Gå til innhold

Hvor mye får du utbetalt i mnd? Er det nok for ditt forbruk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fullførte ikke bachelor. Har kontorjobb. Gikk nettopp fra å være tilkallingsvikar til fulltidsstilling. Får utbetalt ca. 38 000 i mnd. 

Anonymkode: 94f95...15d

Obs! Dette er bruttolønn

Anonymkode: 94f95...15d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

30 000 tjener vi til sammen. Forsørger også flere barn. Har nedbetalt boligen og har flere tusen til overs hver måned. Hva er det folk bruker så mye penger på egentlig?

Hadde jeg tjent 20. 000 og bodd alene hadde jeg vært meget velstående.

 

Anonymkode: 93e22...150

Leie er dyrt. Jeg bor i elverum og her er leia på 7700 ca. Da kan du tenke deg Oslo. Mat i Norge er dyrt. Sen er det Hvis man vill kjøpe ett eget bosted da. Sparer du 5000 i mnd så vill det ta deg 6 år å spare till egenkapital på 300k Så Regnér med att mye går till sparing. Sen er jeg sån som absolut ikke kjøper klær som innehåller polyester og akryl. Som er så utruligy dålige materialer! Så jeg kjøper mye ull, viscose, modal, bomul og det koster en del asså. Kjøper mye på salg. Asså jeg tenker att rundt 24-29k er såpass bra intekt i Norge att man kan spare penger, spise , betale husleie , heldeutgifter, miljøvennlige klær og materialer. 

Anonymkode: e4931...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leie er dyrt. Jeg bor i elverum og her er leia på 7700 ca. Da kan du tenke deg Oslo. Mat i Norge er dyrt. Sen er det Hvis man vill kjøpe ett eget bosted da. Sparer du 5000 i mnd så vill det ta deg 6 år å spare till egenkapital på 300k Så Regnér med att mye går till sparing. Sen er jeg sån som absolut ikke kjøper klær som innehåller polyester og akryl. Som er så utruligy dålige materialer! Så jeg kjøper mye ull, viscose, modal, bomul og det koster en del asså. Kjøper mye på salg. Asså jeg tenker att rundt 24-29k er såpass bra intekt i Norge att man kan spare penger, spise , betale husleie , heldeutgifter, miljøvennlige klær og materialer. 

Anonymkode: e4931...604

20 000 er ikke nokk før meg. Bor alene og leien koster 10.500…. Gidder ikke å bo i kollektiv lengre ass. 

Anonymkode: e4931...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har mastergrad og jobber i staten, tjener 33.000 kroner. Har under 500.000 i lån. Hadde nok klart meg helt greit alene, jeg har lavt personlig forbruk. Er gift med en mann som har nesten 60.000 utbetalt (lederstilling med mange timer arbeidstid). Også han med lavt personlig forbruk. Så har vi 3 barn og de koster!

Uansett har vi god råd, vi kunne fint brukt mer penger (les sløse) men vi sparer en del, vi tenker å gå av med pensjon et par år tidligere.

Anonymkode: cd82f...193

Hva slags utdanning har du tatt om jeg kan spørre?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Utbetalt rett under 50 000. Mannen rundt 45000, så vi har det romslig. Tenker å gå ned til 60% stilling en periode, det vil nok kjennes på forbruket, spesielt det som nå går til «luksusforbruk». Men bør klare meg med om lag 35000 i mnd med null lån, så går jeg heller slutte å netthandle så mye 🙄

Anonymkode: a4b35...974

Hva slags utdanning har du?:) prøver å finne ut hva jeg skal studere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har inn ca 60000 netto. Mannen er ufør, så ikke den helt store inntekten der. Betaler 7000 i Huslån. Har ikke store faste utgifter, men synes ikke jeg har det veldig romslig heller,men det har  sikkert også  noe med at før han ble syk hadde vi mye mere.

Anonymkode: 7baad...b25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har samme ca utbetalt som dere og har 3 barn. Vi sparer rundt 40-50% av lønna til pensjon uten å føle at vi går glipp av noe. Lurer bare på hvor mye dere sparer og hvis ikke hva går de ekstra pengene til? Hva er luksusforbruket?

Anonymkode: b0ff2...301

Jeg har spart meg opp en egenkapital på 6 millioner, hvordan halvparten er verdiøkning og resten faktisk oppsparte midler i form av bla ekstra nedbetaling av lån, på de 15-16 årene jeg har jobbet. Så har ikke vært ufornuftig akkurat, men har blitt mer spontan i min pengebruk, som å plutselig bestemme meg for å bruke 10000 på en lampe eller 3000 på restaurant. Og må nok prioritere mer fremover.

