Gå til innhold

Hvorfor så mange med fedme i helseyrkene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi som jobber i helsesektoren har jo hatt myyye om kosthold, overvekt og helse på studiene sine. Ikke minst har vi møtt pasienter på jobb som lider grunnet fedme og/eller komplikasjoner med evt. behandling og pleiing av overvektige folk... hvorfor er det da så mange som jobber på f.eks sykehus osv. som er feite (altså mer overvektig enn det som faktisk er sunt og bra for kroppen)?  Spør av ren nysgjerrighet (og ikke kom med "har ikke tid til å trene", dette kan også forhindres ved et bra kosthold). 

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feite folk liker vel å jobbe. Og noen liker jobber innen helsevesenet. 

Anonymkode: f60b0...bce

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på de mer skjulte utgangene på et stort sykehus. Der samles alle kategorier ansatt for å smugrøyke. Fra professor til portør😁

Anonymkode: 4a372...c5e

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så herlig at du, som ansatt i helsesektoren, går rundt og dømmer folk kun basert på utseende. Ta deg en titt i speilet selv, hva dine holdninger gjelder. 

Anonymkode: 65ff0...357

Dømmer fordi jeg vet hvor usunt og farlig det kan være, ikke fordi jeg har en mening om feite ser pene eller stygge ut.

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Feite folk liker vel å jobbe. Og noen liker jobber innen helsevesenet. 

Anonymkode: f60b0...bce

Det er jo bra det altså, men hvorfor ikke gjør noe med det når dem har mye kunnskap om overvekt og helse, og hva dette kan føre til 

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber turnus, spiser ikke regelmessig, har ikke tid til å lage "sunn" mat.  Må bare hive i meg det jeg har når jeg har tid

Anonymkode: f1dc2...d04

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det også har noe med at de rådene vi får fra det offentlige er dårlige? Vi får jo beskjed om å spise magert og spise masse korn og masse karbohydrater. Og vi får beskjed om å erstatte sunt smør med usunne planteoljer og margarin. Vi får beskjed om at rødt kjøtt er usunt. Vi får beskjed om at fete meieriprodukter er usunne. Veldig mange går fra overvektige til normalvektige når de går imot disse rådene de har fulgt i mange år...

Anonymkode: e7262...ba5

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo bra det altså, men hvorfor ikke gjør noe med det når dem har mye kunnskap om overvekt og helse, og hva dette kan føre til 

Anonymkode: 1c149...fc4

Tror du at andre overvektige ikke har like mye kunnskap? Er man svært overvektig, fedme, så er det ofte snakk om spiseforstyrrelse, avhengighet, psykisk lidelse og flere andre faktorer. Kanskje det å holde seg i jobb er med på å holde vekta stabil og at man ikke legger mer på seg. 

Og hvorfor tror du at de ikke gjør noe med det? Kjenner du alle overvektige i helsevesenet? 

Anonymkode: f60b0...bce

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på det samme. Begynte for noen år siden på aldershjem, før jeg begynte i annen jobb. Jeg har selv noen kg for mye, men de andre der, de var både dobbelt og trippelt så store som meg. Vil si at 60-70% var ekstremt feite, så feite at jeg ikke klarer å forstå hvordan de klarte å gjøre oppgavene sine. Var bare så mange av de. Jenter på 160-165 cm som brukte XXXL i klær liksom. 

Anonymkode: 25b75...e57

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori er en ting, praksis noe annet. 
 

Synd ikke de i helsesektoren lærer om hvor forskjellig folk er, både på innsiden og utsiden… 🙄

Anonymkode: 69900...954

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er overrasket over at noen av menneskene i en underbetalt og stressende jobb hvor det er mye sykmeldinger grunnet overarbeid og underbemanning, er overvektige? 🤔

Anonymkode: 119da...2b2

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje det også har noe med at de rådene vi får fra det offentlige er dårlige? Vi får jo beskjed om å spise magert og spise masse korn og masse karbohydrater. Og vi får beskjed om å erstatte sunt smør med usunne planteoljer og margarin. Vi får beskjed om at rødt kjøtt er usunt. Vi får beskjed om at fete meieriprodukter er usunne. Veldig mange går fra overvektige til normalvektige når de går imot disse rådene de har fulgt i mange år...

Anonymkode: e7262...ba5

Dette 🙌

Anonymkode: 119da...2b2

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dømmer fordi jeg vet hvor usunt og farlig det kan være, ikke fordi jeg har en mening om feite ser pene eller stygge ut.

Anonymkode: 1c149...fc4

Merk ordet "kan". Dessuten er det sunnere å være noen kilo tyngre enn normalen, noe som ikke kan sies om undervektige. Du kan ikke vite hva som er sunt og innebærer eventuelle helserisikoer for andre enn deg selv. Ta deg sammen. 

