Gå til innhold

Hadde du beholdt barnet om du ble gravid under voldtekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, så klart ikke... Ønsker ikke barn i utgangspunktet, og i hvert fall ikke et som har blitt påtvunget med makt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Peonjenta skrev (3 minutter siden):

I mitt hode er voldtekt drap på sjelen.   Ingen kvinne skal måtte føde et avkom avlet i vold.  Kvinner skal også ha rettigheter!

Og det har jeg aldri sagt at man må. Det jeg prøver er å forsvare min og andres rett til å slippe å ta abort der det ikke er ønskelig. 

Anonymkode: 20ff8...ad5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Far vil ha rett til samvær også etter voldtekt, med mindre retten dømmer noe annet, i så fall er også adopsjon utelukket. Så ja, jeg ville tatt abort. Jeg ville ikke risikert at jeg beholdt voldtektsmannen i livet mitt fordi han har samvær, jeg ville ikke risikert at voldtektsmannen fikk omsorg for et barn jeg ville adoptere bort. 

Anonymkode: 4cf0c...70f

Du kunne jo oppgi ukjent far.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og det har jeg aldri sagt at man må. Det jeg prøver er å forsvare min og andres rett til å slippe å ta abort der det ikke er ønskelig. 

Anonymkode: 20ff8...ad5

Det er vel aldri noen som kommer til å tvinge norske kvinner til å ta abort.  Det blir vel heller motsatt om noen år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingen andre, selv ikke de som selv har gått i samme sko, har noen rett til å dømme andre for valget de tar i en slik desperat og ufattelig vanskelig situasjon.

Men når man står overfor valget abort eller ikke, er det verdt å vurdere hvordan det vil føles å senere måtte sende sin 12 år gamle datter på samvær til en voldtektsmann (eller at hun bor der på heltid). Og ikke minst, hvordan det vil være for ei 12 år gammel jente å være alene hos eller bo hos en mann som synes kvinnekropper er noe han kan forsyne seg av som han ønsker, uansett hvor mye nei han får.

For realiteten er at sjansen er uhyre stor for at han vil få samvær (eller i verste fall full omsorg) for barnet dersom han ønsker det, eller kanskje ikke engang ønsker kontakt med barnet, men ser det som en mulighet til å skade moren en gang til. Voldtekten vil i liten grad bli brukt til å hindre ham i samvær, men traumet etter den vil i høyeste grad bli brukt som argument for at mor ikke skal ha hovedomsorgen. Sånn er systemet. Det er feil, men sånn er det, og det er det systemet barn etter voldtekter fødes inn i. 

Anonymkode: ef953...dcf

Er dette virkelig tilfellet?? Dersom foreldrene ikke er sammen når barnet blir født, vil vel mor i de aller fleste tilfellene få hovedomsorgen? Barnet er jo mest knyttet til moren i begynnelsen, og de fleste kvinner ammer. I begynnelsen vil vel far bare få korte samvær. 50/50 samvær anbefales vel ofte ikke før barnet er 3 år. Det er vel ikke naturlig at far får hovedomsorgen for en nyfødt baby?

Og om man blir gravid etter en voldtekt og ønsker å beholde barnet, så oppgir man vel ukjent far?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (1 minutt siden):

Er dette virkelig tilfellet?? Dersom foreldrene ikke er sammen når barnet blir født, vil vel mor i de aller fleste tilfellene få hovedomsorgen? Barnet er jo mest knyttet til moren i begynnelsen, og de fleste kvinner ammer. I begynnelsen vil vel far bare få korte samvær. 50/50 samvær anbefales vel ofte ikke før barnet er 3 år. Det er vel ikke naturlig at far får hovedomsorgen for en nyfødt baby?

Og om man blir gravid etter en voldtekt og ønsker å beholde barnet, så oppgir man vel ukjent far?

 

Voldtektsmannen kan kreve DNA test for så å kreve samvær. Har man ikke anmeldt forholdet stiller man nok ikke særlig sterkt da og må dermed dele samvær med barnet ditt med en voldtektsmann.  Idyllisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Et barn skal da få slippe å leve med å vite at pappa er en voldtektsmann, og at mor ble voldtatt. Jeg forstår ikke logikken bak at et barn skal produseres koste hva det koste vil, uansett hvordan dette barnet kommer til å ha det.

