Gå til innhold

Ene datteren min har arvet bunad til 70 000. Hva med den andre datteren min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri tenkt over hva mine søsken fikk i konfirmasjon eller sammenlignet hva med det jeg selv fikk. Sånn egoisme finnes ikke i min tankegang.

Anonymkode: 541fd...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, TS sier at en ny koster 70 000, en brukt er billigere men fortsatt mer enn de har spart. Å selge farmors bunad for å kjøpe to like er idioti, en arvebunad går i familien. 

Nei, hva slags regnestykke er det? Farmors bunad er en brukt bunad, hvis de prøver å selge den får de ikke mer enn andre brukte bunader av samme type. Hvis søster 2 får en annen brukt bunad så koster den nøyaktig like mye i innkjøp som farmors ville fått ved salg. De er økonomisk verdt nøyaktig like mye. 

Anonymkode: f238c...4d1

Mitt poeng er at så lenge bunaden skal brukes, er bruksverdien den samme i det lillesøster har fått sin. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Synes det er litt spesielt av farmor å bare la den ene arve noe. I alle fall noe som er såpass dyrt. 

Anonymkode: 8ce9f...0d8

Nå kostet kanskje ikke farmors bunad så mye når den var ny. Derfor kan det tenkes at prismessig sett er farmors bunad ikke verdt mer enn 30 - 35 000. Sånn sett er mors oppsparte midler til bunad ca samme sum.

Da tenker jeg at ts bør ta en økonomiprat med konfirmanten ang hva som er mulig. Sånn som jeg forsto det, så er hjemstedets bunad mer i riktig prisklasse.

Kanskje bør hun starte med den, for selv å kjøpe den hun helst vil ha når hun har råd til å kjøpe den type bunad.

Anonymkode: be288...d83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For at det skal oppleves likt er, som konklusjon, korrekt. Jeg er dog sterkt uenig i premisset om at det må være likt.

Man skal behandle ungene sine rettferdig, men rettferdig og likt er ikke synonymer. 

Her vil det være både likt og rettferdig at foreldrene gir samme gaveverdi til sine barn, så slik sett skylder de eldste en bunad til 25k om de gir yngste en bunad til 25k. At bestemors eneste bunad går til eldste jentebarnebarn er ikke verken rettferdig eller urettferdig - det bare er.

Anonymkode: 61c01...8ce

Foreslår at du gir beskjed til dine nærmeste at hvis f.eks familiehytta til 5 mill skal arves ned, så er det ikke urettferdig om den arves til din bror eller søster. Det bare er. Dere deler selvfølgelig resten likt, det er jo ingen fordel å arve store verdier :ironi:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke enig i det.  Jeg mener at unge har nytte av å øve på å løse konflikter.  Senest på søndag, var jeg i et selskap der bursdagsbarnet hadde gledet seg til å bygge gavene sine, men s bestefar ikke mødte opp

 Hvordan tenker du at disse ungene skal løse konflikten? Den datteren får en bunad som koster 70k å fremskaffe, og lillesøster får ikke.
dette er å skape konflikter og splid mellom søsken.

(at bestefar ikke møter opp i en bursdag og skuffer bursdagsbarnet har lite med å løse konflikter å gjøre (?)) 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (19 minutter siden):

Foreslår at du gir beskjed til dine nærmeste at hvis f.eks familiehytta til 5 mill skal arves ned, så er det ikke urettferdig om den arves til din bror eller søster. Det bare er. Dere deler selvfølgelig resten likt, det er jo ingen fordel å arve store verdier :ironi:

Mine foreldres arv blir økonomisk delt likt mellom oss søsken.

Alle mine besteforeldre er døde, men før de døde fikk jeg kjøpe farfars bil sterkt rabattert og min kusine fikk kjøpe huset deres sterkt rabattert. Hun fikk garantert mer i kroner og øre enn meg slik sett, men hun trengte hus og jeg trengte bil og ingen av oss har tenkt noe negativt om dette.

Som jeg fortalte tidligere, fikk min (ste)kusines eldste datter min mormors bunad. Det ser jeg på som fullstendig uproblematisk selv om vi ikke er blodslekt og selv om det betyr at det ikke finnes noen bunad å arve for min datter. 

Ikke alle er oppdratt til å være petimeter og drive millimeterpresisjon i fordeling av økonomiske verdier - kjærlighet har alltid vært ubetinget og grenseløs for alle. Faktisk ser jeg på det som en av min mormors beste egenskaper, at hun så sin sønns stedatter med familie som likestilt med hans biologiske barn.

Anonymkode: 61c01...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine foreldres arv blir økonomisk delt likt mellom oss søsken.

Alle mine besteforeldre er døde, men før de døde fikk jeg kjøpe farfars bil sterkt rabattert og min kusine fikk kjøpe huset deres sterkt rabattert. Hun fikk garantert mer i kroner og øre enn meg slik sett, men hun trengte hus og jeg trengte bil og ingen av oss har tenkt noe negativt om dette.

