Gå til innhold

Hvorfor så mange med fedme i helseyrkene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser denne forskjellen godt når man ser på ambulansearbeidere vs operative politifolk. Mange som jobber i ambulansen er direkte feite. Jeg har flere ganger tenkt på hvor slitsomt det må være å håndtere løfting av pasienter feks. 

Jeg tror noe har med kultur å gjøre, at det er mye kosekultur og lite treningskultur. Og i tillegg er det veldig enkelt å kjøre innom for litt takeaway på ei kvelds- eller nattevakt. Og ofte kan man ikke spise til en fast tid fordi man er på oppdrag som igjen gjør deg skrubbsulten = tar usunne og kjappe valg.

Anonymkode: 4f091...e7e

Det var en merkelig kombo? Ganske spesielt å sammenligne noen som helst med politiet, som har treningsrom på arbeidsplassen og som kan trene mens de er på jobb fordi det er en viktig del av jobben deres å holde seg i form. Som har fysiske opptaksprøver for å få komme inn på studiet, og eksamener i fysiske tester - med HØYE krav. 

Og selv har jeg jobbet på sykehus i snart to år og har til gode å møte en eneste synlig overvektig ambulansearbeider.

Anonymkode: 3281d...b8d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var en merkelig kombo? Ganske spesielt å sammenligne noen som helst med politiet, som har treningsrom på arbeidsplassen og som kan trene mens de er på jobb fordi det er en viktig del av jobben deres å holde seg i form. Som har fysiske opptaksprøver for å få komme inn på studiet, og eksamener i fysiske tester - med HØYE krav. 

Og selv har jeg jobbet på sykehus i snart to år og har til gode å møte en eneste synlig overvektig ambulansearbeider.

Anonymkode: 3281d...b8d

Ambulansearbeidere skal vel også være i form. De skal klare å løfte og ta seg frem til ulykkessteder. Er en grunn til at det e fysiske krav for ambulansearbeidere

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte et helsefaglig studium skulle vi 1. semester presentere etiske problemstillinger som kan oppstå i helsevesenet. En som hadde jobbet på sykehjem brukte et eksempel hun hadde opplevd på sykehjemmet. Det var at en del ansatte på sykehjemmet var så overvektige at de ikke klarte å ta beboerne med på aktiviteter, eksempelvis turer og lignende, som beboerne selv uttrykte at de ønsket. Om de fikk være i aktivitet/gå tur avhengte derfor av hvem som var på jobb... Sykepleieren vi hadde i emnet sa at det vil være urimelig å stille krav til maks BMI i stillingsutlysninger, men jeg tenker at et krav bør være at man er i stand til å gå tur, være i aktivitet (ikke toppidrett så klart, men om man ikke klarer å gå en tur tenker jeg at det er SVÆRT uheldig for beboerne. Uverdig rett og slett). 

Anonymkode: ec905...647

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (3 timer siden):

En del her som går rett i forsvar ser jeg. Tydelig at dere er overvektige/har fedme. Skyld gjerne på hormoner eller What not. Det er svært sjelden sykdom, kluss i hormoner fører til overvekt. De handler bare om kalorier ut og inn. Jeg kjenner flere overvektige i helsevesenet som stapper i seg kaker og usunn mat. Ett par av dem veier i hvertfall 120-130 kg.

Vanligvis er det ikke det. (hvis ikke personen har en sykdom). 

Men det er annerledes med skiftarbeid og nattarbeid. Det er bevist at kroppen endres og hormonene endres. Man har over dobbelt så høy risiko for å få kreft og psykiske plager. Det er ikke tull. Og mange sliter med søvn. 

Mye av grunnen er jo fordi mange klarer ikke sove godt og holde på 8 timer om natten når man jobber slik. Ofte blir det gjerne 3-4 timer søvn fordi kroppen er i ulage etter å ha snudd døgnet flere dager. Da har man ikke overskudd til så mye utenom jobb i de periodene. Og det er ikke bra for helsa. 