Anonymkode: c0397...95a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Et barn skal da få slippe å leve med å vite at pappa er en voldtektsmann, og at mor ble voldtatt. Jeg forstår ikke logikken bak at et barn skal produseres koste hva det koste vil, uansett hvordan dette barnet kommer til å ha det.

Anonymkode: c0397...95a

Nei, det er de som ønsker å utøve makt over kvinner koste hva det koste vil som skjønner seg på slikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har idag flere barn, og hadde ikke under noen omstendigheter valgt abort. Utenom voldtekt. Først hadde jeg tatt angrepille, og dersom det ikke var nok så hadde jeg tatt abort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (4 minutter siden):

Det er vel aldri noen som kommer til å tvinge norske kvinner til å ta abort.  Det blir vel heller motsatt om noen år.

Jeg vet ikke. Det virker nesten som noen her mener det, eller kanskje ikke så ekstremt, men det er definitivt holdninger her som kan skape press til å ta abort når man har blitt voldtatt hvis man ikke vil. Å bli voldtatt er jo en veldig stor påkjenning i seg selv, så vi trenger å respektere hverandres syn på abort uansett om vi er uenige, tenker jeg, når loven sier at man skal få ta valget selv. Folk sier hva de vil men min mening er at å kalle folk som har blitt voldtatt egoistiske hvis de ikke tar abort, er unødvendig og legger et unødig press på de som har blitt voldtatt. Jeg mener også det blir feil å si, da grunnen til at man velger som man gjør har med verdier å gjøre og intensjonen er sjelden å være egoist. Dette er jo et sensitivt tema, der meninger kommer an på verdenssyn, så jeg synes man burde tenke seg om før man angriper de som tenker annerledes eller kaller dem egoistiske. Ikke at dette nødvendigvis gjelder deg. 

Anonymkode: 20ff8...ad5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peonjenta skrev (8 minutter siden):

Voldtektsmannen kan kreve DNA test for så å kreve samvær. Har man ikke anmeldt forholdet stiller man nok ikke særlig sterkt da og må dermed dele samvær med barnet ditt med en voldtektsmann.  Idyllisk. 

Ikke sikkert han noen gang fant ut at kvinnen han voldtok ble gravid. 

Men mener du at om mannen ble dømt for voldtekt ville han ikke få samvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bort adopsjon er jo og en mulighet

Anonymkode: 0b81b...f6d

Ikke for meg, skal jeg først gå gravid så skal jeg selvsagt ha barnet selv. Meningsløst for min del å bære fram et barn jeg ikke skal ha. For meg ville det vært mer fornuftig å ta abort før det ble levedyktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (Akkurat nå):

Ikke sikkert han noen gang fant ut at kvinnen han voldtok ble gravid. 

Men mener du at om mannen ble dømt for voldtekt ville han ikke få samvær?

De fleste kvinner blir voldtatt av menn de kjenner så sjanser er stor for at han skjønner det.  Ville Norske myndigheter virkelig anbefale samvær med en mann som voldtar?  I såfall er det jo enda verre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei. Hadde ikke taklet å skulle samarbeide med vldtektsmannen om samvær, delt omsorg osv. Det hadde blitt for tøft, i tillegg til alt det andre 

Anonymkode: 69615...84e

Jeg kan jo ikke si hva jeg ville gjort i en så ekstrem situasjon, men jeg håper at jeg ville beholdt. Og jeg ville anmeldt, prøvd å få overgriperen dømt, oppgitt ukjent far, ALDRI sagt at jeg var blitt gravid - og så oppdratt barnet alene sammen med min egen familie.

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Jeg kan jo ikke si hva jeg ville gjort i en så ekstrem situasjon, men jeg håper at jeg ville beholdt. Og jeg ville anmeldt, prøvd å få overgriperen dømt, oppgitt ukjent far, ALDRI sagt at jeg var blitt gravid - og så oppdratt barnet alene sammen med min egen familie.

Kan vel bli vanskelig å anmelde voldtekten og samtidig oppgi ukjent far...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Jeg kan jo ikke si hva jeg ville gjort i en så ekstrem situasjon, men jeg håper at jeg ville beholdt. Og jeg ville anmeldt, prøvd å få overgriperen dømt, oppgitt ukjent far, ALDRI sagt at jeg var blitt gravid - og så oppdratt barnet alene sammen med min egen familie.

Tingen er det at overgriperen kan faktisk komme og kreve DNA test, og så lenge han har sonet så kan han få samvær. Det fikk min far med meg.

Anonymkode: 60e29...5b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...