Som jeg fortalte tidligere, fikk min (ste)kusines eldste datter min mormors bunad. Det ser jeg på som fullstendig uproblematisk selv om vi ikke er blodslekt og selv om det betyr at det ikke finnes noen bunad å arve for min datter. 

Ikke alle er oppdratt til å være petimeter og drive millimeterpresisjon i fordeling av økonomiske verdier - kjærlighet har alltid vært ubetinget og grenseløs for alle. Faktisk ser jeg på det som en av min mormors beste egenskaper, at hun så sin sønns stedatter med familie som likestilt med hans biologiske barn.

Anonymkode: 61c01...8ce

For øvrig har vi ingen familiehytte eller denslags luksusdill, mine foreldre har et nøkternt hus, en nøktern bil, et nøkternt forbruk og en overflod av kjærlighet, omsorg og omtanke. 

Anonymkode: 61c01...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (8 timer siden):

Den ene får bunad til 70 og den andre til 25. det er jo forskjellsbehandling? 

Nei. Den ene får farmors bunad. Den koster ingen ting i dag, farmor har ikke betalt 70 000,- for den. Farmor gir bort hva hun vil til hvem hun vil. Foreldrene til jentene har heller ikke betalt noe for den. Hvorfor skulle noen da «skylde» lillesøster 70 000,-? De har planlagt bunad til 25 000. Begge får altså bunad. Det er ikke vanlig at konfirmanter får velge helt fritt på øverste hylle blant bunader, man får en brukt familien har tilgang på (som eldste fikk), man får den man har naturlig tilhørighet til (som de har planlagt for yngste), man får den man har råd til, eller man får ikke (som også er vanlig). Begge får en bunad.   Lillesøster skulle gjerne hatt en ny, lik som storesøster som koster 70 000,-. Det kan hun ikke få. Det er forskjell ja, men ikke i penger, og ikke i omtanke.  Hvorfor skal alt være prikk likt i livet? 

Anonymkode: 7857e...a15

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (1 time siden):

Foreslår at du gir beskjed til dine nærmeste at hvis f.eks familiehytta til 5 mill skal arves ned, så er det ikke urettferdig om den arves til din bror eller søster. Det bare er. Dere deler selvfølgelig resten likt, det er jo ingen fordel å arve store verdier :ironi:

Fast eiendom og en brukt bunad er ikke helt sammenlignbart... Men jeg har fått forskudd på arv i form av fast eiendom, verdt en god del. Når arven en dag skal fordelen, vil jeg i praksis ikke få noe, fordi verdien av forskuddet skal trekkes fra, og søsknene mine vil målt i kroner og øre få mindre enn jeg har fått. Det er grunner til at det gjøres sånn, og mine søsken er innforstått med og lever godt med den løsningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (51 minutter siden):

Fast eiendom og en brukt bunad er ikke helt sammenlignbart... Men jeg har fått forskudd på arv i form av fast eiendom, verdt en god del. Når arven en dag skal fordelen, vil jeg i praksis ikke få noe, fordi verdien av forskuddet skal trekkes fra, og søsknene mine vil målt i kroner og øre få mindre enn jeg har fått. Det er grunner til at det gjøres sånn, og mine søsken er innforstått med og lever godt med den løsningen. 

Så lenge du kjenner at du ikke ville syntes det var greit med skeivfordeling av hytte, så antar jeg du skjønner at en 13åring sannsynligvis ikke syntes det er greit med forskjellsbehandling av bunad. 
 

Men det ville jo vært ok om de gjør sånn som du har ordna det. Jenta som ikke får bunad får tilsvarende sum når det en gang blir snakk om arv. Det er jo en ganske normal måte å løse det på når det blir urettferdig fordelinger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun har ikke fått 70000, med mindre hun selger bunaden.

Anonymkode: 51de0...d18

Hun får ikke 70 000 hvis hun selger farmors bunad heller, den er brukt og går for det samme som andre brukte bunader av den modellen, antakeligvis rundt det halve. 70 000 var prisen for å få laget ny i den modellen.

Brunello skrev (2 timer siden):

Mitt poeng er at så lenge bunaden skal brukes, er bruksverdien den samme i det lillesøster har fått sin. 

Ja? Jeg har aldri sagt noe annet. Mitt poeng var at hvis søster 2 skal få lik bunad og til samme kroneverdi, som mange er opptatt av her, så blir det likt hvis de kjøper brukt bunad til søster 2. 

Anonymkode: f238c...4d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (1 time siden):

 Hvordan tenker du at disse ungene skal løse konflikten? Den datteren får en bunad som koster 70k å fremskaffe, og lillesøster får ikke.
dette er å skape konflikter og splid mellom søsken.

(at bestefar ikke møter opp i en bursdag og skuffer bursdagsbarnet har lite med å løse konflikter å gjøre (?)) 

Ved å gjøre en avtale om at bunaden ikke kan selges, men må videreføres innen familien, tar man pengeverdien bort fra bunaden. saken er at foreldrene ikke har rød til en tilsvarende bunad til yngste datter, så alternativene er: ingen får bunad /som er for sent) og foreldrene prøver å finne en rettferdig løsning der alle barna får en arvet gjenstand. jeg mener fortsatt at det ikke er klokt å gi yngste datter kontanter eller at de sparer 75 000 til bunad om de ikke har råd til å hjelpe barna ut på boligmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (41 minutter siden):

Så lenge du kjenner at du ikke ville syntes det var greit med skeivfordeling av hytte, så antar jeg du skjønner at en 13åring sannsynligvis ikke syntes det er greit med forskjellsbehandling av bunad. 
 

