Gå til innhold

Lærer streiken er over.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnnePåLande skrev (2 minutter siden):

Hei,

Vi mangler 16000 kvalifiserte lærere i skolen. Er du vår nye kollega? Bli lærer vel.

At du skal ha høyere lønn kommer ikke til å skaffe dere flere lærere eller fikse alle problemene dere står ovenfor.

Dessuten har dere forsuret arbeidsmiljøet såpass de senere år at det er ingenting forlokkende med læreryrket. Jo mer dere klager og jo mer dere legger yrkesstoltheten ifra dere, jo mindre interessenter klarer dere å rekruttere. 

Toyah skrev (2 minutter siden):

Vet du hvor mange "lærerløse" timer det er på vgs hvert år, fordi det ikke finnes vikarer? 

Nei, men høyere lønn kommer ikke til å fikse disse problemene deres. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig, avlys høstferien (hilsen lærer). 
Alltid vært stress for meg uansett med en uke ferie midt i et tema, etter ferien må jeg repetere fagstoff igjen for elevene ikke har gjort noe skolearbeid eller forberedelser i ferien. 
 

Så gjerne avlys den ja! Men da får vi vel klager igjen i avisene fra foreldrene om at ferieturene må avlyses! Vedder 10 millioner 

Anonymkode: 28ccf...a88

Ja, jeg er seriøs. Avlys høstferien. Det er på tide å komme i gang nå. 

Men du har rett i sistnevnte. Det faller vel ikke i god jord det heller... 

Likevel, kanskje lærerne skal invitere elever som vil og kan under frivillig basis å komme for undervisning eller gjennomgang. Vet ikke. Blir vel feil det også ;) 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes ærlig talt ikke synd på lærerne. Har jobbet som Barne og ungdomsarbeider på skole i mange år. Lærerne har 3 mnd ferie i året. Betalt pause, og har inspeksjon en gang i uka. De benytter friminuttene på lærerrommet med kaffe og kake. 
All kontakt med foreldre skjer innen fastsatt arb tid. Mellom 8-16. de svarer ikke på henvendelser etter kl 16. De lærerne som blir med på leirskole får råbra ekstra betalt for den uka. 
 

 

Anonymkode: 68bd8...58e

Hvilken utopiskole har du vært på 😂 Jeg jobber på ungdomsskolen.

Lærere har 5 uker ferie som alle andre. Som andre har vi også avspasering for det vi jobber utover vanlig arbeidstid, men i motsetning til folk flest kan vi ikke bestemme når ta ut avspasering. 

"Betalt pause" har man fordi man må være tilgjengelig i "pausen". Vi blir også stadig avbrutt eller må steppe inn som vikar. Det er veldig sjeldent man har mulighet å faktisk ha en full pause. Som regel spiser jeg mens jeg har inspeksjon og passer på elever.

Vi har 120minutter inspeksjon i uka. 

Kaffe og kaker som eventuelt blir spist i en pause er det lærere selv som betaler for og lager - i alle yrker har man mulighet å spise kake og drikke kaffe til lunsj om man ønsker det. Jeg spiser knekkebrød med smøreost og en redbull stort sett. 

Vi får henvendelser på telefon og Teams fra elever og foreldre bokstavlig talt hele døgnet. Jeg er flink til å sette grenser, men det er allikevel en stor belastning å ha meldinger og spørsmål hengende over seg utenfor arbeidstid. 

 

Når det er leirskole får vi kun betalt et lite beløp for å dekke reiseutgifter og et lite nattetilegg, også får vi avsparing en dag, der elevene også har fri. Vi må arrangere hele leirskolen og aktiviteter selv. 

 

 

Anonymkode: d057f...cba

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (Akkurat nå):

At du skal ha høyere lønn kommer ikke til å skaffe dere flere lærere eller fikse alle problemene dere står ovenfor.

Dessuten har dere forsuret arbeidsmiljøet såpass de senere år at det er ingenting forlokkende med læreryrket. Jo mer dere klager og jo mer dere legger yrkesstoltheten ifra dere, jo mindre interessenter klarer dere å rekruttere. 

Nei, men høyere lønn kommer ikke til å fikse disse problemene deres. 

Ja, jeg er seriøs. Avlys høstferien. Det er på tide å komme i gang nå. 

Men du har rett i sistnevnte. Det faller vel ikke i god jord det heller... 

Likevel, kanskje lærerne skal invitere elever som vil og kan under frivillig basis å komme for undervisning eller gjennomgang. Vet ikke. Blir vel feil det også ;) 

Synes du skal bli lærer og jobbe i skolen med tanke på at du ikke har erfaring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg håper lærere sier opp. Eneste måten for lærere å oppnå noe på. 