De som vil merke det minst på helsa, er de som klarer å sove noenlunde greit tross i at døgnet blir snudd og endret på. 

Anonymkode: 763ed...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrker innen helse er som regel for enkle folk. Kan ikke forvente at de klarer å passe på egen helse

Anonymkode: 9d9d1...f97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å kunne alt om kosthold. En annen ting er å faktisk gjennomføre. Usunn mat og sukker er en avhengighet som røyking og annet, bare mye billigere og enklere å få tak i. 

Er man avhengig er det vanskelig å velge det sunnere alternativet selv om man VET at enkelte ting er dårlig for helsa. Spesielt hvis man er sliten ol. så er det enda vanskeligere å ta gode valg. Også har du de som sliter med et eller annet ved helsa som generelt gjør det lettere for dem å gå opp i vekt og vanskelig å gå ned. Lavt stoffskifte er en av dem. 

Hadde ikke vært så mange feite folk hvis det var veldig lett å gå ned i vekt/slutte å spise usunt osv osv. 
Syns det er flott at alt av mennesker er ute i jobb. DET er sunt det.

Anonymkode: c861d...9f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da jeg studerte et helsefaglig studium skulle vi 1. semester presentere etiske problemstillinger som kan oppstå i helsevesenet. En som hadde jobbet på sykehjem brukte et eksempel hun hadde opplevd på sykehjemmet. Det var at en del ansatte på sykehjemmet var så overvektige at de ikke klarte å ta beboerne med på aktiviteter, eksempelvis turer og lignende, som beboerne selv uttrykte at de ønsket. Om de fikk være i aktivitet/gå tur avhengte derfor av hvem som var på jobb... Sykepleieren vi hadde i emnet sa at det vil være urimelig å stille krav til maks BMI i stillingsutlysninger, men jeg tenker at et krav bør være at man er i stand til å gå tur, være i aktivitet (ikke toppidrett så klart, men om man ikke klarer å gå en tur tenker jeg at det er SVÆRT uheldig for beboerne. Uverdig rett og slett). 

Anonymkode: ec905...647

Helt sykt.. Det minste man kan gjøre for pasientene er å aktivisere dem og gi dem frisk luft tenker jeg! 

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenkonstruert teori som ikke har en eneste kilde: kortisol. Et stresshormon som bidrar til vektøkning og dårligere søvn, og dårligere søvn fører og til vektøkning. Og den dårlige søvnen gjør at mange er trøtte om morgenen, og drikker kaffe et par ganger om dagen, og kaffe har en ganske lang halverringstid, som igjen fører til dårligere søvn. Går i runddans altså.

God kveld :laugh:

Anonymkode: 45b7a...909

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overvektig, men jobber i helsevesenet og FORSTÅR at folk blir overvektige.

Det er ofte veldig travelt og vi får ikke tid til matpauser. Dvs. at jeg personlig ofte får en ulvehunger når jeg kommer hjem at jeg spiser myye mer enn hva som regnes som en normal porsjon middag. I tillegg er jeg både fysisk og psykisk sliten - så det å ligge på sofaen og spise sjokolade frister mye mer enn å gå tur og knaske et eple til kveldskosen.🙊 nå har jeg små barn og hund så muligheten min til å ligge på sofaen er ikke der før nærmere 20-21. Da er jeg ofte så sliten at jeg legger meg. Men om jeg ikke hadde blitt "tvungen" til å være aktiv etter arbeidstid så hadde jeg nok vært overvektig selv. Det er mye enklere og spise usunt og ta enkle løsninger når man er sliten og ikke har spist hele dagen. 

Jeg går faktisk med proteinbarer, nøtteblanding etc i lommen og spiser innimellom når jeg har mulighet. Det hjelper meg iallefall litt.

Anonymkode: befb5...e33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke overvektig, men jobber i helsevesenet og FORSTÅR at folk blir overvektige.

