Gå til innhold

Ene datteren min har arvet bunad til 70 000. Hva med den andre datteren min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helt sykt at bunader koster så mye 🤬

Anonymkode: 747d7...93d

Er det? Selv de rimeligste krever mange, mange timers håndarbeid av dyktige syere og lages av dyre materialer. Jeg vet ikke hva timeprisen for bunadssøm er, men det er høyt kvalifisert arbeid og skal selvsagt betales deretter. I tillegg kan det komme ting som varierende mengder søljer og perlebroderier, silkesjal, skjorter og forklær i hardangersøm m.m. 

Anonymkode: 85050...b46

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette er jo deres feil. Dere må jo ha skjønt at det ikke dukket opp en bunad ut av det blå til yngste. Det burde forsåvidt farmor også tenkt på.

Her bør dere som foreldre sørge for at det ikke blir forskjell. Dårlig gjort å forskjellsbehandle to døtre/barnebarn sånn.

Anonymkode: 43524...6f1

Nei det er det ikke.

Det som faktisk er dårlig gjort er å lære barna sine at alt er millimeterrettferdig og at mor og far ordner opp i alt av skjevheter og utfordringer som livet kommer med.

Det er nå en gang kun en bunad å arve her. Og om eldste barnebarn får den så er det ikke urettferdig som noen hyler om, noen må jo få den og det er vel bedre at den blir brukt.

Så kan TS forsøke og komme yngste i møte med en annen bunad, en flott pengegave eller løfter om å arve noe annet kanskje når den tid kommer.

  • Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (2 minutter siden):

Det måtte i så fall blitt istedenfor annen gave. Altså at hun får den pengegaven hun uansett hadde fått på forskudd slik at den kunne brukes til å betale for bunaden.

Jeg kan love deg her og nå at det vil neppe jenta på 14-15 år godta. Hennes søster fikk bunad OG titusenvis av kroner i cash til konfirmasjonen, mens hun selv fikk «bare» en bunad? Da blir det i alle fall bråk. Vedder på at pengene er mye viktigere for henne enn bunaden, sånn in the end.

Anonymkode: e1ea3...9c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulighet for at yngste kan få en gave av farmor som også er av verdi? Smykke f.eks? Det har jeg fått av min farmor, flere ganger egentlig… Bunad er et verdifullt arvestykke, yngste må ikke få bunad - men at hun også skal få et arvestykke av sin farmor mener jeg er på sin plass. 

Anonymkode: 00c09...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at folk vil ha et så dyrt plagg. Jeg ville heller hatt lappen sponset etter 18. mye mer verdifullt. Åpner mange dører.

Anonymkode: f7aca...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud for en tankegang. Eldste jenta fikk konfirmasjonsgave av bestemor/farmor til 70.000,- kr - og du mener at ei jente på 16 år bare skal tenke rasjonelt og godta dette? Selvfølgelig er det urettferdig, det er forskjellsbehandling - og rett og slett korttenkt av alle voksne som er involvert. 

Anonymkode: 00c09...9fd

Hva er løsningen din? Familien har én bunad de ønsker at skal gå videre i familien, men de har ikke råd til å kjøpe en gave til 70 000,- enten de vil eller ikke. Er du 16 år?

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eldste arvet bunaden til farmor til konfirmasjon. Med alt sølv, koster noe tilsvarende 70 000 kr. Nå skal yngste konfirmere seg. Hun ønsker seg også en sånn bunad.  Men jeg har ikke 70 000 kr til det! Angrer som en hund på at jeg lot eldste ta i mot denne gaven. Hvordan løser jeg dette? 

Anonymkode: ae27b...d68

Dette er ikke farmor skyld, dette er dere foreldres ansvar. Om noe så har farmor allerede spart dere for en utgift på 70.000 kr fordi den eldste fikk hennes bunad slik at dere slapp å betale for den også.

Dere kunne ha takket nei til bunaden før spørsmålet ble luftet for konfirmant 1 (jeg regner ikke ned at spørsmålet ble slengt ut over middagsbordet som lyn fra blå himmel). Dere har hatt god tid (14-15 år) til å spare til bunad, både penger eller «deler» (her er det i alle fall helt vanlig å få bunadssølv i jul/bursdagsgave som liten). Dette er rett og slett bare elendig planlegging fra dere som foreldre.

Anonymkode: 3699d...d5e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mange av svarene er rare her. Merker folk er oppdratt rart. 

Som voksne er det viktig å styre forventninger. Er ikke alltid ting blir likt, men det betyr ikke at man ikke blir satt pris på. 

Eldste fikk arve, alternativet er at man solgte bunaden ut av familien og ingen fikk den - og det hadde jo vært synd? 

Yngste får en helt ny bunad som man har spart opp til lenge, det er jo helt topp og en verdifull gave! 

Kanskje litt vanskelig nå, nå som man har hatt mye fokus på verdi i form av sum og ikke styrt forventinger og latt yngste hatt frie drømmer om hva hun ønsker seg. 

Det har vært store forskjeller mellom meg og mine søsken, men vi så det positive med alt og unner hverandre vel. 

