Gå til innhold

Hvorfor så mange med fedme i helseyrkene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Martineroxyy skrev (8 minutter siden):

Så hvorfør får vi kurs av jobben hvart år om Akkuratt dette da? Proffesionellt folk som gir oss lære i kosthold. Jeg har i tillegg jobba på sats og tatt utandning og lært att førbrenningen blir lavere på kveldstid og nattetid. Og da lagrer kroppen mer fett i kroppen Hvis man spiser. Det er ganska så tung og ha en fysisk jobb på nattetid og kveldstid og man må spise før å klare å stå på to bein! Så det jeg har skrevet stemmer ganske så godt! 

Det er greit nok at forbrenningen er lavere. Du kan likevel spise når det passer best i din hverdag, så lenge ikke antall kalorier du spiser er mer enn du forbrenner. Et raskt googlesøk så får du opp flere nyere forskningsartikler ang.dette.

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kanskje det også har noe med at de rådene vi får fra det offentlige er dårlige? Vi får jo beskjed om å spise magert og spise masse korn og masse karbohydrater. Og vi får beskjed om å erstatte sunt smør med usunne planteoljer og margarin. Vi får beskjed om at rødt kjøtt er usunt. Vi får beskjed om at fete meieriprodukter er usunne. Veldig mange går fra overvektige til normalvektige når de går imot disse rådene de har fulgt i mange år...

Anonymkode: e7262...ba5

Dette!!! 

Og så er de fleste voksne mennesker lett overvektige, der med er det ikke rart at også mange innen helsevesenet er overvektige.

Forøvrig har man lite til ingenting om kosthold og trening på sykepleierstudiet, og neppe særlig mer på medisinstudiet. 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Merk ordet "kan". Dessuten er det sunnere å være noen kilo tyngre enn normalen, noe som ikke kan sies om undervektige. Du kan ikke vite hva som er sunt og innebærer eventuelle helserisikoer for andre enn deg selv. Ta deg sammen. 

Anonymkode: 65ff0...357

Forskingen som viser det tar ikke høyde for at mange som er undervektige eller lavnormale, egentlig er overvektige mennesker som har tapt velt på grunn av sykdom. Det er mao ingen grunn til å tro at lett undervektige eller lavnormale mennesker, som har lav fettprosent fordi de trener og spiser moderate mengder av sunn mat, lever kortere enn McDonalds-gjengen.

Anonymkode: b6e5d...b15

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er greit nok at forbrenningen er lavere. Du kan likevel spise når det passer best i din hverdag, så lenge ikke antall kalorier du spiser er mer enn du forbrenner. Et raskt googlesøk så får du opp flere nyere forskningsartikler ang.dette.

Anonymkode: 1c149...fc4

Ja men når du jobber fysiskt så må du spise för å ha energi till å utføre jobben. Og spiser du sent på kvelden og på natten når førbrenninga er lavere så er det høyere risiko å legge på seg vekt. Er man veldigt trent og har mye muskelmassa så øver førbrenninga over hele døynet og er derfør extra viktigt når man jobber i turnus. Derfør får vi i turnusarbeid utandning hvart år og helsesjekk hvart 3 -5 år før å klare å mæstre dette. Før det er mye enklere å spise feil , mer når kroppen skriker Etter energi. Sen er det søvn som spiller in. Sover man førsjellige tider og jobber turnus så har er det vanskeligt før kroppen å få en rutine. Det er en grunn hvorfør mange som jobber nattskift får vondt i magen- fordi kroppen vet ikke når den ska få mat. Og sover man ikke nok mange timer så er dette og en grunn till att kroppen lagrer mer fett, fordi man forbrenner fett når man sover. Ganske så mye faktiskt. Så jo turnusarbeid er en faktor av mange som spiller in i fedme og vektøking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (2 timer siden):
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

 

Hmmm… jeg selv har gått opp 20 kilo siden jeg begynte i turnus. Seneste året har jag trent så si 3 ganger i uken, spiser så sundt jeg kan. Men pga turnusarbeidet mitt så er min forbrenning mye lavere en andres. Jeg sliter ofte med att jeg er sulten Etter jobb pga hardt arbeid. Asså jeg får opplæring og kurs hvart år av jobben min i kosthold i turnus. Og jeg vet att Hvis jeg Slutter i jobben min nå, begynner i en 8-16 jobb så komme jeg gå ner i vekt mye enklere. Tar meg tre ganger så Lang tid i en turnusjobb. Så det du sier er helt på tryne. Å gå ner i vekt kreverar disiplin. Jobber du i turnus i tillegg og ska trene å få till rutine så kan jeg si deg: du får ikke ett liv.

