Gå til innhold

Hvorfor så mange med fedme i helseyrkene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig mange har tid til kos, spesielt nattevakter. De som jobber på gamlehjem har visst ofte tid til kos

Anonymkode: 1c149...fc4

Kan ikke snakke for alle andre. Men hos oss er det aldri noe kos. Og takk og lov for det, spør du meg som ikke er glad i sånt. Men andre steder er det sikkert mer kultur for kakekos. 

Anonymkode: fb502...ab2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke alle med fedme har sykdommer eller psykiske vansker som påvirker vekt som de kan skylde på

Anonymkode: 1c149...fc4

Ikke alle nei, det sa jeg heller ikke. Jeg sa det var mange årsaker til overvekt, og at ikke alltid er sånn at man er skyld i det selv.

Anonymkode: e1407...ecb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Denne siste uken har jeg jobbet D-A-A-F-N-N-N... Altså 3 rytmer på døgnet, og for min del blir det veldig forskjellig hva jeg spiser, ikke minst når jeg spiser og hvor mye. Man kan selvfølgelig ha et strikt regime på å stå opp kl 07 hver dag uansett vakt, men når man er ferdig på vakt 22.45 så er det vanskelig å legge seg til samme tid, så er det plutselig 3 nattevakter. Jeg er ikke selvdisiplinert nok til å spise på samme tider hver dag, og det er altfor lett å slenge innpå boller, twist e.l som kan stå fremme på jobb når man er stresset og blodsukkeret begynner å bli lavt. Men jeg jobber med flere som har stålkontroll og spiser sunt uansett altså, så det går jo på egen innsats. Men det med at man i helsevesenet vet at overvekt er usunt blir vel det samme som at alle vet røyking ikke er bra, men fortsatt er det en del som røyker, inkl leger hos oss.

Anonymkode: 838a9...7af

Ja, jeg jobber kun natt nå. Begynte med det for et år siden. For turnus tærte sånn på helsen min og jeg begynte å slite med søvn. 

Jeg trener vanligvis 3 - 4 ganger i uken og spiser sunn mat. Elsker grønnsaker. 

Men som nattarbeider har det vært utrolig vanskelig å holde på denne standarden. Jeg er mye i ulage, sover dårlig og konstant trøtt. Det har vært umulig for meg å opprettholde alle de treningstimene. Og denne rytmen gjør nok merkbart noe med hormonene. Har blitt tyngre til sinns og gått opp i vekt. 

Så vurderer å bytte jobb igjen. 

Det er nok mange ulike grunner. Men jeg tror definitivt døgnrytmen helsearbeidere har og følgene som kommer av det, er en god årsak.

Anonymkode: 763ed...2ff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv småfeit og det er kun min egen skyld. Jeg er rett og slett lat.

Anonymkode: 89221...f7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amourerah skrev (43 minutter siden):

Har ikke lest alt her men Hvorfor Stiller du et så teit spørsmål? Alle som ønsker og har kompetanse I det yrke, har vel lov til og jobbe? Eller mener du at de ikke skal jobbe Fordi de er overvektige? Mener du de skal få hjelp av nav da eller? Da blir de også hengt ut. Ingenting er greit lenger, en må alltid klage og henge ut andre for og selv føle seg bedre.  Om det er irriterende for deg at det er mennesker av alle slag som jobber og bidrar, så kanskje du bør spørre deg selv om det er deg det er noe feil med?

Spørsmålet er ikke teit. Det handler om helse, og spørsmålet er årsakene til at mange helsearbeidere ikke er i fysisk balanse/fettprosentbalanse. Problematikken må vi ta på alvor. Jeg har vært inne på det med turnus og søvnforstyrrelser.

Et annet problem er små stillinger. Mange går i 40, 50 , 60 % stilling og kan selvfølgelig ikke leve av det, hvilket medfører at de tar en ekstrastilling i nabokommunen, og da blir det enda vanskeligere å leve et sunt liv med gode rutiner.

Vi må ta disse helseproblemene på alvor, og først trenger vi holdningsendringer i ledelsen og i kommuneadministrasjonen. Det er ikke lønnsomt å skakk-kjøre sine arbeidsfolk. Det er helse- og produktivitetssvekkende, og veien fra nyttig arbeidskraft til kostbar naver blir farlig kort.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet i bolig for funksjonshemmede nylig, og et par av de som jobbet der var jo så feite at de hadde problemer med å utføre jobben sin… blir jo mer belastning på resten når disse må «hente seg inn» og ta pauser hele tiden. 

