Gå til innhold

Hvorfor så mange med fedme i helseyrkene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er svært lavt kunnskap om kosthold hos mange som jobber i helsesektoren. Jeg kan svært mye, og blir overrasket over hvor lite både flere leger, sykepleiere og helsefagarbeidere kan. Selvfølgelig er noen kjempeflinke, men det er absolutt ikke normalen. Hullene er store. 

Om dette i seg selv gjør at flere i helsevesenet er overvektige tror jeg dog ikke, men heller at de ikke klarer eller orker å gjøre de tiltakene som kreves for å holde en normalvekt. Av ulike årsaker som kunne vært nevnt i fleng. 

Du som helsearbeider som mener du kan så mye om kosthold burde jo også da forstått at fedme og overvekt er en svært sammensatt problematikk....!

For de tidligere i tråden som kritiserer kostrådene i Norge så ser man jo hvor håpløst det er med kunnskap i befolkningen. Det finnes så uendelig mange studier som underbygger kostrådene, og enkeltstudier om at fett er bra osv blir jo bare håpløst å forholde seg til... det står ingen steder i kostrådene at man skal "trykke i seg mye brød" og det anbefales å holde inntaket av sukker til et minimum. Det anbefales heller ikke å spise så lite fett som mulig, man kan faktisk få i seg opp til 40 E% fra fett og fortsatt være innenfor anbefalingene. Men man må jo få i seg den typen som gjennom årelang forskning har vist at er bra for helsa. 

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, men å overbevise entusiaster eller selvutnevnte eksperter på KG vet jeg fra før at er et håpløst prosjekt....

Anonymkode: 37050...601

https://www.nsf.no/sites/default/files/inline-images/hNQmuc7hzFrPtlDa4MYUCNBSnwZttcO8i1VCPokHeNZF1FxOxS.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange årsaker til overvekt og at stadig flere legger på seg, også blant ansatte innen helsevesenet. Ser flere her uttaler seg nedlatende og bedretvitersk om fedme, trist å lese. Forskningen kommer stadig lengre i å finne ut hvorfor noen legger på seg og andre ikke, og viljestyrke og intelligens har ikke noe med saken å gjøre. Genetikk, ultraprosessert mat, matavhengighet, insulinresistens og ikke minst leptin-resistens (det er hormonet som gjør deg mett, dere som har en normal leptin funksjon aner ikke hvordan det er å slite med sult og kan gjerne jobbe litt med å empatien før dere kommer med pekefingre), de har også funnet ut at enkelte mennesker har bakterier i magen/tarmene som gjør at de ikke legger like lett på seg, de som mangler disse bakteriene helt legger fortere på seg, i tillegg til at faktorer som dårlig søvn, kronisk stress og traumer gir fare for overvekt. Det er mye mer, men jeg kan ikke ramse opp alt, det hadde tatt dagen. 

Det med traumer vil jeg gjerne riktignok si litt mer om. De har funne klare sammenhenger mellom traumer og overvekt, og det er ikke kun de som har vokst opp med alvorlig omsorgssvikt som får traumer. Det er nok å ha erfaringer som er så skremmende, forvirrende og overveldende at kroppen reagerer med sjokk og aktiverer mekanismer for  beskytte seg selv, slik at den normale fysiologien/psykologien endres/forstyrres. Er det snakk om barn og ungdommer kan det påvirke utviklingen i hjernen/sentralnervesystemet, ikke bare som psykologiske symptomer men mer usynlige, fysiologiske, nevrologiske og biokjemiske forstyrrelser som kan gjøre de mer sårbare og utsatt for plager, sykdommer og avhengigheter ( indre smerte=kjemisk ubalanse=lindring gjennom f.eks mat).  Et eksempel på traume kan være at et spedbarn gjentatte ganger opplever situasjoner som livstruende (kan være sult, frykt, smerte), uten at en omsorgsperson kommer  og regulerer barnets følelser, lindrer og gjenoppretter tryggheten. Noen tåler traumer bedre enn andre, dette er mye genetisk, samt gjentakende traumatiske hendelser vil påvirker hjernen mer enn enkelthendelser. Mange mennesker tenker de ikke har traumer fordi de ikke kan huske noe spesielt som har skjedd eller mener de hadde en ok barndom, men atferden deres tyder på at noe gikk galt et sted. Det kan ha vært sånt som mobbing, ensomhet og fraværende voksenpersoner som har gitt mønstre for å håndtere smerte gjennom mat og sukker, fordi det gir en umiddelbar frigjøring av dopamin som virker smertestillende både fysisk og psykisk.

