Gå til innhold

Lærer streiken er over.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker jeg skal slutte å jobbe mer enn hva jeg får betalt for, så kan vi se hvor det fører hen. 
 

Streiking funker jo aldri, vi taper hvert år. 
Har stått på pinne for elever og foreldre i alle år og får ikke noe igjen for det enn dårlig helse og stressrelaterte lidelser.

Vi er lærere - ikke psykologer, ikke helsearbeidere, ikke foreldre, ikke vernepleiere og ikke helsesøstre. 
 

Skal begynne å gi mer faen og kutte ut dårlig samvittighet - takken for alt man yter ekstra er at halve Norge latterliggjør deg og prøver å drite deg ut i kommentarfeltene og i media.

Nytter ikke hvor glade vi er i elevene og hvor godt vi ønsker dem vel - vi kan ikke gjøre alt. Kravene øker og jobben blir større. Må ekstra ressurser inn i skolene ellers kan de takke seg selv når det går til helvete.

Anonymkode: 4d3c2...38c

Stått på pinnne? Sittet hjemme i coronatiden og levert ut en lekseplan en gang i uken er ikke å stå å pinne for noen. Dårlig deal å streike rett etter pandemien, der de fleste foreldre var mer lærer for egne barn enn noen lærere i skolen. Du er ansatt for å gjøre en jobb, ikke for å være glad i folk og ønske dem vel. Gjør jobben din i steden for å klage så skal du se livet ditt blir lettere.

Anonymkode: 7bd19...288

  • Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Betyr det at det blir ks sitt tilbud? Eller hva får lærerne?

Anonymkode: a958b...dd5

Det blir avgjort av Rikslønnsnemndas. De pleier å gå for det som er rammen for oppgjøret. 

Anonymkode: 69fb4...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

16 års ans:

Lektor i KS med utdanning master 646 000/674 000  (fra 2021, utd. forb. sin side)

Spesialsykepleier i KS med master  565 000 (fra 2022, nsf sin side)

 

Anonymkode: 7bd19...288

Spesialsykepleiere har både høyere gjennomsnittslønn og medianlønn enn lektorer. https://www.ssb.no/statbank/table/11418/tableViewLayout1/?loadedQueryId=10066123&timeType=top&timeValue=1

Anonymkode: a958b...dd5

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (4 minutter siden):

Hvorfor setter du yrkesgrupper opp mot hverandre?

Jeg jobber i skolen.. allikevel må jeg fungere som psykolog, spesialpedagog, sosialarbeider og Helsesykepleier..

For å vise at det slett ikke er så synd på lærerne som de innbiller seg. Ikke i det hele tatt. Har flere venner som er lærere og maser om å søke ny jobb, men så går det opp for dem at da mister de jo alle godene med langfri titt og ofte, ingen ukurant arbeidstid og ikke minst at noen setter krav til kvalitet på arbeidet de utfører, og vips så var ikke lærerlivet så ille likevel. Med ett unntak, hun søker og søker men får faktisk ingen annen jobb. Det er begrenset hva du er kvalifisert til etter mange år som lærer, spesielt når du fremdeles insisterer på kun å jobbe dagtid.

Anonymkode: 7bd19...288

  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (23 minutter siden):

Det er ikke mer tillit å hente der i gården. Så ja, mannen er en komplett overbetalt idiot. 
 

Og så er han sunnmøring i tillegg. Da tviholder man på pengesekken!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppet ut av lærerutdanningen her, nettopp fordi det var komplett umulig å få tid til alt man skulle. Var helt utslitt etter fire uker i praksis, null tid eller energi til egne barn. Og lange dager, for å unngå helgejobbing. 

Det er søren meg ikke verdt det. Ikke handler det om det at man ikke rekker heller, men man sitter jo hjemme og tenker og bekymrer seg i hjel for disse barna som ikke får nok ressurser og hjelp de burde hatt. Våkner tidlig dagen etter og tenker på den jenta på 11 år som gruer seg hver morgen til skolen. Og lunsjen må man spise med elevene sine, det er eneste gang i løpet av dagen man rekker å ha en samtale med de. Det var altså null pauser. Hele dagen! 

 

 

Anonymkode: 724b1...9ad

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er så ufattelig lei sutringen til lærere som nå mener de har tapt, og som ikke er villige til å se de uheldige konsekvensene streiken får for barn og unge. Altså de har streiket i månedsvis, og de streiker ofte.  Av den grunn fått langt bedre lønn enn andre med tilsvarende utdanning/yrke. Veldig rart å ikke ville ha noe ansvar for barn og unges situasjon, når skolen er et viktig sosialt sted og læringsarena som noen barn ikke har fått gå til siden før sommerferien. Jeg er sykepleier, og vi får aldri streiket mer enn noen dager før det blir tvungen lønnsnemnd. Lærerne har hatt god tid på å komme til en løsning. 

