Gå til innhold

Lærer streiken er over.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finn deg et speil. Du synser bare du også.

Anonymkode: 3bd5d...80b

Det er jobben min.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mld fra skolen her på Østlandet nå; 

 

B0C027A4-D641-4B25-8633-A6133374F1E2.jpeg

Anonymkode: 3fea7...b84

Takk :)

Anonymkode: 66221...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var en underlig konklusjon å trekke. Selv om jeg har en annen mening enn deg og er lei den langvarige sutringen fra lærere, så betyr ikke det at jeg ikke er reflektert.  Jeg er ingen ekspert på lærernes situasjon eller det du beskriver som flukt fra yrket. Men jeg kjenner til en del lærere privat og gjennom jobb, og jeg tror det kan bli en ukultur av sutring over hvor dårlig arbeidsvilkår man har (mye jobb, lite lønn, mye ansvar) og at man glemmer godene (ferier, fleksibilitet, lønnen som faktisk er god etc.). De lærerne jeg kjenner som har søkt andre jobber innen helse, Nav, arbeidsinkludering, veiledning etc. (Yrker med omtrent tilsvarende krav til utdanning) har ofte takket nei når de innser at vilkårene er dårligere (mindre lønn, kortere ferie, lange dager fysisk på jobb og like mye/mer arbeidspress). De jeg kjenner som har forsøkt seg i annen jobb har gått tilbake til læreryrket senere, når de har innsett at gresset på ingen måte er grønnere i andre yrker....tvert i mot. De har kanskje fått seg en liten tankevekker. For det kan bli slik at når alle syter og klager over hvor dårlige arbeidsvilkår lærerne har, så blir det til slutt en sannhet. Man tror at det er virkeligheten. Men som sagt de jeg kjenner som har søkt og fått andre jobber har endret synet på dette, og innsett at man har mange goder som lærer. Jeg er som sagt ingen ekspert, og dette er ikke forskning, men det er erfaringer og observasjoner gjennom flere år. Og en liten utblåsning fordi jeg er lei sutringen til en gruppe som tross alt har gode vilkår. 

Anonymkode: fc25e...4f9

Du innrømmer hvertfall i ene delen av innlegget ditt at du ikke har peiling på hva du snakker om, det skal du ha og det respekterer jeg faktisk at du innrømmer (ikke ironisk)


Samtidig sier du at du er reflektert, men du sier at du kjenner noen lærere som har sutrer til deg og derfor er du lei av sutringa fra hele lærerGRUPPEN på mange tusen mennesker?Her har du jo lærere som forteller deg hva problemet ligger i, likevel står du fast på at vi «syter». Du virker ikke interessert i å høre hva streiken går ut på. Ta deg tid til å virkelig lese det som skrives. At du har vært elev i en skole eller har en lærer som nabo gjør ikke at du  vet hvordan jobben er før du har vært i en skole som lærer/vikar. 

Her er det kort fortalt; vi er ikke misfornøyd fordi vi må gjøre den jobben vi er pålagt å gjøre. 
Vi er misfornøyd fordi vi er pålagt å gjøre jobben til folk som skolene ikke har råd til å ansette. Vi vanlige lærere tar jobben som en spes.pedagog skulle hatt. Vi tar jobben som en psykolog burde tatt. Vi tar også jobben som foreldre selv burde tatt hjemme. Vi blir pålagt oppgaver uten å få noe ekstra lønn. 
 

Ferier er ikke et tema, men siden den blir tatt opp hele tiden; 

Svar meg ærlig. Jeg vet ikke hvor du jobber, og det spiller kanskje ikke noe rolle men;

Hadde du jobbet overtid og fått ansvaret og oppgaver fra andre  på din jobb (som har også en helt annen bakgrunn enn deg og gjør helt andre oppgaver som du ikke er opplært til) uten en eneste ekstra krone, altså ikke noe mer lønn for å i tillegg måtte jobbe på kveldene,  hver dag, og heller fått «lønna» som høstferie, påskeferie, vinterferie og sommerferie som du har krav på sånn ellers? (Men husk da, at du må sikkert jobbe i disse feriene utenom høstferie da.)

Du syns folk flest (utenom lærere da for vi skal tåle dette tydeligvis) hadde skrevet under på dette på sin arbeidsplass ?

 

Anonymkode: 28ccf...a88

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Droppet ut av lærerutdanningen her, nettopp fordi det var komplett umulig å få tid til alt man skulle. Var helt utslitt etter fire uker i praksis, null tid eller energi til egne barn. Og lange dager, for å unngå helgejobbing. 

Det er søren meg ikke verdt det. Ikke handler det om det at man ikke rekker heller, men man sitter jo hjemme og tenker og bekymrer seg i hjel for disse barna som ikke får nok ressurser og hjelp de burde hatt. Våkner tidlig dagen etter og tenker på den jenta på 11 år som gruer seg hver morgen til skolen. Og lunsjen må man spise med elevene sine, det er eneste gang i løpet av dagen man rekker å ha en samtale med de. Det var altså null pauser. Hele dagen! 

