Gå til innhold

Hadde du beholdt barnet om du ble gravid under voldtekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja hadde glatt tatt abort. Noe annet er barnemishandling. 

"Mamma, hvor og hvem er far?" 

"Pappa voldtok meg og slik er du til, ikke er du til av kjærlighet og ønske, men av vold og tvang."

 

Hva i helvete er det dere tenker med som vil beholde barnet? Skammelig egoisme!

Anonymkode: acf64...090

Det er ikke barnemishandling å ikke ta en abort. Det blir for meg som å skylde på kvinnen for at hun ble voldtatt, for dersom det er snakk om barnemishandling er det voldtektsmannen sin skyld, og ikke kvinnen som ikke har samvittighet til abort eller mener at det er moralsk galt.

Anonymkode: 20ff8...ad5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Hvis jeg ble gravid som et resultat av seksuelt overgrep, hadde jeg tatt abort både av hensyn til meg selv og barnet. 

Hvis jeg havner i den situasjonen og ikke klarer å tenke klart, håper jeg noen av mine nærmeste ville hjulpet meg å ta rett beslutning. 

Anonymkode: cbb02...1f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke barnemishandling å ikke ta en abort. Det blir for meg som å skylde på kvinnen for at hun ble voldtatt, for dersom det er snakk om barnemishandling er det voldtektsmannen sin skyld, og ikke kvinnen som ikke har samvittighet til abort eller mener at det er moralsk galt.

Anonymkode: 20ff8...ad5

Feil å skylde på kvinnen. 

Her snakker vi om et potensielt barn. 

Skremmende hvor lite gjennomtenkt noen her er på dette. Helt hemskt.

Anonymkode: acf64...090

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feil å skylde på kvinnen. 

Her snakker vi om et potensielt barn. 

Skremmende hvor lite gjennomtenkt noen her er på dette. Helt hemskt.

Anonymkode: acf64...090

Hva mener du? Vi snakker om et barn ja, men ikke alle er enige i at abort er moralsk greit. Og ikke alle ser på baort som en prevensjonsmetode, det gjør i alle fall ikke jeg. Den som har ansvaret for at barnet blir til er voldtektsmannen, ikke kvinnen for at hun står fast ved sine moralske prinsipper og ikke ønsker en abort.

Anonymkode: 20ff8...ad5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på situasjonen, tenker jeg?

Ved en overfallsvoldtekt med ukjent gjerningsmann hadde jeg tatt abort ja. 
 

Litt mer usikker om det var snakk om et mer «gråsonevoldtekt» der jeg kjente litt til vokdtektsmannen. Men har aldri hverken blitt voldtatt eller tatt abort, så hvem er jeg til å uttale meg. 

Litt perspektiv: 

Hvis alle som har blitt voldtatt gjennom historien har tatt abort, ville ingen av oss som diskuterer i tråden vært født. For vi er alle på ett eller annet tidspunkt et resultat av en eller flere voldtekter. Voldtekt er og var ekstremt vanlig. 
Besteora til venninna mi fortalte før hun døde at hun ble gravid med bestefaren etter en voldtekt. Da måtte de gifte seg, fikk flere barn og så vidt jeg vet levde de et normalt liv sammen helt til han døde som en gammel mann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (11 minutter siden):

Det kommer vel litt an på situasjonen, tenker jeg?

Ved en overfallsvoldtekt med ukjent gjerningsmann hadde jeg tatt abort ja. 
 

Litt mer usikker om det var snakk om et mer «gråsonevoldtekt» der jeg kjente litt til vokdtektsmannen. Men har aldri hverken blitt voldtatt eller tatt abort, så hvem er jeg til å uttale meg. 

Litt perspektiv: 

Hvis alle som har blitt voldtatt gjennom historien har tatt abort, ville ingen av oss som diskuterer i tråden vært født. For vi er alle på ett eller annet tidspunkt et resultat av en eller flere voldtekter. Voldtekt er og var ekstremt vanlig. 
Besteora til venninna mi fortalte før hun døde at hun ble gravid med bestefaren etter en voldtekt. Da måtte de gifte seg, fikk flere barn og så vidt jeg vet levde de et normalt liv sammen helt til han døde som en gammel mann. 

Vil tenke at hun ble voldtatt veldig mye under det ekteskapet, det er ikke normalt liv nei.

Anonymkode: 07a19...dfa

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (45 minutter siden):

Det kommer vel litt an på situasjonen, tenker jeg?

Ved en overfallsvoldtekt med ukjent gjerningsmann hadde jeg tatt abort ja. 
 

Litt mer usikker om det var snakk om et mer «gråsonevoldtekt» der jeg kjente litt til vokdtektsmannen. Men har aldri hverken blitt voldtatt eller tatt abort, så hvem er jeg til å uttale meg. 

Litt perspektiv: 

Hvis alle som har blitt voldtatt gjennom historien har tatt abort, ville ingen av oss som diskuterer i tråden vært født. For vi er alle på ett eller annet tidspunkt et resultat av en eller flere voldtekter. Voldtekt er og var ekstremt vanlig. 
Besteora til venninna mi fortalte før hun døde at hun ble gravid med bestefaren etter en voldtekt. Da måtte de gifte seg, fikk flere barn og så vidt jeg vet levde de et normalt liv sammen helt til han døde som en gammel mann. 

