Gå til innhold

Lærer streiken er over.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Løses de problemene med mer lønn? 

Anonymkode: ae907...643

Lønn løser mye. Flere søker seg til yrket og flere blir.

Anonymkode: d1200...295

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Løses de problemene med mer lønn? 

Anonymkode: ae907...643

Når en må påta seg andres arbeidsoppgaver i tillegg til dine egne.. Er du villig til å gjøre det gratis i all fremtid? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lærere får mer betalt enn andre med tilsvarende utdanning i kommunen, så slutt å sutre. Kanskje dere faktisk hadde nå¨dd mer frem med å be om flere vernepleiere i skolen enn mer lønn? Det mangler rikelig av folk andre steder i arbeidslivet, bare å søke seg nye jobb. Du kan ikke regne med fri to mnd om sommeren, alle helger og høytider med familien og kjernetid der du kan gå tidlig hver gang solen skinner, men bytt gjerne jobb. 

Anonymkode: 7bd19...288

Kilde?

Anonymkode: a958b...dd5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (4 minutter siden):

Fra KS: 

KS mener partene nå må se framover og utvikle skolen sammen.

– Det er svært synd at partene ikke klarte å bli enige om en løsning og at det må tvungen lønnsnemnd til, sier arbeidslivsdirektør i KS Tor Arne Gangsø.

– Nå må partene se framover og bygge opp gjensidig tillit.

 

Er fyren komplett idiot? Tillit?

 

AnnePåLande skrev (Akkurat nå):

Det er ikke mer tillit å hente der i gården. Så ja, mannen er en komplett overbetalt idiot. 
 

Helsepersonell fikk streike i kun noen dager, da gikk de med helgebemanning som ble ansett uforsvarlig. Likevel står de på for pasientene sine og gjør jobben sin. Lærerne streiket i TRE MÅNEDER før det ble krise nok til å gjøre noe med det, og nå skal de forsette sutringa. Mange av dem gjør ikke en gang en god jobb med å undervise, kanskje de kan begynne med det. Jammen godt det kom tvungen lønnsnemd nå, så dere rekker å jobbe et par uker før høstferien. Eller hvordan blir det, har dere egentlig tjent opp avspasering nok under streiken til å faktisk ta ut ferie en uke allerede?

Anonymkode: 7bd19...288

  • Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså, hvis lærerne er sååå viktige for barns psykiske helse, så får vi jommen få mer betalt for den jobben vi gjør som er utenfor vår kompetanse. Jeg er utdannet faglærer... FAGlærer der altså, men måtte jobbe som kontaktlærer og delta i møter med barnevern, BUP, PPT, kunne masse om lærevansker, dysleksi, angst, traumer, adhd, omsorgssvikt,  psykiske og fysiske utviklingshemminger osv. Høres jo mer ut som jobben til en vernepleier. Jeg lærte aldri noe om å fylle ut en IOPpå utdanningen, og jeg visste ikke forskjell mellom BUP og PPT. Bruk folka som har kompetanse, ikke kast det over på kun lærerne. 

Nok av unger sliter med skolevegring og burde ha et annet tilbud enn ordinær skole. De sliter med angst, adhd, autisme, mobbing, depresjoner, spiseforstyrrelser eller lignende, og som ansvarlig står en stakkars uerfaren kontaktlærer som akkurat er ferdig med faglærerutdanninga i musikk liksom... Lærere og skoler som står oppi slike situasjoner trenger HJELP. 

Anonymkode: ebffc...13d

Lærerne i seg selv er ikke viktige for barns psykiske helse. Men det er viktig for barns psykiske helse å være på skolen, har rutiner og se venner. Og få noen sårbare barn, er det viktig å komme seg ut av huset da de ikke har det bra hjemme. 

Anonymkode: 7e93e...4e1

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lønn løser mye. Flere søker seg til yrket og flere blir.

Anonymkode: d1200...295

Det er en start, men det er mye som må på plass i skolen. Vi kan ikke fortsette med å påta oss jobben til PPT, Bup og skolehelsetjenesten. Vi må få hjelp, et team rundt elevene som sliter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Løses de problemene med mer lønn? 

Anonymkode: ae907...643

Tydeligvis slik lærere tenker. 
 

