Gå til innhold

Nabo sendt bekymringsmelding

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, FrøkenMånestråle said:

Uff jeg er glad jeg er ikke skal ha flere barn. Hvis det er bekymringsverdig at gardinene er foran vinduet og at en ikke liker naboungene så er det ikke lett å være småbarnsmamma i dag altså.

Man kommer uansett ikke langt med en slik bekymringsmelding. Det blir en påkjenning for familien og det sløser vekk ressurser men man kommer ingen vei.

Enig. Hadde jeg vært ts hadde jeg sendt en bekymringsmelding på naboene også, også hadde jeg anmeldt de for brudd på privatlivetsfred de virker helt gale og krenket Fordi ts ikke ønsker at barne dems skal leke med sel sitt barn..

Anonymkode: 3f17c...108

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

sel

Dem sitt barn**

Anonymkode: 3f17c...108

Gjest Passpartou
Skrevet

Kontakt advokat og anmeld naboen til politiet for krenking av privatlivets fred.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hæ, hvor fikk du all den informasjonen fra? Hun har barnet hjemme av og til og det står ingenting om at de sitter gjemt bak tykke gardiner dagen lang? Det der var et prakteksempel på hvordan en historie forandrer seg .. Skummelt. 

Anonymkode: 7348e...fbe

Eh lese alt kanskje 

har alt lukket også, men jo har en air cooler, hadde vi åpnet ting så hadde jo ikke det blitt noe kaldt. Har en som er 3.5 og en baby på 9mnd, også har jeg en i magen 5 måneder på vei. 

Anonymkode: fca44...6ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok også blitt bekymret for en nabofamilie med barn som levde bak lukkede gardiner og aldri var ute, bortsett fra når de besøkte familie. Hvor ofte er det? 1-2 ganger i uken? Det er uansett ikke nok. Barn bør være ute helst hver eneste dag. 

Jeg kjenner ingen som lever bak lukkede gardiner og nesten aldri er ute. Jeg vet egentlig bare om to og de er dypt deprimerte og fulle av angst for hva naboen tenker om dem. Det betyr selvsagt ikke at dere er sånn, Ts, men mange vil nok bli litt bekymret for at det kan tyde på psykiske problemer. 

Hvorfor ønsker dere ikke dagslys i leiligheten? Og hvorfor gjør det noe om noen ser at dere går rundt der inne, spiser middag eller leker? Om vinteren på kveldstid kan jeg forstå at folk trekker for vinduene, men ikke i sommerhalvåret når det er lyst ute.

Jeg synes også det er rart at de ikke får leke med hvem de vil? Med mindre de andre barna mishandler eller mobber dem...

Anonymkode: b42fa...004

• Liker 13
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 17.38):

Nabo sendte bekymringsmelding fordi vi er inne hele tiden, og «virker» isolerte. Vi har gardinene for hele tiden, men det er jo pga vi bor med 4 firemannsboliger rundt oss, og barn som løpet forbi vinduene. Vi har alt lukket også, men jo har en air cooler, hadde vi åpnet ting så hadde jo ikke det blitt noe kaldt. Har en som er 3.5 og en baby på 9mnd, også har jeg en i magen 5 måneder på vei. Så orker jo ikke all verdens heller. Er ofte nabo barna ønsker å leke med eldste, men jeg liker ikke naboene noe særlig, så vil ikke det. Og det må vell være lov. Så vi trives inne, og det hender jo vi drar ut, da drar vi til besteforeldrene på fars side og spiser middag og kaffe der. Og reiser hjem rundt 21 tiden på kvelden. Det sendte også nabo bekymring på. Men jeg har ofte barnet hjemme fra barnehage da jeg syntes det er hyggelig, og da blir det jo ikke like rutinert som om hun hadde vært i barnehage. 

syntes det er utrolig kjipt at de har sendt bekymring på meg. Er dette liksom noe grunnlag. Elsker jo barna mine og ville ikke vært slem mot de. 

Anonymkode: adcf0...f81

Forsto jeg riktig?