 

 

Anonymkode: 724b1...9ad

Du reflekterte ikke over at du kanskje ikke er like rutinert som en erfaren lærer? Naturlig at man bruker lengere tid til det meste da...

Anonymkode: 298ff...254

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så er det rett på høstferie snart... De jobber jo f**n meg aldri

Anonymkode: c043c...510

Jo, det gjør de. Hva jobber du med? Jeg jobber et sted der vi av og til holder foredrag. Da bruker vi gjerne flere timer på å forberede foredraget. Dagen det skal holdes er det litt ekstra fokus - du skal se representabel ut (alle ser på deg), være godt skjerpet og må ofte svare på spørsmål ol knyttet til foredraget. Mange kjenner seg nok igjen i dette, også du? Lærene har noe som likner på våre foredrag hver eneste dag. De må svare på vanskelige spørsmål osv. Tilhørerne deres er gjerne uinteresserte - til forskjell fra våre, og de må sørge for å holde disiplin i klassen. Vi som holder foredrag for voksne slipper det. I tillegg må de ofte ta seg av elevers personlige problemer, mekle mellom uvenner og takle krevende og dumme foreldre. Sikkert mange lærere som sitter i kveld å svarer foreldre om når podene deres skal møte på skolen feks. Mener du at lærene ikke jobber er du rimelig dum.

Anonymkode: e9291...0aa

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har dysleksi.. Takk som trykker meg ned..Ikke rart barn mobber. 

Anonymkode: 66221...fc1

Nei, nå må du gi deg!

Anonymkode: 4ba03...ea7

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (1 minutt siden):

Igjen, innlegget ditt består av påstander. Påstander formulert av en uviten person. Regner med det blir hyling og skriking når de ikke klarerer å skaffe nok kompetente lærere. Hva gjør du da? 

Nei jeg skrev om egne erfaringer og refleksjoner rundt et tema gjennom flere år. Innser at dette ikke er forskning, og at det er mine erfaringer og meninger, men det har man lov å ytre seg om på et forum. Det er vel strengt tatt du som kommer med påstander og personangrep; først skriver du at jeg er lite reflektert, og nå at jeg er en uviten person? Jeg vil ikke si noe om mitt utdanningsnivå eller hva jeg jobber med, men der tar du feil. Og jeg håper virkelig ikke du er utdannet lærer med tanke på din noe dårlige og mangelfulle  argumentasjon. 

Anonymkode: fc25e...4f9

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du reflekterte ikke over at du kanskje ikke er like rutinert som en erfaren lærer? Naturlig at man bruker lengere tid til det meste da...

Anonymkode: 298ff...254

Ab forklarer meget godt hverdagen i skolen. Noen klasser er mer utfordrende enn andre og da er det ikke uvanlig med en slik arbeidshverdag. Tror du ikke at dette er en stor medvirkende faktor til krav om å ikke bli lønnstapere igjen??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må jeg si at det er skremmende at Norge sparker på streikeretten titt og ofte, med tynne begrunnelse. Sykepleiere, oljearbeidere, piloter, lærere, alt i år. Her er det noe grunnleggende galt!

Så til saken.

Lærere har dessverre altfor lav status i samfunnet. Hvorfor er det slik? Det er menneskene som skal formidle verdifull kunnskap til barna våre. Vår fremtid.

Vi trenger ikke se lengre enn til Finland, der er læreryrket kun for de beste.

Gi lærere en ordentlig lønn og sørg for at de gjør jobben de er utdannet for. Og så må det midler til for alle andre oppgaver skolen har fått utover undervisning.

Anonymkode: 98b65...ee3

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut hva jeg skal gjøre for å kompensere for den lønnsøkninga KS snøt meg for, begynne å gi betalte undervisningstimer til folk som tar faget mitt som privatister på vgs. Er jo det som skjer etter hvert, kompetente fagfolk ser seg om etter andre jobber/biinntekter. Privatistene konkurrerer om de samme studieplassene, så det blir vel med skolen som med helsevesenet, folk beveger seg over i private alternativer. Dårlig strategi av KS med sine bånd til LO.

Anonymkode: 9d01c...1e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har dysleksi.. Takk som trykker meg ned..Ikke rart barn mobber. 

Anonymkode: 66221...fc1

Det er ikke mobbing.. 

Anonymkode: 4054b...4d1

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gi lærere en ordentlig lønn

Det har de allerede.

Anonymkode: 3bd5d...80b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For det første må jeg si at det er skremmende at Norge sparker på streikeretten titt og ofte, med tynne begrunnelse. Sykepleiere, oljearbeidere, piloter, lærere, alt i år. Her er det noe grunnleggende galt!

Så til saken.