Endret av Mona123
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herregud for en tankegang. Eldste jenta fikk konfirmasjonsgave av bestemor/farmor til 70.000,- kr - og du mener at ei jente på 16 år bare skal tenke rasjonelt og godta dette? Selvfølgelig er det urettferdig, det er forskjellsbehandling - og rett og slett korttenkt av alle voksne som er involvert. 

Anonymkode: 00c09...9fd

Det heter arv. Alt her i livet kan ikke deles likt. Det hadde vært noe annet hvis farmor hadde betalt 70k for en NY bunad til eldste barnebarn, men ikke til det yngste. Men bunaden hadde hun i skapet, den kostet henne ikke noe, annet enn omsøm. Alternativet er at bunaden henger ubrukt i skapet. Jeg hadde ALDRI gått til mine barns farmor og sutret over urettferdighet hvis jeg hadde hatt en datter som hadde fått en så fin arv. Selvsagt har hun bare én bunad! Dette er ikke korttenkt, det er helt vanlig å gjøre det slik. 

Anonymkode: e1ea3...9c3

  • Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, her burde farmor ha hatt en 3-4 identiske bunader liggende slik at det ble likt og rettferdig for alle jentebarnebarna 🙃 Men h a da med guttene! De skal selvfølgelig også få tilsvarende!

Noen må arve, og en bunad er vanskelig å dele i like kakestykker. Hva foreslår du egentlig? Bunader arves ofte nedover og har en sentimental verdi. Skal farmor selge arvestykket på finn.no og fordele kjøpesummen rettferdig utover arvingene? Skal hun i rettferdighetens navn sponse bunader til hele slekten? 

Det blir for dumt.

Anonymkode: 3699d...d5e

👏

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da kunne yngste arvet noe annet, som også er av verdi. Her i familien har jeg arvet diamantring av farmor, og kusinen min arvet rubinring. Det skal være nogenlunde likt. 

Anonymkode: 00c09...9fd

Ja, for alle har vel noen diamantringer til 70 000 liggende og slenge? :P

Anonymkode: 85050...b46

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona123 skrev (Akkurat nå):

Synes mange av svarene er rare her. Merker folk er oppdratt rart. 

Som voksne er det viktig å styre forventninger. Er ikke alltid ting blir likt, men det betyr ikke at man ikke blir satt pris på. 

Eldste fikk arve, alternativet er at man solgte bunaden ut av familien og ingen fikkn den - og det hadde jo synd? 

Yngste får en helt ny bunad som man har spart opp til lenge, det er jo helt topp og en verdifull gave! 

Kanskje litt vanskelig nå, nå som man har hatt mye fokus på verdi i form av sum og ikke styrt forventinger og latt yngste hatt frie drømmer om hva hun ønsker seg. 

Det har vært store forskjeller mellom meg og mine søsken, men vi så det positive med alt og under hverandre vel. 

Enig. Jeg tror jeg hadde tatt en alvorsprat med begge døtrene mine om penger, urealistiske forventninger  og verdien av gode familierelasjoner. 

Anonymkode: e1ea3...9c3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan love deg her og nå at det vil neppe jenta på 14-15 år godta. Hennes søster fikk bunad OG titusenvis av kroner i cash til konfirmasjonen, mens hun selv fikk «bare» en bunad? Da blir det i alle fall bråk. Vedder på at pengene er mye viktigere for henne enn bunaden, sånn in the end.

Anonymkode: e1ea3...9c3

Det er ikke komfirmasjonsgjestene sitt problem at foreldrene ikke har planlagt dette bedre. Da får jenta velge - gave i form av bidrag til bunad i forkant, eller gave i form av penger på dagen. Beefen får hun ta med foreldrene sine - det er de som har driti seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så MÅ ji besteforeldrene tenke langt nok at nestemann også må få en tilsvarende gave når det kun er 2 år mellom dem.

For det andre burde du allerede før dere mottok bunaden tenkt på at den andre datteren din også må få noe tilsvarende. 

Jeg hadde takket nei, fordi det er snakk om 2 jenter som er tette i alder. Med mindre de allerede da kunne sagt at de kommer til å gi likt til begge. Da kunne bunaden fått en annen eier i familien isteden.

Anonymkode: 0bb7a...b67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eldste arvet bunaden til farmor til konfirmasjon. Med alt sølv, koster noe tilsvarende 70 000 kr. Nå skal yngste konfirmere seg. Hun ønsker seg også en sånn bunad.  Men jeg har ikke 70 000 kr til det! Angrer som en hund på at jeg lot eldste ta i mot denne gaven. Hvordan løser jeg dette? 

Anonymkode: ae27b...d68

Farmor må vel isåfall da gi tilsvarende sum til den andre datteren din også?

Endret av Urwa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det ikke mulighet for at yngste kan få en gave av farmor som også er av verdi? Smykke f.eks? Det har jeg fått av min farmor, flere ganger egentlig… Bunad er et verdifullt arvestykke, yngste må ikke få bunad - men at hun også skal få et arvestykke av sin farmor mener jeg er på sin plass. 