3-åringen vil leke med nabobarna, men får ikke lov av deg fordi du ikke liker naboene. 

Dere er mye inne og barna får ikke frisk luft ute og å leke ute.

Dere besøker foreldrene av og til og også er inne i mellomtiden også hos dem?

Leker eldste ikke ute?

Synes du det er greit å isolere barnet og frata det utelek og å bli kjent med nye venner?

Dere reiser hjem rundt 21 og er hjemme når? Når legger 3-åringen seg?

Jeg forstår at naboen er bekymret. Det er ikke sunt å stenge inne små barn. Kanskje trenger du litt foreldreveiledning om fordelene av utelek og sosialisering av barna?

Endret av Drizzt
  • Liker 18
Skrevet

Når man missliker barna på utsiden så mye at man trekker for gardinene og ikke vil la eget barn leke ute...det er gift for ett barnesinn. Barn senser så mye mere enn vi tror. Det vet mange av oss som har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Litt bekymring ligger der, kan forstå det. Ingen holder barn inne innendørs utenom middags besøk hos besteforeldre.

barn trenger fysisk og psykisk stimuli utendørs og i tillegg sosial kontakt med andre enn familie for å utvikle sunn psykisk helse og fungere i samfunnet på lengre sikt.

Anonymkode: 24bd6...362

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 17.48):

Er det ikke lov å ikke like andres unger uten at det må ligge noe bak..?

Anonymkode: dddb6...69e

ikke når du ikke kjenner barna nei og bare ikke liker dem fordi... og du bestemmer da ikke hbem barna får lov til å like eller ikke. Er jo trist at ditt barn ikke har noen venner i nabolaget pga deg

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (På 6.7.2021 den 19.41):

Har du noen statestikk å forholde deg til her ?  

Fra 1990 til 2018 sank barnedødeligheten med 78%. 

Sterk reduksjon i dødsulykker blant barn

I løpet av de siste 30 årene fram til 1990-tallet har dødeligheten av ulykker blant barn under 15 år blitt mer enn halvert. Hvis trygghet betyr å være mindre utsatt for å dø av ulykker, så har aldri barn hatt det så trygt som nå. I 1950- og 1960-årene døde hvert år i gjennomsnitt nær 250 barn under 15 år av ulykker. I 1996 var det 41 barn som døde på denne måten. Vi kan altså si at rundt seks ganger så mange barn ble drept i ulykker for 40-45 år siden i forhold til det vi opplever i dag.

Mulige forklaringer på denne positive utviklingen kan være endringer i barns lekevaner, at barn oppholder seg på steder med mindre ulykkes- og skaderisiko, at helsevesenet har blitt bedre til å redde liv, og at ulykkesforebyggende tiltak har ført til atferdsendring hos både foreldre og barn (Gjertsen 1992).

På slutten av 1950-tallet var det drukning som var den vanligste årsaken når barn under 10 år døde av ulykker. Drukningsulykkene er de som er blitt kraftigst redusert i tiårene fram til i dag. På slutten av 1960-tallet overtok trafikkulykkene som den hyppigste dødsårsaken for barn. Helt fram til i dag er det trafikkulykkene som har krevd og krever fleste barneliv, men antallet barn som dør i trafikken har sunket markert. Reduksjonen blir enda mer markert når vi tenker på den økningen som har skjedd i trafikkmengden.

Anonymkode: f4ee1...714

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde nok også blitt bekymret for en nabofamilie med barn som levde bak lukkede gardiner og aldri var ute, bortsett fra når de besøkte familie.

2 hours ago, Drizzt said:

3-åringen vil leke med nabobarna, men får ikke lov av deg fordi du ikke liker naboene. 

Dere er mye inne og barna får ikke frisk luft ute og å leke ute.

Dere besøker foreldrene av og til og også er inne i mellomtiden også hos dem?

Leker eldste ikke ute?

Synes du det er greit å isolere barnet og frata det utelek og å bli kjent med nye venner?

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt bekymring ligger der, kan forstå det. Ingen holder barn inne innendørs utenom middags besøk hos besteforeldre.

