Gå til innhold

Utagerende bonusbarn

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bullabu skrev (På 4.4.2022 den 15.37):

Ok hør her, om noen er schizofren, tror du at du klarer å prate han vekk fra stemmer i hodet, eller å forklare at den paranoide ikke er forfulgt? Da blir den paranoide enda mere paranoid...

Jeg har jobbet med barn som har atferdsvansker som utagerte med slag og spark, men også verbalt. Disse barna har behov for grenser, meget strenge grenser. Foreldre som ikke setter grenser og avklarer hvilke konsekvenser uønsket atferd vil medføre sliter ofte med samme problemet som Ts. 
En diagnose er ingen unnskyldning for å terrorisere familien. Her må det tas grep så fort som mulig før barnet tar livet av noen.  
Barnet som Ts beskriver er ikke likt av klassekameratene sine. Regner med at skolen også sliter med atferden til dette barnet.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidligere skriver TS at han har oppfølging på skolen 1:1. Er ikke det når man har en person med seg hele tiden?

Så skolen er absolutt klar over det.

Jeg er veldig bekymret for lillesøster her. Hvor langt skal TS la det gå før hun tar kontakt med barnevernet? Så mange har foreslått det, TS lot svigerfar spørre om råd, men ingen vil levere en bekymringsmelding. Ikke hun selv, ikke besteforeldrene.

Så hvor langt skal det gå? Skal storebror fortsette med fysisk og psykisk mishandling av lillesøster, hva hvis han begynner med seksuell mishandling? Han er i puberteten og har null empati. Hva hvis han voldtar TS?

Han har jo ingen sperrer i det hele tatt, og bruker allerede nedsettende kjønnsord som "fitte". Han er ikke bare et stakkars barn, han er farlig. Kun faren er sterkere enn han, og faren er ikke til stede hele tiden.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
ops2 skrev (1 time siden):

Tidligere skriver TS at han har oppfølging på skolen 1:1. Er ikke det når man har en person med seg hele tiden?

Jeg er veldig bekymret for lillesøster her. Hvor langt skal TS la det gå før hun tar kontakt med barnevernet? Så mange har foreslått det, TS lot svigerfar spørre om råd, men ingen vil levere en bekymringsmelding. Ikke hun selv, ikke besteforeldrene.

Så hvor langt skal det gå? Skal storebror fortsette med fysisk og psykisk mishandling av lillesøster, hva hvis han begynner med seksuell mishandling? Han er i puberteten og har null empati. Hva hvis han voldtar TS?

Han har jo ingen sperrer i det hele tatt, og bruker allerede nedsettende kjønnsord som "fitte". Han er ikke bare et stakkars barn, han er farlig. Kun faren er sterkere enn han, og faren er ikke til stede hele tiden.

Det er korrekt at oppfølging 1:1 innebærer at en voksen er på eleven gjennom hele skoledagen. 
Synes denne saken høres skummel ut med tanke på guttens manglende evne til å kunne regulere seg. 
Han trenger klare grenser og far må slutte med strutsemetoden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4/5/2022 den 12.12):

Jeg vet om et eksakt tilfelle der gutten ikke ble  gitt den rette omsorgen hjemme, og han sitter inne for drap i dag . 
Du henviser til et svar, men for meg var det uklart . 
Du blir matt og sitter på sidelinjen … det var det jeg tolket ut av ditt svar 

Anonymkode: cde0b...650

Samme her, han er rusmissbruker i dag.

