Gå til innhold

Hvorfor så mange med fedme i helseyrkene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De kan jo ha masse kunnskap, men vanskelig å bruke den på seg selv. Feks personlige trenere, må ofte ha personlig trenere mex kostholdsopsett fra andre. Jeg har selv masse kunnskap, men det å bruke den på meg selv er vanskelig. Som man kan gi masse omsorg og respekt til andre, men ikke så lett å gi det til seg selv. Eller man elsker seg selv og er slem mot alle andre. I helsesektoren som sykepleier, miljøarbeider og hjelpepleier har det jo veldig lite å si, men skjønner jo at en svært overvektig eller undervektig lege/ernæringsfysiolog  som kommer med kostholdstips og preken kan føles helt "feil".

Anonymkode: 2717a...deb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi som jobber i helsesektoren har jo hatt myyye om kosthold, overvekt og helse på studiene sine. Ikke minst har vi møtt pasienter på jobb som lider grunnet fedme og/eller komplikasjoner med evt. behandling og pleiing av overvektige folk... hvorfor er det da så mange som jobber på f.eks sykehus osv. som er feite (altså mer overvektig enn det som faktisk er sunt og bra for kroppen)?  Spør av ren nysgjerrighet (og ikke kom med "har ikke tid til å trene", dette kan også forhindres ved et bra kosthold). 

Anonymkode: 1c149...fc4

Det er fordi de prøver å advare andre om hvordan det ser ut om man driter i helsen sin, så de ofrer seg på alle måter for at folk skal klare å overføre det til realiteten og slik at fedme ikke er et abstrakt begrep i hodene deres. De burde fått lønnstillegg for fedmen, dessuten bruker de mer penger på mat, så det burde kompenseres, samt for tapt tid, det tar også lenger tid å spise mer. Samtidig som at de sliter ut sko fortere på grunn av mer slitasje og bærer med seg tunge kilo rundt til skrekk og advarsel for alle. 

Så kanskje folk flest kan bli litt mer fornøyde: men da så, da vet jeg hva fedme er. Det ser tungt ut. Slitsomt & svett. 
 

…. kanskje jeg skal unngå å bli feit?? Hmmm, det er en komplisert tanke, men kanskje de har gjort meg en tjeneste nå, for ellers hadde jeg aldri tenkt tanken. Jeg har jo sett at butikkene prøver å prakke på meg potetgull og sjokolade, og alle bensinstasjoner mener at ‘det er lov å koze seg’. Men nå vet jeg bedre. Den tjukke sykepleieren har overbevist meg! Snufs. Jeg er reddet fra den sikre fedme. 

Anonymkode: aa553...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi som jobber i helsesektoren har jo hatt myyye om kosthold, overvekt og helse på studiene sine. Ikke minst har vi møtt pasienter på jobb som lider grunnet fedme og/eller komplikasjoner med evt. behandling og pleiing av overvektige folk... hvorfor er det da så mange som jobber på f.eks sykehus osv. som er feite (altså mer overvektig enn det som faktisk er sunt og bra for kroppen)?  Spør av ren nysgjerrighet (og ikke kom med "har ikke tid til å trene", dette kan også forhindres ved et bra kosthold). 

Anonymkode: 1c149...fc4

Turnus arbeid er svaret her. Jobber selv i turnusjobb Og får kurs hvart år i kosthold i turnus. Det kan vare vanskeligt å få en rutine når det Gjelder trening, mat og søvn når man jobber i turnus og på alle døynets tider. Nattarbeid og sene kvelder er og med på å bidra till extra slitage på kroppen. Man må vare veldigt disiplinert , trene godt og spise extra sundt i turnus Hvis man ska holde vekten/ gå ner i vekt eller bli trent. Det er egt veldigt tragiskt. Fordi turnusarbeid sliter mer på kroppen en Hva man tror. Og det er extremt lett å gå opp i vekt når man ikke får till en rutine. Sen ska man jo helst ikke spise sent på kvelden pga førbrenning etc. Men jeg må det førdi jeg jobber og blir drit sulten når jeg kommer hjem eller under jobb på kvelden. På nattevakt og. Har selv gått opp i vekt , og så fort jeg har lengre ferie , får till en rutine som å stå opp samme tid hvar dag, sove 8 timer, spise sundt og trene så går jeg fort ner i vikt ass. Creds till folk som gidder å jobbe i turnus ass. Fordi det er helsefarligt! Og att få till en rutine med trening og kosthold er mye enklere før Noen som legger seg før kl 24 og som står opp samme tid hvar dag en før Noen som aldri legger seg på samme tidspunkt! 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vanligvis er det ikke det. (hvis ikke personen har en sykdom). 