Hva ved å prioritere trening er det som gjør at du ikke får et liv? For min del er det TV og smart-telefonen som stjeler mest tid, trening er noe av det som gir livet mest innhold. Å si at man trener 3 ganger i uka er litt som hvor langt er et tau - hva legger du i trening? en pump-time på sats? Er knallhard økt med olympiske løft? Å løpe en mil? å gå 3 km? 

Hvis du har gått opp 20 kilo ved å «spise så sunt du kan», må du rett og slett spise mindre mengde mat. Kan hende må du tåle å være sulten innimellom. Man skal trene ufattelig mye og hardt for at det skal veie opp for å spise for mye.

Anonymkode: b6e5d...b15

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Herbalife og andre slike produkter er bare bullshit. Ordene brukes om hverandre på folkemunne, og folk forstår hva som menes når man sier de. 

Anonymkode: 1c149...fc4

Da vet du at ord som feit og tjukk er fordømmende, nedsettende skjellsord som kan såre.  Vekt omtales også i dagligtale som undervekt, normalvekt og overvekt, og at overvektige med BMI>30 har fedme.  Det er basic kunnskap hos alle jeg kjenner. Iallfall blant kvinner. 
Slutt heller med å «bekymre» deg om andre menneskers vekt og ta vare på deg selv. Respekter andre og støtt dem gjerne om de ber om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva ved å prioritere trening er det som gjør at du ikke får et liv? For min del er det TV og smart-telefonen som stjeler mest tid, trening er noe av det som gir livet mest innhold. Å si at man trener 3 ganger i uka er litt som hvor langt er et tau - hva legger du i trening? en pump-time på sats? Er knallhard økt med olympiske løft? Å løpe en mil? å gå 3 km? 

Hvis du har gått opp 20 kilo ved å «spise så sunt du kan», må du rett og slett spise mindre mengde mat. Kan hende må du tåle å være sulten innimellom. Man skal trene ufattelig mye og hardt for at det skal veie opp for å spise for mye.

Anonymkode: b6e5d...b15

Jeg holder spinningtime en gang i uka sen trener jeg både styrke og cardio når jeg har tid. Som regel tre ganger i uka. Jeg har ganska så go peiling på trening ass og kosthold. Jeg jobber i turnus i tillegg og har ikke Noen soverutine. Ene uken jobber jeg 6 dager ene uken 3 dager. Jobber allt fra 4-5 på morgonen, till sent på kvelden og natt. Når jeg har fri så bruker jeg den lille energin jeg har igjen på å vaske klær, rydde leligheten. Så er det veldigt viktigt før meg med det sociale. Møter kjeresten min ca 4 dager i mnd og familen min 1-2 dager. Så venner Noen timer i uken. Hvis jeg har fri eller Slutter turnus så kommer jeg gå ner mer i vekt, det vet jeg fordi jeg har gjort det før. Og er godt kjent med kroppen min. Men nå ska jeg dra på jobb jeg. Er hjemme i natt 2.00 og starter i morra igjen Kl 15. Adios

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvemsomhelst skrev (7 minutter siden):

Da vet du at ord som feit og tjukk er fordømmende, nedsettende skjellsord som kan såre.  Vekt omtales også i dagligtale som undervekt, normalvekt og overvekt, og at overvektige med BMI>30 har fedme.  Det er basic kunnskap hos alle jeg kjenner. Iallfall blant kvinner. 
Slutt heller med å «bekymre» deg om andre menneskers vekt og ta vare på deg selv. Respekter andre og støtt dem gjerne om de ber om hjelp.

