Gå til innhold

Utagerende bonusbarn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Curiousine skrev (På 4.4.2022 den 15.58):

Off så trist å høre :(

Jeg har desverre ikke tips til deg, men håper dere finne ut noe sånn det ordner seg❤️

Vokste opp med et søsken som var sånn, så vet litt hvordan det er😳

Jeg og. Hater det voldelige krapylet enda, enda jeg vet at dette er noe våre foreldre så absolutt skulle tatt tak i. Jeg vet at jeg og min lillebror skulle hatt blitt tatt hånd om. jeg føler forrakt for de pga dette, synest det kommer innunder omsorgssvikt.            Det er de voksnes ansvar å beskytte de andre barna og hjelpe det utagerende barnet. Ustabil, hyling og skriking, knyttnever, kasting av stoler/hammer/div  på oss, kvelertak, ble slengt i bakken og hoppet på, kunne få knyttnever i bakhodet uten forvarsler, kastet varmt vann på, husker jeg lå å spydde flere ganger etter volden.  Våre foreldre bare kjeftet, noe som gjorde at ting bare eskalerte. De ba aldri om hjelp. Jeg lå og gråt i fortvilelse flere ganger i uka, følte meg fanget, måtte jo bo der. 
Så nå vet du hvordan det er å være yngre og mindre søsken. Så for alles del, gjør alt hva de ovenfor skriver. Det er ett helvete å leve med som liten. 
Det er egentlig ikke ditt ansvar, men ber deg om å gjøre det du kan, ihvertfall for det minste barnet. Hadde ikke nølt med å ta  barnet utav huset ved sånn oppførsel, så kunne mora bare drite og dra. Du vil få full støtte av alle instanser likevel. Ett barn som blir utsatt for vold, skal selvfølgelig bli tatt hånd om, herrefred. 

Å sitte å fortelle en 13 åring at «folk blir lei inni seg når han gjør sånt»??? !!!!! Alvorlig talt…..Det blir for dumt.  Han er da ikke 3 år.

Min bror er fremdeles voldelig, ettersom jeg har hørt (rykter) men betviler det ikke. Har ikke noe kontakt med han og vil heller ikke ha det. Så tydelig at volden er noe de drar med seg videre.  

Anonymkode: ff6d5...bbf

• Liker 9
  • Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette var hjelpsomt. Takk. 

Utover å få viljen sin aner jeg ikke hva gutten vil. Jeg aner hva han tenker er bedre. 

Han er veldig på å få tilfredsstilt behov umiddelbart. 

Eksempel. Jeg lager middag og gutten er sulten, jeg sier middag er klar om 5 minutter. Gutten forsyner seg med yoghurt fordi han er sulten NÅ. 

Tante fødselsdag. Gutten forlanger å få forsyne seg med kake først, fordi han "synes kake smaker bra og vil ha et stort stykke". Blir sur på forklaring at bursdagsbarnet får først. (på sin bursdag sa yngste at storebror kunne få først. Jeg ble så lei meg inni meg av det!) 

Yngste ser tv i stua. Eldste kommer ut fra rommet og river til seg fjernkontroll og skrur av. På spørsmål om hvorfor han ikke kunne spør pent istedet for å rive fjernkontroll ut av hendene på søsken, var svaret at det var en irriterende tegnefilm. 

Vi har kjøpt inn snacks til helg på fredag. Streng beskjed om å ikke spise det men ta seg mat. Spist all snacks fordi det var for han var sulten. (vi har en boks i kjøleskapet med yoghurt og en påsmurt matpakke til etter skolen) 

Trengte hjelp til yttertøy på skitur. Fikk beskjed om å vente til vi voksne hadde tatt av oss sekker. Begynte å uke fordi skistøvlene hans var irriterende NÅ 

Osv osv osv 

Anonymkode: ce333...0bc

Men altså…. Hvorfor tar du ikke ledelsen i slike situasjoner og BESTEMMER da? I steden bare spør du om hvorfor han ikke bare kan spørre pent… jeg håper du tuller? Blir lei deg inni deg?