Mange overvektige er IKKE traumatiserte, du har rett i det (du som leser dette og tenker det). Men du har ingen forutsetning for å vite hvem som er overvektige som følge av traumer og ikke, så vær klar over at å slenge med kjeften, kritisere og håne er direkte vold mot de som det gjelder. Om de sto der med åpne sår som følge av traumene, ville du vært like stygg?  Bedre å ta medmenneskelige hensyn overfor overvektige uten emosjonelle sår i bunn, enn å la de som er særlig sårbare utsettes for ytterlige påkjenninger. 

Jeg sier som sagt ikke at alle som er sterkt overvektige er traumatiserte, og jeg kommer ikke med unnskyldninger for noe som helst, jeg viser til kunnskapen vi begynner å tilegne oss om fedme, og sier det er svært sammensatt og vi kan ikke dømme folk kun npå det vi ser. Mange har insulinresistens, tarmproblemer som påvirker næringsopptaket, mange strever med tretthet og smerter, sover dårlig og alt dette (med mer) påvirker hvordan kostholdet og livsstilen blir i praksis. 

Jeg vil tro at et en jobb i helsevesenet er ekstremt stressende under de premissene som er i dag, jeg vil også tro at mange som søker seg til den type arbeid ønsker å hjelpe og er omsorgspersoner som tar bedre vare på andre enn seg selv. Det å undertrykke negative følelser blir fort en del av jobben, og grensene blir jevnlig pushet. Dette gir indre stress, som er noe av det mest skadelige stresset vi kan ha. Ikke alle legger på seg av stress, men er man disponert for det er det fort gjort.

Å skulle slanke seg er er bevist at gjør folk flest tyngre på sikt, så det er helt klart at innsatsen bør legges andre steder enn ved å anklage og dømme de som gjør en fantastisk jobb for andres helse, men ødelegger sin egen. Om vi ønsker å hjelpe folk til å gå ned i vekt, kan vi øve opp evnen til empati, øke kunnskapen om årsaker til fedme og rett og slett være snillere med de som åpenbart kjemper mot seg selv. I dag er overvekt såpass uglesett at selv om det er vanlig så er de fleste jeg kjenner som er det veldig harde med seg selv. De vet godt at de burde gått ned, men de greier det ikke, kanskje en stund, men ikke i lengden. De som aldri har hatt problemer med kraftig overvekt, aner ikke hva det går i. Det gjør de virkelig ikke. 
 

Anonymkode: 09737...6bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mange årsaker til overvekt og at stadig flere legger på seg, også blant ansatte innen helsevesenet. Ser flere her uttaler seg nedlatende og bedretvitersk om fedme, trist å lese. Forskningen kommer stadig lengre i å finne ut hvorfor noen legger på seg og andre ikke, og viljestyrke og intelligens har ikke noe med saken å gjøre. Genetikk, ultraprosessert mat, matavhengighet, insulinresistens og ikke minst leptin-resistens (det er hormonet som gjør deg mett, dere som har en normal leptin funksjon aner ikke hvordan det er å slite med sult og kan gjerne jobbe litt med å empatien før dere kommer med pekefingre), de har også funnet ut at enkelte mennesker har bakterier i magen/tarmene som gjør at de ikke legger like lett på seg, de som mangler disse bakteriene helt legger fortere på seg, i tillegg til at faktorer som dårlig søvn, kronisk stress og traumer gir fare for overvekt. Det er mye mer, men jeg kan ikke ramse opp alt, det hadde tatt dagen. 

