Gå til innhold

Ene datteren min har arvet bunad til 70 000. Hva med den andre datteren min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snurrepurre skrev (På 24.9.2022 den 21.12):

Har ikke nevnt noe om lovverk. Er fullstendig klar over hvordan arveloven fungerer. det var et tilsvar på en annen kommentar om fornuftig fordeling av arv ved skjevdeling. 

Det er ingen som sier hun ikke har lov til å gi bunaden til det ene barnebarnet, men man må  tåle å høre at det er en urettferdig handling. 

Som bestemor ville jeg angret på å ha gitt ts sitt barn noe. De er jo så utakknemlige der i huset.  

Anonymkode: 9111b...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som bestemor ville jeg angret på å ha gitt ts sitt barn noe. De er jo så utakknemlige der i huset.  

Anonymkode: 9111b...68a

Det hadde vært helt fint i mitt hjem. Om bestemor forskjellsbehandler ungene mine, så får hun la være å gi noe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/23/2022 at 6:35 PM, AnonymBruker said:

Ufyselig å forskjellsbehandle barn på den måten

Anonymkode: e46d8...6bf

 

On 9/23/2022 at 6:38 PM, AnonymBruker said:

tenker de fleste ikke ville tatt imot en så dyr arv før bare en unge

Anonymkode: ce10d...bf6

Det er nok bedre om farmor klipper bunaden to, eller gir den bort slik at ingen av dem får den! 

Anonymkode: d2ca3...b7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 19.45):

Helt sykt at bunader koster så mye 🤬

Anonymkode: 747d7...93d

Ha! De burde kostet mye mer, sinnsykt mye jobb. Hilsen hobby-syer…

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (På 24.9.2022 den 8.38):

Hadde solgt bunaden og delt pengene på jentene. 😅

 

AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 10.38):

Den kan jo det; bunad til den ene, sølvet til den andre. Idiotisk at de ikke tenkte lengre for to år siden. 

Anonymkode: 062cd...0c0

 

AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 12.35):

selge den ene, kjøpe 2 andre 🙈

Anonymkode: 4bf8b...c2a

 

fru Alving skrev (På 24.9.2022 den 20.22):

Jeg har en god løsning! 

 (inspirert av Det Gamle Testamentet )

Klipp bunaden i to, pass på at det er akkurat på midten.

Da kan hver av jentene få akkurat det samme etter farmor.

Nå har jo den eldste datteren fått bunaden og bunadssølvet da hun ble konfirmert. Det er hennes. Alle forslagene her innebærer at mor stjeler arvebunaden og/eller sølvet fra eldstedatter.

Anonymkode: f8d34...ed2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (13 minutter siden):

Ha! De burde kostet mye mer, sinnsykt mye jobb. Hilsen hobby-syer…

En vare er verdt det markedet bil gi. At noen gir 70k for et klesplagg er et mirakel i seg selv. 

Anonymkode: 9111b...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere døtre selv, bla tvillinger. Hvis man ikke er rik, er det en kamp å skaffe bunader til flere jenter; slik opplevde jeg det. Tømte nesten sparekontoen. Selv om vi både fikk overta en brukt billig av en bekjent og jeg sydde ene skjorta selv. Hvem av de to som kom best utav det mht pengeverdi aner jeg ikke , har ikke regna på det. 
 

Ts er jo heldig da, slapp og tenke på den kostnaden til eldstejenta. Bestemor også forsåvidt, hadde blitt litt annerledes om hun skulle kjøpt og betalt en ny for 70 K. 
 

Slik sett burde det kanskje vært mulig å ha satt litt til side til både pengegave og bunad. Noe mor forsåvidt har gjort, 25 tusen er en anselig sum det og. 
Lukter litt tenåringsnykker ja når kun en dyrere bunad er bra nok..
 

Jeg er enig i at man bør tilstrebe at ting blir mest mulig likt. Men det blir jo litt vanskelig med en arvebunad, som det tross alt bare finnes en av og som også har affeksjonsverdi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Det er nok bedre om farmor klipper bunaden to, eller gir den bort slik at ingen av dem får den! 

Anonymkode: d2ca3...b7b

Salomos visdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva folk her tenker, de fleste damer har jo bare en bunad? Skal de kaste den for å unngå at det blir urettferdig om noen får arve den? 
 

Jeg arvet bunad til min konfirmasjon, men ville MYYYE heller hatt 10-15 tusen på konto enn en gammel bunad. 
 

Det rettferdige mitt hode er at unge nummer to får klær til sin konfirmasjon, og om bestemor har noe annet fint å arve bort er det hennes tur da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

 

 

Nå har jo den eldste datteren fått bunaden og bunadssølvet da hun ble konfirmert. Det er hennes. Alle forslagene her innebærer at mor stjeler arvebunaden og/eller sølvet fra eldstedatter.

Anonymkode: f8d34...ed2

Eh, mitt forslag var ironisk ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/23/2022 at 6:34 PM, AnonymBruker said:

Synes det er litt spesielt av farmor å bare la den ene arve noe. I alle fall noe som er såpass dyrt. 

Anonymkode: 8ce9f...0d8

Må bare skyte inn at nå vet vi ikke om ungene til TS har samme far..... 