Jeg hadde blitt forbannet og gitt klar beskjed. Det er jammen ikke rart at denne stakkars gutten ikke har oppfattet at dette er uakseptabel oppførsel når alle rundt ham opptrer som tilretteleggere.

Ja, TS, det inkluderer deg.

Anonymkode: 8c1e3...52e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men altså…. Hvorfor tar du ikke ledelsen i slike situasjoner og BESTEMMER da? I steden bare spør du om hvorfor han ikke bare kan spørre pent… jeg håper du tuller? Blir lei deg inni deg?

Jeg hadde blitt forbannet og gitt klar beskjed. Det er jammen ikke rart at denne stakkars gutten ikke har oppfattet at dette er uakseptabel oppførsel når alle rundt ham opptrer som tilretteleggere.

Ja, TS, det inkluderer deg.

I situasjonen hvor jeg ble lei meg fikk selvsagt bursdagsbarnet ta kake først. Jeg er lei meg fordi det i det hele tatt er noe et lite barn tenker "lettere om storebror får først". 

Ja, jeg mener mange rundt ham tilrettelegger dårlig oppførsel. Som stemor er det SVÆRT begrenset hvor mye jeg har anledning til å endre i grensesetting. Tenker du at jeg skal overprøve foreldrene? Fagfolkene som veileder dem? 

HVORDAN skal jeg gjøre det tenker du? 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I situasjonen hvor jeg ble lei meg fikk selvsagt bursdagsbarnet ta kake først. Jeg er lei meg fordi det i det hele tatt er noe et lite barn tenker "lettere om storebror får først". 

Ja, jeg mener mange rundt ham tilrettelegger dårlig oppførsel. Som stemor er det SVÆRT begrenset hvor mye jeg har anledning til å endre i grensesetting. Tenker du at jeg skal overprøve foreldrene? Fagfolkene som veileder dem? 

HVORDAN skal jeg gjøre det tenker du? 

Ja, selvsagt. Hvordan? På samme måte som alle ansvarlige voksne setter grenser for barn vel. Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Du må bare bestemme deg for hva slags oppførsel du ikke godtar i ditt hjem.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, selvsagt. Hvordan? På samme måte som alle ansvarlige voksne setter grenser for barn vel. Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Du må bare bestemme deg for hva slags oppførsel du ikke godtar i ditt hjem.

Nå vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. 

Barnet er sterkere enn meg. Barnet slår/utagerer ved motgang. Barnets foresatte mener barnet må møtes med et belønningssystem foreslått av barnepsykiater. Barnepsykiater har uttalt at grensesetting og kjeft ikke hjelper. 

Det er ÅPENBART vanskelig for meg som stemor å både trumfe foresatte og fagfolk OG være den eneste som setter grenser. 

TULLER du når du sier det ikke er vanskelig?

• Liker 19
  • Hjerte 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kontakte familievernkontoret selv om det ikke er ditt biologiske barn.

Anonymkode: eff07...01b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan kontakte familievernkontoret selv om det ikke er ditt biologiske barn.

