Gå til innhold

Hvorfor så mange med fedme i helseyrkene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trodde helsearbeidere måtte gjennom  obligatorisk helsesjekk hvert eneste år!!!

Anonymkode: c2ef9...3c0

Det er førsjellige fra sted till sted. Vanligt med 1 år, 3 år og 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er typsik folk i helsevesenet å ikke "tro på" sunt kosthold osv. De tror på medisiner, vaksiner, sovepiller og det som er men ikke ting som faktisk er sunt. 

Anonymkode: 7e25d...7a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes det er typsik folk i helsevesenet å ikke "tro på" sunt kosthold osv. De tror på medisiner, vaksiner, sovepiller og det som er men ikke ting som faktisk er sunt. 

Anonymkode: 7e25d...7a9

Tror og Håper di fleste velger å høre på legen sin når dem har helsesjekk. Utandningen sin og di som holder kost og søvn kurs. Det krever utandning før å jobbe i slikt arbeid, og kosthold, søvn etc leser man mye om. 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Trodde helsearbeidere måtte gjennom  obligatorisk helsesjekk hvert eneste år!!!

Anonymkode: c2ef9...3c0

Jeg har jobbet turnus i helse i 8 år, og jeg kan love deg at det ikke finnes noen «obligatorisk helsesjekk» for helsepersonell. Kommune og stat gir fullstendig blaffen i de som yter hjelp til andre. Så lenge man er i live, så er man klarert. Kost og søvnkurs har heller aldri forekommet i vår (store) kommune. Men - man må jo forvente at helsepersonellet kan lese selv, kcal inn/ut er allmennkunnskap. 

Anonymkode: d6f84...71f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har jobbet turnus i helse i 8 år, og jeg kan love deg at det ikke finnes noen «obligatorisk helsesjekk» for helsepersonell. Kommune og stat gir fullstendig blaffen i de som yter hjelp til andre. Så lenge man er i live, så er man klarert. Kost og søvnkurs har heller aldri forekommet i vår (store) kommune. Men - man må jo forvente at helsepersonellet kan lese selv, kcal inn/ut er allmennkunnskap. 

Anonymkode: d6f84...71f

På lik linje som de gir blaffen i alle andre også. 

Anonymkode: 7e25d...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Trodde helsearbeidere måtte gjennom  obligatorisk helsesjekk hvert eneste år!!!

Anonymkode: c2ef9...3c0

Jeg er vant til at det kun er de som jobber fast nattevakt som får ekstra oppfølging med tanke på helse. Det er jo fordi en vet at nattarbeid over lang tid ikke er bra for helsa.

Anonymkode: ffb1e...094

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er vant til at det kun er de som jobber fast nattevakt som får ekstra oppfølging med tanke på helse. Det er jo fordi en vet at nattarbeid over lang tid ikke er bra for helsa.

Anonymkode: ffb1e...094

Jeg har jobbet nattevakt i tre år og aldri fått en eneste sjekk.

Anonymkode: 33f2e...51e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (5 timer siden):

Du må gjerne være uenig med meg, men å bruke slike ord når du påstår at du jobber innenfor helsevesenet… det var det som fikk meg til å reagere.  Så utrolig uprofesjonelt og upassende at det burde tas opp med styret på din arbeidsplass om du omtaler en pasient eller kollega på denne måten.

Du gir meg hvertfall en god latter. Takk! 

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så man kan uttrykke seg negativt og kritisk til andres kultur og religion i vårt åpne demokrati, men å nevne en realitet (kcal inn-/ut)- det kan man ikke? Overvekt koster samfunnet masse penger, og som en ansvarlig samfunnsborger burde man ta tak i egen fedme fremfor å stikke hodet i sanden, være seg helsepersonell eller ei. 

Anonymkode: d6f84...71f

Der fikk du sagt det! Dem tørr vel ikke å innsw hvor stort problem det egentlig er

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (4 timer siden):

Rapportert for hets av overvektige

Hets? Lett krenket blir du hvert fall. En som føler seg tråkket på. Var du en av dem som ville fjerne høvdingen på pølsebrød-pakken også?

 

Personen skriver om observasjoner og hvordan turnusarbeidere kan ta sunnere valg.

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hets? Lett krenket blir du hvert fall. En som føler seg tråkket på. Var du en av dem som ville fjerne høvdingen på pølsebrød-pakken også?

 

Personen skriver om observasjoner og hvordan turnusarbeidere kan ta sunnere valg.

Anonymkode: 1c149...fc4

Ok, jeg er normalvektig, men har vært både større og mindre, og lytter og leser en del om overvekt. Hvordan samfunnet ser på og fordømmer det. Mange har psykiske problemer pga skamfølelse og reagerer med å isolere seg mens problemene og de vonde følelsene og avmakt gjør det verre.

Jeg har alltid klart å le av meg selv og tenke at jeg er tøff nok og klarer dette, men jeg ler ikke av andre og ønsker ikke å påføre dem forakt og skam. Det synes jeg heller ikke at andre skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (37 minutter siden):

Ok, jeg er normalvektig, men har vært både større og mindre, og lytter og leser en del om overvekt. Hvordan samfunnet ser på og fordømmer det. Mange har psykiske problemer pga skamfølelse og reagerer med å isolere seg mens problemene og de vonde følelsene og avmakt gjør det verre.