26 minutter siden, Maleficenta said:

ikke når du ikke kjenner barna nei

Dere må lese hele HI. Ts skriver at barna går I bhg. Men at de nå er extra hjemme Fordi ts er I I permisjon? Og at de reiser til familie og at de Reiser ut og kommer hjem kl 21:00 på kvelden og at nabo derfor har meld bekymringsmelding. altså hvem gjør slikt? Jeg skjønner godt at ts muslimer, nabo når nabo melder ts til bv uten noen God grunn. Om de er bekymret for ts og barna så er det normalt og banke på og høre hvordan det går. I hvertfall on de er gode naboer, Utifra HI har ts flere småbarn så da regner jeg med at de Reiser på jevnlige kontroll på helsestasjon, og barna går I bhg også. så om ts utøver omsorgssvikt så tror jeg det blir fanget opp ganske fort da. Av helsestasjon eller bhg, Men det at nabo melder paga at ts har Gardiner lukket og reiser ut med barna fremfor og leke med nabobarna syns jeg høres bekymringsverdig ut, her er det naboen som burde bli meldt både til politi og til bv.

Anonymkode: 6b92a...75e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fra 1990 til 2018 sank barnedødeligheten med 78%. 

Sterk reduksjon i dødsulykker blant barn

I løpet av de siste 30 årene fram til 1990-tallet har dødeligheten av ulykker blant barn under 15 år blitt mer enn halvert. Hvis trygghet betyr å være mindre utsatt for å dø av ulykker, så har aldri barn hatt det så trygt som nå. I 1950- og 1960-årene døde hvert år i gjennomsnitt nær 250 barn under 15 år av ulykker. I 1996 var det 41 barn som døde på denne måten. Vi kan altså si at rundt seks ganger så mange barn ble drept i ulykker for 40-45 år siden i forhold til det vi opplever i dag.

Mulige forklaringer på denne positive utviklingen kan være endringer i barns lekevaner, at barn oppholder seg på steder med mindre ulykkes- og skaderisiko, at helsevesenet har blitt bedre til å redde liv, og at ulykkesforebyggende tiltak har ført til atferdsendring hos både foreldre og barn (Gjertsen 1992).

På slutten av 1950-tallet var det drukning som var den vanligste årsaken når barn under 10 år døde av ulykker. Drukningsulykkene er de som er blitt kraftigst redusert i tiårene fram til i dag. På slutten av 1960-tallet overtok trafikkulykkene som den hyppigste dødsårsaken for barn. Helt fram til i dag er det trafikkulykkene som har krevd og krever fleste barneliv, men antallet barn som dør i trafikken har sunket markert. Reduksjonen blir enda mer markert når vi tenker på den økningen som har skjedd i trafikkmengden.

Ulykkestallene i Trafikken  var lenge "stygge ", men har heldigvis gått drastisk ned, og det takket vera at veinettet har blitt revlusjonert sidan 1960 årene.   Dessuten  er bilene  også blitt  bedre utstyrt med sikkerhetsutsyr, som airbagg m.m. 

Nå var det langtifra alle som eide en bil på 60 talet, og biltettheten var ikkje som idag, men ulykkestallene har heldigvis  sunket som ein stein.  Mange barn (og voksne ) blei påkjørt  tidligere  ettersom det nesten ikkje fantes gangfelt langs riks, og fylkesveiene på 60 -70 tallet.    

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner godt at ts muslimer

Det skulle jo stå.

Jeg skjønner godt at ts ikke ønsker og være rundt naboene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eh lese alt kanskje 

har alt lukket også, men jo har en air cooler, hadde vi åpnet ting så hadde jo ikke det blitt noe kaldt. Har en som er 3.5 og en baby på 9mnd, også har jeg en i magen 5 måneder på vei. 

Anonymkode: fca44...6ef

Det står ingen ting om tykke gardiner. Jeg leser det som at vinduene er lukket for at luftkjøleren skal virke skikkelig, noe som er helt korrekt.

