Gå til innhold

Hvorfor så mange med fedme i helseyrkene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sosial status spiller vel en signifikant rolle her. Handler neppe om at folk i helsevesenet blir feite av jobben som mange her ser ut til å påstå, men at mange feite havner i helsevesenet.  Lav/ingen utdannelse og dårlige matvaner har vel en sterk korrelasjon.

Anonymkode: 31939...989

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har helt rett. Kroppen regulerer hormoner hele døgnet. Om natten er det meningen at vi skal sove og gå i fettforbrenning. 

Anonymkode: 9a540...54c

Så fort jeg har ferie så går jeg som regel ner i vekt fordi jeg sover om natta, jeg spiser mer exakta tider og samme tid. Jeg spiser like mye i turnusjobb og er enda mer aktiv i jobb og fritid en når jeg har ferie men går likt förbannat upp Litt i vekt når jeg jobber. Og grunnen till det er just turnusarbeid. Når man sover så førbrenner man fett og kroppen bygger seg opp i vile. Hvis man ikke får nok søvn og vile så påvirker dette og fettlagring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 13.17):

Hvorfor? Og du hater alle som er overvektige? Hvordan er det mulig å hate så mange mennesker du ikke en gang kjenner?
Tenk om vi skulle gått rundt med sånne følelser overfor de som er skallet, er lave, høye, undervektige...og lista bare fortsetter. Er det noe jeg forakter, så er det sneversynte, fordomsfulle mennesker. 

Anonymkode: ffb1e...094

Nå kan man jo ikke velge om man skal bli skallet,  men man kan velge å spise lite/sunt nok eller for mye/usunt.

Anonymkode: 178ed...06c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Godt poeng! I tillegg må man slutte å bry seg om BMI, og heller fokusere på fettprosent. 

Anonymkode: 1c149...fc4

Er det sant? 

Anonymkode: aa553...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sosial status spiller vel en signifikant rolle her. Handler neppe om at folk i helsevesenet blir feite av jobben som mange her ser ut til å påstå, men at mange feite havner i helsevesenet.  Lav/ingen utdannelse og dårlige matvaner har vel en sterk korrelasjon.

Anonymkode: 31939...989

Så du mener att en sykepleier er lavt utanda? Har du selv tatt deg igjenom frisk boka og lær deg varendaste muskel i kroppen? Lært det hele kroppen og Hva den gjor? Det kallet jeg før WOW! Ikke lav utanda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det sant? 

Anonymkode: aa553...3ae

Dette er egt ganska sant ja. Du kan veie mye men ha mye muskelmassa. Har du mye muskler så øker bara det forbrenninga. Du førbrenner mer i vile når du har mye muskelmassa. Du kan veie mye men ikke ha mye fett %. Så ska du satse på å gå ner i vekt å øke fettforbrenninga. Tren masse styrke og sov mye/ normalt. Og tren mindre cardio :) 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 15.20):

Er oftest i de lavtutdannede yrker som sykepleiere og der under. Jobber med kardiologer, ser ingen feite kardiologer eller anestesileger for den saks skyld. 
De feite har mindre selvkontroll, viljestyrke og kunnskap

Anonymkode: 5c8d9...980

Fordommene lenge leve … :ironi:

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (1 minutt siden):

Så du mener att en sykepleier er lavt utanda? Har du selv tatt deg igjenom frisk boka og lær deg varendaste muskel i kroppen? Lært det hele kroppen og Hva den gjor? Det kallet jeg før WOW! Ikke lav utanda

For det første:  man har ikke en høy utdannelse bare fordi en bok på studiet er vanskelig. 

For det andre:  det er i helsevesenet man finner flest personer uten utdannelse/lav utdannelse. Det kraler av assistenter og hjelpepleiere på sykehjem, sykehus og institusjoner.  Svært mange stillinger krever "utdannelse" på vgs nivå. 

Lav inntekt og fedme har høy korrelasjon over hele verden. At man ser mange med overvekt i lavtlønnede yrker er derfor ingen stor overraskelse. 

Dette betyr selvsagt ikke at ALLE overvektige er lavtlønned, eller at ALLE lavtlønnede er overvektige. Men tendensen - den er der samma f. 

Anonymkode: 31939...989

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For det første:  man har ikke en høy utdannelse bare fordi en bok på studiet er vanskelig. 

For det andre:  det er i helsevesenet man finner flest personer uten utdannelse/lav utdannelse. Det kraler av assistenter og hjelpepleiere på sykehjem, sykehus og institusjoner.  Svært mange stillinger krever "utdannelse" på vgs nivå. 

Lav inntekt og fedme har høy korrelasjon over hele verden. At man ser mange med overvekt i lavtlønnede yrker er derfor ingen stor overraskelse. 

Dette betyr selvsagt ikke at ALLE overvektige er lavtlønned, eller at ALLE lavtlønnede er overvektige. Men tendensen - den er der samma f. 

Anonymkode: 31939...989

Det kan jeg vare Litt enig i. Men når du må lære deg var eneste muskel og hele jäkla kroppen og huske det till examen. Da kreves det Litt opp i hode ass, før det er mye man ska kunne :)  så jeg ser på all utandning som bra utandning! Og alle er forsjellige når det kommer till innlæring. Du vet det finnes folk som ikke klarer å lære seg Hvordan en kasse i en butikk fungerer? All kunskap er bra kunskap. Og folk som ikke klarer å lære ska Selfølgelig ha en plass i samfundet og. 
 

det der med fedme runt om i hele verlden og lav utanda etc som du Tokk upp. Jeg selv upplever egt ikke så extrem fedme eller overvekt i Norge så hva er egt problematiken? 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
Gjenferdet skrev (10 minutter siden):

Fordommene lenge leve … :ironi:

En anestes

 

Gjenferdet skrev (11 minutter siden):

Fordommene lenge leve … :ironi:

En anestesielege jobber som regel 8-16 :) og oftest pågår operasjoner på dagtid! Husk de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 17.29):

Så man kan uttrykke seg negativt og kritisk til andres kultur og religion i vårt åpne demokrati, men å nevne en realitet (kcal inn-/ut)- det kan man ikke? Overvekt koster samfunnet masse penger, og som en ansvarlig samfunnsborger burde man ta tak i egen fedme fremfor å stikke hodet i sanden, være seg helsepersonell eller ei. 

