Gå til innhold

Ene datteren min har arvet bunad til 70 000. Hva med den andre datteren min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snurrepurre skrev (1 time siden):

Den ene får bunad til 70 og den andre til 25. det er jo forskjellsbehandling? 

Farmors bunad er ikke verdt 70 000, den er jo brukt. Som brukt bunad er den nok verdt maks det halve, rundt 30-35 000. Det koster derimot 70 000 å kjøpe en NY av samme modell. Så hvis datter 2 får en ny, tilsvarende bunad så har hun fått gave til en verdi av 70 000, og eldste gave til en verdi av 30 000.
Hvordan er det mer rettferdig, synes du? 
Hvis det skal være avgjørende at de får samme kroneverdi, så må de kjøpe en brukt bunad av samme modell som søster 2 kan få, da blir det lik verdi. 

Anonymkode: f238c...4d1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner egentlig ikke helt påstanden om at storesøster får så mye mer i kroner og øre. Joda, hun har arvet en bunad som er verdsatt til 70 000, men den har ikke kostet giveren mer enn noen få tusen i omsøm. Lillesøster får sånn sett mye mer når det brukes 25 000 på gave til henne. Hvis hun heller vil ha en annen og dyrere bunad enn den hun har fått tilbud om, er løsningen at hun får pengene, starter bunadskonto og ønsker seg bidrag til den til jul og bursdager framover. 

Da storesøsteren min skulle konfirmeres, var det litt snakk om bunad (vi har ikke tradisjon for det i min familie, så det var ingen å arve). De så på noen brukte, fant ikke noe som var aktuelt og hun var heller ikke så veldig interessert, så det ble ikke noe. Resultatet var at det jeg var konfirmant tre år senere, var ikke bunad noe tema - søster hadde ikke fått, ergo fikk ikke jeg heller. For meg, som i motsetning til søster hadde mer engasjement rundt det og gjerne ville hatt bunad (og har skaffet meg det i voksen alder) føltes det dypt urettferdig - men det er en del av livet. Man vil alltid oppleve forskjellsbehandling og urettferdighet og millimeterrettferdighet kan også fort bli urettferdighet, dette vet alle som har søsken...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke helt problemet med at hun arvet. Selvsagt skulle hun ta i mot, det er ikke bare en verdigjenstand men også en gjenstand som betyr mye og som det er koselig å vite at barnebarnet bruker og barnebarnet synes nok at bunaden betyr ekstra nye fordi den er arvet. Arvet bunad er 💕. Du kan ikke forvente at farmor skal gi 70.000kr til søster nr to, hva med evt gutter i familien, er mannen din enebarn eller har han søsken med barn(ebarn) på den kanten også?

 

Du burde startet å spare tidligere, men kommer du ikke i mål nå så lei bunad for konfirmasjonsdagen og si at bunaden blir ferdig til 18års dagen? Evt ta en prat og si at xxx bunad er den dere har råd til nå, vil hun gjerne ha xx bunad som er tre ganger så dyr og lik som søster så må dere spare lenger eller hun må betale noe selv/ønske bidrag som konfirmasjonsgave i forkant. Egentlig tenker jeg at bunad fra der dere bor nå burde være fint. Men du får ingen komplett bunad til 25.000kr som du sier, det hørtes for billig ut?

Anonymkode: afb61...6e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner egentlig ikke helt påstanden om at storesøster får så mye mer i kroner og øre. Joda, hun har arvet en bunad som er verdsatt til 70 000, men den har ikke kostet giveren mer enn noen få tusen i omsøm. Lillesøster får sånn sett mye mer når det brukes 25 000 på gave til henne. Hvis hun heller vil ha en annen og dyrere bunad enn den hun har fått tilbud om, er løsningen at hun får pengene, starter bunadskonto og ønsker seg bidrag til den til jul og bursdager framover. 

Da storesøsteren min skulle konfirmeres, var det litt snakk om bunad (vi har ikke tradisjon for det i min familie, så det var ingen å arve). De så på noen brukte, fant ikke noe som var aktuelt og hun var heller ikke så veldig interessert, så det ble ikke noe. Resultatet var at det jeg var konfirmant tre år senere, var ikke bunad noe tema - søster hadde ikke fått, ergo fikk ikke jeg heller. For meg, som i motsetning til søster hadde mer engasjement rundt det og gjerne ville hatt bunad (og har skaffet meg det i voksen alder) føltes det dypt urettferdig - men det er en del av livet. Man vil alltid oppleve forskjellsbehandling og urettferdighet og millimeterrettferdighet kan også fort bli urettferdighet, dette vet alle som har søsken...