Det med traumer vil jeg gjerne riktignok si litt mer om. De har funne klare sammenhenger mellom traumer og overvekt, og det er ikke kun de som har vokst opp med alvorlig omsorgssvikt som får traumer. Det er nok å ha erfaringer som er så skremmende, forvirrende og overveldende at kroppen reagerer med sjokk og aktiverer mekanismer for  beskytte seg selv, slik at den normale fysiologien/psykologien endres/forstyrres. Er det snakk om barn og ungdommer kan det påvirke utviklingen i hjernen/sentralnervesystemet, ikke bare som psykologiske symptomer men mer usynlige, fysiologiske, nevrologiske og biokjemiske forstyrrelser som kan gjøre de mer sårbare og utsatt for plager, sykdommer og avhengigheter ( indre smerte=kjemisk ubalanse=lindring gjennom f.eks mat).  Et eksempel på traume kan være at et spedbarn gjentatte ganger opplever situasjoner som livstruende (kan være sult, frykt, smerte), uten at en omsorgsperson kommer  og regulerer barnets følelser, lindrer og gjenoppretter tryggheten. Noen tåler traumer bedre enn andre, dette er mye genetisk, samt gjentakende traumatiske hendelser vil påvirker hjernen mer enn enkelthendelser. Mange mennesker tenker de ikke har traumer fordi de ikke kan huske noe spesielt som har skjedd eller mener de hadde en ok barndom, men atferden deres tyder på at noe gikk galt et sted. Det kan ha vært sånt som mobbing, ensomhet og fraværende voksenpersoner som har gitt mønstre for å håndtere smerte gjennom mat og sukker, fordi det gir en umiddelbar frigjøring av dopamin som virker smertestillende både fysisk og psykisk.

Mange overvektige er IKKE traumatiserte, du har rett i det (du som leser dette og tenker det). Men du har ingen forutsetning for å vite hvem som er overvektige som følge av traumer og ikke, så vær klar over at å slenge med kjeften, kritisere og håne er direkte vold mot de som det gjelder. Om de sto der med åpne sår som følge av traumene, ville du vært like stygg?  Bedre å ta medmenneskelige hensyn overfor overvektige uten emosjonelle sår i bunn, enn å la de som er særlig sårbare utsettes for ytterlige påkjenninger. 

Jeg sier som sagt ikke at alle som er sterkt overvektige er traumatiserte, og jeg kommer ikke med unnskyldninger for noe som helst, jeg viser til kunnskapen vi begynner å tilegne oss om fedme, og sier det er svært sammensatt og vi kan ikke dømme folk kun npå det vi ser. Mange har insulinresistens, tarmproblemer som påvirker næringsopptaket, mange strever med tretthet og smerter, sover dårlig og alt dette (med mer) påvirker hvordan kostholdet og livsstilen blir i praksis. 

Jeg vil tro at et en jobb i helsevesenet er ekstremt stressende under de premissene som er i dag, jeg vil også tro at mange som søker seg til den type arbeid ønsker å hjelpe og er omsorgspersoner som tar bedre vare på andre enn seg selv. Det å undertrykke negative følelser blir fort en del av jobben, og grensene blir jevnlig pushet. Dette gir indre stress, som er noe av det mest skadelige stresset vi kan ha. Ikke alle legger på seg av stress, men er man disponert for det er det fort gjort.

Å skulle slanke seg er er bevist at gjør folk flest tyngre på sikt, så det er helt klart at innsatsen bør legges andre steder enn ved å anklage og dømme de som gjør en fantastisk jobb for andres helse, men ødelegger sin egen. Om vi ønsker å hjelpe folk til å gå ned i vekt, kan vi øve opp evnen til empati, øke kunnskapen om årsaker til fedme og rett og slett være snillere med de som åpenbart kjemper mot seg selv. I dag er overvekt såpass uglesett at selv om det er vanlig så er de fleste jeg kjenner som er det veldig harde med seg selv. De vet godt at de burde gått ned, men de greier det ikke, kanskje en stund, men ikke i lengden. De som aldri har hatt problemer med kraftig overvekt, aner ikke hva det går i. Det gjør de virkelig ikke. 
 

Anonymkode: 09737...6bb

Så enig med deg asså! 👏🏻👏🏻👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
Polyester skrev (1 time siden):

Min hypotese, uten å ha lest hele tråden, er at mange jobber så lange dager uten tid til pause og ender opp som ekstremt sliten på slutten av en dag. Da er det mer fristende for kroppen å spise mat proppfull av rask energi som fett og karbohydrater. Det er det kroppen tror den trenger når man er så sliten men det er for mange kalorier, og man ender opp med å legge på seg og bli tjukk. 