Anonymkode: 65ff0...357

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du at andre overvektige ikke har like mye kunnskap? Er man svært overvektig, fedme, så er det ofte snakk om spiseforstyrrelse, avhengighet, psykisk lidelse og flere andre faktorer. Kanskje det å holde seg i jobb er med på å holde vekta stabil og at man ikke legger mer på seg. 

Og hvorfor tror du at de ikke gjør noe med det? Kjenner du alle overvektige i helsevesenet? 

Anonymkode: f60b0...bce

Nei, 

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer litt på det samme. Begynte for noen år siden på aldershjem, før jeg begynte i annen jobb. Jeg har selv noen kg for mye, men de andre der, de var både dobbelt og trippelt så store som meg. Vil si at 60-70% var ekstremt feite, så feite at jeg ikke klarer å forstå hvordan de klarte å gjøre oppgavene sine. Var bare så mange av de. Jenter på 160-165 cm som brukte XXXL i klær liksom. 

Anonymkode: 25b75...e57

Ikke sant! Jeg fikk helt sjokk selv skjønner du...

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://sykepleien.no/forskning/2017/11/skiftarbeid-dognrytmer-og-sovn

"

Forskning viser at det å jobbe skift – spesielt nattskift – kan ha uheldige konsekvenser for helsen vår, både på kort og lang sikt. Disse negative helsekonsekvensene ser ut til å ha en sammenheng med forstyrrelser av kroppens døgnrytmeregulering. Når vi endrer tiden på døgnet vi sover, når vi er aktive og når vi spiser, blir det fininnstilte samspillet mellom hovedklokken og de perifere klokkene forstyrret, og kan føre til ulike plager.

På kort sikt kan man oppleve endringer i humør, evne til å konsentrere seg og fordøyelsesproblemer.

På lengre sikt har man sett at skiftarbeidere har økt risiko for å utvikle overvekt, hjerte- og karlidelser, diabetes og enkelte kreftsykdommer (14)"

https://www.uib.no/nye-doktorgrader/133433/skiftarbeid-vekt-og-livsstilsfaktorer

"Den første studien er en tverrsnittstudie. Her ble det undersøkt om det var en assosiasjon mellom nattevaktsbelastning (nattevakter/år), kroppsvekt, og ulike livsstilsfaktorer: røyk, trening, alkohol, og koffeinvaner. Hovedfunnet var at antall nattevakter/år var assosiert med høyere BMI (kroppsmasseindeks) og fedme (BMI>30).

Formålet med den andre studien var å følge opp hvordan kroppsvekt endrer seg over tid for ulike arbeidstidsordninger og ulik eksponering for nattarbeid. Resultatene viste at de som jobbet kun nattevakter hadde signifikant høyere vektøkning enn de som kun jobbet dagvakter i oppfølgingsperioden over 4 år"

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sykehuset og har aldri tenkt over at det er så mange overvektige der.. kan det tenkes at det har noe med at man blir tvunget til å leve usunt med turnusarbeid? Nattarbeid osv?

Anonymkode: cfac8...dea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisada skrev (1 minutt siden):

https://sykepleien.no/forskning/2017/11/skiftarbeid-dognrytmer-og-sovn

"

Forskning viser at det å jobbe skift – spesielt nattskift – kan ha uheldige konsekvenser for helsen vår, både på kort og lang sikt. Disse negative helsekonsekvensene ser ut til å ha en sammenheng med forstyrrelser av kroppens døgnrytmeregulering. Når vi endrer tiden på døgnet vi sover, når vi er aktive og når vi spiser, blir det fininnstilte samspillet mellom hovedklokken og de perifere klokkene forstyrret, og kan føre til ulike plager.

På kort sikt kan man oppleve endringer i humør, evne til å konsentrere seg og fordøyelsesproblemer.

På lengre sikt har man sett at skiftarbeidere har økt risiko for å utvikle overvekt, hjerte- og karlidelser, diabetes og enkelte kreftsykdommer (14)"

https://www.uib.no/nye-doktorgrader/133433/skiftarbeid-vekt-og-livsstilsfaktorer

"Den første studien er en tverrsnittstudie. Her ble det undersøkt om det var en assosiasjon mellom nattevaktsbelastning (nattevakter/år), kroppsvekt, og ulike livsstilsfaktorer: røyk, trening, alkohol, og koffeinvaner. Hovedfunnet var at antall nattevakter/år var assosiert med høyere BMI (kroppsmasseindeks) og fedme (BMI>30).

Formålet med den andre studien var å følge opp hvordan kroppsvekt endrer seg over tid for ulike arbeidstidsordninger og ulik eksponering for nattarbeid. Resultatene viste at de som jobbet kun nattevakter hadde signifikant høyere vektøkning enn de som kun jobbet dagvakter i oppfølgingsperioden over 4 år"

Denne er fin! Dette er ting man burde lære om på studiene, slik at man kan bli bevisste og forebygge før man kommer opp på ei farlig vekt.

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...