Men det er annerledes med skiftarbeid og nattarbeid. Det er bevist at kroppen endres og hormonene endres. Man har over dobbelt så høy risiko for å få kreft og psykiske plager. Det er ikke tull. Og mange sliter med søvn. 

Mye av grunnen er jo fordi mange klarer ikke sove godt og holde på 8 timer om natten når man jobber slik. Ofte blir det gjerne 3-4 timer søvn fordi kroppen er i ulage etter å ha snudd døgnet flere dager. Da har man ikke overskudd til så mye utenom jobb i de periodene. Og det er ikke bra for helsa. 

De som vil merke det minst på helsa, er de som klarer å sove noenlunde greit tross i at døgnet blir snudd og endret på. 

Anonymkode: 763ed...2ff

Eneste mulligheten før turnusarbeidere generellt er å jobbe mindre, Max 3-4 dager per uke! Jeg jobber 6 dager på en uke i turnus så en uke 3 dager, uken Etter 6 dager sen 4 daget etc etc. På den uken når jeg jobber 6 dager så har jeg seriøst ikke noe liv. Jobber man mye natt og kveld i tillegg så blir fritiden og mindre speciellt Hvis man sover dårligt en gang iblant eller ikke får sove direkt når man kommer hjem. Håper det blir bedre før turnusarbeidere i snar fremtid. Og jeg Håper att det blir fokus på att di ska jobbe mindre. Mange turnusarbeidere som jobber redusert før å få opp i det private livet og med helsen etc. Veldigt trist egt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det du sier stemmer, men hvis, så tenker jeg dette: 

Turnusarbeid kan påvirke spisevaner og forbrenning. Spesielt nattarbeid. 

Det er ofte travelt og liten tid til å få spist et ordentlig måltid. Selv spiste jeg ofte en sjokolade ol. jeg hadde i sekken da jeg lett får lavt blodsukker om jeg ikke får spist til gitte tider og må få blodsukkeret raskt opp. 

Mange er ofte slite etter kjempe travle vakter, har stresset, må snu døgnet. Da er det nok godt å slenge seg på sofaen i steder for å trene. 

Anonymkode: 11f0f...b4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke om det du sier stemmer, men hvis, så tenker jeg dette: 

Turnusarbeid kan påvirke spisevaner og forbrenning. Spesielt nattarbeid. 

Det er ofte travelt og liten tid til å få spist et ordentlig måltid. Selv spiste jeg ofte en sjokolade ol. jeg hadde i sekken da jeg lett får lavt blodsukker om jeg ikke får spist til gitte tider og må få blodsukkeret raskt opp. 

Mange er ofte slite etter kjempe travle vakter, har stresset, må snu døgnet. Da er det nok godt å slenge seg på sofaen i steder for å trene. 

Anonymkode: 11f0f...b4f

Bullshit. Fedme er ett valg man selv tar.........

Anonymkode: 78e95...ec8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, i miljøet mitt hvor det er mange leger har jeg knapt sett en overvektig lege. Det slår jo litt beina under teorien om turnus og stress, siden de ofte går veldig lange vakter og har mye stress på jobben. 

Hvilke yrkesgrupper er det du sikter til HI?