Anonymkode: fc25e...4f9

Jeg er lei av å lese innlegg som bla du forfatter. Du er uviten om den alvorlige situasjonen i skolen. Ola og alle de andre elevene får det ikke bedre, men heller verre. 
Jeg stiller meg undrende til manglende refleksjon over: hvorfor flykter så mange lærere fra yrket? På samme tid ser jeg ikke evne til å kunne se sammenhengen mellom flykt fra yrket og streik. Har du noen forklaring på dette? 
 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spesialsykepleiere har både høyere gjennomsnittslønn og medianlønn enn lektorer. https://www.ssb.no/statbank/table/11418/tableViewLayout1/?loadedQueryId=10066123&timeType=top&timeValue=1

Anonymkode: a958b...dd5

Ikke i grunnlønn, og det er det man sammenligner når man snakker om lønn. 

Anonymkode: 7bd19...288

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (1 minutt siden):

Og så er han sunnmøring i tillegg. Da tviholder man på pengesekken!

Han har jo selv millionlønn.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spesialsykepleiere har både høyere gjennomsnittslønn og medianlønn enn lektorer. https://www.ssb.no/statbank/table/11418/tableViewLayout1/?loadedQueryId=10066123&timeType=top&timeValue=1

Anonymkode: a958b...dd5

Du kan jo ikke regne med tillegg for ugunstig arbeidstid, overtid og lignende, du må se på grunnlønn. Og nei, det å velge å rette prøver på en søndag er IKKE det samme som å ha vakt på en søndag. 

Anonymkode: 69fb4...bb4

  • Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å vise at det slett ikke er så synd på lærerne som de innbiller seg. Ikke i det hele tatt. Har flere venner som er lærere og maser om å søke ny jobb, men så går det opp for dem at da mister de jo alle godene med langfri titt og ofte, ingen ukurant arbeidstid og ikke minst at noen setter krav til kvalitet på arbeidet de utfører, og vips så var ikke lærerlivet så ille likevel. Med ett unntak, hun søker og søker men får faktisk ingen annen jobb. Det er begrenset hva du er kvalifisert til etter mange år som lærer, spesielt når du fremdeles insisterer på kun å jobbe dagtid.

Anonymkode: 7bd19...288

Dette er jo bare tull.. langfri? Hva er det? Du kjenner noen.. Yeah rigtht.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er veldig mye mobbing siden humor er forbudt ja.

Anonymkode: a1fd5...34e

Slike som deg skjønner ikkje forskjell på mobbing og humor. Selv om du synes det er morsomt, er det ikke sikkert mottakeren synes det

Anonymkode: eb121...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Stått på pinnne? Sittet hjemme i coronatiden og levert ut en lekseplan en gang i uken er ikke å stå å pinne for noen. Dårlig deal å streike rett etter pandemien, der de fleste foreldre var mer lærer for egne barn enn noen lærere i skolen. Du er ansatt for å gjøre en jobb, ikke for å være glad i folk og ønske dem vel. Gjør jobben din i steden for å klage så skal du se livet ditt blir lettere.

Anonymkode: 7bd19...288

Hvem er det egentlig som plusser slike innlegg? Uvitenheten er en fin bil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske mange smålige svar rettet mot lærere. Jeg tipper dette er folk som har hatt en ganske trøblette skolegang som benytter slike arenaer til å "ta lærere". 

Trist at det alltid er feriene som blir dratt frem og ikke kjernen i konflikten. 

Kan vel ikke vente mer av enkelte. 

Anonymkode: 01eac...42d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ganske mange smålige svar rettet mot lærere. Jeg tipper dette er folk som har hatt en ganske trøblette skolegang som benytter slike arenaer til å "ta lærere". 

Trist at det alltid er feriene som blir dratt frem og ikke kjernen i konflikten. 

Kan vel ikke vente mer av enkelte. 

Anonymkode: 01eac...42d

Lurer på hvordan enkelte vil reagere når deres håpefulle står uten lærer? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke noe på skolesidene eller i avisene her. 

Ser ut som streiken er imorgen og torsdag og. Kan dette stemme eller er det full skoledag imorgen?

Anonymkode: 66221...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde jeg vært lærer så hadde jeg meldt meg ut av Utdanningsforbundet. 

Anonymkode: 01d3c...ed2

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var dessverre ventet. KS tapte ingenting på streiken og kunne bare sitte rolig i båten og vente på tvungen lønnsnemd, som alle vet alltid går i arbeidsgivers favør. Dette er for ille og selv om det betyr at elevene kommer tilbake på skolebenken snart er det likevel dem det går utover til syvende og sist.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe vits å streike på høsten, pengesekken er jo tom til neste budsjett og neste år. Ventet tvungen lønnsnemnd de kunne ikke strekke det lenger nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...