Det er vanskelig å spise regelmessig, men det er ikke vanskelig å velge mat med færre kalorier. Det tar ikke lenger tid heller.

Egt ska man ikke spise i det hele tatt når melatoninhalten er som størst- på natten. Dette er en grunn till vektoppgang att man spiser sent på kvelden/ natten. Spiller ingen rolle om det er sund mat eller ikke. Når du jobber turnus så kan du godt legge på vekt uten større endringer i kostholdet. Derfør att kroppen ikke får in en rutine når det Gjelder mat. Sen er det sån att det er otroligt vanskeligt å utføre en fysisk jobb i turnus sulten- og det kreves energi før å klare jobbe. Alle som jobber turnus er selvsagt ikke overvektige men det er lettere å gå opp i vekt en Hvis man har en rutine og sover / står opp på samme tidspunkt hvar dag. Dette Gjelder di fleste ass. Hormoner styrer kroppen, vi er mennesker og Trenger egentligen rutine før å holde vekten eller gå ner i vekt. Dette kan bli vanskeligt Hvis man jobber førsjellige tider på døynet. 

det første jeg lærte meg i nattarbeid var faktiskt å kun spise Litt nøtter og drikke kaffe på nattevakt, å så spise frukost samme tid kl 7-8 når jeg kom hjem. Det er jo en grunn till dette. Men når man jobber turnus så består ikke dagene kun av nattevakter uten oftest og tidligvakter, midtvakter, nattevakter og da kan rutinen bli vanskelig å holde. Er det en tung fysisk jobb på natt kan det bli enda vanskeligere å kun spise nøtter å drikke kaffe fordi kroppen blir tapt på energi. Og man er egt allrede ganska så trøtt på nattetid pga melatoninhalten. Så jo turnus har faktiskt en rolle i vekt, og helse. Mer en man tror! 

har sendt en linke om mer info i inlegge her. Det finnes lengre opp - 

 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm… ingen svært overvektige på min jobb (sykehus). Selvsagt noen som er litt chubby, men ingen med BMI over 30. Det hender det er godteri og kake på vaktrommet, men vi er mange, så det er stort sett bare en liten smakebit til hver. 

Anonymkode: 8bc3d...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hmmm… ingen svært overvektige på min jobb (sykehus). Selvsagt noen som er litt chubby, men ingen med BMI over 30. Det hender det er godteri og kake på vaktrommet, men vi er mange, så det er stort sett bare en liten smakebit til hver. 

Anonymkode: 8bc3d...65a

Jeg har BMI på 28 og enligt legen min sa ska jeg gå ner 10 kilo för å vare rundt 24-25 som er meg normalvikt. Så Hva er egt overvekt? 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (1 time siden):

Jeg har BMI på 28 og enligt legen min sa ska jeg gå ner 10 kilo för å vare rundt 24-25 som er meg normalvikt. Så Hva er egt overvekt? 

Jeg ser på meg selv at jeg er overvektig. Legen har ikke sagt noe. Men jeg kunne godt gått ned 20 kilo eller i allefall 10. Fedme begynner på 30, jeg har akkurat det. Under der er overvektig, husker ikke hvor langt ned det går, kanskje 25?

Anonymkode: 89221...f7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (1 time siden):

Egt ska man ikke spise i det hele tatt når melatoninhalten er som størst- på natten. Dette er en grunn till vektoppgang att man spiser sent på kvelden/ natten. Spiller ingen rolle om det er sund mat eller ikke. Når du jobber turnus så kan du godt legge på vekt uten større endringer i kostholdet. Derfør att kroppen ikke får in en rutine når det Gjelder mat. Sen er det sån att det er otroligt vanskeligt å utføre en fysisk jobb i turnus sulten- og det kreves energi før å klare jobbe. Alle som jobber turnus er selvsagt ikke overvektige men det er lettere å gå opp i vekt en Hvis man har en rutine og sover / står opp på samme tidspunkt hvar dag. Dette Gjelder di fleste ass. Hormoner styrer kroppen, vi er mennesker og Trenger egentligen rutine før å holde vekten eller gå ner i vekt. Dette kan bli vanskeligt Hvis man jobber førsjellige tider på døynet. 