Anonymkode: 2ea3e...579

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja det også.. det er rett og slett kvalmende å se sykepleiere stå på utsiden og røyke

Anonymkode: 1c149...fc4

Ikke bare sykepleiere. Jeg vet om mange leger som røyker også. Og da jeg jobbet i helsevesenet, røkte omtrent alle på det omsorgssenteret jeg jobbet. Men det er klart, det er verre å være feit... :roll: 

Anonymkode: ffb1e...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er jo bra det altså, men hvorfor ikke gjør noe med det når dem har mye kunnskap om overvekt og helse, og hva dette kan føre til 

Anonymkode: 1c149...fc4

Du trenger ikke å jobbe i helsevesenet for å vite at stor overvekt ikke er bra for helsa....  De fleste som er veldig tykke vet at det kan gå ut over helsa, så hvorfor gjør ikke tykke mennesker generelt noe med?

Anonymkode: eed82...0ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger ikke å jobbe i helsevesenet for å vite at stor overvekt ikke er bra for helsa....  De fleste som er veldig tykke vet at det kan gå ut over helsa, så hvorfor gjør ikke tykke mennesker generelt noe med?

Anonymkode: eed82...0ae

Men de i helsevesenet har jo enda mer kunnskap om dette, enn den vanlige mannen i gata. 

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (1 time siden):

 

Det er jo ikke bra... alt i alt handler det om å ta bedre valg. Du merker jo at vekta øker, og at du lar det gå så langt som 20 kg vektøkning er jo helt sykt

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hm, i miljøet mitt hvor det er mange leger har jeg knapt sett en overvektig lege. Det slår jo litt beina under teorien om turnus og stress, siden de ofte går veldig lange vakter og har mye stress på jobben. 

Hvilke yrkesgrupper er det du sikter til HI?

Anonymkode: 2ea3e...579

Sykepleiere, hjemmesykepleien, de som jobber på sykehjem og gamlehjem

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (11 timer siden):

Turnus arbeid er svaret her. Jobber selv i turnusjobb Og får kurs hvart år i kosthold i turnus. Det kan vare vanskeligt å få en rutine når det Gjelder trening, mat og søvn når man jobber i turnus og på alle døynets tider. Nattarbeid og sene kvelder er og med på å bidra till extra slitage på kroppen. Man må vare veldigt disiplinert , trene godt og spise extra sundt i turnus Hvis man ska holde vekten/ gå ner i vekt eller bli trent. Det er egt veldigt tragiskt. Fordi turnusarbeid sliter mer på kroppen en Hva man tror. Og det er extremt lett å gå opp i vekt når man ikke får till en rutine. Sen ska man jo helst ikke spise sent på kvelden pga førbrenning etc. Men jeg må det førdi jeg jobber og blir drit sulten når jeg kommer hjem eller under jobb på kvelden. På nattevakt og. Har selv gått opp i vekt , og så fort jeg har lengre ferie , får till en rutine som å stå opp samme tid hvar dag, sove 8 timer, spise sundt og trene så går jeg fort ner i vikt ass. Creds till folk som gidder å jobbe i turnus ass. Fordi det er helsefarligt! Og att få till en rutine med trening og kosthold er mye enklere før Noen som legger seg før kl 24 og som står opp samme tid hvar dag en før Noen som aldri legger seg på samme tidspunkt! 

Du legger ikke mer på deg av å spise sent på kvelden, dette er en myte som må dø og som altfor mange bruker som unnskyldning. Alt i alt handler det om kalorier inn vs. kalorier ut over tid

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du legger ikke mer på deg av å spise sent på kvelden, dette er en myte som må dø og som altfor mange bruker som unnskyldning. Alt i alt handler det om kalorier inn vs. kalorier ut over tid

Anonymkode: 1c149...fc4

Så hvorfør får vi kurs av jobben hvart år om Akkuratt dette da? Proffesionellt folk som gir oss lære i kosthold. Jeg har i tillegg jobba på treningssentre og jobber fortsatt en dag i uken og har tatt utandning og lært att førbrenningen blir lavere på kveldstid og nattetid. Og da lagrer kroppen mer fett i kroppen Hvis man spiser. Det er ganska så tung og ha en fysisk jobb på nattetid og kveldstid og man må spise før å klare å stå på to bein! Så det jeg har skrevet stemmer ganske så godt! 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (15 timer siden):

Hva er vitsen med alle disse innleggene hver dag der noen må klage og peke på andres overvekt?  Noen ser ut til å nyte å pirke i andres problemer.  De vet at de sårer noen, og det er visst målet.

