever og foresatte 

Anonymkode: 942fb...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir skole i morgen. Men du, det heter ikke «hvortid», det heter når. 

Anonymkode: 4ba03...ea7

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir skole i morgen. Men du, det heter ikke «hvortid», det heter når. 

Anonymkode: 4ba03...ea7

Dialekt, kommer av korti', som de feks sier nordafor.

Anonymkode: e7d81...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (1 minutt siden):

Regjeringen avslører nå at det psykiske helsetilbudet i store deler av landet ikke er godt nok, fortsetter Johnsen Walker og minner om at psykisk helse aldri før har blitt brukt som et argument for tvungen lønnsnemnd.
https://skoleneslandsforbund.no/tvungen-lonnsnemnd-utfordrer-streikeretten/

Hvis noe godt har kommet ut av streiken her, så er det kanskje å vise hvor ille det står til med tanke på tilbud og krav barna våre (ikke) får…

Anonymkode: 28ccf...a88

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hele påskeuken, mye maifri (alle inneklemte dager skal det jo "planlegges"-i solveggen på hytta så klart), langhelg ved pinse, så var det høstferieuken, minst en ukes fri rundt jul/nyttår og så var det vinterferie. Er det tull at dere har fri alt dette altså?

Anonymkode: 7bd19...288

Burde blitt lærer du også da, når dette er din sannhet. Og hvor har du lest at streiken omhandler ferier,eller er du en "synser" som lirer av deg ting uten mål og mening? 

Eller er du en av de som ikke fikset skolen, og bare må ta lærerene nå i voksen alder? 

Anonymkode: 01eac...42d

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dialekt, kommer av korti', som de feks sier nordafor.

Anonymkode: e7d81...967

Men man kan ikke skrive på dialekt på kg. Heldigvis. 

Anonymkode: 4ba03...ea7

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke i grunnlønn, og det er det man sammenligner når man snakker om lønn. 

Anonymkode: 7bd19...288

 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du kan jo ikke regne med tillegg for ugunstig arbeidstid, overtid og lignende, du må se på grunnlønn. Og nei, det å velge å rette prøver på en søndag er IKKE det samme som å ha vakt på en søndag. 

Anonymkode: 69fb4...bb4

Sykepleiere og lærere følger samme lønnstabell:

• Sykepleier følger Lærer og Stillinger med krav om 3-årig U/H-utdanning
• Spesialsykepleier og Helsesykepleier følger Adjunkt og Stillinger med krav om 4-årig U/H-utdanning
• Spesialsykepleiere med flere videreutdanninger og som er innplassert i Stilling med krav om 4-årig spesialutdanning med 1 års nødvendig
tilleggsutdanning følger Adjunkt med tilleggsutdanning og Stillinger med krav om 5-årig U/H-utdanning
• Sykepleier med mastergrad som er innplassert i Stilling med krav om mastergrad følger Lektor og Stillinger med krav om mastergrad

Kilde: https://www.nsf.no/lonn-og-tariff/ks

lønner seg å se på den fullstendige tabellen (pdf) og ikke bare den som dukker opp med første øyekast. https://www.nsf.no/dm/1268557

sykepleiere med master har har samme garantilønn som lærere med master, i følge ks. Så prøv igjen.

Anonymkode: a958b...dd5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis noe godt har kommet ut av streiken her, så er det kanskje å vise hvor ille det står til med tanke på tilbud og krav barna våre (ikke) får…

Anonymkode: 28ccf...a88

Håper det ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hadde jeg vært lærer så hadde jeg meldt meg ut av Utdanningsforbundet. 

Anonymkode: 01d3c...ed2

Synes faktisk lærerorganisasjonene var skikkelige helter etter å ha vært for ettergivende i forhold til Ernas  "nasjonale dugnad"-piss under koronaen. Hurra for de tøffingene i spissen for lærerorga isasjonene (og alle medlemmene).   Nå må lærerne ut av KS, hørte hun ene fra Skolenes landsforbund var inne på det

Bare lureri med KS.

Anonymkode: 9d01c...1e2

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (13 minutter siden):

Jeg stiller meg undrende til manglende refleksjon over: hvorfor flykter så mange lærere fra yrket? På samme tid ser jeg ikke evne til å kunne se sammenhengen mellom flykt fra yrket og streik. Har du noen forklaring på dette? 
 

 

Det var en underlig konklusjon å trekke. Selv om jeg har en annen mening enn deg og er lei den langvarige sutringen fra lærere, så betyr ikke det at jeg ikke er reflektert.  Jeg er ingen ekspert på lærernes situasjon eller det du beskriver som flukt fra yrket. Men jeg kjenner til en del lærere privat og gjennom jobb, og jeg tror det kan bli en ukultur av sutring over hvor dårlig arbeidsvilkår man har (mye jobb, lite lønn, mye ansvar) og at man glemmer godene (ferier, fleksibilitet, lønnen som faktisk er god etc.). De lærerne jeg kjenner som har søkt andre jobber innen helse, Nav, arbeidsinkludering, veiledning etc. (Yrker med omtrent tilsvarende krav til utdanning) har ofte takket nei når de innser at vilkårene er dårligere (mindre lønn, kortere ferie, lange dager fysisk på jobb og like mye/mer arbeidspress). De jeg kjenner som har forsøkt seg i annen jobb har gått tilbake til læreryrket senere, når de har innsett at gresset på ingen måte er grønnere i andre yrker....tvert i mot. De har kanskje fått seg en liten tankevekker. For det kan bli slik at når alle syter og klager over hvor dårlige arbeidsvilkår lærerne har, så blir det til slutt en sannhet. Man tror at det er virkeligheten. Men som sagt de jeg kjenner som har søkt og fått andre jobber har endret synet på dette, og innsett at man har mange goder som lærer. Jeg er som sagt ingen ekspert, og dette er ikke forskning, men det er erfaringer og observasjoner gjennom flere år. Og en liten utblåsning fordi jeg er lei sutringen til en gruppe som tross alt har gode vilkår. 

Anonymkode: fc25e...4f9

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hele påskeuken, mye maifri (alle inneklemte dager skal det jo "planlegges"-i solveggen på hytta så klart), langhelg ved pinse, så var det høstferieuken, minst en ukes fri rundt jul/nyttår og så var det vinterferie. Er det tull at dere har fri alt dette altså?

Anonymkode: 7bd19...288

Dette høres helt fantastisk ut! Hvor melder jeg meg?? Hvilken stilling er dette? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...