Men det må mer ressurser til, fler vernepleiere, helsesykepleiere etc inn i skolen, som kan bære elevene sammen med lærerene. 

Anonymkode: d4ab2...88a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Løses de problemene med mer lønn? 

Anonymkode: ae907...643

Jeg kommenterer grunnen til at det ble tvungen lønnsnemnd. Når du skal være psykolog og vernepleier samtidig som du er lærer, så blir der mye merarbeid. Da får man få betalt for det da, eller så må det bli mindre fag i skolen. 

Anonymkode: ebffc...13d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Helsepersonell fikk streike i kun noen dager, da gikk de med helgebemanning som ble ansett uforsvarlig. Likevel står de på for pasientene sine og gjør jobben sin. Lærerne streiket i TRE MÅNEDER før det ble krise nok til å gjøre noe med det, og nå skal de forsette sutringa. Mange av dem gjør ikke en gang en god jobb med å undervise, kanskje de kan begynne med det. Jammen godt det kom tvungen lønnsnemd nå, så dere rekker å jobbe et par uker før høstferien. Eller hvordan blir det, har dere egentlig tjent opp avspasering nok under streiken til å faktisk ta ut ferie en uke allerede?

Anonymkode: 7bd19...288

Par dager. Her starter høstferien til helgen :) 

Anonymkode: d4ab2...88a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lærerne i seg selv er ikke viktige for barns psykiske helse. Men det er viktig for barns psykiske helse å være på skolen, har rutiner og se venner. Og få noen sårbare barn, er det viktig å komme seg ut av huset da de ikke har det bra hjemme. 

Anonymkode: 7e93e...4e1

Psykisk helse er faktisk kommunens ansvar, ikke skolen. Vi driver med helsefremmende arbeid og er ikke kompetent til å jobbe med psykisk syke barn/unge. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (Akkurat nå):

Det er en start, men det er mye som må på plass i skolen. Vi kan ikke fortsette med å påta oss jobben til PPT, Bup og skolehelsetjenesten. Vi må få hjelp, et team rundt elevene som sliter. 

De sårbare barna er like sårbare, selv om streiken er over.

Men de blir fort glemt, når de ikke lenger kan brukes som argument. Vi så de under pandemien og vi ser neppe noen endring nå. 

Vi står i det hver dag, men hvor er de som egentlig skal ta denne jobben. Jeg er pedagog, ingen behandler. 

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Helsepersonell fikk streike i kun noen dager, da gikk de med helgebemanning som ble ansett uforsvarlig. Likevel står de på for pasientene sine og gjør jobben sin. Lærerne streiket i TRE MÅNEDER før det ble krise nok til å gjøre noe med det, og nå skal de forsette sutringa. Mange av dem gjør ikke en gang en god jobb med å undervise, kanskje de kan begynne med det. Jammen godt det kom tvungen lønnsnemd nå, så dere rekker å jobbe et par uker før høstferien. Eller hvordan blir det, har dere egentlig tjent opp avspasering nok under streiken til å faktisk ta ut ferie en uke allerede?

Anonymkode: 7bd19...288

Hvorfor sette helsearbeidere opp mot lærere? Det er to yrkesgrupper som stort sett støtter hverandre.

lærere tjener ikke opp avspasering og tar ut ferie. Det heter komprimert årsverk. Høstferie er undervisningsfri fordi elever ikke er på skolen, lærere er ikke pålagt å jobbe denne uken men mange gjør det uansett pga retting, etterarbeid og forberedelser til uken som kommer

Anonymkode: a958b...dd5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Lærerne i seg selv er ikke viktige for barns psykiske helse. Men det er viktig for barns psykiske helse å være på skolen, har rutiner og se venner. Og få noen sårbare barn, er det viktig å komme seg ut av huset da de ikke har det bra hjemme. 

Anonymkode: 7e93e...4e1

Barna utagerer og sliter på skolen også. De blir mobba. Elever får ikke spesialundervisningen de har rett på...  sånn er det på enkelte skoler, så det er ikke like bra for alle å komme tilbake til skolen. Og hvem bør ha ansvaret der, når skolen kun kan tilby det som elevene ikke trenger, med de ressursene de har? 