Det er ofte veldig travelt og vi får ikke tid til matpauser. Dvs. at jeg personlig ofte får en ulvehunger når jeg kommer hjem at jeg spiser myye mer enn hva som regnes som en normal porsjon middag. I tillegg er jeg både fysisk og psykisk sliten - så det å ligge på sofaen og spise sjokolade frister mye mer enn å gå tur og knaske et eple til kveldskosen.🙊 nå har jeg små barn og hund så muligheten min til å ligge på sofaen er ikke der før nærmere 20-21. Da er jeg ofte så sliten at jeg legger meg. Men om jeg ikke hadde blitt "tvungen" til å være aktiv etter arbeidstid så hadde jeg nok vært overvektig selv. Det er mye enklere og spise usunt og ta enkle løsninger når man er sliten og ikke har spist hele dagen. 

Jeg går faktisk med proteinbarer, nøtteblanding etc i lommen og spiser innimellom når jeg har mulighet. Det hjelper meg iallefall litt.

Anonymkode: befb5...e33

Jeg skjønner også hvorfor folk blir overvektige, jeg bare skjønner ikke hvorfor så mange lar det gå så langt før det blir et problem og dem må jobbe ekstra hardt for å fikse det...

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Egenkonstruert teori som ikke har en eneste kilde: kortisol. Et stresshormon som bidrar til vektøkning og dårligere søvn, og dårligere søvn fører og til vektøkning. Og den dårlige søvnen gjør at mange er trøtte om morgenen, og drikker kaffe et par ganger om dagen, og kaffe har en ganske lang halverringstid, som igjen fører til dårligere søvn. Går i runddans altså.

God kveld :laugh:

Anonymkode: 45b7a...909

Men selv om man sover dårli og ulike hormoner påvirker sult og vektøkning, kan man likevel velge flere sunne måltider, enn usunne, for å forebygge.

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i helsevesenet. Jeg er også så pass skolert innenfor normal folkeskikk at jeg ikke kaller folk feite. Verken på jobb, på privaten eller på internett. 

Anonymkode: ea547...73b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje det også har noe med at de rådene vi får fra det offentlige er dårlige? Vi får jo beskjed om å spise magert og spise masse korn og masse karbohydrater. Og vi får beskjed om å erstatte sunt smør med usunne planteoljer og margarin. Vi får beskjed om at rødt kjøtt er usunt. Vi får beskjed om at fete meieriprodukter er usunne. Veldig mange går fra overvektige til normalvektige når de går imot disse rådene de har fulgt i mange år...

Anonymkode: e7262...ba5

Dette + kombinert med stress og skiftarbeid.

Samfunnet har bevegd seg så langt bort fra det kroppene våre er skapt for og tilpasset. Feil mat, stress, for lite søvn tuller med kroppen. Overvekt er bare et symptom på dette.

Anonymkode: beb45...714

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber i helsevesenet. Jeg er også så pass skolert innenfor normal folkeskikk at jeg ikke kaller folk feite. Verken på jobb, på privaten eller på internett. 

Anonymkode: ea547...73b

Er vel det samme om man sier feit, overvektig, fedme, tjukk, høy fettprosent..betyr jo akkurat det samme. 

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Hva er vitsen med alle disse innleggene hver dag der noen må klage og peke på andres overvekt?  Noen ser ut til å nyte å pirke i andres problemer.  De vet at de sårer noen, og det er visst målet.

Ts fikk «sjokk»  av synet av overvektige kolleger og forstår ikke at andre lar seg selv bli overvektige.  Da lurer jeg på om de plager henne og om hun synes de er dummere enn henne.  Det har kommet mange gode forklaringer, men det går ikke inn. 
I tillegg til de andre begrunnelsene kan jeg også tilføye lavt stoffskifte, PCOS og lipødem, og sikkert mer i tillegg til psykiske årsaker.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høres ut som en taxisjåfør. 

Forskjellen mellom deg med helsearbeid og taxisjåfører er at du med helsearbeid er på beina hele dagen mens taxisjåfører ikke er det. 