Anonymkode: 49eb3...03e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (15 minutter siden):

Spørsmålet er ikke teit. Det handler om helse, og spørsmålet er årsakene til at mange helsearbeidere ikke er i fysisk balanse/fettprosentbalanse. Problematikken må vi ta på alvor. Jeg har vært inne på det med turnus og søvnforstyrrelser.

Et annet problem er små stillinger. Mange går i 40, 50 , 60 % stilling og kan selvfølgelig ikke leve av det, hvilket medfører at de tar en ekstrastilling i nabokommunen, og da blir det enda vanskeligere å leve et sunt liv med gode rutiner.

Vi må ta disse helseproblemene på alvor, og først trenger vi holdningsendringer i ledelsen og i kommuneadministrasjonen. Det er ikke lønnsomt å skakk-kjøre sine arbeidsfolk. Det er helse- og produktivitetssvekkende, og veien fra nyttig arbeidskraft til kostbar naver blir farlig kort.

👏👏👍

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del her som går rett i forsvar ser jeg. Tydelig at dere er overvektige/har fedme. Skyld gjerne på hormoner eller What not. Det er svært sjelden sykdom, kluss i hormoner fører til overvekt. De handler bare om kalorier ut og inn. Jeg kjenner flere overvektige i helsevesenet som stapper i seg kaker og usunn mat. Ett par av dem veier i hvertfall 120-130 kg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet må kunne tas opp på høyeste hold!

Anonymkode: c2ef9...3c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feite folk liker vel å jobbe. 

Anonymkode: f60b0...bce

Mest pragmatiske svaret på KG noensinne 🤣🤣 Men sånn seriøst, jeg tenker at mye handler om stress og helseskadelige turnuser. Når du kommer hjem fra ukens tredje heseblesende nattevakt og har 48 timer på deg før du skal på ny dagvakt, er det mer fristende å bestille takeaway enn å preppe sunne middager. Samtidig vet jeg at det ofte står fremme kake og konfekt på pauserom, og miljøet blant sykepleiere/hjelpepleiere er ikke særlig fokusert på prestasjon og perfeksjon. (Kanskje annerledes hos legene, da.) Det er liksom helt OK å veie 120 kilo, så hvorfor anstrenge seg for å ikke havne der? Tenker kanskje mange. 

Anonymkode: cbe37...04f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mest pragmatiske svaret på KG noensinne 🤣🤣 Men sånn seriøst, jeg tenker at mye handler om stress og helseskadelige turnuser. Når du kommer hjem fra ukens tredje heseblesende nattevakt og har 48 timer på deg før du skal på ny dagvakt, er det mer fristende å bestille takeaway enn å preppe sunne middager. Samtidig vet jeg at det ofte står fremme kake og konfekt på pauserom, og miljøet blant sykepleiere/hjelpepleiere er ikke særlig fokusert på prestasjon og perfeksjon. (Kanskje annerledes hos legene, da.) Det er liksom helt OK å veie 120 kilo, så hvorfor anstrenge seg for å ikke havne der? Tenker kanskje mange. 

Anonymkode: cbe37...04f

Jeg er stort sett enig med deg, men de som veier 120 synes ikke det er ok, og mener de har et problem. Helsarbeidere vet at overvekt kan føre til metabolsk syndrom, diabetes II og artrose. Jeg er også overvektig, og mener det er ugreit. Jobber med saken og har heldigvis klart å gå ned en del ved hjelp av knallhard sykling og forsiktig kosthold. Å sette av tid til trening er vanskelig, særlig nå som det blir mørkere og  for glatt på veiene, så mye må ordnes med kostholdet i høst.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Jeg er stort sett enig med deg,men de som veier 120 synes ikke det er ok, og mener de har et problem. Helsarbeidere vet at overvekt kan føre til metabolsk syndrom, diabetes II og artrose. Jeg er også overvektig, og mener det er ugreit. Jobber med saken og har heldigvis klart å gå ned en del ved hjelp av knallhard sykling og forsiktig kosthold. Å sette av tid til trening er vanskelig, særlig nå som det blir mørkere og  for glatt på veiene, så mye må ordnes med kostholdet i høst.

Imponert over at du velger å gjøre noe med det. Lykke til!

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje det også har noe med at de rådene vi får fra det offentlige er dårlige? Vi får jo beskjed om å spise magert og spise masse korn og masse karbohydrater. Og vi får beskjed om å erstatte sunt smør med usunne planteoljer og margarin. Vi får beskjed om at rødt kjøtt er usunt. Vi får beskjed om at fete meieriprodukter er usunne. Veldig mange går fra overvektige til normalvektige når de går imot disse rådene de har fulgt i mange år...

Anonymkode: e7262...ba5

Hva med ernæringsfysiologer? Det lærer jo enda mer om de nasjonale kostholdsrådene, og jeg regner med at de fleste lever ganske i tråd med dem. Men jeg har fortsatt til gode å se en overvektig ernæringsfysiolog, tror jeg.