Ts fikk «sjokk»  av synet av overvektige kolleger og forstår ikke at andre lar seg selv bli overvektige.  Da lurer jeg på om de plager henne og om hun synes de er dummere enn henne.  Det har kommet mange gode forklaringer, men det går ikke inn. 
I tillegg til de andre begrunnelsene kan jeg også tilføye lavt stoffskifte, PCOS og lipødem, og sikkert mer i tillegg til psykiske årsaker.
 

 

Det går inn, men bare synes noe ab det er enkle unnskyldninger. Jeg er selv syk, går på mye medisiner, jobber turnus, familie osv. Men jeg klarer også å priorotere å holde meg i form for jeg vet hvor farlig og usunt fedme er

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (15 timer siden):

Hva jobber du med i «helsevesenet» siden du ikke har lært forskjellen på disse ordene?  Omreisende selger av slankeprodukter på homeparty? Herbalife o.l.

Herbalife og andre slike produkter er bare bullshit. Ordene brukes om hverandre på folkemunne, og folk forstår hva som menes når man sier de. 

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Orket ikke lese alt. Men en ting jeg reagerer på, også hos oss (tannlege) er at det stort sett er noe godt på spiserommet. Alltid sjokolade, kaker, kjeks eller nøtter.

I tillegg får vi sjokolade fra leverandøren når vi bestiller for en viss sum, å det skjer jo ofte, kanskje ukentlig. 

Men det som går igjen, også blant resten av samfunnet er at mat= kos. Man spiser plutselig til alle følelser, samt at maten er så lett tilgjengelig. Over alt!

Kjøper du en kaffe kan du fort ta med en bolle for 5 kr. Det er jo bare helt tullete.

Litt avsporing kanskje. Men jeg har perioder jeg fint ignorerer godteriet på jobb. Andre perioder ikke. Men når man da er innom der relativt ofte (fordi vi har andre ting der inne også) er det mange som tar en håndfull hver gang. Det blir mange kcal ekstra i løpet av en dag/uke.

Anonymkode: 346f1...b89

This 👏

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kanskje spising blir en måte å takle stress på? Er jo et stressende yrke. Å det er jo i stor grad omsorgsfulle mennesker som bryr seg om mennesker og som føler mye. Blir sikkert endel psykisk og fysisk stress.

Bare gjetning fra min side da. 

Anonymkode: 52110...9ed

Det kan kanskje være en god gjetning, at mange derfor tyr til mat, og da spesielt sukker siden sukker ofte gir en "godfølelse"

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oftest i de lavtutdannede yrker som sykepleiere og der under. Jobber med kardiologer, ser ingen feite kardiologer eller anestesileger for den saks skyld. 
De feite har mindre selvkontroll, viljestyrke og kunnskap

Anonymkode: 5c8d9...980

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er fordi de prøver å advare andre om hvordan det ser ut om man driter i helsen sin, så de ofrer seg på alle måter for at folk skal klare å overføre det til realiteten og slik at fedme ikke er et abstrakt begrep i hodene deres. De burde fått lønnstillegg for fedmen, dessuten bruker de mer penger på mat, så det burde kompenseres, samt for tapt tid, det tar også lenger tid å spise mer. Samtidig som at de sliter ut sko fortere på grunn av mer slitasje og bærer med seg tunge kilo rundt til skrekk og advarsel for alle. 

Så kanskje folk flest kan bli litt mer fornøyde: men da så, da vet jeg hva fedme er. Det ser tungt ut. Slitsomt & svett. 
 

…. kanskje jeg skal unngå å bli feit?? Hmmm, det er en komplisert tanke, men kanskje de har gjort meg en tjeneste nå, for ellers hadde jeg aldri tenkt tanken. Jeg har jo sett at butikkene prøver å prakke på meg potetgull og sjokolade, og alle bensinstasjoner mener at ‘det er lov å koze seg’. Men nå vet jeg bedre. Den tjukke sykepleieren har overbevist meg! Snufs. Jeg er reddet fra den sikre fedme. 

Anonymkode: aa553...3ae

😂 

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...