Anonymkode: 46575...ab7

Løsningen på å ikke få høyere lønn blir å få 66% på dagpenger? Blir god lagånd men dårlig privatøkonomi av det... 

Anonymkode: 760a1...0f6

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Alle ble smitter under koronaen. Tror du sykepleiere, leger, helsefagarbeidere, butikkansatte og ørten andre yrkesgrupper satt hjemme isolert? Kanskje på tide å rette blikket litt utover fra egen navle?

Anonymkode: 9b55c...5a5

Det er de ikke i stand til. 

Anonymkode: 01d3c...ed2

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2022 den 22.25):

Vet du det? Har sett noen tall i media som jeg stusser på. Jeg er lærer, adjunkt med opprykk, med 7 års høyere utdanning (ikke master, men en bachelorgrad, PPU, og tre årsstudium. Har påbegynt master men har utsatt det da det er vanskelig å kombinere med full jobb og barn) og 8 års ansiennitet og tjener 530.000 brutto i året - og det er mer enn hva jeg skal ha i følge tariffavtalen. 

Anonymkode: d057f...cba

Slettet

Endret av fransine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, nå kommer søknadene (kravene) om å ta podene ut av skolen, for nå skal foreldrene ta ungene med til Syden, pga billigere billetter utenfor skoletiden.

Anonymkode: e5a9f...bf8

Ja, det er helt utrolig! 

Da er det ikke snakk om faglige hull eller noe. Av alle skoleårets fridager så må man legge turene utenom skoleruta. 

Da ser man virkelig hvor viktig skolen er. Henger ikke sammen med det som har kommet frem i media nå.  Nå har  jo skolen vært SÅ viktig  

Kjører en uke eller to med ugyldig fravær for tilstedeværelse er jo ikke gode holdninger å overføre til kidden. 

Anonymkode: 01eac...42d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (Akkurat nå):

Synes du skal bli lærer og jobbe i skolen med tanke på at du ikke har erfaring.

Rimelig glad for at jeg ikke endte som lærer, selv om det var planen, med tanke på utfordringene innad i læreryrket nå. 

Jeg sier ikke at det ikke er krevende å være lærer, og mener også at det er mange utfordringer rundt læreryrket som burde vært bedret. 

Men dere streiker pga lønn! Og lønn er ikke det største og viktigste problemet. Så det er en streik uten hensikt. Og det får dere ingen sympati fra meg for. Hadde dere bare streiket for andre, viktigere saken rundt læreryrket, så skulle jeg gitt dere sympati i mengder. 

  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (2 minutter siden):

Synes du skal bli lærer og jobbe i skolen med tanke på at du ikke har erfaring.

Hvor mye lønn syns du er rettferdig i ditt tilfelle? Hvor mye skal du ha for at du tenker "NÅ er det rettferdig"?

Anonymkode: 56220...d0d

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, hvis lærerne er sååå viktige for barns psykiske helse, så får vi jommen få mer betalt for den jobben vi gjør som er utenfor vår kompetanse. Jeg er utdannet faglærer... FAGlærer der altså, men måtte jobbe som kontaktlærer og delta i møter med barnevern, BUP, PPT, kunne masse om lærevansker, dysleksi, angst, traumer, adhd, omsorgssvikt,  psykiske og fysiske utviklingshemminger osv. Høres jo mer ut som jobben til en vernepleier. Jeg lærte aldri noe om å fylle ut en IOPpå utdanningen, og jeg visste ikke forskjell mellom BUP og PPT. Bruk folka som har kompetanse, ikke kast det over på kun lærerne. 

Nok av unger sliter med skolevegring og burde ha et annet tilbud enn ordinær skole. De sliter med angst, adhd, autisme, mobbing, depresjoner, spiseforstyrrelser eller lignende, og som ansvarlig står en stakkars uerfaren kontaktlærer som akkurat er ferdig med faglærerutdanninga i musikk liksom... Lærere og skoler som står oppi slike situasjoner trenger HJELP. 

Anonymkode: ebffc...13d

Dette er bare trist. At en «lærer» ikke anser det å være involvert i HELE eleven som del av sin oppgave er mildt sagt uforståelig. 

Anonymkode: 188fc...d05

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Alle som studerte for å bli lærer ante vel hva de gikk til? Er de ikke fornøyd er det bare å finne seg noe annet. 

Anonymkode: 4534d...fff

Det er veldig få som vet hva de går til når de bare er lærerstudenter. Svært mange får det såkalte "praksissjokket". Og slutter i jobben.

Anonymkode: d0ebd...170

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvem mener du skal gjøre det? En tilfeldig person fra gata? En som har et friår etter videregående og knapt nok har sett et barn før, langt mindre et som må observeres?

Anonymkode: e5a9f...bf8

På tide å få vernepleiere inn i skolen.