Herregud, er ikke det innlegge handler om. Bruker de ordene jeg vil for å uttrykke meg. La vær å lese hvis det er det som plager deg

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (2 minutter siden):

Jeg holder spinningtime en gang i uka sen trener jeg både styrke og cardio når jeg har tid. Som regel tre ganger i uka. Jeg har ganska så go peiling på trening ass og kosthold. Jeg jobber i turnus i tillegg og har ikke Noen soverutine. Ene uken jobber jeg 6 dager ene uken 3 dager. Jobber allt fra 4-5 på morgonen, till sent på kvelden og natt. Når jeg har fri så bruker jeg den lille energin jeg har igjen på å vaske klær, rydde leligheten. Så er det veldigt viktigt før meg med det sociale. Møter kjeresten min ca 4 dager i mnd og familen min 1-2 dager. Så venner Noen timer i uken. Hvis jeg har fri eller Slutter turnus så kommer jeg gå ner mer i vekt, det vet jeg fordi jeg har gjort det før. Og er godt kjent med kroppen min. Men nå ska jeg dra på jobb jeg. Er hjemme i natt 2.00 og starter i morra igjen Kl 15. Adios

Du er ikke den eneste som har det slik. Kan likevel ta sunne valg for seg selv 

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (10 minutter siden):

Da vet du at ord som feit og tjukk er fordømmende, nedsettende skjellsord som kan såre.  Vekt omtales også i dagligtale som undervekt, normalvekt og overvekt, og at overvektige med BMI>30 har fedme.  Det er basic kunnskap hos alle jeg kjenner. Iallfall blant kvinner. 
Slutt heller med å «bekymre» deg om andre menneskers vekt og ta vare på deg selv. Respekter andre og støtt dem gjerne om de ber om hjelp.

Selvfølgelig bekymrer jeg meg for overvektige, spesielt de som jeg kjenner

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er ikke den eneste som har det slik. Kan likevel ta sunne valg for seg selv 

Anonymkode: 1c149...fc4

Absolut. Men turnus jobb påvirker mer en Hva man tror. Og det hade ikke vart så mye fokus på kurs om kosthold, helsesjekk i turnusarbeid Hvis ikke det hade vart relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Herregud, er ikke det innlegge handler om. Bruker de ordene jeg vil for å uttrykke meg. La vær å lese hvis det er det som plager deg

Anonymkode: 1c149...fc4

Du må gjerne være uenig med meg, men å bruke slike ord når du påstår at du jobber innenfor helsevesenet… det var det som fikk meg til å reagere.  Så utrolig uprofesjonelt og upassende at det burde tas opp med styret på din arbeidsplass om du omtaler en pasient eller kollega på denne måten.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsearbeidere kan vel spise hver 4. time som alle andre?

Anonymkode: c2ef9...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ts, dette har jeg og undret meg over. Jeg har (i min tid i helsevesenet) jobbet med mange svært overvektige (hjelpepleiere og sykepleiere) som attpåtil røyker i alle pauser. Samtidig går de samme ansatte å belærer pasienter om hva de bør og ikke bør spise, tar fra de (rasjonerer) maten deres, gir råd om sukker og insulin osv.. I pausene sitter de selv å trykker innpå med pannekaker, sjokolade og annet dritt - og, merk mine ord, man blir baksnakket av pasientene når man er så bælfeit. 

Jeg personlig syns teorien om turnus- og arbeidsbelastning ikke holder mål. Man er selv ansvarlig for eget matinntak. Man må ikke spise en ekstra kebab på kveldsvakt for å «overleve» vakten, man kan like gjerne ta en banan. Er det masse drittmat (les snop) på kontoret, så må man ikke forsyne seg. Man må heller ikke ta i mot sjokolade og kaker fra  pasienter osv. Når man kommer hjem så er man ikke så sliten at man må lage seg pizza og hamburger - man kunne like gjerne laget en suppe osv.. Det handler om valg. Jeg tror en blanding av makt (man føler seg bedre enn noen(pasientene)), behagelige uniformer (man kan gjemme seg i), kognitiv dissonans (jeg kan spise dette som belønning, jeg blir aldri «syk pas») gjør at man avfeier egen overvekt. 

Anonymkode: d6f84...71f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Enig med ts, dette har jeg og undret meg over. Jeg har (i min tid i helsevesenet) jobbet med mange svært overvektige (hjelpepleiere og sykepleiere) som attpåtil røyker i alle pauser. Samtidig går de samme ansatte å belærer pasienter om hva de bør og ikke bør spise, tar fra de (rasjonerer) maten deres, gir råd om sukker og insulin osv.. I pausene sitter de selv å trykker innpå med pannekaker, sjokolade og annet dritt - og, merk mine ord, man blir baksnakket av pasientene når man er så bælfeit. 