det første jeg lærte meg i nattarbeid var faktiskt å kun spise Litt nøtter og drikke kaffe på nattevakt, å så spise frukost samme tid kl 7-8 når jeg kom hjem. Det er jo en grunn till dette. Men når man jobber turnus så består ikke dagene kun av nattevakter uten oftest og tidligvakter, midtvakter, nattevakter og da kan rutinen bli vanskelig å holde. Er det en tung fysisk jobb på natt kan det bli enda vanskeligere å kun spise nøtter å drikke kaffe fordi kroppen blir tapt på energi. Og man er egt allrede ganska så trøtt på nattetid pga melatoninhalten. Så jo turnus har faktiskt en rolle i vekt, og helse. Mer en man tror! 

har sendt en linke om mer info i inlegge her. Det finnes lengre opp - 

 

Forskning viser at det ikke spiller noen rolle når du spiser, så lenge du ikke spiser mer kcal enn ditt daglige behov.

Igjen; kcal inn, kcal ut. Ingen unnskyldinger i verden kan gjøre noe med det. Og btw, hvorfor spiser du nøtter? Det er jo svært kaloririkt. Ta deg heller to brødskiver/knekkebrød med pålegg. Husk at sunn mat ikke nødvendigvis er det samme som kalorifattig mat. 

Anonymkode: d6f84...71f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer nok av at mange kvinner i helsesektoren ikke klarer å kontrollere matinntaket sitt. Dette fører til at de spiser opp maten til pasientene. Det er bare og gå på et gamlehjem og se hvor tynne mange gamle er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Forskning viser at det ikke spiller noen rolle når du spiser, så lenge du ikke spiser mer kcal enn ditt daglige behov.

Igjen; kcal inn, kcal ut. Ingen unnskyldinger i verden kan gjøre noe med det. Og btw, hvorfor spiser du nøtter? Det er jo svært kaloririkt. Ta deg heller to brødskiver/knekkebrød med pålegg. Husk at sunn mat ikke nødvendigvis er det samme som kalorifattig mat. 

Anonymkode: d6f84...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Forskning viser at det ikke spiller noen rolle når du spiser, så lenge du ikke spiser mer kcal enn ditt daglige behov.

Igjen; kcal inn, kcal ut. Ingen unnskyldinger i verden kan gjøre noe med det. Og btw, hvorfor spiser du nøtter? Det er jo svært kaloririkt. Ta deg heller to brødskiver/knekkebrød med pålegg. Husk at sunn mat ikke nødvendigvis er det samme som kalorifattig mat. 

Anonymkode: d6f84...71f

Forskning viser att mat på nattetid ikke er bra og ska man spise på natten så ska det vare noe som er snillt for magen som naturell Yougert, nøtter eller kun kaffe. Brød og fibrer er det siste du ska spise når tarmene og kroppen er i vilemodus. Jeg sendte ved en linke ovenfor om Akkuratt metabolisme, melatonin og mat ved nattetid. Vi lærer btw om dette på arbeidsplassen våres gjenom elæringskurs. Jobber selv i turnus og har gjort i 8 år. Så jeg velger å stole på dem jeg. 

 

EABA3AA1-6A87-4D9B-B480-5DABF922C292.png

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 16.35):

Vi som jobber i helsesektoren har jo hatt myyye om kosthold, overvekt og helse på studiene sine. Ikke minst har vi møtt pasienter på jobb som lider grunnet fedme og/eller komplikasjoner med evt. behandling og pleiing av overvektige folk... hvorfor er det da så mange som jobber på f.eks sykehus osv. som er feite (altså mer overvektig enn det som faktisk er sunt og bra for kroppen)?  Spør av ren nysgjerrighet (og ikke kom med "har ikke tid til å trene", dette kan også forhindres ved et bra kosthold). 