Anonymkode: a1e4a...12e

• Hjerte 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 timer siden):

Det skjønner jeg godt at er frustrerende. Psykiateren er jo "en enabler", altså en som tilrettelegger for at atferden skal få fortsette. Det er greit nok at ungen har diagnoser han ikke kan noe for, men det er jo derfor psykiater og alle andre voksne må spille på lag slik at gutten kan lære å regulere sine egne følelser. Det er greit nok at de nærmeste kan tilrettelegge, men så kommer ungen ut i verden og verden er brutal. Ungen må få hjelp til å lære seg å regulere seg, ikke til å unngå at triggende situasjoner oppstår. For triggende situasjoner vil oppstå, helt garantert. Det er utopisk å tenke at alle han møter på sin vei vil tilrettelegge for ham. Han må læres til å stå i det vanskelige, ikke til å unngå det. Og han må også lære at verden ikke sirkulerer rundt ham og også til å ta hensyn til andres behov og følelser. Hvis alle tilrettelegger for ham kommer han til å få sjokk når han møter den virkelige verdenen. Bytt psykiater. Greit med forståelse, men en behandler som tilrettelegger for unngåelse og ansvarsfraskrivelse er ikke det gutten trenger nå. Gutten trenger hjelp, ikke kosesnakking.

Tror det er svært sjeldan at psykiatere behandler barn, er det på bup? Det vanlige er nå psykologer. 

AnonymBruker
Skrevet

Selv om eldste skulle ha diagnoser, kan man ikke slutte å stille krav og oppdra. Det er bare en et tøffere foreldreoppdrag. Man må være mer på, ha tydelige rammer som følges. Rutiner, rutiner, rutiner. Og konsekvenser må til, selv om barnet brøler av misnøye. Hvordan blir det hvis man ikke setter grenser og konsekvenser? 

Nei betyr nei. Vold mot småsøsken betyr miste av privilegier, og man må be om unnskyldning. Til syvende og sist har småsøsken rett på et trygt hjem, så hvis storesøsken ikke oppfører seg, så må denne flytte ut. Før den tid bør foreldre jobbe innmari hardt for å få hjemmelivet til å fungere for alle.

Hvis storesøsken er glad i pc/gaming, så beslaglegger dere utstyr noen dager ved dårlig oppførsel. Ja, det er slitsomt å stå i den stormen, men dere må vise hvem som bestemmer for å få snudd rundt. Alltid rolig tone, barnet trekkes da ned.

Anonymkode: 374e1...41b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg heldigvis og har verdens beste bonusønn på 15. 

Men det her...sorry, det hadde jeg ikke giddet. Man skal være trygg i sitt hjem. Gutten må jo få hjelp også. Nå må du sette krav.

Anonymkode: e2314...459

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan blir det hvis man ikke setter grenser og konsekvenser?

Da får man en sånn som kaller stemora for fitte og slår lillesøster og må betales med kontanter for å ikke ule i bilen.

Man trenger ingen diagnose for å bli slik heller.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Selv om eldste skulle ha diagnoser, kan man ikke slutte å stille krav og oppdra. Det er bare en et tøffere foreldreoppdrag. Man må være mer på, ha tydelige rammer som følges. Rutiner, rutiner, rutiner. Og konsekvenser må til, selv om barnet brøler av misnøye. Hvordan blir det hvis man ikke setter grenser og konsekvenser? 

Nei betyr nei. Vold mot småsøsken betyr miste av privilegier, og man må be om unnskyldning. Til syvende og sist har småsøsken rett på et trygt hjem, så hvis storesøsken ikke oppfører seg, så må denne flytte ut. Før den tid bør foreldre jobbe innmari hardt for å få hjemmelivet til å fungere for alle.

Hvis storesøsken er glad i pc/gaming, så beslaglegger dere utstyr noen dager ved dårlig oppførsel. Ja, det er slitsomt å stå i den stormen, men dere må vise hvem som bestemmer for å få snudd rundt. Alltid rolig tone, barnet trekkes da ned.

Anonymkode: 374e1...41b

Jeg har over flere år forsøkt å ymte frempå om konsekvenser. Om gutten får førten av det, er det ikke lenge før mor ringer meg. Hun antar at "slike strafferegimer for å få ham til å endre seg" er min idé. Lurer på om jeg har glemt diagnosene. Kommer med lange, repeterende monologer om at han kan ikke noe for det.. (har så lyst til å legge på når det begynner). 