Jeg personlig syns teorien om turnus- og arbeidsbelastning ikke holder mål. Man er selv ansvarlig for eget matinntak. Man må ikke spise en ekstra kebab på kveldsvakt for å «overleve» vakten, man kan like gjerne ta en banan. Er det masse drittmat (les snop) på kontoret, så må man ikke forsyne seg. Man må heller ikke ta i mot sjokolade og kaker fra  pasienter osv. Når man kommer hjem så er man ikke så sliten at man må lage seg pizza og hamburger - man kunne like gjerne laget en suppe osv.. Det handler om valg. Jeg tror en blanding av makt (man føler seg bedre enn noen(pasientene)), behagelige uniformer (man kan gjemme seg i), kognitiv dissonans (jeg kan spise dette som belønning, jeg blir aldri «syk pas») gjør at man avfeier egen overvekt. 

Anonymkode: d6f84...71f

Rapportert for hets av overvektige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er greit nok at forbrenningen er lavere. Du kan likevel spise når det passer best i din hverdag, så lenge ikke antall kalorier du spiser er mer enn du forbrenner. Et raskt googlesøk så får du opp flere nyere forskningsartikler ang.dette.

Anonymkode: 1c149...fc4

Også vi som ikke er helsearbeidere må tilpasse matinntaket etter forbrenningen!

Anonymkode: c2ef9...3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så herlig å lese at folk finner på unnskyldninger for at de er feite.

Joda, det er helt sikkert en sammenheng mellom nattarbeid, stress og hvordan dette påvirker energibehovet. Men det er ikke stresset som gjør deg feit. Det er at du kjører mer energi ned brødhølet enn du har bruk for som gjør deg feit.

Alt i dette universet krever energi for å leve. Dytter du inn mer energi enn kroppen trenger, så blir du feit. Samme faen om du jobber i verdens mest chille jobb på dagtid eller verdens mest stressende nattevakt.

P.S.: er det helt slutt på den trenden om å skylde på stor benbygging? Altså at skjelettet er feit hos enkelte?

Anonymkode: ac375...55e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvemsomhelst skrev (50 minutter siden):

Rapportert for hets av overvektige

Så man kan uttrykke seg negativt og kritisk til andres kultur og religion i vårt åpne demokrati, men å nevne en realitet (kcal inn-/ut)- det kan man ikke? Overvekt koster samfunnet masse penger, og som en ansvarlig samfunnsborger burde man ta tak i egen fedme fremfor å stikke hodet i sanden, være seg helsepersonell eller ei. 

Anonymkode: d6f84...71f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så herlig å lese at folk finner på unnskyldninger for at de er feite.

Joda, det er helt sikkert en sammenheng mellom nattarbeid, stress og hvordan dette påvirker energibehovet. Men det er ikke stresset som gjør deg feit. Det er at du kjører mer energi ned brødhølet enn du har bruk for som gjør deg feit.

Alt i dette universet krever energi for å leve. Dytter du inn mer energi enn kroppen trenger, så blir du feit. Samme faen om du jobber i verdens mest chille jobb på dagtid eller verdens mest stressende nattevakt.

P.S.: er det helt slutt på den trenden om å skylde på stor benbygging? Altså at skjelettet er feit hos enkelte?

Anonymkode: ac375...55e

Rapportert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
Hvemsomhelst skrev (5 minutter siden):

Rapportert

Det er enklere før Noen som jobber 8-16 eller på samme tidspunkt å få till en rutine. Jobber man førsjellige tider hele tiden og trener tidigt en dag, sent en dag, spiser frukost Kl 8 en dag og Kl 13 en annan dag så er risikon stor att kroppen mister rutinen og blir førvirret. Så turnusarbeid har mye å si. Det er Akuratt derfør turnusarbeidere får kurs hvart år i kosthold, sova etc. Og helsesjekk hvart 3-5 år. Er jo en grunn till dette. Kroppen Trenger rutine når det Gjelder søvn, mat 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (55 minutter siden):

Det er enklere før Noen som jobber 8-16 eller på samme tidspunkt å få till en rutine. Jobber man førsjellige tider hele tiden og trener tidigt en dag, sent en dag, spiser frukost Kl 8 en dag og Kl 13 en annan dag så er risikon stor att kroppen mister rutinen og blir førvirret. Så turnusarbeid har mye å si. Det er Akuratt derfør turnusarbeidere får kurs hvart år i kosthold, sova etc. Og helsesjekk hvart 3-5 år. Er jo en grunn till dette. Kroppen Trenger rutine når det Gjelder søvn, mat 

Trodde helsearbeidere måtte gjennom  obligatorisk helsesjekk hvert eneste år!!!

Anonymkode: c2ef9...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...