Anonymkode: 1c149...fc4

De fleste overvektige vet utmerket godt hva man bør og ikke bør spise osv..... Det er ikke det det handler om..... Jeg er selv overvektig, men kan alt om kosthold! Å være overvektig kan ha mange årsaker, og det er heller ikke like lett for alle å gå ned. Tror du mangler noe kunnskap der, dessverre ;)

Det finnes mange tynne også som spiser mye drittmat! 

Anonymkode: 44ade...1ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 16.43):

Det er jo bra det altså, men hvorfor ikke gjør noe med det når dem har mye kunnskap om overvekt og helse, og hva dette kan føre til 

Anonymkode: 1c149...fc4

Det er lett å si og tenke at man skal gjøre noe, men noe helt annet å holde ut i mnd.vis/årevis å kjempe mot å gå opp i vekt, eller å kjempe seg ned igjen. Vet utmerket godt hvilke helsefarer som lurer, men jeg klarer ikke holde ut med lite kalorier mer enn 1 uke, da orker jeg ikke mer og gir opp. Det er ikke like enkelt for alle. 

Anonymkode: 44ade...1ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paprikamannen skrev (12 minutter siden):

Dette kommer nok av at mange kvinner i helsesektoren ikke klarer å kontrollere matinntaket sitt. Dette fører til at de spiser opp maten til pasientene. Det er bare og gå på et gamlehjem og se hvor tynne mange gamle er.

Haha, har faktisk opplevd etter besøk på institusjoner at de ansatte spiser seg fete som julegriser. 
 

Føler egentlig at det er litt ubehagelig for de ansatte blir litt for godt vant. De har alle fordelene med å være dem som bærer nøkler og som fint kan komme seg ut og inn, men de skal jammen ha alle fordelene til pasienter også. Sånn sett kan de bli litt uspiselige når grensene blir såpass utvisket. De føler seg med andre ord komfortable på alle arenaer, mens pasientene må finne seg en ussel krok på rommet sitt, og selv der har ansatte lov til å bare stå der kjempelenge (selv om de ikke har noe klokt å si) 

i tillegg til det sitter de stort sett bare i ro og gidder ikke noe. Gjør bare det de må gjøre. Skylder på dårlige hofter, eller noe, selv om det også er pasienters domene. 🙈🙈🙈

Anonymkode: aa553...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du verden, dersom noen er sterkt overvektig så er det altså dømmende å tenke at denne personen har noen kilo for mye?  Enkelte sannheter må det være lov til å holde fast ved. Vi lever ikke i Hakkebakkeskogen. Er det riktig å ikke bry seg når en jobber i helsevesenet?

Anonymkode: a4fa5...560

Neida, selvsagt ikke dømmende... 🙄 Men da går jeg utfra at du ikke synes jeg er dømmende når jeg kaller uvitende helsepersonell for dumme, for de er jo det, når de ikke forstår at ikke alle er like perfekt som dem, at vi alle kan ha forskjellige utfordringer OG at overvekt og vektnedgang ikke er sort/hvitt! Det kan være mange årsaker. Og til de som sier at det er jo bare kalorier inn, kalorier ut OG kaller seg helsepersonell, ikke har lest seg nok opp på overvekt hvertfall ;) Jeg la på meg 20 kg på under 1 år da jeg begynte i 3-delt turnus. Manglende søvn og vanskelig å holde rutiner gjorde at jeg fungerte dårlig. Det tok lang tid før jeg faktisk forstod hvor overvektig jeg var. Å få av seg disse kg i ettertid, er mitt store problem.

Anonymkode: 44ade...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Forskning viser at det ikke spiller noen rolle når du spiser, så lenge du ikke spiser mer kcal enn ditt daglige behov.

Igjen; kcal inn, kcal ut. Ingen unnskyldinger i verden kan gjøre noe med det. Og btw, hvorfor spiser du nøtter? Det er jo svært kaloririkt. Ta deg heller to brødskiver/knekkebrød med pålegg. Husk at sunn mat ikke nødvendigvis er det samme som kalorifattig mat. 