Anonymkode: cab6a...0c9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere må lese hele HI. Ts skriver at barna går I bhg. Men at de nå er extra hjemme Fordi ts er I I permisjon? Og at de reiser til familie og at de Reiser ut og kommer hjem kl 21:00 på kvelden og at nabo derfor har meld bekymringsmelding. altså hvem gjør slikt? Jeg skjønner godt at ts muslimer, nabo når nabo melder ts til bv uten noen God grunn. Om de er bekymret for ts og barna så er det normalt og banke på og høre hvordan det går. I hvertfall on de er gode naboer, Utifra HI har ts flere småbarn så da regner jeg med at de Reiser på jevnlige kontroll på helsestasjon, og barna går I bhg også. så om ts utøver omsorgssvikt så tror jeg det blir fanget opp ganske fort da. Av helsestasjon eller bhg, Men det at nabo melder paga at ts har Gardiner lukket og reiser ut med barna fremfor og leke med nabobarna syns jeg høres bekymringsverdig ut, her er det naboen som burde bli meldt både til politi og til bv.

Jeg tror det er du som ikke har lest HI for det var mye fanteri i ditt innlegg.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

du må lese hele hi. Hun skriver at hun ikke vil at barnet skal leke med to av nabobarna fordi ts ikke liker foreldrene

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 17.43):

Jeg tror du er naboen, og at du har skrevet om dem flere ganger.. Familie av deg, ikke sant? 

Å være inne døgnet rundt er stusselig. Omsorgssvikt? Spørs hva annen stimuli de får. Nettbrett og tv, nei 

Anonymkode: ca9d6...076

Er vel samme som var helt isolert og aldri ute men teleporterte til barnehagen osv;) 

Anonymkode: 46553...dc2

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Huff for et samfunn vi lever i.  Det er misunnelse, ondskap og angiveri over alt.  Da pandemien kom, så lusket folk rundt dørene til folk og talte gjester.. gøy å melde folk til bv, huff.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hæ, hvor fikk du all den informasjonen fra? Hun har barnet hjemme av og til og det står ingenting om at de sitter gjemt bak tykke gardiner dagen lang? Det der var et prakteksempel på hvordan en historie forandrer seg .. Skummelt. 

Anonymkode: 7348e...fbe

Det står i Innlegget til ts at hun holder barnet ofte hjemme, ikke av og til. Hun orker ingenting med 2 barn. Bare å dra til foreldrene. Ellers bare inne med lukkede gardiner og vinduer. Null dagslys null, frisk luft.
Dette er jo ikke normalt og ikke bra for 3.5 åringen.

Tenker det kanskje er mer også, som ts ikke sier noe om, som er grunn for meldingen. 

Hvordan skal det bli med 3 barn. Synes synd på det eldste barnet. Dette er ikke gode oppvekstkår.

• Liker 16
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det står i Innlegget til ts at hun holder barnet ofte hjemme, ikke av og til. Hun orker ingenting med 2 barn. Bare å dra til foreldrene. Ellers bare inne med lukkede gardiner og vinduer. Null dagslys null, frisk luft.
Dette er jo ikke normalt og ikke bra for 3.5 åringen.

Tenker det kanskje er mer også, som ts ikke sier noe om, som er grunn for meldingen. 

Hvordan skal det bli med 3 barn. Synes synd på det eldste barnet. Dette er ikke gode oppvekstkår.

Du kan jo ikke legge til ting som ikke står i innlegget. 
«kanskje det er mer» , Det vet du ikke. 
Det eneste jeg stusser på er biten med å ikke like nabobarna og at treåringen derfor ikke får leke med de. 
Ser ikke bekymringen ellers her, eldste er i barnehage, om ikke hver dag, og mor løser problemet hun har med å aktivisere alle barna ved å dra til besteforeldre om ettermiddagen så hun får litt hjelp. 
Er vel en fin løsning det?

En treåring som har sosialt samvær med familie og går i barnehagen har nok sosialt. Et så lite barn behøver ikke nødvendigvis sosialisere så mye med nabobarna. Vi hadde fex ikke jevnaldrende barn rundt oss da midterste var liten. 

Endret av Helgeline
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...