Gå til innhold

Ene datteren min har arvet bunad til 70 000. Hva med den andre datteren min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hjelpes, tror ikke du engang leser innleggene mine ferdig, evt leser du alt i verste mening. Det er ikke sånn at hun kan kreve både penger og bunad, men hun kan og vil føle seg enda mer forbigått hvis hun får valget «penger eller bunad til konfirmasjon», og det kan bli et helvete. Jeg ville sagt at vi kan kjøpe bunad til deg når du har blitt voksen og utvokst, men har vi ikke råd og må spare (gitt at man har mulighet til å spare pengene, men det virker sånn her siden de allerede har spart 25k). Det er uansett idioti å bruke 70k på bunad til en tenåring i vekst. Så leier eller låner man en bunad til selve dagen. Sannsynligheten er stor for at om 15 år så har storesøster vokst ut av bunaden og har ikke lenger bunad, mens lillesøster har en bunad til 70k. Det blir da uansett ikke «urettferdig» i det lange løp når det gjelder kroner og øre, begge får både konfirmasjonspengene og bunad. Dette må barnet bare godta. 
Men hadde jeg ikke hatt mulighet til å spare opp pengene innen 5-7 år, hadde jeg sagt at sånn er det bare. Vi kan bidra med 25k, resten må du betale selv. 
Å mene at farmor eller foreldre har gjort noe galt her, det er bare rart. 

Anonymkode: e1ea3...9c3

Jeg er enig med deg i at det ikke er fornuftig å betale 70000,- for en bunad til en ungdom i vekst. Jeg mener også at det er feil å spare 70 000,- til ett barns bunad, om man egentlig ikke har råd til det. Da ville jeg heller investert i BSU likt til alle barna, og gitt en annen verdifull, arvet gjenstand til barn nr 2 og evt 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syntes det høres litt merkelig ut, og sette seg i en slik situasjon. Jenter flest får og ønsker seg, bunad til konfirmasjon - så at bestemor ikke kunne sett for seg at yngste jenta også ville ha bunad, når eldste har det, virker veldig .. tja, hva skal jeg si - korttenkt. 

Og hvor lenge har du visst om dette egentlig? Kan du og bestemor spleise på en brukt bunad til yngste da, siden du kun har spart opp 25k? Når man har barn skal ting være rettferdig fordelt, det å gi en gave til 70k til ei av jentene - og tenke at den andre ikke vil ha, det blir rett og slett for dumt.

Anonymkode: 00c09...9fd

Hva skulle hun gjøre da? La bunaden henge ubrukt i skapet? Verden er ikke rettferdig. Dette kan en like gjerne lære seg

Anonymkode: 488b9...ade

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, foreldrene har ikke driti seg ut, med unntak av at det ser ut som om de fremdeles har en jobb å gjøre i oppdragelsen av datteren sin. 
Hvis jenta må velge mellom penger og bunad, vil det oppleves som enda mer urettferdig for henne, for søsteren fikk jo begge deler. 

Anonymkode: e1ea3...9c3

Les TS førsteinnlegg. Det er tydelig at mor mener at dette er en problematisk situasjon, og ønsker i alle fall delvis å skylde på farmor. At denne -  i følge dem selv - kinkige situasjonen har oppstått ér foreldrene sin skyld. Det burde ikke ha vært spesielt vanskelig å forutse at lillesøster også kom til å trenge eller ha lyst på bunad til konfirmasjonen sin. Så da er det også deres ansvar å skaff en bunad eller fortelle yngstemann at verden er et urettferdig sted. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart dere lot eldste få både bunad og sølv når dere visst det bare var én bunad. Her burde eldste fått selge bunaden, og ønsket seg nytt sølv til jul/bursdag/konfirmasjon. Og så kunne yngste få sølvet, og kjøpt ny bunad. Dermed ville begge jentene hatt arv fra farmor, og dere hadde unngått denne håpløst urettferdige situasjonen dere nå står i! 

Anonymkode: 062cd...0c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er rart dere lot eldste få både bunad og sølv når dere visst det bare var én bunad. Her burde eldste fått selge bunaden, og ønsket seg nytt sølv til jul/bursdag/konfirmasjon. Og så kunne yngste få sølvet, og kjøpt ny bunad. Dermed ville begge jentene hatt arv fra farmor, og dere hadde unngått denne håpløst urettferdige situasjonen dere nå står i! 

Anonymkode: 062cd...0c0

Selge = selve

Anonymkode: 062cd...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

herregud dagens norske forstår ikke hva kultur innehar de gamle. det er vanlig at førstemann i rekka får arvegaven. er ikke noe å være sjokkert over, dette går over generasjoner. jævla woke-kulturen deres og "likestilling" mellom hver enkelte.