Anonymkode: d6f84...71f

Forskning viser att turnusarbeid påvirker metabolismen. Det påvirker hormoner, søvn og en masse annet. Mandler, naturell Yougert er to gode alternativ når det Gjelder nattarbeid. Man ska helst ikke spise mye da forbrenningen er lavere en normalt. Og tarmene er i vilemodus. Jeg har selv gått på en smell eller to av å spise brød og sikkelie fiber proteinbomb på nattarbeid Kl 4 og fått mageproblemer. På elæringskursene så lærer vi på min arbeidsplass om exakt va vi kan spise og når på døynets tider!   Og med bra proteiner menes det alltså noe som er snillt som Fex naturell yougurt eller Litt nøtter. Man kan godt spise en større måltid før jobb men ikke på nattetid. Jobber man i tillegg flere forsjellige tider som natt, dag og kveld blir det enda vanskeligere å få till en rutine. Kroppen liker som sagt egt å spise på samme tidspunkt gjenom dagen og ikke noe som helst egt på natten- da kroppen er i vile! 

56930B3C-ACFA-4A82-998C-1E1E28A91E7C.png

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Neida, selvsagt ikke dømmende... 🙄 Men da går jeg utfra at du ikke synes jeg er dømmende når jeg kaller uvitende helsepersonell for dumme, for de er jo det, når de ikke forstår at ikke alle er like perfekt som dem, at vi alle kan ha forskjellige utfordringer OG at overvekt og vektnedgang ikke er sort/hvitt! Det kan være mange årsaker. Og til de som sier at det er jo bare kalorier inn, kalorier ut OG kaller seg helsepersonell, ikke har lest seg nok opp på overvekt hvertfall ;) Jeg la på meg 20 kg på under 1 år da jeg begynte i 3-delt turnus. Manglende søvn og vanskelig å holde rutiner gjorde at jeg fungerte dårlig. Det tok lang tid før jeg faktisk forstod hvor overvektig jeg var. Å få av seg disse kg i ettertid, er mitt store problem.

Anonymkode: 44ade...1ea

Helt enig med deg 👏🏻 Di som drar Kcal in og ut i turnus her har ikke lest på sin sak :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (5 minutter siden):

Helt enig med deg 👏🏻 Di som drar Kcal in og ut i turnus her har ikke lest på sin sak :)

Da får vi være enig om å være uenig. Med den teorien skulle vi alle vert overvektig, og det er vi langt derifra. 

Anonymkode: d6f84...71f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 16.44):

Kanskje det også har noe med at de rådene vi får fra det offentlige er dårlige? Vi får jo beskjed om å spise magert og spise masse korn og masse karbohydrater. Og vi får beskjed om å erstatte sunt smør med usunne planteoljer og margarin. Vi får beskjed om at rødt kjøtt er usunt. Vi får beskjed om at fete meieriprodukter er usunne. Veldig mange går fra overvektige til normalvektige når de går imot disse rådene de har fulgt i mange år...

Anonymkode: e7262...ba5

Helt enig! Kostholdsrådene fra det offentlige er basert på 50-tallets etterkrigstrend der masseproduksjon i i i landbruket skulle reises. Om folk skulle begynne å spise færre karbohydrater som i korn og poteter ville økonomien og dagens landbruk gå konk og det vil jo politikerne ikke…Medisinstudiet har skremmende lite om kosthold i pensum og autoriserte leger som er ansatt i det offentlige har faktisk ikke lov til å gå mot statens ernæringsråd overfor sine pasienter. Tom pakkeforløpet diabetes2 pasienter møter inneholder diett pakket med karbohydrater. Insulinresistensen øker dramatisk i befolkningen pga dette. 

Anonymkode: 9a540...54c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da får vi være enig om å være uenig. Med den teorien skulle vi alle vert overvektig, og det er vi langt derifra. 

Anonymkode: d6f84...71f

Det er Akuratt derfør mange i turnusarbeid sliter med vekten Etter hvart! Og det er ett samband mellom vekt, søvn, turnusarbeid. Det kan du ikke se bort fra! Punkt 

det er 1000 ganger så viktigt å spise sundt, og på riktige tider på døynet før en turnusmedarbeider. Og det er en grunn till det. Og dette bør man ta på allvor og ha førståelse før. Akuratt som han skriver her: 

https://www.nsf.no/sites/default/files/inline-images/hNQmuc7hzFrPtlDa4MYUCNBSnwZttcO8i1VCPokHeNZF1FxOxS.pdf

 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...