Vi tenker likt!

Anonymkode: afb61...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Farmors bunad er ikke verdt 70 000, den er jo brukt. Som brukt bunad er den nok verdt maks det halve, rundt 30-35 000. Det koster derimot 70 000 å kjøpe en NY av samme modell. Så hvis datter 2 får en ny, tilsvarende bunad så har hun fått gave til en verdi av 70 000, og eldste gave til en verdi av 30 000.
Hvordan er det mer rettferdig, synes du? 
Hvis det skal være avgjørende at de får samme kroneverdi, så må de kjøpe en brukt bunad av samme modell som søster 2 kan få, da blir det lik verdi. 

Anonymkode: f238c...4d1

Verdien settes til 70 fordi det er det koster å fremskaffe en slik bunad i følge ts. Er enig i at det sikkert kan kjøpes en brukt til 35. Det er rettferdig nok.
 

Problemet her er at begge ønsker denne bunaden - men det er kun en som får tilbudet. De  ene må ta til takke med en rimeligere bunad hun ikke ønsker, hvor søsteren  får den flotteste bunaden - som atpåtil er arvet av bestemor (som mange syntes  er ganske stas). 

Moren/bestemoren burde beholdt bunaden selv, og gitt barna like bunader - ev. selge bunaden og bruke pengene på to rimeligere bunader. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (2 timer siden):

Verdien settes til 70 fordi det er det koster å fremskaffe en slik bunad i følge ts. Er enig i at det sikkert kan kjøpes en brukt til 35. Det er rettferdig nok.
 

Problemet her er at begge ønsker denne bunaden - men det er kun en som får tilbudet. De  ene må ta til takke med en rimeligere bunad hun ikke ønsker, hvor søsteren  får den flotteste bunaden - som atpåtil er arvet av bestemor (som mange syntes  er ganske stas). 

Moren/bestemoren burde beholdt bunaden selv, og gitt barna like bunader - ev. selge bunaden og bruke pengene på to rimeligere bunader. 

 

Jeg er kjempeskeptisk til at man skal lære barn at man alltid får prikk likt som andre. Det er viktige likser i å lære seg atsummen av  verdien av og til er urettferdig, og at man bør være glad på andres vegne og, at man ikke alltid får alt man ønsnker seg.. Jeg er fortsatt uenig i at løsningen er å selge farmors bunad.Dette er ingen god løsning.  Dette kan være en fin øvelse i å dele ting.

Endret av Helene1982
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Farmors bunad er ikke verdt 70 000, den er jo brukt. Som brukt bunad er den nok verdt maks det halve, rundt 30-35 000. Det koster derimot 70 000 å kjøpe en NY av samme modell. Så hvis datter 2 får en ny, tilsvarende bunad så har hun fått gave til en verdi av 70 000, og eldste gave til en verdi av 30 000.
Hvordan er det mer rettferdig, synes du? 
Hvis det skal være avgjørende at de får samme kroneverdi, så må de kjøpe en brukt bunad av samme modell som søster 2 kan få, da blir det lik verdi. 

Anonymkode: f238c...4d1

Med den tankegangen vil jo verdien av søster 2 sin bunad reduseres til det halve når den er tatt i bruk. Så da blir verdien av gaven den samme for mottakerne.

Uansett er det prinsippet som teller. Får en bunad, må den andre få det også for at det skal oppleves likt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke verre enn at de kan dele på den. Det er ikke en menneskerett å ha bunad.

Anonymkode: 541fd...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (31 minutter siden):

Jeg er kjempeskeptisk til at man skal lære barn at man alltid får prikk likt som andre. Det er viktige likser i å lære seg atsummen av  verdien av og til er urettferdig, og at man bør være glad på andres vegne og, at man ikke alltid får alt man ønsnker seg.. Jeg er fortsatt uenig i at løsningen er å selge farmors bunad. Dette kan være en fin øvelse i å dele ting.

Neida. Man får ikke prikk likt som andre. Men man behandler ungene sine rettferdig. 
 

enig i at det er en god løsning å dele fremfor å selge. Men dersom alternativet er at kun en datter får ha bunaden (str forskjell eller hva enn), så ville jeg solgt eller beholdt den selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (2 timer siden):

Tja. En bror har like mye rett på 1 av 2 bunader, om kona eller datteren bruker den er jo ett fett. Dessuten; bunad er bunad - eller? 