Lærere har dessverre altfor lav status i samfunnet. Hvorfor er det slik? Det er menneskene som skal formidle verdifull kunnskap til barna våre. Vår fremtid.

Vi trenger ikke se lengre enn til Finland, der er læreryrket kun for de beste.

Gi lærere en ordentlig lønn og sørg for at de gjør jobben de er utdannet for. Og så må det midler til for alle andre oppgaver skolen har fått utover undervisning.

Anonymkode: 98b65...ee3

Se til Finland  ja. Lurer på hvorfor de ikke sutrer så mye der borte da mon tro ? Kan det være noe med utdanning, lønn og status, mon tro? Hmm… nesj… kan det være det da?

Anonymkode: 28ccf...a88

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For det første må jeg si at det er skremmende at Norge sparker på streikeretten titt og ofte, med tynne begrunnelse. Sykepleiere, oljearbeidere, piloter, lærere, alt i år. Her er det noe grunnleggende galt!

Så til saken.

Lærere har dessverre altfor lav status i samfunnet. Hvorfor er det slik? Det er menneskene som skal formidle verdifull kunnskap til barna våre. Vår fremtid.

Vi trenger ikke se lengre enn til Finland, der er læreryrket kun for de beste.

Gi lærere en ordentlig lønn og sørg for at de gjør jobben de er utdannet for. Og så må det midler til for alle andre oppgaver skolen har fått utover undervisning.

Anonymkode: 98b65...ee3

Kjempralvorlig at en demokratisk rettighet blir uthult på den måten,  og med syltynn begrunnelse.

Anonymkode: 9d01c...1e2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei jeg skrev om egne erfaringer og refleksjoner rundt et tema gjennom flere år. Innser at dette ikke er forskning, og at det er mine erfaringer og meninger, men det har man lov å ytre seg om på et forum. Det er vel strengt tatt du som kommer med påstander og personangrep; først skriver du at jeg er lite reflektert, og nå at jeg er en uviten person? Jeg vil ikke si noe om mitt utdanningsnivå eller hva jeg jobber med, men der tar du feil. Og jeg håper virkelig ikke du er utdannet lærer med tanke på din noe dårlige og mangelfulle  argumentasjon. 

Anonymkode: fc25e...4f9

Det er ikke dine erfaringer fra læreryrket eller skolehverdagen. Du kjenner ikke til arbeidsoppgavene mine en gang. For en arroganse du utviser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ærlig talt ikke synd på lærerne. Har jobbet som Barne og ungdomsarbeider på skole i mange år. Lærerne har 3 mnd ferie i året. Betalt pause, og har inspeksjon en gang i uka. De benytter friminuttene på lærerrommet med kaffe og kake. 
All kontakt med foreldre skjer innen fastsatt arb tid. Mellom 8-16. de svarer ikke på henvendelser etter kl 16. De lærerne som blir med på leirskole får råbra ekstra betalt for den uka. 
 

Nå jobber jeg i barnehage 100% 
Har er barn 40% ekstra ressurs. Jeg må lære meg tegnspråk på fritiden min. Jeg har samlingsstund 4 dager i uka, der skal jeg ta opp viktige temaer og jobbe med blant annet psykologisk førstehjelp, mitt valg, systematisk leseobservasjon bl a. 
Jeg får ikke 1 min. Plantid for å forberede det jeg skal gjøre, og gjøre jobben min. 
Det jeg gjør er mye på sparket og det blir lite kvalitet da vi ikke får plantid. 
Tegnspråk som vi er pålagt ppt har vi boikottet da vi ikke vil sitte hjemme på fritiden vår å lære dette. Ubetalt. 
Jeg har 460.000 i årslønn, og vi har 25% sykefravær til en hver tid da folk er utslitte. 
Barna får ikke det de skal ha, og vi har ikke sjans til å gjennomføre oppgavene våre. 
Ikke hver dag vi får ta pause da det er mye sykdom og høyt fravær. Ofte blir pausene være avbrutt etter 15 min. Vi får ikke betalt pause.. 

Så nei, jeg har ingen empati med lærerne 

Anonymkode: 68bd8...58e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har dysleksi.. Takk som trykker meg ned..Ikke rart barn mobber. 

Anonymkode: 66221...fc1

Hvis man har dysleksi eller andre skrivevansker så er det jo lurt å ta imot konstruktiv kritikk? Så lærer man det kanskje til neste gang… 

Anonymkode: 5149b...da2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjempralvorlig at en demokratisk rettighet blir uthult på den måten,  og med syltynn begrunnelse.

Anonymkode: 9d01c...1e2

Jeg lurer på om disse som gleder seg over at vi lærere tapte (igjen) er egentlig klar over hva som foregår ? Er folk virkelig så naive? Hvorfor klarer ikke enkelte å se litt lenger frem i tid hvor vi er på vei?

Anonymkode: 28ccf...a88

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...