Merkelig nok tenker du på dette sem en gladhistorie, mens det i virkeligheten i beste fall er en historie om voldtekt, skam, sosial tvang og et ulykkelig ekteskap. I verste fall var det enda mye verre. 

 

Anonymkode: ef953...dcf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre, selv ikke de som selv har gått i samme sko, har noen rett til å dømme andre for valget de tar i en slik desperat og ufattelig vanskelig situasjon.

Men når man står overfor valget abort eller ikke, er det verdt å vurdere hvordan det vil føles å senere måtte sende sin 12 år gamle datter på samvær til en voldtektsmann (eller at hun bor der på heltid). Og ikke minst, hvordan det vil være for ei 12 år gammel jente å være alene hos eller bo hos en mann som synes kvinnekropper er noe han kan forsyne seg av som han ønsker, uansett hvor mye nei han får.

For realiteten er at sjansen er uhyre stor for at han vil få samvær (eller i verste fall full omsorg) for barnet dersom han ønsker det, eller kanskje ikke engang ønsker kontakt med barnet, men ser det som en mulighet til å skade moren en gang til. Voldtekten vil i liten grad bli brukt til å hindre ham i samvær, men traumet etter den vil i høyeste grad bli brukt som argument for at mor ikke skal ha hovedomsorgen. Sånn er systemet. Det er feil, men sånn er det, og det er det systemet barn etter voldtekter fødes inn i. 

Anonymkode: ef953...dcf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Merkelig nok tenker du på dette sem en gladhistorie, mens det i virkeligheten i beste fall er en historie om voldtekt, skam, sosial tvang og et ulykkelig ekteskap. I verste fall var det enda mye verre. 

 

Anonymkode: ef953...dcf

Gladhistorie? Var det slik det kom ut…

Var vel ingen gladhistorie, selv om venninna mi nok ikke hadde levd hvis det ikke hadde vært for voldtekten. 
Det er nok en historie om skam og sosial tvang på tyvetallet, men det var (tro det eller ei) ingenting som tydet på at kvinnen i historien var underkuet, ulykkelig og traumatisert. Sett utenfra var det et vanlig ekteskap. Hun var ikke noe offer, men en sterk kystkvinne som måtte greie seg alene med fjøs og barn i lange perioder mens mannen var på sjøen. 
Det som fremsto som et traume i livet hennes var at hun hadde mistet for tidlig født barn. 
Sorry for å prøve å nyansere.

Og nå blir jeg sikkert beskyldt for å bagatellisere voldtekt. Jaja.

Jeg kjente dama, og det var ingenting som tilsa at ektemannen fortsatte å voldta henne på regelmessig basis gjennom hele livet, selv om jeg selvsagt kan ta feil. Tror  hun hadde fortalt om det, når hun først åpnet seg og fortalte om starten på forholdet deres. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde tatt abort. Men det er vanskelig å svare på, for det kommer veldig an på omstendighetene rundt det. Om det var overfallsvoldtekt, sovevoldtekt, en jeg kjenner, fremmed, om jeg hadde barn fra før, om jeg var singel eller i forhold, hvor gammel jeg var osv.

 

Anonymkode: 66ad7...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirinna skrev (1 minutt siden):

Hadde tatt angrepille

Det vet du ikke om du hadde fått mulighet til eller om den hadde virket. 

Anonymkode: ef953...dcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldreretten i Norge er sterk - jeg hadde tatt abort for å slippe og forholde meg til min voldtektsmann hele barnets oppvekst. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Far vil ha rett til samvær også etter voldtekt, med mindre retten dømmer noe annet, i så fall er også adopsjon utelukket. Så ja, jeg ville tatt abort. Jeg ville ikke risikert at jeg beholdt voldtektsmannen i livet mitt fordi han har samvær, jeg ville ikke risikert at voldtektsmannen fikk omsorg for et barn jeg ville adoptere bort. 

Anonymkode: 4cf0c...70f

Er det virkelig sånn lovene fungerer? Jeg kan lite om dette. Men det burde jo ikke være sånn, at den som voldtar har noen som helst rett til omsorg? Jeg tror likevel ofte det ikke er et problem fordi han ikke vil være interessert i noe omsorg, og i noen tilfeller er voldtektsmannen en ukjent eller noen som ikke vil få vite at han har gjort kvinnen gravid. Men jeg synes ikke det er riktig at han skal få rett til samvær dersom han vil, og dersom det er sånn bør loven rett og slett endres. 

Anonymkode: 20ff8...ad5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har et barn fra en som voldtok å overgrep meg flere ganger, jeg elsker barnet masse, men barnet er helt lik i utseende som faren, men han har en egen personlighet så jeg klarer fint å skille barnet fra mannen, men må si at på de mest vanskeligste dagene når traumene står på så må jeg jobbe med meg selv, men ville aldri være foruten sønnen min. 

Anonymkode: a7ea0...ea1

Hvordan kom du i kontakt med voldtektsmannen flere ganger?

Anonymkode: ae987...807

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg ville ikke satt meg (og barnet) i den situasjonen at jeg en dag måtte fortalt ungen at farens hans var et voldelig rasshøl, en forbryter som gikk rundt og voldtok kvinner. Stakkars unge som har en sånn far. 

Anonymkode: 3f459...7ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt abort om jeg hadde blitt gravid uansett med hvem jeg, men iallefall hvis faren var voldtektsmannen. Sjukt å beholde synes jeg, med mindre man oppdager det for seint.

Anonymkode: c75b9...9ab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...