Gå til innhold

Ene datteren min har arvet bunad til 70 000. Hva med den andre datteren min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å si det sånn så får jo datter nummer 2 mer penger enn datter nummer 1 siden det er en arvet bunad.

Anonymkode: 6e93f...eb6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min kusine arvet bunad etter bestemor til sin konfirmasjon. Selv fikk jeg bunad av mine foreldre (ikke den samme, min er billigere). Det har aldri falt meg inn å være lei meg for det, eller synes det var urettferdig. Det var bare én bunad å arve, så bestemor kunne jo ikke gi den til alle barnabarna. Jeg ville bare sagt til datteren min at jeg skjønner hun også ønsker samme bunad etter bestemor, men at siden den allerede er arvet bort går ikke det. Dere har nok penger til å kjøpe en annen, og ellers kan hun få pengene og spare til å kjøpe en annen senere. Herregud! Dette er ingen krise

Anonymkode: 4325e...37f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du da? 

Det finnes én bunad. En av jentene har fått den. Det finnes ikke to bunader, eller tilsvarende beløp. 

Man kan altså ikke gi begge jentene denne ene bunaden. 

Da er alternativene:

1- en av dem får bunaden 

2- man kvitter seg med bunaden og ingen får 

Anonymkode: d2ca3...b7b

Vedkommende jeg siterer. Han siterer en annen, og det er den dialogen jeg er inne i...skjønner?

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville snakket med besteforeldre om de var intresssert i å spleise. Hvis ikke ville jeg vært ærlig med datteren din og sagt at du har ikke råd til en lik fordi det koster så mye, og at du er veldig lei for det. Og så kan dere sammen finne en løsning. 

Anonymkode: ebc62...6f4

Her kunne man også gjort besteforeldrene oppmerksomme på hvordan det var med at den eldste fikk den bunaden hun fikk. Om de tenkte på at det kommer kanskje flere i rekka senere, og at de gir nestemann tilsvarende beløp. Det går også an med en spleis på bunaden mellom foreldre og besteforeldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet begge barna dine verdien av denne bunaden? Er det bunaden eller verdien (prisen) på den som lokker yngste? Eller affeksjonsverdien? Affeksjonsverdien får en ikke gjort noe spesielt med. Annet at evt yngste kan få deler av sølvet og at eldste får nytt. Slik begge har noe. 
Som voksen ville jeg vært glad på mitt søskens vegne dersom søskenet mitt hadde arvet noe slikt. Hvordan jeg ville tenkt i konfirmasjonsalder vet jeg ikke. Jeg har alltid unnet mitt søsken gleden av ting. Så mulig jeg ikke hadde reagert. Samtidig reagerer ungdommer fort på urettferdighet. 
 

Har dere snakket med farmoren om at yngste også ønsker bunad? Vet farmoren at dere ikke har råd til tilsvarende verdi som den hun har gitt eldste? Kanskje kan farmor bidra? Eventuelt kan dere ta opp lån og betale ned så fort dere kan. 
 

Forslagene om at besteforeldre, foreldre og andre kan gi litt etter litt av sølv o.l til bunad til bursdager/jul synes jeg blir litt feil. Da får jo eldste enda mer og kan ønske seg andre ting også, mens yngste skal være «dømt» til å få bunadstilbør i flere år fremover. Dersom farmor ikke har råd til å bidra en del med sponsing av bunad, kan det mulige rettferdige her være at farmor snakker med eldste. -Forklarer dilemmaet om bunadsgaven som ble gitt. Informerer om at hun ønsker å bidra likt. Dermed sparer hun penger nå for å gi tilsvarende til yngste og stopper da med andre gaver til eldste. Å få en bunad verdt 70.000kr burde jo egentlig vært en gave som dekker for alle gaveanledninger. 
 

*alt med forbehold om at forslag ikke er nevnt før, TS har svart på noe av dette før. Har ikke fått lest alle sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt lamslått over alle idiotene i denne tråden! 

Det er veldig vanlig at bunader går i arv i famllier. Også veldig vanlig at de går i arv på samme måte som andre avlagte klær, fordi eieren slutter å bruke den. Det er ikke arv etter en avdød, men en gave man gir bort, som når Nora arver parkdress av kusina. DEN type arv.

Mange bestemødre har mange barnebarn, men bare én bunad. Da er det vanlig at eldste jente arver den, men det kan selvsagt også gi seg naturlig at det er bare en som passer bunaden, eller noen har bunader fra før når bestemor vil gi den bort osv. 

Dersom bunaden inngår i et dødsbo må verdien regnes med ved skiftet, men det er veldig vanlig med både bunader og andre gjenstander som går i arv i form av gaver mens giveren lever. 

At det ikke skal gå an å gi bort bunaden til eldste barnebarnet, fordi man ikke har råd til å gi tilsvarende gaver til de andre barnebarna, er jo fryktelig trist!

Anonymkode: 56f44...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 21.20):

Men hjelpe meg! Hva skal farmoren gjøre med bunaden som hun ønsker skal være i familien? Brenne den, selge den, eller rett og slett være rik for å kunne gi den videre i arv til eldste barnebarn? 
Min kusine arvet bunaden etter min bestemor fordi hun var eldst. Har aldri grublet en eneste tanke på det?!? Men synes det er stas at dette faktisk var bestemor sin en gang ❤️
Folk må slutte å være så arvesjuke! Jeg synes ikke dette skal måles i penger! 

Anonymkode: 470c3...942

Totalt enig! Slike ting kan ikke måles i penger, det måles i affeksjonsverdi og kjærlighet. Er vondt å lese denne pengegriskheten. 

Anonymkode: 727e2...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...