AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #101 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kom tilbake til meg når du har stått i samme situasjon over tid, når du har sett at han (helt klar feilslått) prøver å gjøre det beste for alle. Det ER veldig lett for oss utenfor, som ikke har såre følelser rundt situasjonen, å se den klarere. Har du sett en mann kjempe mot barnemor for å faktisk få en utredning? Hans overbevisning om at her er noe galt, men den overveldende sorgprosessen som likevel kommer med diagnoser? Først kampen mot mor, så sorg? Hvor såra og nedbrutt hadde du blitt om alle voksne som møtte ditt barn opplevde det som en irriterende dritt? Joda. Han er voksen. Han har ansvar. Men etter omtrent ti år med strev er det ikke rart å være så nedbrutt og sliten at man ikke makter. Det er ikke så rart at han føler seg mer låst i situasjonen enn fremmede på nett. Du får det til å høres så enkelt ut. Han må bare sånn og sånn og sånn, for hvordan kan man respektere ham ellers? Jeg har mye mer respekt for den innsatsen han har lagt ned i åresvis enn for de som dømmer andre bastant på nett. Jeg er uenig i håndteringen nå, men jeg vet ikke om han har overskudd til å tenke klart nok. Anonymkode: ce333...0bc OK, da har du jo valgt deg dette som ditt livsprosjekt, og ære være deg for det. Så far gjør sitt beste og man kan ikke forvente mer av ham. OK. Men DU da? Hvordan kan DU være en voksenperson som bare sitter og ser på dette - og riktignok trøster og skjermer minstemann, men (tilsynelatende) ikke setter ned foten for uakseptabel oppførsel? Jeg ville aldri akseptert sånn oppførsel og sånt språk under mitt tak (og jo da, jeg vet faktisk hva jeg snakker om). Anonymkode: 8c1e3...52e 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #102 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nei. Kan man det? Anonymkode: ce333...0bc Ja, du kan ringe anonymt. Fremstill saken med alle eksempler slik du har gjort og bv kan gi deg inputs på hva du bør gjøre videre. Husk å legge vekt på at det er et barn som blir utsatt for vold her. Anonymkode: a2d5a...481 6 9
nisselue Skrevet 5. april 2022 #103 Skrevet 5. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg ville aldri akseptert sånn oppførsel og sånt språk under mitt tak (og jo da, jeg vet faktisk hva jeg snakker om). Anonymkode: 8c1e3...52e Her er jeg helt med deg. Slikt har jeg nulltoleranse for med det resultatet at slikt driver de bare med hos mamma hvor regler er litt mer hva man føler for den dagen. Derimot ler vi mye hos oss. Jeg ville ikke byttet det for alt i verden. 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #104 Skrevet 5. april 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet om et eksakt tilfelle der gutten ikke ble gitt den rette omsorgen hjemme, og han sitter inne for drap i dag . Du henviser til et svar, men for meg var det uklart . Du blir matt og sitter på sidelinjen … det var det jeg tolket ut av ditt svar Anonymkode: cde0b...650 Ja, jeg blir matt. HVA mer kan jeg gjøre? Jeg skjermer yngste. Jeg har tatt dette opp med far. Jeg har tatt det opp med begge foreldre på samarbeidsmøter på FVK. Jeg har tatt det opp på veiledningstimer med fagpersoner. Jeg forsøker å korrigere i hverdagen. Om det er å sitte på sidelinjen, kan du være så snill og forklare meg hva de som er aktive gjør? 7 minutter siden, AnonymBruker said: OK, da har du jo valgt deg dette som ditt livsprosjekt, og ære være deg for det. Så far gjør sitt beste og man kan ikke forvente mer av ham. OK. Men DU da? Hvordan kan DU være en voksenperson som bare sitter og ser på dette - og riktignok trøster og skjermer minstemann, men (tilsynelatende) ikke setter ned foten for uakseptabel oppførsel? Jeg ville aldri akseptert sånn oppførsel og sånt språk under mitt tak (og jo da, jeg vet faktisk hva jeg snakker om). Anonymkode: 8c1e3...52e Jeg har ikke valgt det som mitt livsprosjekt. Det er nevnt i tråden at jeg vurderer å gå. Anonymkode: ce333...0bc 2 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #105 Skrevet 5. april 2022 Hvor er alle som roper så høyt om onde stemødre nå.....nå som den biologiske moren glimrer med sitt fravær og ikke vil ha gutten? Anonymkode: 19f7c...a8f 1 6