Anonymkode: eff07...01b

Vi er på møter der hver tredje mnd. Jeg, mannen, mor og hennes nye partner. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg og. Hater det voldelige krapylet enda, enda jeg vet at dette er noe våre foreldre så absolutt skulle tatt tak i. Jeg vet at jeg og min lillebror skulle hatt blitt tatt hånd om. jeg føler forrakt for de pga dette, synest det kommer innunder omsorgssvikt.            Det er de voksnes ansvar å beskytte de andre barna og hjelpe det utagerende barnet. Ustabil, hyling og skriking, knyttnever, kasting av stoler/hammer/div  på oss, kvelertak, ble slengt i bakken og hoppet på, kunne få knyttnever i bakhodet uten forvarsler, kastet varmt vann på, husker jeg lå å spydde flere ganger etter volden.  Våre foreldre bare kjeftet, noe som gjorde at ting bare eskalerte. De ba aldri om hjelp. Jeg lå og gråt i fortvilelse flere ganger i uka, følte meg fanget, måtte jo bo der. 
Så nå vet du hvordan det er å være yngre og mindre søsken. Så for alles del, gjør alt hva de ovenfor skriver. Det er ett helvete å leve med som liten. 
Det er egentlig ikke ditt ansvar, men ber deg om å gjøre det du kan, ihvertfall for det minste barnet. Hadde ikke nølt med å ta  barnet utav huset ved sånn oppførsel, så kunne mora bare drite og dra. Du vil få full støtte av alle instanser likevel. Ett barn som blir utsatt for vold, skal selvfølgelig bli tatt hånd om, herrefred. 

Å sitte å fortelle en 13 åring at «folk blir lei inni seg når han gjør sånt»??? !!!!! Alvorlig talt…..Det blir for dumt.  Han er da ikke 3 år.

Min bror er fremdeles voldelig, ettersom jeg har hørt (rykter) men betviler det ikke. Har ikke noe kontakt med han og vil heller ikke ha det. Så tydelig at volden er noe de drar med seg videre.  

Anonymkode: ff6d5...bbf

Jeg kan bare fylle på lista over hva sånne folk som din bror og min bror gjør. Klyper, vrir armen din bak på ryggen, dytter, lugger, tar tak i armen din og vrir armskinnet hver sin vei. Truer, kaster alt av gjenstander, lyver, stjeler( var spesielt penger, det var i kontantenes tid). Mine foreldre skjermet meg ikke, alle skulle forstå seg ihjel på broren min. Jeg var en levende boksesekk. Jeg visste bare ikke når eller hvordan han angrep. Det var feil at jeg bare pusta og eksisterte. Den dag i dag, sitter jeg igjen med c-ptsd diagnosen og uføretrygd. Og broren min? Sist jeg hørte noe så hadde han banka opp kona si....

Anonymkode: f85ce...655

• Liker 5
  • Hjerte 17
AnonymBruker
Skrevet

TS, nå har du fått råd fra mange her inne om å ringe bv anonymt og forhøre deg, har du gjort det? 

Anonymkode: a2d5a...481

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fy fader for en drittsekk av en fyr du har. Driter fullstendig i hva du sier, gir ikke ungen sin den hjelpa han trenger. Og lar sitt avkom gå utover deg og ungene. Denne ungen ødelegger jo de som er mindre også. Så helt enig med deg dere bør få hjelp. Jeg hadde en bonus som slet mye. Og på et tidspunkt fikk jeg vite at hen slo sone halvsøsken. Jeg då jo at det var en endring i de minste sin oppførsel rundt tiden bonus kom eller dro. Så løsningen her ble rett og slett at etter en samtale med bonus tenåring, der vi var veldig tydelig på hva som var ok og ikke. Og at det måtte følges. Endte bonus med å bo kun ett sted. Mye pga at den andre forelder hindret hjelp. Og skyldte alt på oss. Med bonus barn ut av huset. Måtte andre forelder inse at barnet trengte hjelp. Og de minste slapp mer mishandling. 

Så unnskyld meg, din mann må få klar tydelig beskjed. Volden mot deg og de minste barna SKAL opphøre. Og det er hans oppgave å løse det. Og hvis han nekter å gjøre noe med situasjonen så MÅ du og de minste flytte ut. Da må han uansett løse problemene med det utagerende barnet. Det barnet blir iallefall ikke bedre av at far er tafatt og du ikke strekker til. 

Anonymkode: 57f72...c39

• Liker 6
Skrevet

Så grusomt å la yngre barn være vitne til vold. Stemor viser også ekstremt dårlig omsorgsevne her. Barnet burde plasseres hos noen som kan og vil hjelpe det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. 

