Gå til innhold

Ene datteren min har arvet bunad til 70 000. Hva med den andre datteren min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tripptrapp1 skrev (31 minutter siden):

Du siterte meg. Jeg svarte på påstandene dine, som forøvrig var helt bak mål. Det er sånn et forum fungerer.

Jeg innrømmer at jeg lå bakpå når det gjelder beløpet på på pliktarven. Det ligger nå på ca 1,5 millioner. Det endrer ikke min påstand om at man kan gi bort eiendelene man ønsker til dem man ønsker mens man lever.

Dette er ditt bidrag til debatten:

Sitat

 

Det måtte i så fall blitt istedenfor annen gave. Altså at hun får den pengegaven hun uansett hadde fått på forskudd slik at den kunne brukes til å betale for bunaden.

Det er ikke komfirmasjonsgjestene sitt problem at foreldrene ikke har planlagt dette bedre. Da får jenta velge - gave i form av bidrag til bunad i forkant, eller gave i form av penger på dagen. Beefen får hun ta med foreldrene sine - det er de som har driti seg ut.

Les TS førsteinnlegg. Det er tydelig at mor mener at dette er en problematisk situasjon, og ønsker i alle fall delvis å skylde på farmor. At denne -  i følge dem selv - kinkige situasjonen har oppstått ér foreldrene sin skyld. Det burde ikke ha vært spesielt vanskelig å forutse at lillesøster også kom til å trenge eller ha lyst på bunad til konfirmasjonen sin. Så da er det også deres ansvar å skaff en bunad eller fortelle yngstemann at verden er et urettferdig sted.
 
🙌🏻

Det sier åpningsinnlegget til ts ingenting om så vidt jeg kan se, så det vet jeg ikke noe om. Jeg gidder ikke lese 7 sider på kg for å evt finne ut om ts har sagt noe om det heller.
Poenget mitt er at hele suppa er foreldrenes skyld og de får ta ansvar og ordne det, uansett hvilken løsning de velger. Og det poenget står uansett.
Nei, foreldre kan ikke fordele arven etter seg som de selv ønsker slik som andre her i tråden påstår. De må forholde seg til arveloven selv om de har skrevet testamente. Pliktdelsarv skal sikre alle alle avkommene et minimum av arv.
Jeg tror dog ikke det finnes noen regler mot å gi bort formuen som de lyster mens de fortsatt lever.

 

Forum fungerer slik at alle har lov til å si sin menig, men en god debatant fokuserer på løsninger. En debatt bør i likhet med en samtale inneholde spørsmål. Og alle er tjent med å begrunne påstandene sine i stedet for å kritisere andres.

Endret av Helene1982
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun arvet ikke en bunad til 70 000. En ny lik bunad koster 70 000. Det er noe helt annet. Hun fikk farmors gamle bunad som gave. Ikke 70 000. Verken dere eller farmor ville kjøpt og gitt eldste 70 000 til konfirmasjonen. Det kan dere ikke gjøre nå til yngste heller. En 15-åring skjønner det. 

Anonymkode: 7857e...a15

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ville spurt farmoren hva hun tenkte å gi i gave med tanke på den dyre gaven eldste datteren fikk. Uansett svar så må dette godtas, men da vet du i det minste hva du har å arbeide med. Kanskje dere kan spleise på en bunad. Eller du kan si til datteren din at du har råd til denne andre, mindre attraktive bunaden som hun kan få og senere få kompensasjon for den resterende verdien som eldste datteren fikk senere når du har spart deg opp. Hvis hun ikke vil ha den bunaden så får hun heller få pengene og resten siden, eller at du beholder pengene og sparer opp. Jeg synes det bør være likt uansett og det kjipt at det er farmor som har skapt denne forskjellsbehandlingen om hun ikke planlegger å rette opp i det, samtidig som at det til syvendenog sist er ditt problem å fikse opp i.