nisselue Skrevet 5. april 2022 #106 Skrevet 5. april 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: Mannen blir lei seg når jeg korrigerer. Tror det er fordi jeg ikke liker gutten og essuten har "alle" fagpersoner sagt at han ikke kan noe for det. Anonymkode: ce333...0bc Nå kjenner jo jeg selvføleglig ikke mannen din, men kanskje du kan spørre ham litt hypotetisk/filosofisk - Dersom ingenting vi har gjort så langt har hjulpet, burde vi ikke prøve noe vi ikke har prøvd før? For jeg er helt sikker på at det dere ser bare blir værre og værre og at det ikke finnes antydninger til at noe skal bli "bedre". Og med det sagt, sett fra guttens ståsted, hva ville "bedre" innebære? For en vanlig feil man gjør er å anta at "bedre" er det samme for alle. Selvfølgelig vil gutten slutte å slå søster og slutte å bruke kallenavn og slutte å trasse i bilen. Han vil jo ingen av disse tingene og derfor vil han slutte dersom han er kapabel til på slutte. En ikke uvanlig tankegang fra folk som allerede tenker slik. Eller, kanskje, bare kanskje, gutten vil beholde pengene, maten og friheten og at for ham er nettopp det definert som "bedre". Man kan jo ikke behandle gutten som om han har samme mål som alle andre. Han har som mål å dra på Megazone, sitte foran i bilen og få penger for det (!), få spille hva han vil og spise burgere og pizza morgen, middag og kveld. Men, om mannen din har ett eneste logisk bein i kroppen så burde man kunne nå frem med å hinte til at det som gjøres åpenbart ikke fungerer og dermed må man gjøre noe annet mens det enda er håp for å redde gutten, for hans fremtidsutsikter er ikke av de bedre om ikke de voksne tar seg sammen snart. 7 5
nisselue Skrevet 5. april 2022 #107 Skrevet 5. april 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor er alle som roper så høyt om onde stemødre nå.....nå som den biologiske moren glimrer med sitt fravær og ikke vil ha gutten? Anonymkode: 19f7c...a8f De er vel hos moren regelmessig, slik det fremstår her hvertfall. 2
nisselue Skrevet 5. april 2022 #108 Skrevet 5. april 2022 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg blir matt. HVA mer kan jeg gjøre? Jeg skjermer yngste. Jeg har tatt dette opp med far. Jeg har tatt det opp med begge foreldre på samarbeidsmøter på FVK. Jeg har tatt det opp på veiledningstimer med fagpersoner. Jeg forsøker å korrigere i hverdagen. Om det er å sitte på sidelinjen, kan du være så snill og forklare meg hva de som er aktive gjør? Anonymkode: ce333...0bc Ut ifra hva du skriver her skal du ha all ære for alt du forsøker gjøre for alle i familien. Virkelig. Dessverre kommer du ingen vei uten at du har pappa på din side. Det er der du må få det til, og går ikke det så ser jeg ikke hvordan du skal kunne overleve i den familien. Men hva du enn gjør, ta det opp på en gjennomtenkt måte. Det må ikke komme ut som et ultimatum og det må ikke under noen omstendighet komme ut som at det er gutten som er grunnen på noen som helst måte. Det er pappa som er grunnen, og det må han forstå uansett hvor maktesløs han føler seg. En følelse av avmakt som aldri vil gi seg dersom han bare skal fortsette som før og forvente endring. Som det så vakkert heter: "The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting a different result." Det heter seg også at: "Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth." Og pappa virker til å ha satt seg fast i å tro at alt annet enn det han gjør (som ikke virker) er umulig mens sannheten nok er at det som blir gjort nå er det som umulig kan virke. Endret 5. april 2022 av nisselue 5 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. april 2022 #109 Skrevet 5. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.4.2022 den 12.27): Ja, jeg blir matt. HVA mer kan jeg gjøre? Jeg skjermer yngste. Jeg har tatt dette opp med far. Jeg har tatt det opp med begge foreldre på samarbeidsmøter på FVK. Jeg har tatt det opp på veiledningstimer med fagpersoner. Jeg forsøker å korrigere i hverdagen. Om det er å sitte på sidelinjen, kan du være så snill og forklare meg hva de som er aktive gjør? Jeg har ikke valgt det som mitt livsprosjekt. Det er nevnt i tråden at jeg vurderer å gå. Anonymkode: ce333...0bc Ikke meg du siterer, og forstår godt at dette er en vanskelig situasjon, men noe aktivt du kan gjøre, er jo å kontakte barnevernet. Det kan du også gjøre anonymt i første omgang. Forklar hvordan situasjonen er hjemme hos dere, forklar dem det samme som du har forklart oss. De har helt sikkert flere forslag til tiltak. Endret 6. april 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #110 Skrevet 5. april 2022 (endret) Hun sender meldinger om at hun vil veilede oss på å gi gutten friere tøyler slik at han blir blidere. Men nekter å ha han noe mer enn akkurat sine tilmålte dager. Hun vil derimot at vi ofte skal være barnevakt når hun dater. Men det er en annen problemstilling Anonymkode: ce333...0bc Endret 6. april 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod. 2