Men det ville jo vært ok om de gjør sånn som du har ordna det. Jenta som ikke får bunad får tilsvarende sum når det en gang blir snakk om arv. Det er jo en ganske normal måte å løse det på når det blir urettferdig fordelinger. 

Barnebarn har ikke arverett etter bestemor så lenge deres forelder er i live, så å blande juridisk formell arv inn i dette for å forsøke å hevde skjevfordeling er feilslått. 

Bestemor er i sin fulle rett til å gi sine eiendeler til hvem hun vil - i dette tilfellet bunaden til ett av sine barnebarn. Om hun hadde ønsket å gi bunaden til naboens tremennings fosterdatters kusine hadde hun fortsatt vært i sin fulle rett.

Var det klokt? Kanskje ikke. Er det gjort? Ja. Er det urettferdig? Ikke nødvendigvis. 

Anonymkode: 61c01...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gitt at lillesøster virkelig bare vil ha lik bunad som storesøster - 

Jeg ville leid valgfri bunad til lillesøster på konfirmasjonsdagen.

Deretter hadde jeg fortsatt å spare, slik at hun kan få ønsket bunad som ferdig utvokst.

Jeg ville ikke brydd meg så mye om farmor vil bidra ekstra eller ikke. Som flere sier er det jo bare en bunad å arve, og det er ikke gitt at farmor har masse penger å gi bort. Skulle farmor heller solgt bunaden og delt summen på alle barnebarna for å sikre 100% rettferdighet? 

 

Anonymkode: 59b77...2b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en god løsning! 

 (inspirert av Det Gamle Testamentet )

Klipp bunaden i to, pass på at det er akkurat på midten.

Da kan hver av jentene få akkurat det samme etter farmor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 18.39):

Å herregud.. Da har du null sympati for og si det sånn. 

Anonymkode: ce10d...bf6

Veit du kva ulike bunadar kostar? Eg hadde tatt for gitt at det var omlag lik pris, iallefall ikkje at den eine ville vere nesten 3 gangar så dyr. Det er no heller ikkje slik at farmor sin gamle bunad er verdt 70.000, men å kjøpe tilsvarande kostar det. 
Syns ikkje ts eller farmor har gjort noko «gale» her. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg synes er veldig rart, er at folk ikke kommer på at barna deres skal ha bunad før høsten før de skal konfirmeres. Altså, en bunad er såppass dyr at det er noe man virkelig bør tenke over fra barnet er mye yngre, og kan ønske seg bunadssølv til jul og bursdag. Jeg fikk 0 bunadssølv av mine foreldre til konfirmasjonen, men hadde fått beskjed om å ønske meg sølv til bunaden fra jeg var 10 år. Så da jeg skulle konfirmeres hadde jeg alt sølvet jeg trengte. 

Det "eneste" foreldrene mine betalte for, var selve stoffet (selvsagt umontert) til bunaden som havnet på 10.000 kr, og så fikk jeg i konfirmasjonsgave fra andre familiemedlemmer montering av bunad og brodering av skjorte. 

Anonymkode: 39fbf...8c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnebarn har ikke arverett etter bestemor så lenge deres forelder er i live, så å blande juridisk formell arv inn i dette for å forsøke å hevde skjevfordeling er feilslått. 

Bestemor er i sin fulle rett til å gi sine eiendeler til hvem hun vil - i dette tilfellet bunaden til ett av sine barnebarn. Om hun hadde ønsket å gi bunaden til naboens tremennings fosterdatters kusine hadde hun fortsatt vært i sin fulle rett.

Var det klokt? Kanskje ikke. Er det gjort? Ja. Er det urettferdig? Ikke nødvendigvis. 

Anonymkode: 61c01...8ce

Har ikke nevnt noe om lovverk. Er fullstendig klar over hvordan arveloven fungerer. det var et tilsvar på en annen kommentar om fornuftig fordeling av arv ved skjevdeling. 

Det er ingen som sier hun ikke har lov til å gi bunaden til det ene barnebarnet, men man må  tåle å høre at det er en urettferdig handling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 18.33):

Ja, det er det. Men besteforeldre og foreldre skal vel ikke være urettferdige?

Anonymkode: ae27b...d68

Vel beklager de er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person arver bort en bunad og ønsker at et av barnebarna skal få den. Så fint. Men den kan ikke deles i to. Det går ikke. Så da er det bedre å selge den tenker du? Da vil jo aldri noe kunne gå i arv i familier siden ikke klær kan skjæres i to eller tre. Et av barna dine arvet noe dyrt. Så bra. Det betyr ikke at bestemor har 70k liggende til de neste barna. Alt får ikke blitt likt bestandig. Og sånn må det være

Anonymkode: 9111b...68a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...