Gå til innhold

Hvorfor så mange med fedme i helseyrkene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Teori er en ting, praksis noe annet. 
 

Synd ikke de i helsesektoren lærer om hvor forskjellig folk er, både på innsiden og utsiden… 🙄

Anonymkode: 69900...954

Er ikke snakk om utsiden her, men hva som skjer inni kroppen ved overvekt. Og selvfølgelig vet jeg dette. Men i velsig mange tilfeller kan det fortsatt forebygges før det er gått for langt.

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å snu på døgnet hele tiden, natt til dag, dag til natt, bidrar til fedme. Det tuller med hormonene dine.

Anonymkode: 4a794...6fc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alt her men Hvorfor Stiller du et så teit spørsmål? Alle som ønsker og har kompetanse I det yrke, har vel lov til og jobbe? Eller mener du at de ikke skal jobbe Fordi de er overvektige? Mener du de skal få hjelp av nav da eller? Da blir de også hengt ut. Ingenting er greit lenger, en må alltid klage og henge ut andre for og selv føle seg bedre.  Om det er irriterende for deg at det er mennesker av alle slag som jobber og bidrar, så kanskje du bør spørre deg selv om det er deg det er noe feil med?

Endret av amourerah
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi som jobber i helsesektoren har jo hatt myyye om kosthold, overvekt og helse på studiene sine. Ikke minst har vi møtt pasienter på jobb som lider grunnet fedme og/eller komplikasjoner med evt. behandling og pleiing av overvektige folk...

 

hvorfor er det da så mange som jobber på f.eks sykehus osv. som er feite (altså mer overvektig enn det som faktisk er sunt og bra for kroppen)?  Spør av ren nysgjerrighet (og ikke kom med "har ikke tid til å trene", dette kan også forhindres ved et bra kosthold). 

Anonymkode: 1c149...fc4

Så - til tross for aaaaaall denne fine kunnskapen du mener du har i tillegg til å ha jobbet med overvektige mennesker og den problematikken - så viser du at du har altså INGEN kunnskap om overvektige i det hele tatt, og presterer å spørre om hvorfor de jobber på sykehus? 

:filer:

Anonymkode: ff437...428

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siste uken har jeg jobbet D-A-A-F-N-N-N... Altså 3 rytmer på døgnet, og for min del blir det veldig forskjellig hva jeg spiser, ikke minst når jeg spiser og hvor mye. Man kan selvfølgelig ha et strikt regime på å stå opp kl 07 hver dag uansett vakt, men når man er ferdig på vakt 22.45 så er det vanskelig å legge seg til samme tid, så er det plutselig 3 nattevakter. Jeg er ikke selvdisiplinert nok til å spise på samme tider hver dag, og det er altfor lett å slenge innpå boller, twist e.l som kan stå fremme på jobb når man er stresset og blodsukkeret begynner å bli lavt. Men jeg jobber med flere som har stålkontroll og spiser sunt uansett altså, så det går jo på egen innsats. Men det med at man i helsevesenet vet at overvekt er usunt blir vel det samme som at alle vet røyking ikke er bra, men fortsatt er det en del som røyker, inkl leger hos oss.

Anonymkode: 838a9...7af

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har noe med at det fort kan blir litt for mye kos på pauserommet. At man ikke har tid til å lage mat er tull, de har jo ikke færre timer i døgnet enn alle andre heller. Men man må planlegge.

Anonymkode: ac3d3...e27

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

amourerah skrev (13 minutter siden):

Har ikke lest alt her men Hvorfor Stiller du et så teit spørsmål? Alle som ønsker og har kompetanse I det yrke, har vel lov til og jobbe? Eller mener du at de ikke skal jobbe Fordi de er overvektige? Mener du de skal få hjelp av nav da eller? Da blir de også hengt ut. Ingenting er greit lenger, en må alltid klage og henge ut andre for og selv føle seg bedre.  Om det er irriterende for deg at det er mennesker av alle slag som jobber og bidrar, så kanskje du bør spørre deg selv om det er deg det er noe feil med?

Du vrir ordene mine. Har ikke ittalt meg om noe som helst ang.det du skriver. Slapp av.

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så - til tross for aaaaaall denne fine kunnskapen du mener du har i tillegg til å ha jobbet med overvektige mennesker og den problematikken - så viser du at du har altså INGEN kunnskap om overvektige i det hele tatt, og presterer å spørre om hvorfor de jobber på sykehus? 

:filer:

Anonymkode: ff437...428

Jo, har mye kunnskap om det. Skjønner ikke hva dette har med mitt spm. å gjøre. Spørr ikke om hvorfor de jobber på sykehus, har ikke spurt om det i det hele tatt, da har du misforstått spørsmålet mitt

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vi som jobber i helsesektoren har jo hatt myyye om kosthold, overvekt og helse på studiene sine. Ikke minst har vi møtt pasienter på jobb som lider grunnet fedme og/eller komplikasjoner med evt. behandling og pleiing av overvektige folk... hvorfor er det da så mange som jobber på f.eks sykehus osv. som er feite (altså mer overvektig enn det som faktisk er sunt og bra for kroppen)?  Spør av ren nysgjerrighet (og ikke kom med "har ikke tid til å trene", dette kan også forhindres ved et bra kosthold). 

Anonymkode: 1c149...fc4

Jeg tror det kan handle om søvnforstyrrende turnus. Dersom man får forstyrret søvnrytme  og for lite søvn så stjeler det MYE overskudd. Da er veien kort til rekreasjonsspising og å droppe mosjon.

Allikevel, mitt inntrykk er ikke at fedme er mest vanlig blant helsearbeidere.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det har noe med at det fort kan blir litt for mye kos på pauserommet. At man ikke har tid til å lage mat er tull, de har jo ikke færre timer i døgnet enn alle andre heller. Men man må planlegge.