Anonymkode: 24f99...cc7

Enig alt dette. God konstruktiv løsning👍

Anonymkode: 30e26...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har spart sammen til en bunad dom hører til her, kommer på ca 25 000 kr. Men det er ikke den hun ønsker seg 😟

Anonymkode: ae27b...d68

Hvilken bunad koster 70k? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo snakk om et arvestykke som din eldste datter har fått, og ikke 70.000 i cash. Du har spart opp til en bunad du trodde din datter ville like, og da tenker jeg at det er den bunaden hun får eller ingen. Å spørre om farmor vil være med å spleise på en annen bunad er egentlig ganske frekt synes jeg, fordi hun har ikke gitt vekk cash til eldste, men et arvestykke. Hvis dette er på tur til å bli en stor konflikt innad med tanke på arv, så ville jeg kontaktet en advokat for å ha alt på det rene til senere. 

Jeg synes din yngste datter rett og slett er utakknemlig her! Hun bør også respektere det faktum at du har spart penger til en ny bunad til henne, og at du ikke har råd til en dyrere bunad. 

Anonymkode: 48567...061

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis dette er på tur til å bli en stor konflikt innad med tanke på arv, så ville jeg kontaktet en advokat for å ha alt på det rene til senere. 

Dette er ikke arv i lovens forstand, men teknisk sett en gave gitt mens farmor lever. Der står de helt fritt til å gi bort hva de vil til hvem de vil. Det har ingenting med arveloven eller advokater å gjøre. 

Anonymkode: f238c...4d1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arvet bunad til konfirmasjonen. De hadde spart opp penger som søstra mi kunne bruke til bunad. Hun ville ikke ha, og kjøpte seg en glorete kjole som er gitt bort til Fretex for lengst.. 

Kjøp eller sy en bunad til søstra. Det finnes mye brukt. Sølv kan man kjøpe etterhvert. Hvor kommer dere fra? Noen bunader er billigere enn andre. Man MÅ ikke ha Telemark med alt av tilbehør. 

Ser noen nevnte at hun kan låne bunaden til søster, men at den er for stor. Hvilken bunad er det? Jeg har sydd inn en venninnes bunad på vesten da den var for stor. Har sydd med lange sting, så den sprettes lett opp igjen uten at det vil synes noe særlig. Man kan også lett sy inn skjørtet eller sette inn hemper hvis det er for stort også. 

Anonymkode: d6f0a...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, det er det. Men besteforeldre og foreldre skal vel ikke være urettferdige?

Anonymkode: ae27b...d68

Du kan jo ilke regne med de sponser en til?

Livet er bare urettferdig inninellom. 

Anonymkode: 40900...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Kvalitet said:

Hvilken bunad koster 70k? 

Åmli eller beltestakk tenker jeg

Anonymkode: e3d9b...4b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åmli eller beltestakk tenker jeg

Anonymkode: e3d9b...4b8

Brukte Åmli ligger på Finn til 30 000

Anonymkode: 40900...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Her er det jo snakk om et arvestykke som din eldste datter har fått, og ikke 70.000 i cash. Du har spart opp til en bunad du trodde din datter ville like, og da tenker jeg at det er den bunaden hun får eller ingen. Å spørre om farmor vil være med å spleise på en annen bunad er egentlig ganske frekt synes jeg, fordi hun har ikke gitt vekk cash til eldste, men et arvestykke. Hvis dette er på tur til å bli en stor konflikt innad med tanke på arv, så ville jeg kontaktet en advokat for å ha alt på det rene til senere. 

Jeg synes din yngste datter rett og slett er utakknemlig her! Hun bør også respektere det faktum at du har spart penger til en ny bunad til henne, og at du ikke har råd til en dyrere bunad. 

Anonymkode: 48567...061

Jeg skjønner godt at datter 2 vil ha lik bunad som datter 1. Ikke er det sagt at hun krever det heller, kun at det er et ønske.

Anonymkode: e3d9b...4b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Brukte Åmli ligger på Finn til 30 000

Anonymkode: 40900...4fe

Med fullt utstyr? Da tok jeg sikkert feil. Mente bare å huske at den ble omtalt som en dyreste bunaden :)

Anonymkode: e3d9b...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner godt at datter 2 vil ha lik bunad som datter 1. Ikke er det sagt at hun krever det heller, kun at det er et ønske.