Som alle andre barn, unnskylder han handlinger med uhell. Nei, det var ikke et uhell at han rev mobilen ut av hendene på småsøsken. Nei, det var ikke et uhell at han ulte i bilen i halvannen time. Osv. Mor lurer på om jeg ikke forstår at han også kan glemme seg? 

Tro meg jeg har lyst til å å beslaglegge den PCen, ikke bare love ham mer utstyr for helt okei oppførsel. 

Anonymkode: ce333...0bc

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, Pilleville said:

Tror det er svært sjeldan at psykiatere behandler barn, er det på bup? Det vanlige er nå psykologer. 

De var først via bupu, så videre til spesislteam.

Det er ikke sikkert jeg gjengir alle hendelsesforløp riktig - jeg får den infoen foreldre gir meg. (jeg forstår at det er sånn pga, taushetsplikt, men jeg hadde klart meg bedre med informasjon 

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, ops2 said:

Så mange har foreslått det, TS lot svigerfar spørre om råd, men ingen vil levere en bekymringsmelding. Ikke hun selv, ikke besteforeldrene.

Jeg har aldri sagt den ikke er levert. 

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har over flere år forsøkt å ymte frempå om konsekvenser. Om gutten får førten av det, er det ikke lenge før mor ringer meg. Hun antar at "slike strafferegimer for å få ham til å endre seg" er min idé. Lurer på om jeg har glemt diagnosene. Kommer med lange, repeterende monologer om at han kan ikke noe for det.. (har så lyst til å legge på når det begynner). 

Som alle andre barn, unnskylder han handlinger med uhell. Nei, det var ikke et uhell at han rev mobilen ut av hendene på småsøsken. Nei, det var ikke et uhell at han ulte i bilen i halvannen time. Osv. Mor lurer på om jeg ikke forstår at han også kan glemme seg? 

Tro meg jeg har lyst til å å beslaglegge den PCen, ikke bare love ham mer utstyr for helt okei oppførsel. 

Jeg står på mitt og mistenker damen har et snev av Münchausen ved proxy. Det er den eneste grunnen jeg kan komme på for slik skadelig behandling av barn. For jeg finner det nær på umulig å tro at hun som mor ikke har tenkt fremover på guttens fremtid. En fremtid som er ikke-eksisterende om han skal holdes som barn avhengig av foreldrene til langt opp i voksen alder. Noe hun da, om hun har tenkt på det, velger å overse. Den eneste som tjener på det er henne selv i andres øyne. Derav mistanken.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, nisselue said:

Jeg står på mitt og mistenker damen har et snev av Münchausen ved proxy. Det er den eneste grunnen jeg kan komme på for slik skadelig behandling av barn. For jeg finner det nær på umulig å tro at hun som mor ikke har tenkt fremover på guttens fremtid. En fremtid som er ikke-eksisterende om han skal holdes som barn avhengig av foreldrene til langt opp i voksen alder. Noe hun da, om hun har tenkt på det, velger å overse. Den eneste som tjener på det er henne selv i andres øyne. Derav mistanken.

Jeg vet ikke helt. Hun nekter også for å starte medisiner, avlastning, støttekontakt, skeptisk til iop. For han "er æ en helt vanlig gutt som bare trenger ekstra tid pga diagnosene" 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke helt. Hun nekter også for å starte medisiner, avlastning, støttekontakt, skeptisk til iop. For han "er æ en helt vanlig gutt som bare trenger ekstra tid pga diagnosene" 

Så hun er imot all form for behandling og hjelp. Alt som kan gjøre det bedre, med andre ord. Det taler ikke imot en slik diagnose, for å si det forsiktig.

Jeg vil uansett fortelle en liten historie som skjedde for mange år siden som nok er veldig mye som denne.

