Gå til innhold

Ene datteren min har arvet bunad til 70 000. Hva med den andre datteren min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eldste arvet bunaden til farmor til konfirmasjon. Med alt sølv, koster noe tilsvarende 70 000 kr. Nå skal yngste konfirmere seg. Hun ønsker seg også en sånn bunad.  Men jeg har ikke 70 000 kr til det! Angrer som en hund på at jeg lot eldste ta i mot denne gaven. Hvordan løser jeg dette? 

Anonymkode: ae27b...d68

Jeg arvet bunad med sølv av min mormor. Ingen andre har fått tilsvarende gave. Ikke mine søsken og heller ingen av søskenbarna. Mormor sier selv det er for jeg er og blir favoritten. Er nok noe slikt med dine barn også. 

Anonymkode: 93528...dee

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, arv er arv. Tullete at folk mener du skal be bestemor fikse dette problemet eller at dere må ordne det. Hva er alternativet? Selge bunaden,  dele pengene i to og kaste vekk arven?

Det er helt vanlig at eldste arver slike ting først, kanskje yngstedattera arver noe annet etterhvert.

Du har tilbydd barnet ditt en ny bunad, selvom den ikke er tilsvarende. Hum får da godta dette, eller ta pengene og spare selv. 

Noen ting er bare vanskelig å fordele jevnt, sånn er livet.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er to år mellom jentene, så dette viste de. Men jeg tok det liksom for gitt at yngste ville ha den bunaden som hører til her og har spart i sammen nok til den. 

Anonymkode: ae27b...d68

Ah ok.

Men: storesøster sin bunad er jo ikke lengre verdt 70.000. Den selges jo for endel mindre, sannsynligvis omtrentlig det «din» nye bunad koster.

Så jeg hadde sagt til datter at hun kan velge mellom ny lokal bunad, eller, spare mellomlegget selv til denne andre og få bunad senere. 
 

Men om dere skal ha bunad til konfirmasjon burde dere vel bestille helst for noen måneder siden? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster skal arve min mormors bunad. Jeg skal få et kunstverk jeg alltid har likt. Slik løste vi problemet med at det kun finnes en bunad.

Anonymkode: 1577a...89e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men yngste skal jo få bunad! Bare en som ikke er verdt like mye, og kanskje ikke like flott? Men sånn ble det, farmoren hadde bare en bunad å gi bort.

Anonymkode: 14286...2e7

Det sier åpningsinnlegget til ts ingenting om så vidt jeg kan se, så det vet jeg ikke noe om. Jeg gidder ikke lese 7 sider på kg for å evt finne ut om ts har sagt noe om det heller.

Poenget mitt er at hele suppa er foreldrenes skyld og de får ta ansvar og ordne det, uansett hvilken løsning de velger. Og det poenget står uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg arvet bunad med sølv av min mormor. Ingen andre har fått tilsvarende gave. Ikke mine søsken og heller ingen av søskenbarna. Mormor sier selv det er for jeg er og blir favoritten. Er nok noe slikt med dine barn også. 

Anonymkode: 93528...dee

😶🌫️😶🌫️😶🌫️😶🌫️😶🌫️😳

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor går grensen for rettferdig fordeling av arv da? Er det greit om mor og far gir bort alt de eier til det ene barnet mens de fortsatt lever, slik at det/de andre barna ikke får noe? Det er jo arv som du sier.

Er det greit å gi ett barn 1 million til å kjøpe leilighet mens ingen av de andre barna får det?

Det skal være likt mellom søsken, noe annet er grobunn for konflikter og at noen føler seg mindre verdt enn andre. Har man en bunad og 2 eller flere jenter, er det heller naturlig å selge den bunaden å fordele pengesummen likt på alle som bidrag til bunader. Gutter og jenter skal da selvsagt få samme sum.

Voksne folk her har null forståelse for reaksjonen til miste, det synes jeg er veldig rart!

Anonymkode: 32f76...e58

Ja, det er foreldres rett å fordele eiendeler og penger slik de ønsker. Jeg får vondt i magen når du sier at det er bedre å selge en bunad, slik at søstrene kan få 35 000,- hver til mac og pizza eller russebuss. En bunad som sannsynligvis farmor og familiemedlemmer har tatt vare på i 100 år. Om søstrene bruker omtrent samme størrelse, kan de bytte på å bruke bunaden. Om de ikke er det, håper jeg ikke en 16-åring blir sittende med byrden av at familiebunaden ble solgt fordi alle verdier kan deles i penger. Det er noe som sier meg at du ikke har mistet noen enda, da du ikke ser verdien av tradisjon og at det er mye du ikke kan kjøpe for penger.

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eldste arvet bunaden til farmor til konfirmasjon. Med alt sølv, koster noe tilsvarende 70 000 kr. Nå skal yngste konfirmere seg. Hun ønsker seg også en sånn bunad.  Men jeg har ikke 70 000 kr til det! Angrer som en hund på at jeg lot eldste ta i mot denne gaven. Hvordan løser jeg dette? 

Anonymkode: ae27b...d68

Du forklarer ganske enkelt til yngste at du aldri ville hatt råd til å kjøpe en så dyr bunad til eldste heller til konfirmasjonen, si du har spart opp 25.000kr så langt, også kan dere sammen fortsette å spare og ønske bunadsølv til bursdager/jul/konfirmasjon. 