Nei det er to forskjellige ting alts

Anonymkode: e112a...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (2 timer siden):

Selv om du også hadde veldig lyst på den bunaden, og ikke var interessert i den andre? Du tar bare det som er igjen?  Helt ok å ha en sånn tilnærming til ting, men man kan ikke forvente at andre har det - eller at det er normen. 

Den eldte fikk bunaden, sånn er et noen ganger og så får nestemann i rekken ny bunad. Helt fair, fatter ikke at man kan lage så mte styr av en ting !

Anonymkode: e112a...a77

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storesøsteren min arvet farmors bunad og fikk den på sin konfirmasjon. Mamma ante ikke at hun skulle få den, ble gitt som felles gave av tantene/onkel på farssiden (faren vår lever ikke lenger). Hverken jeg eller lillesøster fikk da tilsvarende. Jeg syns det var helt greit. Jeg sparte selv om kjøpte meg en bunad til 30-årsdagen min. Nå er jeg glad for at jeg ventet såpass lenge, kroppen min har endret seg siden jeg var 14 år.

Jeg syns det er rart at lillesøster "krever" tilsvarende bunad. Storesøster fikk jo ikke velge, men arvet. Da er det vel naturlig at lillesøster får en som er fra stedet der bor nå og ikke den kjempedyre som søsteren fikk. Hvilke bunader er det snakk om?

Anonymkode: 081c6...f94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syns det er helt horribelt at man i våre moderne dager fortsetter det med å la det eldste barnet få store fordeler framfor yngre søsken. 
Det er da i gen automatikk i at den eldste i en søskenflokk skal få alle fordeler. Mange råtne foreldre og besteforeldre altså. 

Anonymkode: d4384...948

Nå virker det jo som at bunaden allerede har vært litt omsydd for å passe eldste datter til TS, men at den da fortsatt er alt for stor til yngste. Så om rekkefølgen hadde vært omvendt så ville uansett den som har arvet bunaden blitt den som fikk arve den, da den ikke ville blitt fin om den skulle syes om så mye at den passet den spedeste av TS sine døtre.

Snurrepurre skrev (1 time siden):

Verdien settes til 70 fordi det er det koster å fremskaffe en slik bunad i følge ts. Er enig i at det sikkert kan kjøpes en brukt til 35. Det er rettferdig nok.
 

Problemet her er at begge ønsker denne bunaden - men det er kun en som får tilbudet. De  ene må ta til takke med en rimeligere bunad hun ikke ønsker, hvor søsteren  får den flotteste bunaden - som atpåtil er arvet av bestemor (som mange syntes  er ganske stas). 

Moren/bestemoren burde beholdt bunaden selv, og gitt barna like bunader - ev. selge bunaden og bruke pengene på to rimeligere bunader. 

 

En selger ikke en familiebunad for å splitte summen på 2. Som noen skriver så er det ikke slik att farmor har gitt eldste 70.000kr i konfirmasjonsgave, hun har fått overta ett klesplagg som hun må passe på og bruke med forsiktighet pga affeksjonsverdi.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (42 minutter siden):

Neida. Man får ikke prikk likt som andre. Men man behandler ungene sine rettferdig. 
 

enig i at det er en god løsning å dele fremfor å selge. Men dersom alternativet er at kun en datter får ha bunaden (str forskjell eller hva enn), så ville jeg solgt eller beholdt den selv. 

Jeg er ikke enig i det.  Jeg mener at unge har nytte av å øve på å løse konflikter.  Senest på søndag, var jeg i et selskap der bursdagsbarnet hadde gledet seg til å bygge gavene sine, men s bestefar ikke mødte opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det skurrer noe kraftig at kun det ene barnet skal få 70 000 og det andre ingenting. Det går da ikke an, det er jo store verdier.

Anonymkode: 0d610...af6

Hun har ikke fått 70000, med mindre hun selger bunaden.

Anonymkode: 51de0...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (2 timer siden):

 

Uansett er det prinsippet som teller. Får en bunad, må den andre få det også for at det skal oppleves likt.

For at det skal oppleves likt er, som konklusjon, korrekt. Jeg er dog sterkt uenig i premisset om at det må være likt.

Snurrepurre skrev (2 timer siden):

Neida. Man får ikke prikk likt som andre. Men man behandler ungene sine rettferdig. 
 

enig i at det er en god løsning å dele fremfor å selge. Men dersom alternativet er at kun en datter får ha bunaden (str forskjell eller hva enn), så ville jeg solgt eller beholdt den selv. 