En fysioterapeut med spesialisering innen barn som jeg kjenner fikk et barn med nedsatt bevegelighet i den ene armen til evaluering. Etter ganske greie undersøkelser viste det seg at barnet hadde påbegynnende Cerebral Parese. For dette barnet viste det seg da først ved unaturlig hvilestilling av den ene armen. Fysioterapeuten forklarte at dersom man med en gang begynte trening og vedlikehold av bevegelighet kunne barnet høyst trolig vokse opp uten behov for rullestol og hadde videre en meget god diagnose for et relativt normalt liv.
Uten behandling og trening var prognosen en garanti for rullestol og være fulltids hjelpetrengende i løpet av noen år.

Mammaen til dette barnet nektet all behandling fordi henne barn var ikke sykt.

Det var ingenting fysioterapeuten kunne gjøre. Mamma hadde bestemt at barnet ikke var sykt og dermed ikke trengte behandling. Barns liv blir ødelagt av selvsentrerte idioter som fornekter virkelighten.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
nisselue skrev (14 timer siden):

Da får man en sånn som kaller stemora for fitte og slår lillesøster og må betales med kontanter for å ikke ule i bilen.

Man trenger ingen diagnose for å bli slik heller.

Ingen grenser og manglende konsekvenser… resultatet blir uoppdragne barn og unge som ingen liker. Jeg har dessverre via jobb sett slike tilfeller. Det er viktig å sette grenser og lære barn hvordan vi snakker og oppfører oss sammen med andre. 

Denne saken bekymrer meg. For mange år siden i min tidligere jobb hadde vi et lignende tilfelle. Gutten var 12 år og gikk løs på en 6 åring, holdt på å kvele ham. Deretter gikk han løs på en ansatt. Både politi og barnevernet kom. 
Før han ble hentet var vi to voksen som måtte overmanne guttungen og få han ned i bakken med makt! Ikke en god situasjon for barnet, ikke for oss voksne heller. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så hun bruker diagnosene som grunn til at gutten må ha spesialbehandling (han får jo lov til alt) mens hun samtidig bruker diagnosene for å fortelle at gutten er en normal gutt? Ja det ga jo mening. Hvilken normal gutt får lov til alt helt uten irettesettelser?

Mamma sliter nok med mer enn bare guttens diagnoser her for dette henger virkelig ikke på greip i det hele tatt. La oss håpe det ikke er for sent for gutten når hun skjønner det.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnnePåLande said:

Ingen grenser og manglende konsekvenser… resultatet blir uoppdragne barn og unge som ingen liker. Jeg har dessverre via jobb sett slike tilfeller. Det er viktig å sette grenser og lære barn hvordan vi snakker og oppfører oss sammen med andre. 

Denne saken bekymrer meg. For mange år siden i min tidligere jobb hadde vi et lignende tilfelle. Gutten var 12 år og gikk løs på en 6 åring, holdt på å kvele ham. Deretter gikk han løs på en ansatt. Både politi og barnevernet kom. 
Før han ble hentet var vi to voksen som måtte overmanne guttungen og få han ned i bakken med makt! Ikke en god situasjon for barnet, ikke for oss voksne heller. 

Det er nok bare et tidsspørsmål her også før det går galt om ingen får lov til å oppdra gutten snart.

• Liker 2
Skrevet
nisselue skrev (Akkurat nå):

Det er nok bare et tidsspørsmål her også før det går galt om ingen får lov til å oppdra gutten snart.

Nei, er bare et tidsspørsmål. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da får hun overta alt ansvaret. 

• Liker 3
Skrevet
On 4/11/2022 at 6:13 PM, ops2 said:

Ja, som andre har svart så har han en på seg hele tiden. Men, det betyr ikke nødvendigvis at han blir satt grenser for. Assistenten kan være ukvalifisert (ganske vanlig) og klarer ikke å håndtere eleven. Er det en mannlig assistent er det lettere for han å fysisk hindre gutten i å utagere. Noen ganger blir en ung jente satt til å håndtere slike elever og det ender med at assistenten selv blir utsatt for vold/trakassering.

En del tiltak for elever med spesielle behov er mest så skolen kan skrive i journalen at de har foretatt seg noe. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...