Anonymkode: 00c09...9fd

Og om farmor ikke har flust av dyrebare arvestykker liggende, hva da? Skal bunaden støve ned i et skap eller selges ut av slekta fordi ingen kan få mer enn de andre? 

Anonymkode: 85050...b46

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke komfirmasjonsgjestene sitt problem at foreldrene ikke har planlagt dette bedre. Da får jenta velge - gave i form av bidrag til bunad i forkant, eller gave i form av penger på dagen. Beefen får hun ta med foreldrene sine - det er de som har driti seg ut.

Nei, foreldrene har ikke driti seg ut, med unntak av at det ser ut som om de fremdeles har en jobb å gjøre i oppdragelsen av datteren sin. 
Hvis jenta må velge mellom penger og bunad, vil det oppleves som enda mer urettferdig for henne, for søsteren fikk jo begge deler. 

Anonymkode: e1ea3...9c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kan love deg her og nå at det vil neppe jenta på 14-15 år godta. Hennes søster fikk bunad OG titusenvis av kroner i cash til konfirmasjonen, mens hun selv fikk «bare» en bunad? Da blir det i alle fall bråk. Vedder på at pengene er mye viktigere for henne enn bunaden, sånn in the end.

Anonymkode: e1ea3...9c3

Hva mener du? Det er jo ikke sånn at en 14–15-åring har valget om å godta hva slags gaver de skal få? De kan surmule, men hun kommer til å godta det. Penger man får tilgang til rett etter konfirmasjonen går gjerne til digitale dingser, godteri og pizza. Jeg kjøpte meg en nokia 5110 – med lysende antenne. Det er kult å "brenne" litt penger, men lurere å spare.

Endret av Helene1982
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er ikke "likt" dere.

Mitt ene barn får bunaden etter mormor, den andre får noe annet.

Min bestevenninne opplevde at den eldre broren fikk overta bil etter besteforeldrene. Hun fikk ikke det, men broren måtte kjøre rundt på søsteren sin til gjengjeld😅 Meg også🙃

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Hva mener du? Det er jo ikke sånn at en 14–15-åring har valget om å godta hva slags gaver de skal få? De kan surmule, men hun kommer til å godta det. Penger man får tilgang til rett etter konfirmasjonen går gjerne til digitale dingser, godteri og pizza. Jeg kjøpte meg en nokia 5110 – med lysende antenne. Det er kult å "brenne" litt penger, men lurere å spare.

Hjelpes, tror ikke du engang leser innleggene mine ferdig, evt leser du alt i verste mening. Det er ikke sånn at hun kan kreve både penger og bunad, men hun kan og vil føle seg enda mer forbigått hvis hun får valget «penger eller bunad til konfirmasjon», og det kan bli et helvete. Jeg ville sagt at vi kan kjøpe bunad til deg når du har blitt voksen og utvokst, men har vi ikke råd og må spare (gitt at man har mulighet til å spare pengene, men det virker sånn her siden de allerede har spart 25k). Det er uansett idioti å bruke 70k på bunad til en tenåring i vekst. Så leier eller låner man en bunad til selve dagen. Sannsynligheten er stor for at om 15 år så har storesøster vokst ut av bunaden og har ikke lenger bunad, mens lillesøster har en bunad til 70k. Det blir da uansett ikke «urettferdig» i det lange løp når det gjelder kroner og øre, begge får både konfirmasjonspengene og bunad. Dette må barnet bare godta. 
Men hadde jeg ikke hatt mulighet til å spare opp pengene innen 5-7 år, hadde jeg sagt at sånn er det bare. Vi kan bidra med 25k, resten må du betale selv. 
Å mene at farmor eller foreldre har gjort noe galt her, det er bare rart. 

Anonymkode: e1ea3...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (1 minutt siden):

Livet er ikke "likt" dere.

Mitt ene barn får bunaden etter mormor, den andre får noe annet.

Min bestevenninne opplevde at den eldre broren fikk overta bil etter besteforeldrene. Hun fikk ikke det, men broren måtte kjøre rundt på søsteren sin til gjengjeld😅 Meg også🙃

Jeg er enig med deg i at om vi lærer ungdom å ta vare på ting som har betydd noe for eldre familiemedlemmer i stedet for å "å telle på krona" og lærer oss forskjellen mellom affeksjonsverdi og pengeverdi, blir vi alle rikere. Jeg er midterste barnet, og jente. Jeg fikk absolutt minst. Jeg arvet sportsutstyr og klær etter søsteren min. Høydepunktet var da jeg fikk hennes avanserte kalkulator.  Søsteren min fikk farmors bunad. Jeg arvet bunaden til mormors søster. Mormor var mest opptatt av moderne mote, og hadde ikke bunad, men søsteren hennes var en fantastisk, kreativ  historieforteller og hun var en viktig person i moren min sitt liv. Jeg husker ikke mammas tante annet enn som en dement, men mild dame på et aldershjem, men jeg bærer bunaden hennes med stolthet. Ikke faen at den skal henge i noe skap fordi en 15-åring kan bli mutt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...