Man skal behandle ungene sine rettferdig, men rettferdig og likt er ikke synonymer. 

Her vil det være både likt og rettferdig at foreldrene gir samme gaveverdi til sine barn, så slik sett skylder de eldste en bunad til 25k om de gir yngste en bunad til 25k. At bestemors eneste bunad går til eldste jentebarnebarn er ikke verken rettferdig eller urettferdig - det bare er.

Anonymkode: 61c01...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Eldste arvet bunaden til farmor til konfirmasjon. Med alt sølv, koster noe tilsvarende 70 000 kr. Nå skal yngste konfirmere seg. Hun ønsker seg også en sånn bunad.  Men jeg har ikke 70 000 kr til det! Angrer som en hund på at jeg lot eldste ta i mot denne gaven. Hvordan løser jeg dette? 

Anonymkode: ae27b...d68

Hun skal vel konfirmeres til våren? 

Din ene datter fikk en bunad, så synes at den andre også bør få.  Du har jo tid på deg. Men forstår det er tungt nå med økte renter og strøm. Kansje har du familie som stiller opp. 

Anonymkode: 01a24...f89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (3 timer siden):

Verdien settes til 70 fordi det er det koster å fremskaffe en slik bunad i følge ts. Er enig i at det sikkert kan kjøpes en brukt til 35. Det er rettferdig nok.
 

Problemet her er at begge ønsker denne bunaden - men det er kun en som får tilbudet. De  ene må ta til takke med en rimeligere bunad hun ikke ønsker, hvor søsteren  får den flotteste bunaden - som atpåtil er arvet av bestemor (som mange syntes  er ganske stas). 

Moren/bestemoren burde beholdt bunaden selv, og gitt barna like bunader - ev. selge bunaden og bruke pengene på to rimeligere bunader. 

 

Nei, TS sier at en ny koster 70 000, en brukt er billigere men fortsatt mer enn de har spart. Å selge farmors bunad for å kjøpe to like er idioti, en arvebunad går i familien. 

Brunello skrev (3 timer siden):

Med den tankegangen vil jo verdien av søster 2 sin bunad reduseres til det halve når den er tatt i bruk. Så da blir verdien av gaven den samme for mottakerne.

Uansett er det prinsippet som teller. Får en bunad, må den andre få det også for at det skal oppleves likt.

Nei, hva slags regnestykke er det? Farmors bunad er en brukt bunad, hvis de prøver å selge den får de ikke mer enn andre brukte bunader av samme type. Hvis søster 2 får en annen brukt bunad så koster den nøyaktig like mye i innkjøp som farmors ville fått ved salg. De er økonomisk verdt nøyaktig like mye. 

Anonymkode: f238c...4d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man har en rosemalt kiste i familien som har gått i arv til eldste barnebarn i la oss si 150 år. Denne kisten er pr. i dag verdt 200.000 kroner på den åpne markedet. Besteforelderen, som gir denne kisten videre til sitt eldste barnebarn, har i alt seks barnebarn og er minstepensjonist. Skal da vedkommende, som selvfølgelig aldri har betalt noe for kisten selv, være nødt til å a) selge kisten ut av familien for å fordele pengene likt mellom barnebarna, b) brenne den eller c) gå personlig konkurs for å kunne fremskaffe 1.000.000 kroner som kan gi de andre barnebarna 200.000 kroner hver for at det ikke skal bli urettferdig? 

Sett fra mitt synspunkt blir det akkurat det samme med en arvet bunad. Det er ikke en gjenstand farmor har kjøpt for å gi videre og anslått verdi er bare et tall. Akkurat som kisten i eksemplet mitt ovenfor er det heller ikke en gjenstand som er ment å skulle selges for å innbringe penger. 

Faktisk har jeg selv gitt bort en bunad. Den er unik fordi den er laget i sin helhet av et annet familiemedlem og det finnes ikke flere av den. Jeg har aldri betalt noe for den og i mine øyne har den derfor bare affeksjonsverdi. Tanken på at den som fikk den da fikk en gave på 40.000 kroner (Anslått verdi på det åpne markedet) fra meg har faktisk aldri slått meg før jeg leste denne tråden og jeg blir ikke overrasket hvis farmoren det er snakk om i HI har tenkt på samme måte. Selv om det ikke er min bunad lenger så er jo tanken at den skal fortsette å være i familien og at det derfor er helt uinteressant hvor mye den i teorien er verdt. 

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...