Anonymkode: 04d15...1c9

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye lønn syns du er rettferdig i ditt tilfelle? Hvor mye skal du ha for at du tenker "NÅ er det rettferdig"?

Anonymkode: 56220...d0d

Jeg vil ha de 3,7% som forbundene krevde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (1 minutt siden):

At du skal ha høyere lønn kommer ikke til å skaffe dere flere lærere eller fikse alle problemene dere står ovenfor.

Dessuten har dere forsuret arbeidsmiljøet såpass de senere år at det er ingenting forlokkende med læreryrket. Jo mer dere klager og jo mer dere legger yrkesstoltheten ifra dere, jo mindre interessenter klarer dere å rekruttere. 

Nei, men høyere lønn kommer ikke til å fikse disse problemene deres. 

Ja, jeg er seriøs. Avlys høstferien. Det er på tide å komme i gang nå. 

Men du har rett i sistnevnte. Det faller vel ikke i god jord det heller... 

Likevel, kanskje lærerne skal invitere elever som vil og kan under frivillig basis å komme for undervisning eller gjennomgang. Vet ikke. Blir vel feil det også ;) 

Feriene er ikke så viktige for meg, det er det minste jeg bryr meg om i yrket her. Det er jo selvfølgelig fint , men ser ikke poenget å ta en uke fri akkurat i det vi har startet skoleåret, og vinterferien og påskeferien kommer også tett på. 
 

Kunne sikkert hatt et alternativt opplegg på skolene, men det blir jo ikke noe bedre at kun 5 av 25 elever møter opp. Da får de andre glipp av undervisning og jeg hadde uansett måtte repetere alt når resten kommer tilbake. Jeg mener at enten har vi høstferie eller vanlig skole, ikke noe midt i mellom.

Så kan vi legge den ferie»debatten» ferdig. Dere som syns vi har verdens letteste og bra lønner jobb svarer aldri på hvorfor dere ikke vil inn i jobben. Dere sier vi sutrer men det har vært stille fra oss lenge, i perioder også nesten krampaktig prøvd å forsvare hvor flott yrke vi har (og prøvd å unngå å skremme bort med fakta og realitet) og til og med da var det få som ønsket å være lærer …. Hvorfor det tro?

Anonymkode: 28ccf...a88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvem mener du skal gjøre det? En tilfeldig person fra gata? En som har et friår etter videregående og knapt nok har sett et barn før, langt mindre et som må observeres?

Anonymkode: e5a9f...bf8

Selvsagt ikke. Assistent kan brukes til mye. Helsesøster øke stillingen. 

Hva tror du gjøres i helsevesenet? Teknikkere er nå inne på operasjonsstuer under operasjonen og hjelper til med instrumenter. 

Sykepleiere trenger ikke å stå for stell av pasienter. 

Mye kunne vært gjort i skolene  også. Må huske på at lærer er ikke utdannet til annet enn lærer heller!

Anonymkode: d1200...295

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er bare trist. At en «lærer» ikke anser det å være involvert i HELE eleven som del av sin oppgave er mildt sagt uforståelig. 

Anonymkode: 188fc...d05

Du må ta innover deg at jobben til læreren er å undervise. Vi driver med helsefremmende arbeid. Psykisk uhelse er ikke mitt bord. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnnePåLande skrev (16 minutter siden):

Nei, jeg tjener 535.000kr

Kan jeg spørre hva slags utdanning du har og antall år arbeidserfaring med den utdanninga? (Altså den du ble krevd å ha ved ansettelse). 
Og bor du i storby? 
 

Ikke for å spørre DEG direkte, men jeg bare prøver få et inntrykk da de jeg kjenner som er lærere jobber i Oslo/Viken som jeg går utfra har høyere lønninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (1 minutt siden):

Jeg vil ha de 3,7% som forbundene krevde. 

Jeg også. 

Dette er jo hele vitsen med å være fagorganiserte. Vi trenger disse vaktbikkjene som tar en utakknemlig kamp. Dette er demokrati og at streikeretten blir så totalt kneblet er noe alle organiseere bør merke ser skjer i er demokratisk land. 

Anonymkode: 01eac...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På tide å få vernepleiere inn i skolen.

Anonymkode: 04d15...1c9

Blant annet ja

 

Anonymkode: d1200...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt ikke. Assistent kan brukes til mye. Helsesøster øke stillingen. 

Hva tror du gjøres i helsevesenet? Teknikkere er nå inne på operasjonsstuer under operasjonen og hjelper til med instrumenter. 

Sykepleiere trenger ikke å stå for stell av pasienter. 

Mye kunne vært gjort i skolene  også. Må huske på at lærer er ikke utdannet til annet enn lærer heller!

Anonymkode: d1200...295

Assistent? En ufaglært person? Det er jo det som er utfordringen i skolen.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...