Anonymkode: a4b35...974

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplekake1 skrev (3 timer siden):

Hva slags utdanning har du?:) prøver å finne ut hva jeg skal studere

Master i regnskap og revisjon

Anonymkode: a4b35...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikksjef - mellom 26-28 000 utbetalt avhengig av bonus utbetaling (kommer månedlig) Noen måneder klarer man ikke bonus, de fleste måneder klarer man litt og noen måneder klarer man full pott i mitt firma. Men kun ren lønn ligger på ca 26 000 utbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som funksjonær innen Olje og Gass. Har utbetalt va 45 000 per mnd (inkl barnetrygd). Har bonusordninger, så noen månder har jeg ganske mye mer. Har 24 000 i faste utgifter (boliglån, forsikringer, barnehageplass ++) Har det ganske greit økonomisk. Har 2,6 mill igjen på lånet på huset (takst på 5,1). 2 mindreåringe barn og samboer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/23/2021 at 1:38 PM, AnonymBruker said:

Mat i Norge er dyrt.

Anonymkode: e4931...604

Jeg blir så utrolig lei av å høre dette.

Ja, prisene i seg selv er høye sammenlignet med andre land. Men det viktige er jo hvor stor andel av inntekten innbyggere i et land bruker på mat, og her kommer Norge meget godt ut i forhold til mange andre land, både europeiske og andre.

Vi nordmenn bruker faktisk mindre andel av inntekten vår på mat enn både Sverige og Danmark.

 

Anonymkode: c2254...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg blir så utrolig lei av å høre dette.

Ja, prisene i seg selv er høye sammenlignet med andre land. Men det viktige er jo hvor stor andel av inntekten innbyggere i et land bruker på mat, og her kommer Norge meget godt ut i forhold til mange andre land, både europeiske og andre.

Vi nordmenn bruker faktisk mindre andel av inntekten vår på mat enn både Sverige og Danmark.

 

Anonymkode: c2254...1fb

Sverige har billigare husleie, mat - allt. Og der er lønnen ganske så lik den norske. I Norge så er Leie , kollektiv, mat og klær piss dyrt og det blir dyrere mens lønna ikke stiger på samme nivåe. Har du en lønn under 22k Etter skatt i Norge så vill du slite. Du kommer Helle aldri kunne å eie en bil eller en lelighet eller hus. 

Anonymkode: e4931...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sverige har billigare husleie, mat - allt. Og der er lønnen ganske så lik den norske. I Norge så er Leie , kollektiv, mat og klær piss dyrt og det blir dyrere mens lønna ikke stiger på samme nivåe. Har du en lønn under 22k Etter skatt i Norge så vill du slite. Du kommer Helle aldri kunne å eie en bil eller en lelighet eller hus. 

Anonymkode: e4931...604

Joda, husleie og bil er billigere i Sverige, men alt er ikke billigere der kontra norge

Har man en lønn under 22k så kan man ha både bil og bolig i norge. Jeg har begge de to, flere jeg kjenner har egen bolig og bil

Anonymkode: 69da7...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får utbetalt 30.000 ca, har aksjesparing på 2000 direkte trekk fra lønna. Har ellers barnetrygd/bidrag på 8000. Har 4 barn i hus og klarer meg fint så lenge jeg har en mann å dele felles utgiftene med. 

Anonymkode: 0af45...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Joda, husleie og bil er billigere i Sverige, men alt er ikke billigere der kontra norge

Har man en lønn under 22k så kan man ha både bil og bolig i norge. Jeg har begge de to, flere jeg kjenner har egen bolig og bil

Anonymkode: 69da7...4df

Og Hvor bor du? Jeg får 24 k. Husleie er 9000 , mat ca 4000, sen kommer det strøm, forsikring, mobil, Tannhelse allt sånt sparekonto till egenkapital 5000. Jeg skulle aldri kunne ta lån till en bil, og ikke heller har jeg rå till å kjøpe kvalitesklær. Blir billig polyester å dritt! I Sverige får en butiksmedarbeider ut ca like mye som en i Norge og jo allt är billigare i Norge! Og da mener jeg precis allt! 

Anonymkode: e4931...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og Hvor bor du? Jeg får 24 k. Husleie er 9000 , mat ca 4000, sen kommer det strøm, forsikring, mobil, Tannhelse allt sånt sparekonto till egenkapital 5000. Jeg skulle aldri kunne ta lån till en bil, og ikke heller har jeg rå till å kjøpe kvalitesklær. Blir billig polyester å dritt! I Sverige får en butiksmedarbeider ut ca like mye som en i Norge og jo allt är billigare i Norge! Og da mener jeg precis allt! 

Anonymkode: e4931...604

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Joda, husleie og bil er billigere i Sverige, men alt er ikke billigere der kontra norge

Har man en lønn under 22k så kan man ha både bil og bolig i norge. Jeg har begge de to, flere jeg kjenner har egen bolig og bil

Anonymkode: 69da7...4df

Sen får alla på vidergående 1000 kr utbetalt hvar måned i barnebidrag. Det får føreldrer også frem till barnet er 16 år. Alla barn får gratis mat i skolen og gratis tannvård till 23 år. Ungdomsbilett på kollektiv frem till 26 år. Barnehage er gratis. Lønnen i norge henger ikke med prisøkningen på varer og utgifter som er nødvendige. Så tjener du under 22 k og er alene så blir det vanskeligt ass. Og leien i norge er dyr overaller med mindre du ska bo med en bunch of people

Anonymkode: e4931...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og Hvor bor du? Jeg får 24 k. Husleie er 9000 , mat ca 4000, sen kommer det strøm, forsikring, mobil, Tannhelse allt sånt sparekonto till egenkapital 5000. Jeg skulle aldri kunne ta lån till en bil, og ikke heller har jeg rå till å kjøpe kvalitesklær. Blir billig polyester å dritt! I Sverige får en butiksmedarbeider ut ca like mye som en i Norge og jo allt är billigare i Norge! Og da mener jeg precis allt! 

