Gå til innhold

Ene datteren min har arvet bunad til 70 000. Hva med den andre datteren min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trodde slikt var ganske normalt jeg. Jeg arvet veldig mye bunadsølv og bunad (ikke ferdig montert men) fra bestemor. Tradisjonen er at eldste skal arve. Søstrene mine har fått bunad de også, men ikke med like mye arvegods.

men det skal sies at vi har hatt god kommunikasjon om det og  vi viste alle at dette ville skje. Foreldrene mine var flinke til å formidle at det dessverre ville bli litt forskjell på oss sånn sett. Men igjen de fikk mer penger og smykker enn jeg fikk. 
Har aldri skapt noe problem mellom oss. 

Anonymkode: 1c654...214

Hadde nok følt det var litt sårt, det å ha mansjettknapper fra bestemors bunad gjør at bunaden betyr ekstra mye for meg. Tenker på henne hver gang jeg bruker den. 
 

Sånt har affeksjonsverdi som penger og smykker ikke kan veie opp for. 

Anonymkode: 186de...a07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her hadde farmor to barnebarn som var jenter, som kom fra hver sin sønn. 

De var opptatt av å gjøre likt, så eldste jentebarnebarn arvet bunadet. Og yngste jentebarnebarn fikk ny bunad (kostet 70.000 å sy). Yngste fikk da "luksusen" av å kunne velge hvilken type bunad selv, mens eldste fikk "luksusen" av en bunad med historie og affeksjonsverdi. 

Hadde begge barna vært mine hadde jeg sørget for at det var satt av penger til bunad til yngste ja. Så dette kan du ta tak i raskt nå, nå må både dere og besteforeldrene bare hive dere rundt og få betalt en bunad til yngste. TIPS: Du kan kjøpe en bunad for 1/3 av prisen som ny om dere kjøper brukt! 

Anonymkode: 3c7e9...4de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er to år mellom jentene, så dette viste de. Men jeg tok det liksom for gitt at yngste ville ha den bunaden som hører til her og har spart i sammen nok til den. 

Anonymkode: ae27b...d68

Vel når hun ikke vil ha den bunaden så har hun jo valgt selv å ikke ha bunad,så da hadde jeg ikke styrt mer med det

Anonymkode: e112a...a77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette er jo deres feil. Dere må jo ha skjønt at det ikke dukket opp en bunad ut av det blå til yngste. Det burde forsåvidt farmor også tenkt på.

Her bør dere som foreldre sørge for at det ikke blir forskjell. Dårlig gjort å forskjellsbehandle to døtre/barnebarn sånn.

Anonymkode: 43524...6f1

Det er da ikke forskjellsbehandling , hun dikk en arvet bunad 

minstemann har fått tilbud om ny bunad men vil ikke ha

Anonymkode: e112a...a77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er da ikke forskjellsbehandling , hun dikk en arvet bunad 

minstemann har fått tilbud om ny bunad men vil ikke ha

Anonymkode: e112a...a77

Den ene får bunad til 70 og den andre til 25. det er jo forskjellsbehandling? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snurrepurre skrev (Akkurat nå):

Den ene får bunad til 70 og den andre til 25. det er jo forskjellsbehandling? 

Nei , ærlig talt. Begge får hver sin bunad , enkelt Og greit. 

Anonymkode: e112a...a77

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (7 timer siden):

Jeg innrømmer at jeg lå bakpå når det gjelder beløpet på på pliktarven. Det ligger nå på ca 1,5 millioner. Det endrer ikke min påstand om at man kan gi bort eiendelene man ønsker til dem man ønsker mens man lever.

Dette er ditt bidrag til debatten:

Forum fungerer slik at alle har lov til å si sin menig, men en god debatant fokuserer på løsninger. En debatt bør i likhet med en samtale inneholde spørsmål. Og alle er tjent med å begrunne påstandene sine i stedet for å kritisere andres.

Er det noe poeng ved at du nå repeterer den informasjonen jeg jeg nettopp ga deg vedr G-beløpet på pliktarv? Ikke har jeg påstått at man ikke kan gi vekk alt man eier mens man ennå lever heller.

Du må gjerne kritisere at jeg (og i samme slengen de fleste andre her inne), kommer med sin personlige opinion på hvorfor/hvorfor ikke. Men nå var det andres personlige mening ts etterspurte, og da blir det for dumt å komme med denslags kvasiintellektuelle utsagn som du gjør om at det er negativt. 

Dette er et forum, ikke en profesjonell rådgivingstjeneste, og alle de personlige meningene gitt i denne tråden er helt i tråd med det ts spør etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (33 minutter siden):

Er det noe poeng ved at du nå repeterer den informasjonen jeg jeg nettopp ga deg vedr G-beløpet på pliktarv? Ikke har jeg påstått at man ikke kan gi vekk alt man eier mens man ennå lever heller.

Du må gjerne kritisere at jeg (og i samme slengen de fleste andre her inne), kommer med sin personlige opinion på hvorfor/hvorfor ikke. Men nå var det andres personlige mening ts etterspurte, og da blir det for dumt å komme med denslags kvasiintellektuelle utsagn som du gjør om at det er negativt. 

Dette er et forum, ikke en profesjonell rådgivingstjeneste, og alle de personlige meningene gitt i denne tråden er helt i tråd med det ts spør etter.

Jeg mener at sak er en bedre måte å diskutere på enn person. Det er vi uenige om, og jeg ønsker ikke å fylle tråden med våre interne ueniigheter som ikke er relevante for tråden eller for andre.

Endret av Helene1982
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare begyne å spare, regner med det er noen år til? Dette visste du om. Kjøp inn deler litt og litt. 

Anonymkode: 6951f...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene får en bunad til 70000, som hun en dag må gi videre til en bestemt person etter tradisjon i familien.

Den andre får en bunad til 25000 som hun bestemmer helt over selv. Hun kan selge den, gi den bort....

Sånn er livet. Mange familier som har ting som går i arv på den måten.

Anonymkode: 9b288...cc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei , ærlig talt. Begge får hver sin bunad , enkelt Og greit. 

Anonymkode: e112a...a77

Åhoi. Du hadde syntes det var greit selv i et arveoppgjør? Du hadde også lyst på den til 70, men broren din tok den til kona si - med beskjed om at den til 25 er din (selv om det ikke er en bunad du ønsker) for bunad er bunad. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den ene får en bunad til 70000, som hun en dag gi videre til en bestemt person etter tradisjon i familien.

Den andre får en bunad til 25000 som hun bestemmer helt over selv. Hun kan selge den, gi den bort....

Sånn er livet. Mange familier som har ting som går i arv på den måten.

Anonymkode: 9b288...cc4

Det må hun ikke. Mange velger å endre sånne tradisjoner etter hva de selv ønsker. De som satt tradisjonen er gjerne døde for lenge siden.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snurrepurre skrev (1 minutt siden):

Åhoi. Du hadde syntes det var greit selv i et arveoppgjør? Du hadde også lyst på den til 70, men broren din tok den til kona si - med beskjed om at den til 25 er din (selv om det ikke er en bunad du ønsker) for bunad er bunad. 

Å herregud , du ser ikke firskjelll på kons til bror og søsken? Men nei jg hadde ikke brydd meg om søster fikk bunad til mer penger enn meg nei 

Anonymkode: e112a...a77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å herregud , du ser ikke firskjelll på kons til bror og søsken? Men nei jg hadde ikke brydd meg om søster fikk bunad til mer penger enn meg nei 

Anonymkode: e112a...a77

Tja. En bror har like mye rett på 1 av 2 bunader, om kona eller datteren bruker den er jo ett fett. Dessuten; bunad er bunad - eller? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å herregud , du ser ikke firskjelll på kons til bror og søsken? Men nei jg hadde ikke brydd meg om søster fikk bunad til mer penger enn meg nei 

Anonymkode: e112a...a77

Selv om du også hadde veldig lyst på den bunaden, og ikke var interessert i den andre? Du tar bare det som er igjen?  Helt ok å ha en sånn tilnærming til ting, men man kan ikke forvente at andre har det - eller at det er normen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snurrepurre skrev (7 minutter siden):

Selv om du også hadde veldig lyst på den bunaden, og ikke var interessert i den andre? Du tar bare det som er igjen?  Helt ok å ha en sånn tilnærming til ting, men man kan ikke forvente at andre har det - eller at det er normen. 

Fortell meg gjerne om din erfaring med arveoppgjør. da mormor døde, var mamma syk og alene, mens hennes 2 brødre plukket mormors ting. Jeg tror ikke de så hvor vanskelig det var for mamma, men vi hennes tre barn lovte hverandre at våre arveoppgjør ikke skulle foregå på en måte der ikke alle var fornøyde. Da mamma døde, brukte vi masse tid på å sortere, og vi delte ikke noe uten at alle var fornøyde. Vi hadde også klausulen om at om man vurderer å selge noe, skal man først høre om et familiemedlem vil ha det. Vi ønsket å ta bort pengene, og foreløpig er alt i familien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt horribelt at man i våre moderne dager fortsetter det med å la det eldste barnet få store fordeler framfor yngre søsken. 
Det er da i gen automatikk i at den eldste i en søskenflokk skal få alle fordeler. Mange råtne foreldre og besteforeldre altså. 

Anonymkode: d4384...948

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Snurrepurre said:

Den ene får bunad til 70 og den andre til 25. det er jo forskjellsbehandling? 

TS sier jo ikke hvilken bunad det er. Og hvorfor drive og fortelle barna sine verdien på bunaden? En Telemarksbunad eller tilsvarende koster 70 000 splitter ny. Den som dattera til TS har fått er jo ikke verdt 70 000 i dag. På finn ligger det ute Øst-Telemarkbunader til halve prisen av ny pris. Så det hadde også vært urettferdig om lillesøster hadde fått helt ny. Storesøsters er jo ikke verdt like mye som en ny. 

Det beste er nok å kjøpe en brukt. Da får begge to en "gammel" bunad. Og ingen av de får 70 000 kr av å selge den videre. 

Anonymkode: d6f0a...b1f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (8 timer siden):

Synd den ikke kan deles :( 

Den kan jo det; bunad til den ene, sølvet til den andre. Idiotisk at de ikke tenkte lengre for to år siden. 

Anonymkode: 062cd...0c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...