Anonymkode: ebffc...13d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toyah skrev (Akkurat nå):

De sårbare barna er like sårbare, selv om streiken er over.

Men de blir fort glemt, når de ikke lenger kan brukes som argument. Vi så de under pandemien og vi ser neppe noen endring nå. 

Vi står i det hver dag, men hvor er de som egentlig skal ta denne jobben. Jeg er pedagog, ingen behandler. 

Det er ingen som bryr seg om de sårbare barna. Jeg vil spy når jeg leser de fordummende argumentene enkelte kommer med. De vet ikke hvem de sårbare barna / ungdommene er. Det er de som jeg ser hver dag og etterspør ressurser til. PPT og BUP er det ingen som kjefter på, for ikke å snakke om barnevernet, skolehelsetjenesten og helsevesenet. Ks/politikerene kan dra seg en viss plass!

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg skal slutte å jobbe mer enn hva jeg får betalt for, så kan vi se hvor det fører hen. 
 

Streiking funker jo aldri, vi taper hvert år. 
Har stått på pinne for elever og foreldre i alle år og får ikke noe igjen for det enn dårlig helse og stressrelaterte lidelser.

Vi er lærere - ikke psykologer, ikke helsearbeidere, ikke foreldre, ikke vernepleiere og ikke helsesøstre. 
 

Skal begynne å gi mer faen og kutte ut dårlig samvittighet - takken for alt man yter ekstra er at halve Norge latterliggjør deg og prøver å drite deg ut i kommentarfeltene og i media.

Nytter ikke hvor glade vi er i elevene og hvor godt vi ønsker dem vel - vi kan ikke gjøre alt. Kravene øker og jobben blir større. Må ekstra ressurser inn i skolene ellers kan de takke seg selv når det går til helvete.

Anonymkode: 4d3c2...38c

  • Liker 23
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Toyah skrev (2 minutter siden):

Vi står i det hver dag, men hvor er de som egentlig skal ta denne jobben. Jeg er pedagog, ingen behandler. 

Det er fryktelig å være et medmenneske uten å få betalt for det. Jeg har hjulpet mennesker nesten hver dag i jobben min selv om det ikke er min arbeidsoppgave. Den eneste takken jeg får for det er at sjefen lurer på hvorfor jeg brukte lengre tid enn normalt på jobben.

Anonymkode: 88f74...d5c

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kilde?

Anonymkode: a958b...dd5

16 års ans:

Lektor i KS med utdanning master 646 000/674 000  (fra 2021, utd. forb. sin side)

Spesialsykepleier i KS med master  565 000 (fra 2022, nsf sin side)

 

Anonymkode: 7bd19...288

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

 

Helsepersonell fikk streike i kun noen dager, da gikk de med helgebemanning som ble ansett uforsvarlig. Likevel står de på for pasientene sine og gjør jobben sin. Lærerne streiket i TRE MÅNEDER før det ble krise nok til å gjøre noe med det, og nå skal de forsette sutringa. Mange av dem gjør ikke en gang en god jobb med å undervise, kanskje de kan begynne med det. Jammen godt det kom tvungen lønnsnemd nå, så dere rekker å jobbe et par uker før høstferien. Eller hvordan blir det, har dere egentlig tjent opp avspasering nok under streiken til å faktisk ta ut ferie en uke allerede?

Anonymkode: 7bd19...288

Hvorfor setter du yrkesgrupper opp mot hverandre?

Jeg jobber i skolen.. allikevel må jeg fungere som psykolog, spesialpedagog, sosialarbeider og Helsesykepleier..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så ufattelig lei sutringen til lærere som nå mener de har tapt, og som ikke er villige til å se de uheldige konsekvensene streiken får for barn og unge. Altså de har streiket i månedsvis, og de streiker ofte.  Av den grunn fått langt bedre lønn enn andre med tilsvarende utdanning/yrke. Veldig rart å ikke ville ha noe ansvar for barn og unges situasjon, når skolen er et viktig sosialt sted og læringsarena som noen barn ikke har fått gå til siden før sommerferien. Jeg er sykepleier, og vi får aldri streiket mer enn noen dager før det blir tvungen lønnsnemnd. Lærerne har hatt god tid på å komme til en løsning. 

Anonymkode: fc25e...4f9

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...