Anonymkode: f7ee9...d76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Livet er urettferdig . Sånn er det bare. Nå var det den eldste som fikk. Ja skje den yngre får noe senere. Gi henne penger som hun kan spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 18.33):

Den er nok desverre for stor til yngste

Anonymkode: ae27b...d68

Sy den inn :P Det koster en del penger det også. Hvilke bunader er det som koster 70 000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 18.34):

Jeg har spart sammen til en bunad dom hører til her, kommer på ca 25 000 kr. Men det er ikke den hun ønsker seg 😟

Anonymkode: ae27b...d68

Da skulle du spart de til en hun ønsker seg da! Eller finne en som er tilsvarende dyr, og som hun kan ha i forhold til tilknytning. Du må få henne til å velge en bunad fra et sted hun har tilknytning til. Hun kommer til å angre hvis hun velger en fra et sted hun "ikke kjenner" - bare fordi hun synes den er "finest". Da jeg har tilknytning til både Telemark, Hordaland og Nord-Norge sto valget mitt mellom intet mindre enn fem bunader. Jeg valgte en som ingen i nær familie hadde, men som absolutt var nærmest der jeg ble født. 

DundreMilfin skrev (På 23.9.2022 den 18.36):


 

Spleiselag på besteforeldre og foreldre? 🤷‍♀️ For en brukt? Koster vel omlagt 4-9tusen for omsøm om det skal gjøres skikkelig. 

Min kostet 13 000 første gang jeg måtte sy den ut. 10 000 da jeg måtte sy den inn igjen. 

Fantaa skrev (På 23.9.2022 den 18.44):

Fordi det kan hende at besteforelderne lagde arven før den andre ungen kom til verden.

 

De burde jo tenkt at det kunne skje at andre jenter ville komme til verden i familien senere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie hadde oldemor og farmor bunader de ikke brukte lenger da alle barnebarna var født. Noen var allerede konfirmert, og de to yngste av oss (meg og min kusine) var ikke det. Til oldemors forsvar var hun død, så farmor var den som fikk gi den videre. Uansett, min farmor har to barn: Min far og min tante. For henne var det naturlig at min tante arvet disse, siden hun var farmors eneste jente. Dette resulterte i at min yngre kusine fikk den ene, og min eldre kusines datter fikk den andre. Min søster og jeg fikk ikke noe.

Dette har ikke vært et stort sår i familien rett og slett fordi mine foreldre alltid har hatt en bedre økonomi, og vi ville få bunader uansett. Mine kusiner ville ikke nødvendigvis fått det samme. I tillegg er jeg ikke stor fan av de bunadene etter oldemor og farmor, og da jeg skulle konfirmeres ville jeg ikke ha bunad i det hele tatt.

Min søster ble konfirmert 7 år før meg, og fikk den lokale bunaden og en pengegave av våre foreldre. Fra øvrig familie og gjester fikk hun da sølvet til bunaden, så hun hadde alt det nødvendige sølvet pluss litt ekstra.

Da jeg skulle konfirmeres så skulle jeg aller helst bare fått pengene for en bunad, for jeg ville ikke ha bunad. Min mor ville ikke gi meg det, og sa at jeg fikk den ekstra pengegaven som min søster, men ikke noe mer. Ønsket jeg en "fullverdig" gave så måtte det bli bunad, uansett om det ble da eller senere i livet. Fra resten av familien og gjester fikk jeg andre typiske gaver, noe penger osv.

Da jeg ble 20 så angret jeg veldig, og da fikk jeg endelig resten av gaven min: En bunad. Jeg valgte ikke den lokale bunaden, men bunaden fra der mamma vokste opp. Bunaden uten sølv er dobbelt så dyr som min søster sin, men bunad er bunad, uansett hva den koster. Sølv fikk jeg ikke da, for jeg ønsket meg jo alt annet da jeg var 15. Så sølv har jeg betalt selv eller ønsket meg til jul og bursdager. Det er helt greit, jeg kastet jo bort muligheten til spons som ung.

Jeg har kanskje ikke noe klart poeng, men om søsteren min arvet en dyr bunad, mens jeg "bare" fikk en bunad til 25 000 kr så hadde jeg ikke følt at jeg kunne klage. Hadde heller ikke følt meg snytt. Å få sølvet i gave av andre i konfirmasjonen hadde jo vært helt topp, det ser jeg jo nå som voksen. Synes derfor ikke det er noe problem med løsningen deres, men det er jo så.

Hvis hun ønsker seg en dyrere bunad så kan hun jo ønske seg penger og spare. Evt. spare penger til jul og bursdag også, og kjøpe den dyrere senere?

 

Anonymkode: 3b97e...ac9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Millimani said:

De burde jo tenkt at det kunne skje at andre jenter ville komme til verden i familien senere

Og hva så? Skal man kaste bunaden fordi man ikke har to? 

Anonymkode: d2ca3...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Og hva så? Skal man kaste bunaden fordi man ikke har to? 

Anonymkode: d2ca3...b7b

NEI!!!!!!! Det var da ikke det jeg mente!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Millimani said:

NEI!!!!!!! Det var da ikke det jeg mente!!!!!!

Hva mener du da? 

Det finnes én bunad. En av jentene har fått den. Det finnes ikke to bunader, eller tilsvarende beløp. 

Man kan altså ikke gi begge jentene denne ene bunaden. 

Da er alternativene:

1- en av dem får bunaden 

2- man kvitter seg med bunaden og ingen får 

Anonymkode: d2ca3...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville snakket med besteforeldre om de var intresssert i å spleise. Hvis ikke ville jeg vært ærlig med datteren din og sagt at du har ikke råd til en lik fordi det koster så mye, og at du er veldig lei for det. Og så kan dere sammen finne en løsning. 

Anonymkode: ebc62...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...