Anonymkode: d6f84...71f

For all del - vi har jo ytringsfrihet!, men det er en altfor stor forenkling av et komplekst problem. 

  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 15.20):

Er oftest i de lavtutdannede yrker som sykepleiere og der under. Jobber med kardiologer, ser ingen feite kardiologer eller anestesileger for den saks skyld. 
De feite har mindre selvkontroll, viljestyrke og kunnskap

Anonymkode: 5c8d9...980

En anestesilege jobber som regel dagtid og operasjoner skjer som regel på dagtid. Er ikke mange i operasjonssalen som jobber turnus kan jeg si deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 15.20):

Er oftest i de lavtutdannede yrker som sykepleiere og der under. Jobber med kardiologer, ser ingen feite kardiologer eller anestesileger for den saks skyld. 
De feite har mindre selvkontroll, viljestyrke og kunnskap

Anonymkode: 5c8d9...980

En ting till : før å bli sykepleier så kreves det mye viljestyrke førdi den utandinga er tøff. Finns faktiskt folk der ute som ikke klarer å gjenomføre sykepleieutandningen førdi du ska kunne hele kroppen, vareneste muskel. Frisk boka er på 712 sider den. Du ska lære det sykepleiejuss og en jäkla massa andra ting! Mattematikk og, er mer matte i sykepleieutandningen en Hva en kan tro faktiskt! Det finnes ikke Noen universitet eller høyskolen i hele verlden som ikke krever viljestyrke og fokus! Kan jeg si deg ass. du må i tilleg ha mye empati , förståelse, sammarbeidsevne før å bli sykepleier. Har du ikke det så blir den utandnings extremt vanskelig! Ska du itilleg bli anestesisykepleier eller viderutanda deg så må du ha sykepleierutandning. Det er faen ikke bare bare. Hade vart gøy å se om du selv hade klart sykepleieutandningen, du som virker smartast av alle? 
 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Stoffskiftehormoner har ingenting med dette å gjøre. Endringer i metabolismen er basert på helt andre mekanismer. 

Anonymkode: 9a540...54c

Det skummle er att stoffskiftet kan påvirkes av turnusarbeid. Min er på vei opp faktiskt, og tar helsesjekk hvart år faktiskt siden jeg jobber i turnus. Og det er søvn, uregelbundet matintak som er årsaken. Sikkert Litt alder som påvirker og. Spiser jo på pausen min, før og Etter jobb. Men jeg Slutter og starter så førsjellige att kroppen ikke vet Hva som er Hva nesten ^^ men tack og lov så har jeg fått masse kunskap om turnus og helse og prøver å følge du rådene jeg får så godt jeg kan. Sen Hvis helsa svikter så blir det jo å slutte og få støtte fra nav eller kanske få tillrettelagt en annen jobb, vilket er synd fordi jeg elsker jobben min! 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor mange skritt er vanlig å gå på en vakt? 

Anonymkode: c2ef9...3c0

Før meg ca 15000 hvartfall idag. Men pendlar mellom 10-15 k 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er lett å si og tenke at man skal gjøre noe, men noe helt annet å holde ut i mnd.vis/årevis å kjempe mot å gå opp i vekt, eller å kjempe seg ned igjen. Vet utmerket godt hvilke helsefarer som lurer, men jeg klarer ikke holde ut med lite kalorier mer enn 1 uke, da orker jeg ikke mer og gir opp. Det er ikke like enkelt for alle. 

Anonymkode: 44ade...1ea

Jeg følgte Noen av rådene her inne og idag har jeg spist kun sund mat og ca 1500 kcal. Og jeg har utandning så jeg vet va som er sundt og ikke!  Jeg har gått ca 15 tusen skritt på jobb idag. Nå kom jeg hjem og jeg er så sulten at jeg er svimmel. Men jeg ska jo helst ikke spise før jeg ska ner i vekt. Men vet ikke om dette går asså fordi jeg er extremt sulten, vondt i magen. Får se Hvis jeg får sove.. 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 16.43):

Jobber turnus, spiser ikke regelmessig, har ikke tid til å lage "sunn" mat.  Må bare hive i meg det jeg har når jeg har tid

Anonymkode: f1dc2...d04

Ingen unnskyldning. 

Anonymkode: 42ec9...b55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid man har noe lyst eller vilje til å gjøre noe med vekta selv om man har all kunnskapen om det. Slik var jeg når jeg var tyngre, visste jo soleklart at det ikke var sunt, men så var det nå uansett ikke så viktig for meg å være sunn. Jeg kan bli påkjørt av en bil imorgen så nyt livet liksom. Ble ikke slank for helsa sin skyld heller for så vidt, har bare ikke råd til fastfood, snacks og bil/kollektivtransport lengre.

Anonymkode: 6e4bc...c27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen unnskyldning. 

Anonymkode: 42ec9...b55

Nei ingen unnskyldning.  Aldri før vært så mye sunn lettvint mat i butikkene som det siste tiåret!

Anonymkode: c2ef9...3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...