Hilsen tidligere taxisjåfør som la på seg 40kg i 8 års tjeneste, og som gikk ned 45 kg i vekt når jeg sluttet å jobbe turnus, spiste regelmessig, fastet, hadde tid til å lage mat, slapp å bare "kaste i meg noe lettvint på farten" osv.

Så du har et poeng!

Anonymkode: 07dd1...3f6

"Slapp"? Du ble vel ikke tvunget til å spise usunt? Jeg forstår at det ikke er så lett å lunsje fancy når man kjører taxi, men matpakke kan man vel ta med og spise overalt? Og  de fleste bensinstasjoner har vel grove baguetter, salat osv?

Anonymkode: bf5e6...b13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel det samme om man sier feit, overvektig, fedme, tjukk, høy fettprosent..betyr jo akkurat det samme. 

Anonymkode: 1c149...fc4

Hva jobber du med i «helsevesenet» siden du ikke har lært forskjellen på disse ordene?  Omreisende selger av slankeprodukter på homeparty? Herbalife o.l.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg studerte et helsefaglig studium skulle vi 1. semester presentere etiske problemstillinger som kan oppstå i helsevesenet. En som hadde jobbet på sykehjem brukte et eksempel hun hadde opplevd på sykehjemmet. Det var at en del ansatte på sykehjemmet var så overvektige at de ikke klarte å ta beboerne med på aktiviteter, eksempelvis turer og lignende, som beboerne selv uttrykte at de ønsket. Om de fikk være i aktivitet/gå tur avhengte derfor av hvem som var på jobb... Sykepleieren vi hadde i emnet sa at det vil være urimelig å stille krav til maks BMI i stillingsutlysninger, men jeg tenker at et krav bør være at man er i stand til å gå tur, være i aktivitet (ikke toppidrett så klart, men om man ikke klarer å gå en tur tenker jeg at det er SVÆRT uheldig for beboerne. Uverdig rett og slett). 

Anonymkode: ec905...647

Det burde jo være en selvfølge at man er i god nok form til å gjøre jobben sin tilfredsstillende, uansett jobb. På en måte litt pussig at man ikke kan stille krav til fysisk form til de ansatte på sykehjem,  for hvis det er snakk om jobb på et lager eller noe, er det jo ikke uvanlig at det står i stillingsannonsen at søkerne må være i god fysisk form fordi det er en del løfting og bæring osv. Det står jo selvsagt ikke noe om BMI, men jeg tviler på at noen mener det er diskriminerende at annonsene er utformet som de er. Og jeg tviler på at man hadde sluppet unna med å kun gjøre de arbeidsoppgavene med minst fysisk aktivitet på slike steder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke lese alt. Men en ting jeg reagerer på, også hos oss (tannlege) er at det stort sett er noe godt på spiserommet. Alltid sjokolade, kaker, kjeks eller nøtter.

I tillegg får vi sjokolade fra leverandøren når vi bestiller for en viss sum, å det skjer jo ofte, kanskje ukentlig. 

Men det som går igjen, også blant resten av samfunnet er at mat= kos. Man spiser plutselig til alle følelser, samt at maten er så lett tilgjengelig. Over alt!

Kjøper du en kaffe kan du fort ta med en bolle for 5 kr. Det er jo bare helt tullete.

Litt avsporing kanskje. Men jeg har perioder jeg fint ignorerer godteriet på jobb. Andre perioder ikke. Men når man da er innom der relativt ofte (fordi vi har andre ting der inne også) er det mange som tar en håndfull hver gang. Det blir mange kcal ekstra i løpet av en dag/uke.

Anonymkode: 346f1...b89

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje spising blir en måte å takle stress på? Er jo et stressende yrke. Å det er jo i stor grad omsorgsfulle mennesker som bryr seg om mennesker og som føler mye. Blir sikkert endel psykisk og fysisk stress.

Bare gjetning fra min side da. 

Anonymkode: 52110...9ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...