Men fra videregående husker jeg at jeg undret meg over at  så mange av de som gikk på helse- og sosialfag, røyket. Kanskje noe av det samme?

Ellers støtter jeg alle kommentarene om det med turnusarbeid osv. Det påvirker nok mer enn mange tenker over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Feite folk liker vel å jobbe. Og noen liker jobber innen helsevesenet. 

Anonymkode: f60b0...bce

Vel, feite liker vel å late seg på sofaen med sjokolade og takeaway from McDonalds.

Anonymkode: 578c7...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Jeg er stort sett enig med deg, men de som veier 120 synes ikke det er ok, og mener de har et problem. Helsarbeidere vet at overvekt kan føre til metabolsk syndrom, diabetes II og artrose. Jeg er også overvektig, og mener det er ugreit. Jobber med saken og har heldigvis klart å gå ned en del ved hjelp av knallhard sykling og forsiktig kosthold. Å sette av tid til trening er vanskelig, særlig nå som det blir mørkere og  for glatt på veiene, så mye må ordnes med kostholdet i høst.

Jeg formulerte meg dumt, ser jeg. Jeg mener ikke at folk på 120 ikke forstår at det er et problem, for det regner jeg med at de gjør. Det jeg prøvde å si, var at jeg tror det er forskjell på å veie 120 kg i et prestasjonspreget miljø hvor kollegaene har BMI på maks 22 og lunsjpraten dreier seg om personlig rekord på Birken (legemiljø) og å veie 120 kg i et miljø hvor folk er mer avslappet til det å prestere og være flink (hjelpepleiere, sykepleiere). I første tilfelle skiller du deg ut som en litt slapp person som ikke er så opptatt av å gjøre det bra (du blir oppfattet sånn fordi overvekt er så stigmatisert og det er et signal om at du ikke har kontroll), i andre tilfelle er det ikke så farlig, for de du har rundt deg er mer avslappede og har ikke samme fokus på prestasjoner og kontroll uansett. Politisk ukorrekt så det suser, men det er min teori. 

Anonymkode: cbe37...04f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg formulerte meg dumt, ser jeg. Jeg mener ikke at folk på 120 ikke forstår at det er et problem, for det regner jeg med at de gjør. Det jeg prøvde å si, var at jeg tror det er forskjell på å veie 120 kg i et prestasjonspreget miljø hvor kollegaene har BMI på maks 22 og lunsjpraten dreier seg om personlig rekord på Birken (legemiljø) og å veie 120 kg i et miljø hvor folk er mer avslappet til det å prestere og være flink (hjelpepleiere, sykepleiere). I første tilfelle skiller du deg ut som en litt slapp person som ikke er så opptatt av å gjøre det bra (du blir oppfattet sånn fordi overvekt er så stigmatisert og det er et signal om at du ikke har kontroll), i andre tilfelle er det ikke så farlig, for de du har rundt deg er mer avslappede og har ikke samme fokus på prestasjoner og kontroll uansett. Politisk ukorrekt så det suser, men det er min teori. 

Anonymkode: cbe37...04f

Sikkert kulturelle forskjeller. Kan tenke meg at legemiljøene er slik du beskriver. Sykehus vet jeg lite om. Hvis du drar til sykehjem så er de mer multikulturelle og har stor kvinneandel fra hele verden, Filippinene, Iran, Russland, Spania, Toten , Asker …. Få av disse sykler Birken og sykler noen på jobb så er nok el-sykkel vanligere enn racer. Hva som gir anerkjennelse i forskjellige miljøer varier, men stiller du opp med flott bakverk en fredagslunch så får du iallfall anerkjennelse og skryt. Bedre enn en imponerende Birkentid.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er mer sjokkert over hvor utrolig mange ansatte i helsevesenet som røyker! Vet de ikke hvor skadelig det er? 

Anonymkode: ffb1e...094

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattevakter som kan tulle med hormonene som styrer metthetsfølelsen?

være vitne til vonde skjebner, sykdom og elendighet, noen takler det ved å trøstespise kanskje

vet ikke...

Anonymkode: 927ea...1f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er mer sjokkert over hvor utrolig mange ansatte i helsevesenet som røyker! Vet de ikke hvor skadelig det er? 

Anonymkode: ffb1e...094

Ja det også.. det er rett og slett kvalmende å se sykepleiere stå på utsiden og røyke

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de er mennesker. De vet så veldig vel at det er skadelig, samme med røykingen. Men så er de mennesker som oss andre, med sine skavanker. 

Anonymkode: 8cf51...6d0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...