Verden er desverre ikke alltid rettferdig, og om det ikke er snakk om en bunad som på en grei måte kan syes inn/ut og opp/ned fint og greit så er det ofte bedre å få bunad når en har blitt 18-20år gammel, for det er ikke alle som har samme former som 14-15 åring som de vil ha senere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hun kan da vel da få lov til å låne den vel

Anonymkode: 40eec...101

lær deg å les hele tråden før du kommentere ...

Anonymkode: ce10d...bf6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det er det. Men besteforeldre og foreldre skal vel ikke være urettferdige?

Anonymkode: ae27b...d68

Men om du ikke har råd til en bunad til den andre datteren din, burde dere ikke takket ja til å arve bunaden fra farmor…

Anonymkode: a25ee...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor går grensen for rettferdig fordeling av arv da? Er det greit om mor og far gir bort alt de eier til det ene barnet mens de fortsatt lever, slik at det/de andre barna ikke får noe? Det er jo arv som du sier.

Er det greit å gi ett barn 1 million til å kjøpe leilighet mens ingen av de andre barna får det?

Det skal være likt mellom søsken, noe annet er grobunn for konflikter og at noen føler seg mindre verdt enn andre. Har man en bunad og 2 eller flere jenter, er det heller naturlig å selge den bunaden å fordele pengesummen likt på alle som bidrag til bunader. Gutter og jenter skal da selvsagt få samme sum.

Voksne folk her har null forståelse for reaksjonen til miste, det synes jeg er veldig rart!

Anonymkode: 32f76...e58

Nei, foreldre kan ikke fordele arven etter seg som de selv ønsker slik som andre her i tråden påstår. De må forholde seg til arveloven selv om de har skrevet testamente. Pliktdelsarv skal sikre alle alle avkommene et minimum av arv.

Jeg tror dog ikke det finnes noen regler mot å gi bort formuen som de lyster mens de fortsatt lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

lær deg å les hele tråden før du kommentere ...

Anonymkode: ce10d...bf6

Vi bør ha som et minimumskrav at vi snakker til andre mennesker på en ordentlig måte. Du har ikke bidratt på en måte som gjør deg til moderator eller sjef over tråden.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (2 minutter siden):

Nei, foreldre kan ikke fordele arven etter seg som de selv ønsker slik som andre her i tråden påstår. De må forholde seg til arveloven selv om de har skrevet testamente. Pliktdelsarv skal sikre alle alle avkommene et minimum av arv.

Jeg tror dog ikke det finnes noen regler mot å gi bort formuen som de lyster mens de fortsatt lever.

Pliktarven er på 1 million. Gaver kan alle gjøre som de vil med, mens man lever. Bunad fra farmor til eldste datter er fullstendig udiskutabelt lovlig, uten at noen skylder noen andre noe. Det er mange av dere jeg er glad for at jeg ikke er i familie med 😅 hjælpes

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (23 minutter siden):

Pliktarven er på 1 million. Gaver kan alle gjøre som de vil med, mens man lever. Bunad fra farmor til eldste datter er fullstendig udiskutabelt lovlig, uten at noen skylder noen andre noe. Det er mange av dere jeg er glad for at jeg ikke er i familie med 😅 hjælpes

Hjelpes. Det var ikke bunaden brukeren jeg siterte snakket om heller, så kanskje greit å få med seg konteksten før du kommenterer.

Og pliktarven økte til 15G 1.1.2021 i forbindelse med at den nye arveloven trådte i kraft. Så du traff ikke akkurat blink der heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tripptrapp1 skrev (2 minutter siden):

Hjelpes. Det var ikke bunaden brukeren jeg siterte snakket om heller, så kanskje greit å få med seg konteksten før du kommenterer.

Og pliktarven økte til 15G 1.1.2021 i forbindelse med at den nye arveloven trådte i kraft. Så du traff ikke akkurat blink der heller.

Hva er poenget ditt? Er du en korrekturleser av tråden, eller har du en mening du ønsker å formidle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Den er nok desverre for stor til yngste

Anonymkode: ae27b...d68

Du kan jo ikke kjøpe en mindre bunad til yngste? Skal du kjøpe bunad til 70 000, så kjøper MSN en stor en og syr inn. Mye billigere å sy inn den arvede bunaden til konfirmasjonen enn å kjøpe ny.

Anonymkode: 268f1...5f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (5 minutter siden):

Hva er poenget ditt? Er du en korrekturleser av tråden, eller har du en mening du ønsker å formidle?

Du siterte meg. Jeg svarte på påstandene dine, som forøvrig var helt bak mål. Det er sånn et forum fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sltså hva snakker dere om. Bestemor hat gitt sin bunad videre til nien som kunne bruke den. Yngste er fot liten til bunaden og fa tilfaller jo den naturlig nok den eldste. Bestemor gir bort sin bunad til hvem hun vil.

Har man ikke råd til bunad til 70.000kr så har man ikke råd til den. Så da blir det en til 25.000kr som mor har råd til.  Så kan yngste selge den senere og kjøpe den andre om hun vil da. Siden bunadverdien ikke blir  borte. 

Jeg måtte talle meg til en jeg ikke ville ha jeg heller. Min søster arvet min mor/oldemor sin. Mor fikk en uferdig bunad som betaling for en jobb, en annen enn den jeg ville ha. Min søster fikk nie mamma hadde fra før,  og det gjorde jeg også.  Min har jeg gitt videre til dattera mi, som elsker den. Og litt stas at min mor gar sydd den . Man sier jo ikke nei til gratis bunad til elste.  Selv om minste ikke kan få lik. Når kapitalen ikke er der. Det får da være måte på. Bestemor hadde her bare en bunad, og da er det bare en som kan få den.

Anonymkode: 9e46a...702

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...