Anonymkode: ac3d3...e27

Dette er et godt poeng! Er mye kos på pauserommet ja, noe som man igjen kan gjøre noe med før det går for langt.

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jobber turnus, spiser ikke regelmessig, har ikke tid til å lage "sunn" mat.  Må bare hive i meg det jeg har når jeg har tid

Anonymkode: f1dc2...d04

Høres ut som en taxisjåfør. 

Forskjellen mellom deg med helsearbeid og taxisjåfører er at du med helsearbeid er på beina hele dagen mens taxisjåfører ikke er det. 

Hilsen tidligere taxisjåfør som la på seg 40kg i 8 års tjeneste, og som gikk ned 45 kg i vekt når jeg sluttet å jobbe turnus, spiste regelmessig, fastet, hadde tid til å lage mat, slapp å bare "kaste i meg noe lettvint på farten" osv.

Så du har et poeng!

Anonymkode: 07dd1...3f6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Denne siste uken har jeg jobbet D-A-A-F-N-N-N... Altså 3 rytmer på døgnet, og for min del blir det veldig forskjellig hva jeg spiser, ikke minst når jeg spiser og hvor mye. Man kan selvfølgelig ha et strikt regime på å stå opp kl 07 hver dag uansett vakt, men når man er ferdig på vakt 22.45 så er det vanskelig å legge seg til samme tid, så er det plutselig 3 nattevakter. Jeg er ikke selvdisiplinert nok til å spise på samme tider hver dag, og det er altfor lett å slenge innpå boller, twist e.l som kan stå fremme på jobb når man er stresset og blodsukkeret begynner å bli lavt. Men jeg jobber med flere som har stålkontroll og spiser sunt uansett altså, så det går jo på egen innsats. Men det med at man i helsevesenet vet at overvekt er usunt blir vel det samme som at alle vet røyking ikke er bra, men fortsatt er det en del som røyker, inkl leger hos oss.

Anonymkode: 838a9...7af

Veldig godt svar! Og gode poeng. 

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har observert det samme, spesielt i hjemmetjenesten.

Anonymkode: 89221...f7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må da an å planlegge sunne måltider selv om man jobber til forskjellige tider på døgnet!

Anonymkode: c2ef9...3c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det har noe med at det fort kan blir litt for mye kos på pauserommet. At man ikke har tid til å lage mat er tull, de har jo ikke færre timer i døgnet enn alle andre heller. Men man må planlegge.

Anonymkode: ac3d3...e27

Kos har vi ikke tid til. Har sjelden en halvtime til vanlig niste heller. 

Anonymkode: fb502...ab2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser denne forskjellen godt når man ser på ambulansearbeidere vs operative politifolk. Mange som jobber i ambulansen er direkte feite. Jeg har flere ganger tenkt på hvor slitsomt det må være å håndtere løfting av pasienter feks. 

Jeg tror noe har med kultur å gjøre, at det er mye kosekultur og lite treningskultur. Og i tillegg er det veldig enkelt å kjøre innom for litt takeaway på ei kvelds- eller nattevakt. Og ofte kan man ikke spise til en fast tid fordi man er på oppdrag som igjen gjør deg skrubbsulten = tar usunne og kjappe valg.

Anonymkode: 4f091...e7e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Overvekt henger ofte sammen med dårlig døgnrytme/lite søvn. Så kommer stress i tillegg, pluss som en sa her at hun kaster i seg det hun kan når hun får tid, pga hektisk jobbhverdag. Mangel på rutine, rett og slett. Også har man jo andre sykdommer/helsemessige årsaker som kan ligge bak, selv om dette selvsagt ikke gjelder alle. Også spiller genetikken inn. Mange faktorer, men tror førstnevnte med dårlig døgnrytme, stress og og tidspress ift matinntak er fellesnevneren for mange. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dømmer fordi jeg vet hvor usunt og farlig det kan være, ikke fordi jeg har en mening om feite ser pene eller stygge ut.

Anonymkode: 1c149...fc4

Tror du ikke overvektige mennesker vet mye om kosthold? Tror du ikke de også vet at det er usunt å være overvektig? Tror du ikke at f.eks røykere vet at det er farlig for helsen? Tror du ikke inaktive mennesker vet at de burde vært mer aktive? Det er ikke så lett alltid, det er mye som spiller inn. Og det er ikke sånn at det bare er dere som jobber i helsevesenet som vet hva som er sunt og hva som er usunt. Men dere i helsevesenet burde visst at det er mange ulike årsaker til fedme, det er ikke alt man et skyld i selv, og det er ikke alt som er så lett å gjøre noe med, selv om man prøver for harde livet.

Anonymkode: e1407...ecb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kos har vi ikke tid til. Har sjelden en halvtime til vanlig niste heller. 

Anonymkode: fb502...ab2

Veldig mange har tid til kos, spesielt nattevakter. De som jobber på gamlehjem har visst ofte tid til kos

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du ikke overvektige mennesker vet mye om kosthold? Tror du ikke de også vet at det er usunt å være overvektig? Tror du ikke at f.eks røykere vet at det er farlig for helsen? Tror du ikke inaktive mennesker vet at de burde vært mer aktive? Det er ikke så lett alltid, det er mye som spiller inn. Og det er ikke sånn at det bare er dere som jobber i helsevesenet som vet hva som er sunt og hva som er usunt. Men dere i helsevesenet burde visst at det er mange ulike årsaker til fedme, det er ikke alt man et skyld i selv, og det er ikke alt som er så lett å gjøre noe med, selv om man prøver for harde livet.

Anonymkode: e1407...ecb

Ikke alle med fedme har sykdommer eller psykiske vansker som påvirker vekt som de kan skylde på

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...