Jeg har alltid klart å le av meg selv og tenke at jeg er tøff nok og klarer dette, men jeg ler ikke av andre og ønsker ikke å påføre dem forakt og skam. Det synes jeg heller ikke at andre skal gjøre.

Ville du klart å le av det hvis du var ung og nære voksne familiemedlemmer snakket stygt om vekten og kroppen din?

Anonymkode: c2ef9...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville du klart å le av det hvis du var ung og nære voksne familiemedlemmer snakket stygt om vekten og kroppen din?

Anonymkode: c2ef9...3c0

Jeg var en gang ung og overvektig.  Utad var jeg sterk og likeglad, men det ga dype sår i sjelen. Jeg klarte meg fordi jeg var sterk.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 17.19):

Veldig godt svar! Og gode poeng. 

Anonymkode: 1c149...fc4

Enig.  Nå er ikke jeg sånn veldig stor  men jeg har jobbet doble skift hele helgen. Ikke har jeg vært flink til å kjøpe inn til å lage middag på jobben og  når  jeg  kommer hjem  er det kveld, så jeg hadde en bolle og en skolebolle til middag/,kvelds og en halv avocado og et par egg til frokost/lunsj 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy

Fulgte ett råd her på Akuratt denne saken og fick beskjed om å tåle å vare sulten inimellom. Kom hjem fra jobb 2 i natt / hade allrede spist både lunch før jobb og kveldsmat i pausen. Så Noen Nøtter ved 24 før å holde meg mett. Kommer hjem og er drit sulten- mest fordi jeg har en fysisk jobb og i tillegg att jeg jobber turnus og kroppen min vet ikke helt vilken tid på døynet det er og når den ska spise. Tåler sulten og legger meg før å sove! Kan godt si att jeg sov ikke en dritt, måtte upp ved 5 å spise Litt før nå tålde jeg ikke å holde igjen. Spiste Litt havregrøt med Litt blåbær og sylt. Och la meg, sto opp nå. Og ska på jobb igjen om 1,5 time. Tenker jeg spiser lunch nå og ikke frukost. Så det tipset fungerer jævla dårlig i fysisk turnusjobb, Desverre. Og er så sliten før føles ut som jeg har vart på nattevakt siden jeg sovna Kl 6. Ikke bra ass. 
 

till info jeg spiser ca 1800-2000 kcal per dag. Men spiser inimellom på kveldstid og natt vilket man egt ikke ska gjore. Da forbrenningen er som lavest og kroppen egt ska sove. I min turnusjobb så lærer vi dette i så kalt kosthold og helse kurs. Og det er høyere risiko å gå opp i vekt Hvis man ikke får in en rutine till kroppen sin. 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (19 timer siden):

Rapportert

Skjønner ikke helt hvorfor en skal rapportere noen for å kalle en spade en spade. 

Jeg er feit men føler meg ikke hetset av det personen skriver. Det formuleres kanskje litt krast men det er jo sant det som ble sagt. 

Hvis en føler seg krenket av det så må en kanskje se på seg selv for etter min mening så oppleves det ene og alene som kjipt å lese fordi konklusjonen ut av det er jo det faktum at jeg er feit fordi jeg ikke klarer å styre inntaket mitt i forhold til hva jeg forbruker. Ergo jeg spiser for mye og blir feit, JEG gjør det, det er MIN egen feil. 

Anonymkode: 90d83...301

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 16.37):

Så herlig at du, som ansatt i helsesektoren, går rundt og dømmer folk kun basert på utseende. Ta deg en titt i speilet selv, hva dine holdninger gjelder. 

Anonymkode: 65ff0...357

Du verden, dersom noen er sterkt overvektig så er det altså dømmende å tenke at denne personen har noen kilo for mye?  Enkelte sannheter må det være lov til å holde fast ved. Vi lever ikke i Hakkebakkeskogen. Er det riktig å ikke bry seg når en jobber i helsevesenet?

Anonymkode: a4fa5...560

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du verden, dersom noen er sterkt overvektig så er det altså dømmende å tenke at denne personen har noen kilo for mye?  Enkelte sannheter må det være lov til å holde fast ved. Vi lever ikke i Hakkebakkeskogen. Er det riktig å ikke bry seg når en jobber i helsevesenet?

Anonymkode: a4fa5...560

Egt så har ikke Noen med noens vekt å gjore. Egentligen ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har jobbet nattevakt i tre år og aldri fått en eneste sjekk.

Anonymkode: 33f2e...51e

Jeg har jobbet 40% hvilende natt i over ti år og fått en sjekk.

Anonymkode: a50f7...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har jobbet 40% hvilende natt i over ti år og fått en sjekk.

Anonymkode: a50f7...413

Det er Sikkert opp till var og en arbeidsplass. På min legger dom veldigt fokus på turnusarbeidere og kosthold/ trening før å førebygge overvekt, skader og langtidssykefrævar. Burde jo egt vare sånn før alle turnusmedarbeidere. Litt trist førdi jeg føler meg veldigt sett og ivaretatt på arbeidplassen min. Hvartfall når det kommer till turnusbygging og helsen min :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...