nisselue Skrevet 5. april 2022 #111 Skrevet 5. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.4.2022 den 13.11): Hun sender meldinger om at hun vil veilede oss på å gi gutten friere tøyler slik at han blir blidere. Men nekter å ha han noe mer enn akkurat sine tilmålte dager. Hun vil derimot at vi ofte skal være barnevakt når hun dater. Men det er en annen problemstilling Anonymkode: ce333...0bc Jeg får vondt lang inn i sjela av å lese sånt. Stakkars gutt. Endret 6. april 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod. 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #112 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg blir matt. HVA mer kan jeg gjøre? Jeg skjermer yngste. Jeg har tatt dette opp med far. Jeg har tatt det opp med begge foreldre på samarbeidsmøter på FVK. Jeg har tatt det opp på veiledningstimer med fagpersoner. Jeg forsøker å korrigere i hverdagen. Om det er å sitte på sidelinjen, kan du være så snill og forklare meg hva de som er aktive gjør? Jeg har ikke valgt det som mitt livsprosjekt. Det er nevnt i tråden at jeg vurderer å gå. Anonymkode: ce333...0bc De aktive «forsøker» ikke å «korrigere», de setter ned foten og aksepterer overhodet ikke slik oppførsel. Det heter oppdragelse og er de voksnes rett og plikt. Det er ditt hjem, og du har all rett til å sette standarden. Anonymkode: 8c1e3...52e 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #113 Skrevet 5. april 2022 58 minutter siden, nisselue said: Nå kjenner jo jeg selvføleglig ikke mannen din, men kanskje du kan spørre ham litt hypotetisk/filosofisk - Dersom ingenting vi har gjort så langt har hjulpet, burde vi ikke prøve noe vi ikke har prøvd før? For jeg er helt sikker på at det dere ser bare blir værre og værre og at det ikke finnes antydninger til at noe skal bli "bedre". Og med det sagt, sett fra guttens ståsted, hva ville "bedre" innebære? For en vanlig feil man gjør er å anta at "bedre" er det samme for alle. Selvfølgelig vil gutten slutte å slå søster og slutte å bruke kallenavn og slutte å trasse i bilen. Han vil jo ingen av disse tingene og derfor vil han slutte dersom han er kapabel til på slutte. En ikke uvanlig tankegang fra folk som allerede tenker slik. Eller, kanskje, bare kanskje, gutten vil beholde pengene, maten og friheten og at for ham er nettopp det definert som "bedre". Man kan jo ikke behandle gutten som om han har samme mål som alle andre. Han har som mål å dra på Megazone, sitte foran i bilen og få penger for det (!), få spille hva han vil og spise burgere og pizza morgen, middag og kveld. Men, om mannen din har ett eneste logisk bein i kroppen så burde man kunne nå frem med å hinte til at det som gjøres åpenbart ikke fungerer og dermed må man gjøre noe annet mens det enda er håp for å redde gutten, for hans fremtidsutsikter er ikke av de bedre om ikke de voksne tar seg sammen snart. Dette var hjelpsomt. Takk. Utover å få viljen sin aner jeg ikke hva gutten vil. Jeg aner hva han tenker er bedre. Han er veldig på å få tilfredsstilt behov umiddelbart. Eksempel. Jeg lager middag og gutten er sulten, jeg sier middag er klar om 5 minutter. Gutten forsyner seg med yoghurt fordi han er sulten NÅ. Tante fødselsdag. Gutten forlanger å få forsyne seg med kake først, fordi han "synes kake smaker bra og vil ha et stort stykke". Blir sur på forklaring at bursdagsbarnet får først. (på sin bursdag sa yngste at storebror kunne få først. Jeg ble så lei meg inni meg av det!) Yngste ser tv i stua. Eldste kommer ut fra rommet og river til seg fjernkontroll og skrur av. På spørsmål om hvorfor han ikke kunne spør pent istedet for å rive fjernkontroll ut av hendene på søsken, var svaret at det var en irriterende tegnefilm. Vi har