Anonymkode: c9678...8c1

Det er jo en anakronisme. På lik linje med monarki og arverett til å bli Konge eller Dronning. Så slutt å polarisere og blande inn woke. 

Woke er noe helt annet enn å arve en bunad eller en trone.

Endret av Sonit
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er det. Men besteforeldre og foreldre skal vel ikke være urettferdige?

Anonymkode: ae27b...d68

Men hjelpe meg! Hva skal farmoren gjøre med bunaden som hun ønsker skal være i familien? Brenne den, selge den, eller rett og slett være rik for å kunne gi den videre i arv til eldste barnebarn? 
Min kusine arvet bunaden etter min bestemor fordi hun var eldst. Har aldri grublet en eneste tanke på det?!? Men synes det er stas at dette faktisk var bestemor sin en gang ❤️
Folk må slutte å være så arvesjuke! Jeg synes ikke dette skal måles i penger! 

Anonymkode: 470c3...942

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonit skrev (6 minutter siden):

Det er jo en anakronisme. På lik linje med monarki og arverett til å bli Konge eller Dronning. Så slutt å polarisere og blande inn woke. 

Woke er noe helt annet enn å arve en bunad eller en trone.

Det var tanken som falt inn hos meg også! 
I mannen sin familie fikk broren gården etter foreldrene på odel. Ingen av de 4 andre søsknene har sett på det som urettferdig. Og foreldrene hans hadde heller ikke spart opp formue x 4 for å kompensere de andre søsknene det gården er verdt. Men - folk i dag blir krenket og måler alt i «rettferdighet». 

Anonymkode: 470c3...942

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Angrer som en hund på at jeg lot eldste ta i mot denne gaven. 

Anonymkode: ae27b...d68

Hvorfor det egentlig? Er ikke den eldste verd nok? 
 

Så lenge man lever, kan man gi gave til hvem man vil. Dette innebærer at dersom du ønsker å gi noe til ett av barnebarna, så har du full råderett til å gjøre det.

Det eneste kravet som stilles, er at du må gjøre dette når du er ved dine fulle fem.

 

Du Ts, kan selvfølgelig være en skikkelig bitch, og glatt ødelegge forholdet mellom din(?) eldste datter og deg. Er det verdt det? 

Anonymkode: acb30...9f8

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Toyah said:

Noen ganger er livet urettferdig. 

Min datter vil få bunad etter bestemor. De to andre vil ikke få dette kompensert. 

Jeg er eldste datter og har arvet noe som har gått i rekke fra eldste til eldste i flere generasjoner. 

At du som arving kun tenker "man må bare akseptere at livet ikke er rettferdig" er ikke så rart. Ikke sikkert at du hadde tenkt det samme om det var du som gikk glipp av arv fordi du ikke var eldst. Eller om du gikk glipp av arv fordi du er jente.

Anonymkode: a676d...1e7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg synes det er rart dere lot eldste få både bunad og sølv når dere visst det bare var én bunad. Her burde eldste fått selge bunaden, og ønsket seg nytt sølv til jul/bursdag/konfirmasjon. Og så kunne yngste få sølvet, og kjøpt ny bunad. Dermed ville begge jentene hatt arv fra farmor, og dere hadde unngått denne håpløst urettferdige situasjonen dere nå står i! 

Anonymkode: 062cd...0c0

🙌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At du som arving kun tenker "man må bare akseptere at livet ikke er rettferdig" er ikke så rart. Ikke sikkert at du hadde tenkt det samme om det var du som gikk glipp av arv fordi du ikke var eldst. Eller om du gikk glipp av arv fordi du er jente.

Anonymkode: a676d...1e7

Jeg kan aldri tenke meg at jeg hadde brydd meg og jeg vet at mine søsken ikke bryr seg om den ene tingen. Jeg vet at guttene mine ikke bryr seg det fnugg om at lillesøster får bunaden til bestemor. 

Men vi er alle forskjellige.

Jeg er, og mine barn er lært opp til å ikke "måle" hva hverandre får/ikke får. De får ikke alltid likt, de har ikke alltid like behov. Men alle blir sett og møtt som den de er. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det? Selv de rimeligste krever mange, mange timers håndarbeid av dyktige syere og lages av dyre materialer. Jeg vet ikke hva timeprisen for bunadssøm er, men det er høyt kvalifisert arbeid og skal selvsagt betales deretter. I tillegg kan det komme ting som varierende mengder søljer og perlebroderier, silkesjal, skjorter og forklær i hardangersøm m.m. 

Anonymkode: 85050...b46

Jeg har selv håndsydd bunad, men prisene er helt hinsides. De har jo nærmest triplet seg i pris på 20 år. Ja, jeg synes det er helt sinnsyke priser! Min farmor sydde bunad og tok Max 20k for en bunad.

Anonymkode: 747d7...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MuggenKanari

Da blir det lokalbunad og gavekort på kjøretimer. Så lenge verdien på gavene er nogen lunde likt så er det ikke urettferdig mener jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det var tanken som falt inn hos meg også! 
I mannen sin familie fikk broren gården etter foreldrene på odel. Ingen av de 4 andre søsknene har sett på det som urettferdig. Og foreldrene hans hadde heller ikke spart opp formue x 4 for å kompensere de andre søsknene det gården er verdt. Men - folk i dag blir krenket og måler alt i «rettferdighet». 

Anonymkode: 470c3...942

Men den som har odel må kjøpe ut de andre søsknene. Så det kan ikke sammenliknes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (57 minutter siden):

Les TS førsteinnlegg. Det er tydelig at mor mener at dette er en problematisk situasjon, og ønsker i alle fall delvis å skylde på farmor. At denne -  i følge dem selv - kinkige situasjonen har oppstått ér foreldrene sin skyld. Det burde ikke ha vært spesielt vanskelig å forutse at lillesøster også kom til å trenge eller ha lyst på bunad til konfirmasjonen sin. Så da er det også deres ansvar å skaff en bunad eller fortelle yngstemann at verden er et urettferdig sted. 
 

Men yngste skal jo få bunad! Bare en som ikke er verdt like mye, og kanskje ikke like flott? Men sånn ble det, farmoren hadde bare en bunad å gi bort.

Anonymkode: 14286...2e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har spart sammen til en bunad dom hører til her, kommer på ca 25 000 kr. Men det er ikke den hun ønsker seg 😟

Anonymkode: ae27b...d68

En mulighet er at du leier en maken bunad til henne på konfirmasjonsdagen. Vet om noen som gjorde det. Så kan dere fortsette å spare videre på de 25000. Så får hun den hun ønsker seg etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Toyah said:

Jeg kan aldri tenke meg at jeg hadde brydd meg og jeg vet at mine søsken ikke bryr seg om den ene tingen. Jeg vet at guttene mine ikke bryr seg det fnugg om at lillesøster får bunaden til bestemor. 

Men vi er alle forskjellige.

Jeg er, og mine barn er lært opp til å ikke "måle" hva hverandre får/ikke får. De får ikke alltid likt, de har ikke alltid like behov. Men alle blir sett og møtt som den de er. 

Skjønner. Det handler jo litt om hva man arver. Du skrev kun at dette er noe som har gått i arv i generasjoner. Det er forskjell på om det er en milliardbedrift eller om det er noe som kun har affeksjonsverdi.

Anonymkode: a676d...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det heter arv. Alt her i livet kan ikke deles likt. Det hadde vært noe annet hvis farmor hadde betalt 70k for en NY bunad til eldste barnebarn, men ikke til det yngste. Men bunaden hadde hun i skapet, den kostet henne ikke noe, annet enn omsøm. Alternativet er at bunaden henger ubrukt i skapet. Jeg hadde ALDRI gått til mine barns farmor og sutret over urettferdighet hvis jeg hadde hatt en datter som hadde fått en så fin arv. Selvsagt har hun bare én bunad! Dette er ikke korttenkt, det er helt vanlig å gjøre det slik. 

Anonymkode: e1ea3...9c3

Hvor går grensen for rettferdig fordeling av arv da? Er det greit om mor og far gir bort alt de eier til det ene barnet mens de fortsatt lever, slik at det/de andre barna ikke får noe? Det er jo arv som du sier.

Er det greit å gi ett barn 1 million til å kjøpe leilighet mens ingen av de andre barna får det?

Det skal være likt mellom søsken, noe annet er grobunn for konflikter og at noen føler seg mindre verdt enn andre. Har man en bunad og 2 eller flere jenter, er det heller naturlig å selge den bunaden å fordele pengesummen likt på alle som bidrag til bunader. Gutter og jenter skal da selvsagt få samme sum.

Voksne folk her har null forståelse for reaksjonen til miste, det synes jeg er veldig rart!

Anonymkode: 32f76...e58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men yngste skal jo få bunad! Bare en som ikke er verdt like mye, og kanskje ikke like flott? Men sånn ble det, farmoren hadde bare en bunad å gi bort.

Anonymkode: 14286...2e7

Tenk så glad farmora hadde blitt om eldste kunne lånt henne bunaden sin den store dagen :) 

Anonymkode: 747d7...93d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...