Anonymkode: e4931...604

ALT er ikke billigere i Sverige nei. Klær, hvitevarer/brunevarer osv er i mange tilfeller dyrere enn i Norge. Jeg vet, har familie i Sverige og har bodd flere år i Sverige selv

Jeg vil ikke oppgi eksakt hvor jeg bor, men i en middels stor by på Østlandet ikke alt for langt unna Oslo. Ikke gidder jeg å legge ut hele mitt budsjett heller. Jeg er ikke rik, men jeg får ting til å gå rundt. Med huslån, strøm, mat etc i tillegg til utgifter på bilen og jeg får ca 22k utbetalt pr mnd. Handler om prioritering, forbruk osv

 

Anonymkode: 69da7...4df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ALT er ikke billigere i Sverige nei. Klær, hvitevarer/brunevarer osv er i mange tilfeller dyrere enn i Norge. Jeg vet, har familie i Sverige og har bodd flere år i Sverige selv

Jeg vil ikke oppgi eksakt hvor jeg bor, men i en middels stor by på Østlandet ikke alt for langt unna Oslo. Ikke gidder jeg å legge ut hele mitt budsjett heller. Jeg er ikke rik, men jeg får ting til å gå rundt. Med huslån, strøm, mat etc i tillegg til utgifter på bilen og jeg får ca 22k utbetalt pr mnd. Handler om prioritering, forbruk osv

 

Anonymkode: 69da7...4df

Jag är selv svensk så jeg har ganska god koll på Sverige :) Hvis vi ska dra det kortet! Det handler om prioriteringar absolut men når man spiser billig mat og notan uansett går på ca 4000 kr i mnd da er varer veldigt dyrt! Norge er dyrt og det vill bli dyrere. Og i fremtiden Hvis det ikke blir endring så er det inglasjon som vill skje. Og du nevner att du har huslån. Jeg eier ikke en lelighet og har spart nå 5000 i mange år. Så er snart der med egenkapital. Og ska man kjøpe lelighet og spare till egenkapital så blir 22k i lønn allt før lite og man kan ikke leve på kun nudler og bo i ett rukkel i 10 års tid.  Det er ikke sånn samfundet ska fungere. Men kanske det blir Litt enklere neste år når skatten ska senkes for di som tjener dårligt. Og 20k Etter skatt er dårlig i ett land som Norge :) 

Anonymkode: e4931...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jag är selv svensk så jeg har ganska god koll på Sverige :) Hvis vi ska dra det kortet! Det handler om prioriteringar absolut men når man spiser billig mat og notan uansett går på ca 4000 kr i mnd da er varer veldigt dyrt! Norge er dyrt og det vill bli dyrere. Og i fremtiden Hvis det ikke blir endring så er det inglasjon som vill skje. Og du nevner att du har huslån. Jeg eier ikke en lelighet og har spart nå 5000 i mange år. Så er snart der med egenkapital. Og ska man kjøpe lelighet og spare till egenkapital så blir 22k i lønn allt før lite og man kan ikke leve på kun nudler og bo i ett rukkel i 10 års tid.  Det er ikke sånn samfundet ska fungere. Men kanske det blir Litt enklere neste år når skatten ska senkes for di som tjener dårligt. Og 20k Etter skatt er dårlig i ett land som Norge :) 

Anonymkode: e4931...604

Det var nå du som dro opp Sverige og det der først da, jeg bare påpekte at det ikke er korrekt at ALT er billigere i Sverige for det er det ikke  

Hvis du som singel bruker 4000kr pr mnd og syns det er dyrt så må du prioritere anderledes. 
4000kr er mye. Da kan man leve godt og enkelt. Jeg har ingen problemer med å holde meg nede på 2000kr i mat (og dopapir, zalo etc) pr mnd. Da spiser jeg godt, sunt og variert, men jeg spiser etter sesong, jeg lager maten fra bunnen og legger i litt ekstra innsats. 
De gangene jeg er oppe i 4000kr pr mnd i mat så har jeg vært lat og bestilt mat hjem opptil flere ganger

Anonymkode: 69da7...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utbetalt 30 000. Går ikke i minus nå, men det er fordi jeg kjøper svært lite utenom dagligvarer og bensin. Skulle gjerne hatt litt bedre råd. Får helt angst hver gang gymsko til barnet blir for små, støvler blir ødelagt eller ny vinterjakke må kjøpes. Er enslig forsørger med ett barn. 

Anonymkode: 94cf4...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...