kjøpt inn snacks til helg på fredag. Streng beskjed om å ikke spise det men ta seg mat. Spist all snacks fordi det var for han var sulten. (vi har en boks i kjøleskapet med yoghurt og en påsmurt matpakke til etter skolen) Trengte hjelp til yttertøy på skitur. Fikk beskjed om å vente til vi voksne hadde tatt av oss sekker. Begynte å uke fordi skistøvlene hans var irriterende NÅ Osv osv osv Anonymkode: ce333...0bc 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #114 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette var hjelpsomt. Takk. Utover å få viljen sin aner jeg ikke hva gutten vil. Jeg aner hva han tenker er bedre. Han er veldig på å få tilfredsstilt behov umiddelbart. Eksempel. Jeg lager middag og gutten er sulten, jeg sier middag er klar om 5 minutter. Gutten forsyner seg med yoghurt fordi han er sulten NÅ. Tante fødselsdag. Gutten forlanger å få forsyne seg med kake først, fordi han "synes kake smaker bra og vil ha et stort stykke". Blir sur på forklaring at bursdagsbarnet får først. (på sin bursdag sa yngste at storebror kunne få først. Jeg ble så lei meg inni meg av det!) Yngste ser tv i stua. Eldste kommer ut fra rommet og river til seg fjernkontroll og skrur av. På spørsmål om hvorfor han ikke kunne spør pent istedet for å rive fjernkontroll ut av hendene på søsken, var svaret at det var en irriterende tegnefilm. Vi har kjøpt inn snacks til helg på fredag. Streng beskjed om å ikke spise det men ta seg mat. Spist all snacks fordi det var for han var sulten. (vi har en boks i kjøleskapet med yoghurt og en påsmurt matpakke til etter skolen) Trengte hjelp til yttertøy på skitur. Fikk beskjed om å vente til vi voksne hadde tatt av oss sekker. Begynte å uke fordi skistøvlene hans var irriterende NÅ Osv osv osv Anonymkode: ce333...0bc Vær så snill og kontakt barnevernet, ingen av barna har det bra Anonymkode: 70a56...b65 10 1
Silva Pluvialis Skrevet 5. april 2022 #115 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (På 4.4.2022 den 13.35): Ring barnevernsvakt og politi når han utagerer Anonymkode: a1d85...aec Dette. Gjør dette hver gang. Hvis ikke far tar det på alvor så vil nok barnevernet bli påkoblet. 5 1
nisselue Skrevet 5. april 2022 #116 Skrevet 5. april 2022 (endret) Quote Eksempel. Jeg lager middag og gutten er sulten, jeg sier middag er klar om 5 minutter. Gutten forsyner seg med yoghurt fordi han er sulten NÅ. Normalt ville en kort og konsis reprimane være på plass, men dette er ikke en normal situasjon så den hadde jeg latt være frem til familiesituasjonen har blitt rettet opp med foreldrene på toppen av hierarkiet. Slik er det jo ikke nå. Quote Tante fødselsdag. Gutten forlanger å få forsyne seg med kake først, fordi han "synes kake smaker bra og vil ha et stort stykke". Blir sur på forklaring at bursdagsbarnet får først. (på sin bursdag sa yngste at storebror kunne få først. Jeg ble så lei meg inni meg av det!) Dette er helt uhørt. Gutten har tydeligvis aldri lært empati. Ja, empati er noe som må læres. Det er ikke noe som oppstår av seg selv slik mange virker til å tro. Og for å være helt ærlig - hva så om han blir sur? La ham bli sur. Hvis han plager andre når han er sur, be ham gå et annet sted hvor han ikke plager folk. Quote Yngste ser tv i stua. Eldste kommer ut fra rommet og river til seg fjernkontroll og skrur av. På spørsmål om hvorfor han ikke kunne spør pent istedet for å rive fjernkontroll ut av hendene på søsken, var svaret at det var en irriterende tegnefilm. Igjen med empatien. Dette har han tydeligvis aldri lært samt at han tydeligvis aldri har lært konfliktsløsing eller kompromisser. Det virker til å være mye barnelærdom som mangler her. Quote Vi har kjøpt inn snacks til helg på fredag. Streng beskjed om å ikke spise det men ta seg mat. Spist all snacks fordi det var for han var sulten. (vi har en boks i kjøleskapet med yoghurt og en påsmurt matpakke til etter skolen) Igjen, noe man normalt ville tatt tak i, men her har man større problemer. Det er noe med å velge sine kamper, og disse er nok unødvendige foreløpig. Jobb med basis menneskelige egenskaper først. Quote Trengte hjelp til yttertøy på skitur. Fikk beskjed om å vente til vi voksne hadde tatt av oss sekker. Begynte å uke fordi skistøvlene hans var irriterende NÅ La ham holde på. Blir det for høyt så be ham