Barnet er sterkere enn meg. Barnet slår/utagerer ved motgang. Barnets foresatte mener barnet må møtes med et belønningssystem foreslått av barnepsykiater. Barnepsykiater har uttalt at grensesetting og kjeft ikke hjelper. 

Det er ÅPENBART vanskelig for meg som stemor å både trumfe foresatte og fagfolk OG være den eneste som setter grenser. 

TULLER du når du sier det ikke er vanskelig?

Nei, jeg tuller ikke. Enten har man autoritet eller så har man det ikke. Det er jo ditt hus! Og så kommer du og forteller at fordi «fagfolk» sier du ikke skal sette grenser (dette har jeg vanskelig for å tro på), så aksepterer du å bli behandlet på denne måten i ditt eget hjem.

Jeg kan si deg at ordet «fitte» ville aldri blitt sagt mer enn en gang i mitt hjem. Ikke noe barn eller ungdom ville fått slå meg. Jeg (og du) er jo faktisk den voksne her, og det er voksne som bestemmer. Hallo.

Det er mulig det er for sent, det høres it som du er redd for gutten. Men du kan da ikke mene at du går rundt og finner deg i mishandling fordi .. ja hvorfor egentlig? Hvis du ikke klarer å sette ned foten for dette, så må du jo bare flytte ut. Kan ikke skjønne at det er noe å lure på en gang. Har du virkelig tenkt å leve sånn?

Ser flere her nevner barnevernet, og ja, ring dem gjerne når du flytter ut - men da for å beskytte yngste. De kan nok ikke «fikse» den eldste de heller hvis ingen andre vil eller kan.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette barnet trenger tydeligvis hjelp.

Høres ut som mitt bonusbarn med ekstrem adhd.

Kontakt familievernkontoret og fastlege. Etter fastsatt diagnose og medisinering hqr vi fått en helt ny hverdag.

Anonymkode: 0a7b3...633

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Barnepsykiater har uttalt at grensesetting og kjeft ikke hjelper.

Galskap. Absolutt intet mindre enn det. Ren galskap og barnemishandling.

Et råd til dette er å få en annen psykiater fra et annet kontor til å gjøre en vurdering. Det er overraskende mye synsing og du vil nok finne at ikke alle barnepsykiatere tror barn er enten fantastiske eller syke slik denne dere nå har åpenbart tror. Noen er realister og innser at barn er like varierte som voksne og der finner man de som utnytter andre, bryr seg om kun seg selv, synes makt er rett, og alle vanlige varianter av mennesker.
Og for å være helt ærlig - skaff dere en psykolog i stedet for en psykiater. Forskjellen kan være enorm. En psykiater er en lege med rett til å skrive ut medisiner og kan og vil stille diagnose for sykdom på hjernen. En psykolog er mer trent i hvordan den hjernen man har best skal fungere.
En fyr forklarte meg det slik en gang at en psykiater er som en reparatør som kan påpeke hvilken del i datamaskinen som er defekt, hvordan/hvorfor den er defekt og hva som må gjøres for å rette opp feilen.
En psykolog er han IT-fyren på jobben som installerer ny programvare og som passer på at all system og programvare fungerer sammen og slik de var ment å fungere.

De har ganske forskjellige jobber og det er meget stor sjanse for at en psykiater ikke er hva poden trenger.

Men jeg skal være enig i én ting og det er at kjeft nok ikke hjelper i det hele tatt. Når barn først har blitt vant til det har det ingen annen effekt enn å fortelle barnet at det de forsøkte å få til fungerte.

• Liker 5
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er på møter der hver tredje mnd. Jeg, mannen, mor og hennes nye partner. 

Ikke gutten? Er det ingen som spør gutten hva han vil?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fy fader for en drittsekk av en fyr du har. Driter fullstendig i hva du sier, gir ikke ungen sin den hjelpa han trenger. Og lar sitt avkom gå utover deg og ungene. Denne ungen ødelegger jo de som er mindre også. Så helt enig med deg dere bør få hjelp. Jeg hadde en bonus som slet mye. Og på et tidspunkt fikk jeg vite at hen slo sone halvsøsken. Jeg då jo at det var en endring i de minste sin oppførsel rundt tiden bonus kom eller dro. Så løsningen her ble rett og slett at etter en samtale med bonus tenåring, der vi var veldig tydelig på hva som var ok og ikke. Og at det måtte følges. Endte bonus med å bo kun ett sted. Mye pga at den andre forelder hindret hjelp. Og skyldte alt på oss. Med bonus barn ut av huset. Måtte andre forelder inse at barnet trengte hjelp. Og de minste slapp mer mishandling. 

Så unnskyld meg, din mann må få klar tydelig beskjed. Volden mot deg og de minste barna SKAL opphøre. Og det er hans oppgave å løse det. Og hvis han nekter å gjøre noe med situasjonen så MÅ du og de minste flytte ut. Da må han uansett løse problemene med det utagerende barnet. Det barnet blir iallefall ikke bedre av at far er tafatt og du ikke strekker til. 

Anonymkode: 57f72...c39

Jeg er forsåvidt enig med deg, men her virker man til å ha ekstraproblemet av at de får ubrukelig råd fra profesjonelle. Da blir det vanskelig, for ikke å si umulig, for andre dersom pappa har bestemt seg for å følge de rådene. Som utenforstående slik TS er har man lite reéll makt til å gjøre noe. Ikke kan hun ta med seg den minste og forsvinne, ikke kan hun overprøve pappaen om hvordan sønnen skal behandles og sønnen er klar over dette slik at han ei heller vil høre på hva TS bestemmer. Det er helt vanlig i slike situasjoner.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, hvordan ville DU som steforeldre satt grense for en ungdom som er både større og sterkere enn deg, når vedkommende nøler ikke med å ty til vold hvis han ikke får det som han vil? Når foreldrene aktivt setter seg i mot grensesetting og belønner dårlig atferd. Far har dratt belønningssystemet så langt at gutten får t.o.m belønning for å sitte i bil for å være med på ting HAN synes er gøy. 

Fortell oss gjerne hvordan ts skal overstyre foreldre, fagfolk og en tenåring med voldelig atferd, for nå er jeg også nysgjerrig! 

Anonymkode: 14e1d...1f9

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, hvordan ville DU som steforeldre satt grense for en ungdom som er både større og sterkere enn deg, når vedkommende nøler ikke med å ty til vold hvis han ikke får det som han vil? Når foreldrene aktivt setter seg i mot grensesetting og belønner dårlig atferd. Far har dratt belønningssystemet så langt at gutten får t.o.m belønning for å sitte i bil for å være med på ting HAN synes er gøy. 

Fortell oss gjerne hvordan ts skal overstyre foreldre, fagfolk og en tenåring med voldelig atferd, for nå er jeg også nysgjerrig! 

Har du hørt om AUTORITET? Jeg ville reagert sterkt aller første gang og vært helt konsekvent på hva jeg aksepterer. Tror du autoritet er å være sterkest? 
Men man må selvsagt være MENTALT mye sterkere enn en 13- åring, og det burde de voksne være. Man må rett og slett belønne rett atferd og ikke belønne dårlig atferd. Trenger du eksempler på det? TS burde fra dag en vært krystallklar på hva som er akseptabelt for henne. Mulig det er for sent nå, når hun har godtatt dette så lenge.

Hvis ikke mannen min hadde backet meg så hadde forholdet selvsagt vært over. (Å helt frivillig bo sammen med en voldelig tenåring og hans tafatte far - uten å sette ned foten - er jo nærmest selvskading. Litt vanskelig å synes synd på dem som frivillig velger det).

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vil legge til: Det sier litt om TS at hun lar seg diktere av en sånn mann - og attpåtil føler respekt og kjærlighet for ham. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår godt at ts ikke tør å "være autoritær". Men jeg forstår heller ikke at hun tør å bo der. 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...