Anonymkode: e3d9b...4b8

Hvis jeg var deg ville jeg sett etter en løsning som ikke kostet 30 000,- Jeg kan umulig vøre eneste midterste barnet i tråden, som alltid fikk brukte klær og ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Brukte Åmli ligger på Finn til 30 000

Anonymkode: 40900...4fe

Jeg tok feil, det er rekonstruert bunad fra Vest-Agder jeg tenkte på

 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Med fullt utstyr? Da tok jeg sikkert feil. Mente bare å huske at den ble omtalt som en dyreste bunaden :)

Anonymkode: e3d9b...4b8

 

Anonymkode: e3d9b...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Eldste arvet bunaden til farmor til konfirmasjon. Med alt sølv, koster noe tilsvarende 70 000 kr. Nå skal yngste konfirmere seg. Hun ønsker seg også en sånn bunad.  Men jeg har ikke 70 000 kr til det! Angrer som en hund på at jeg lot eldste ta i mot denne gaven. Hvordan løser jeg dette? 

Anonymkode: ae27b...d68

Kan du ta opp et lån? Eventuelt få arbeidet halvveis gjort å fullføre selv hvis du kan håndarbeid. Ville iallfall gjort likt, men en brukt bunad er ikke verdt 70, men en ny bunad. Jeg den gangen jeg var tenåring hadde iallfall blitt himla sur om jeg hadde arvet en brukt bunad og min søster fikk en ny. Du kan kjøpe brukt til rundt 30. Dette er øst telemark bunad eller? 

Anonymkode: 936b2...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leser at bunaden er verdt 70 000. Hvilken er det? Dette er nok med en del tilbehør. Så selve bunaden koster nok ikke 70 000 ny. Eller er det snakk om prisen på en helt ny Øst-Telemarkbunad?

Jeg tok et kjapt søk på finn.no nå, og det er mange fine bunader til salgs fra 15-40 000. Til og med de som koster flesk nye. Tilbehør kan kjøpes etterhvert, og kan gis i gave til jul, bursdag osv. Jeg er 33 og har ikke fullt tilbehør til min bunad en gang. Det er dyrt 😅 Fikk også min til konfirmasjonen.

Anonymkode: d6f0a...b1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyah skrev (13 timer siden):

Noen ganger er livet urettferdig. 

Min datter vil få bunad etter bestemor. De to andre vil ikke få dette kompensert. 

Jeg er eldste datter og har arvet noe som har gått i rekke fra eldste til eldste i flere generasjoner. 

Hvorfor fortjener eldste mer enn yngre søsken? Er eldste favoritten? 

Anonymkode: 936b2...9d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde slikt var ganske normalt jeg. Jeg arvet veldig mye bunadsølv og bunad (ikke ferdig montert men) fra bestemor. Tradisjonen er at eldste skal arve. Søstrene mine har fått bunad de også, men ikke med like mye arvegods.

men det skal sies at vi har hatt god kommunikasjon om det og  vi viste alle at dette ville skje. Foreldrene mine var flinke til å formidle at det dessverre ville bli litt forskjell på oss sånn sett. Men igjen de fikk mer penger og smykker enn jeg fikk. 
Har aldri skapt noe problem mellom oss. 

Anonymkode: 1c654...214

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ønsker seg lik bunad hadde jeg snakket med henne og lagt en plan sammen. 
 

Hun får en kjole til konfirmajonen, gaven fra dere som overstiger gaven til søsteren og gaven fra farmor går inn på egen konto. På denne kontoen sparer du en sum i mnd og så bestiller dere ny eller brukt bunad når beløpet er tilstrekkelig høyt.  
 

Jeg skjønner godt at hun ønsker seg lik bunad som søsteren, det er kanskje tilhørighet og ikke økonomi som ligger bak, om dere setter dere ned å prater rundt det så kan dere sannsynligvis finne en løsning. 

Anonymkode: 186de...a07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...