gå et annet sted slik at det ikke er så plagsomt. Si det også. "Kan du gå et annet sted og bære deg der slik at det ikke er så plagsomt å være her?" En gang la min datter inn turbo med slik oppførsel. Det var snørr og tårer og hyperventilering. Og hun ga seg ikke. Leeenge holdt hun på. Jeg ventet tålmodig på at det skulle gi seg litt, men hun bare skrudde opp innsatsen så jeg sa til slutt at jeg har fryktelig tykk hud når det kommer til slik oppførsel. Kun sekunder etter var snørr, tårer og hyperventilering over. Kunsten er å ikke gi etter når man blir manipulert, men da må man først innse at man blir manipulert. Der antar jeg pappa har en vei å gå enda. Endret 5. april 2022 av nisselue 5 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #117 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette var hjelpsomt. Takk. Utover å få viljen sin aner jeg ikke hva gutten vil. Jeg aner hva han tenker er bedre. Han er veldig på å få tilfredsstilt behov umiddelbart. Eksempel. Jeg lager middag og gutten er sulten, jeg sier middag er klar om 5 minutter. Gutten forsyner seg med yoghurt fordi han er sulten NÅ. Tante fødselsdag. Gutten forlanger å få forsyne seg med kake først, fordi han "synes kake smaker bra og vil ha et stort stykke". Blir sur på forklaring at bursdagsbarnet får først. (på sin bursdag sa yngste at storebror kunne få først. Jeg ble så lei meg inni meg av det!) Yngste ser tv i stua. Eldste kommer ut fra rommet og river til seg fjernkontroll og skrur av. På spørsmål om hvorfor han ikke kunne spør pent istedet for å rive fjernkontroll ut av hendene på søsken, var svaret at det var en irriterende tegnefilm. Vi har kjøpt inn snacks til helg på fredag. Streng beskjed om å ikke spise det men ta seg mat. Spist all snacks fordi det var for han var sulten. (vi har en boks i kjøleskapet med yoghurt og en påsmurt matpakke til etter skolen) Trengte hjelp til yttertøy på skitur. Fikk beskjed om å vente til vi voksne hadde tatt av oss sekker. Begynte å uke fordi skistøvlene hans var irriterende NÅ Osv osv osv Anonymkode: ce333...0bc Syns så synd i deg og yngre søsken💔Men så godt at du er der for henne/han❣️ Anonymkode: c3f7b...7df 2 2
Silva Pluvialis Skrevet 5. april 2022 #118 Skrevet 5. april 2022 (endret) Bullabu skrev (På 4.4.2022 den 15.32): Vet d u hans diagnose? Dessuten er ikke ADHD l i k t på alle, dessuten så har de med impulsforstyrrelser vanskelig for endring, du kan ikke be noen som hører stemmer med å stoppe med det.... Å høre stemmer skader ingen andre. Gutten er til fare for andre. At han har reguleringsvansker kan han ikke noe for, men det er faktisk ingen unnskyldning for å slå. Diagnoser er ingen unnskyldning for drittsekkoppførsel. Han må lære å ta ansvar for egne handlinger, ellers kan han risikere å bli sperret inne om et par år. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 11
Silva Pluvialis Skrevet 5. april 2022 #119 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Takk for støtten. Jeg har forsøkt å fortelle mannen at dette er ille. Han veksler mellom å si at det er normalt at søsken sloss, og å unnskylde med diagnose. Joa, søsken sloss. Men jeg mener dette er helt unormalt. Anonymkode: ce333...0bc Ja, dette er helt unormalt. Gutten er jo helt ut av kontroll, bevisst eller ei. Han skader hele familien med oppførselen, men slik du beskriver far og mor virker det som det ligger mer bak enn en diagnose. De virker som strutser som stikker hodet i sanden. Som om det var så ubehagelig å ta tak i - noe det helt klart er - at de bare vil vente til det går over av seg selv. Det virker som du er den eneste handlekraftige i denne familien. Barna er heldige som har deg. 6
Silva Pluvialis Skrevet 5. april 2022 #120 Skrevet 5. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det stemmer. Beklager uklar formulering. Hun sender meldinger om at hun vil veilede oss på å gi gutten friere tøyler slik at han blir blidere. Men nekter å ha han noe mer enn akkurat sine tilmålte dager. Hun vil derimot at vi ofte skal være barnevakt når hun dater. Men det er en annen problemstilling Anonymkode: ce333...0bc Hun oppdrar jo et lite monster ved å ikke sette grenser i det hele tatt. Mor trenger tydelig veiledning, far også. Endret 5. april 2022 av Tvillingsjel 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå