Montos Skrevet 6. juli 2021 #81 Skrevet 6. juli 2021 Det er bekymringsverdig at en holder seg isolert og ikke lar barna sine leke med andre barn i nabolaget. Det handler om stimuli og utvikling. En bekymringsmelding er ikke det samme som å si at noen er dårlige foreldre. Det handler om at noen er bekymret (i dette tilfelle synes jeg bekymringen virker rasjonell) og at et apparat kan gi dere som foreldre en dialog og veiledning. Det er mye de kan hjelpe med. Det er jo helt åpenbart ut i fra det du skriver at en kan trenge noe dialog. Du sier jo selv at du misliker naboene dine og dermed ikke lar barna dine leke med de. Her må jo barnets beste gå foran. Dersom barnet ditt ønsker å leke med barna kan du jo ikke la dine følelser for foreldrene stå i veien for det. Barn trenger frisk luft, andre inntrykk, sosial omgang med forskjellige mennesker og mye mye mer. Alt for mange ganger sender ikke folk bekymringsmelding og i de tilfellene det viser seg at barn lever under forhold de ikke skal, så stiller alle seg opp etterpåkloke og roper «hvorfor sa ikke noen noe?» «hvorfor gjorde ingen noe?». Naboen din vet jo ikke hva som foregår innenfor deres vegger, men vedkommende reagerer og velger derfor å la noen undersøke det. Det er godt med naboer som følger litt med og som i det minste agerer på det de reagerer på. Dersom det er sånn at BV mener at her et det ingen grunn til bekymring - vel, flott! Da har man undersøkt det. Så er det mange variabler; alt fra veiledning og råd til foreldre, til akutt omplassering i de tilfeller med grov omsorgsvikt. Folk må slutte å ta seg nær av at andre folk bryr seg og ønsker barn det beste! 33
Kontorotta Skrevet 6. juli 2021 #82 Skrevet 6. juli 2021 Montos skrev (13 minutter siden): Det er bekymringsverdig at en holder seg isolert og ikke lar barna sine leke med andre barn i nabolaget. Det handler om stimuli og utvikling. En bekymringsmelding er ikke det samme som å si at noen er dårlige foreldre. Det handler om at noen er bekymret (i dette tilfelle synes jeg bekymringen virker rasjonell) og at et apparat kan gi dere som foreldre en dialog og veiledning. Det er mye de kan hjelpe med. Det er jo helt åpenbart ut i fra det du skriver at en kan trenge noe dialog. Du sier jo selv at du misliker naboene dine og dermed ikke lar barna dine leke med de. Her må jo barnets beste gå foran. Dersom barnet ditt ønsker å leke med barna kan du jo ikke la dine følelser for foreldrene stå i veien for det. Barn trenger frisk luft, andre inntrykk, sosial omgang med forskjellige mennesker og mye mye mer. Alt for mange ganger sender ikke folk bekymringsmelding og i de tilfellene det viser seg at barn lever under forhold de ikke skal, så stiller alle seg opp etterpåkloke og roper «hvorfor sa ikke noen noe?» «hvorfor gjorde ingen noe?». Naboen din vet jo ikke hva som foregår innenfor deres vegger, men vedkommende reagerer og velger derfor å la noen undersøke det. Det er godt med naboer som følger litt med og som i det minste agerer på det de reagerer på. Dersom det er sånn at BV mener at her et det ingen grunn til bekymring - vel, flott! Da har man undersøkt det. Så er det mange variabler; alt fra veiledning og råd til foreldre, til akutt omplassering i de tilfeller med grov omsorgsvikt. Folk må slutte å ta seg nær av at andre folk bryr seg og ønsker barn det beste! Kloke ord. Om barnevernet kommer på døra og finner alt i skjønneste orden, er det jo ingen sak i ettertid. 12
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #83 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Å ligge som sild i tønne på en klam strand midt i corona tiden med den fjerde smittebølgen på gang...? Anonymkode: 6a2e6...090 Det kommer nå helt an på hvor ts bor, ikke alle som bor midt i tjukkeste byen med over befolket strand. Anonymkode: 6fe96...7a3 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #84 Skrevet 6. juli 2021 likermegher skrev (16 timer siden): For et stusselig liv for unger å være inne hele tiden og ikke få leke med unger som kommer på døra. Jeg tenker alltid rus og psykiatri når jeg ser folk ha alt av gardiner igjen og aldri er ute. Rus og psykiatri faktisk 😅 Kanskje du skal roe ned den tankegangen litt. Her har vi gardinene igjen, og ikke er vi mye ute i nabolaget heller. Vi er ofte ute med barna andre steder i byen. Venner og bekjente bor spredt. Bruker ikke rusmidler, ikke alkohol en gang. Så roe ned disse fordommene dine. Anonymkode: 3cc9f...78b 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #85 Skrevet 6. juli 2021 Jeg skjønner at folk reagerer på en småbarnsfamilie som sitter inne hele dagen med alle gardiner trukket for. Barnet på 3,5 trenger da vel å komme seg ut å leke? Annet enn kaffe hos besteforeldre på ettermiddag innimellom. Jeg skjønner at du har det slitsomt med en 3,5 åring, baby og gravid! Men likevel, veldig spesielt å holde en 3,5 åring innendørs og unna andre barn dagen lang. Tipper de som sendte meldingen er bekymret for det eldste barnet. Er det det beste for barnet å sitte inne med gardinene trukket for, eller er det det beste for deg selv? ❤️ Anonymkode: f0423...207 11
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #86 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har gardinene trukket for pga sola, når det er på det varmeste. Men lufter og har åpne vinduer ellers på dagen, da. Jeg hadde ALDRI fått overbevist 3,5-åringen om å holde seg innendørs på en solskinnsdag. jeg kan godt innrømme at jeg kan ikke fordra enkelte av naboene, og styrer litt for at ungen ikke skal omgåes enkelte av nabobarna. Men dette gjelder jo ikke alle barna, bare noen av de. Barnet her fungerer ikke uten masse fysisk aktivitet. En innedag gjør oss alle irritable. Man puster lettere i frisk luft og etter minst 1 times fysisk aktivitet - gjerne mye mer. (For the record; jeg hater å trene, men fungerer bedre av å bare være ute blant folk og gå litt. Ikke krevende i det hele tatt.) Anonymkode: bdc2e...6c3 8
Stargaze Skrevet 6. juli 2021 #87 Skrevet 6. juli 2021 Realverdien skrev (2 timer siden): Ikke i Coronaen vel? Er jo bare for TS å si at hun er bekymret for Corona nå som hun er gravid. Derfor holder de seg for seg selv. Så forsvinner problemet. Hadde nok flyttet om naboene drev å meldte BV om meg, dog. Tipper det ligger mer under for en slik melding. Like bekymringsverdig i corona. Kan fint være ute med småbarn og aktivisere dem selv om det er corona. Veldig mange plasser å bevege seg på, som barn trenger å gjøre, uten at man er i nærheten av store flokker med mennesker. Jeg tror at de som har kommet seg best gjennom coroanen både fysisk og psykisk er de som faktisk har tatt seg en liten tur utenfor husets fire vegger med jevne mellomrom. Får til en liten tur om dagen om man vil. 9
Gjest Acer Skrevet 6. juli 2021 #88 Skrevet 6. juli 2021 Vi har alle eit moralsk ansvar om å "bry oss" dersom ein ser at mennesker eller dyr ikkje har det så bra rundt oss. Å sende bekymringsmeldinger kan ofte vera eit alternativ til at noen får det bedre dersom vi sjølve ikkje er i stand til å løse den. Det kan her m.a. reises spørsmål om du går rundt å ser på deg selv som en vaktbikkje, og hvor mye bryr du deg om mennesker rundt deg i kvardagen som du misstenker kan ha behov for hjelp, og støtte. Det er ingen tvil at vi har fått eit kjøligere samfunn på mange vis de senere årene, og pandemien har ikkje gjordt livet enklere for mange. Kanskje kan det vera akkurat ditt lille bidrag overfor noen naboer etc. som gjør at de får en langt bedre hverdag.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #89 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Så provoserende!! Norge har blitt en politi-stat, skiller man seg ut på noe vis blir det automatisk sendt bekymringsmeldinger!! Til dere som bedømmer alle som ikke liker å være ute så er det faktisk flere nordmenn av annen etnisk opprinnelse som kommer fra kulturer der man ikke er så mye ute, og når de først er ute med barna så kjører de bil til et annet sted for å gjøre en koselig utflukt ut av det. At folk ikke går ut gjør dem ikke til monstre og grusomme mot barna. Anonymkode: dddb6...69e Eksakt. Og ærlig talt er jo klimaet i Norge noe helt helt forferdelig. I mange kulturer regnes det å gå ut i regnvær som omsorgssvikt og barnemishandling! 😄 Anonymkode: 8b590...b6b 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #90 Skrevet 6. juli 2021 Hva i all verden er feil med trukket gardiner? Kan en nordmann forklare meg dette for jeg har absolutt ikke peiling på dette her? Anonymkode: 8b590...b6b 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #91 Skrevet 6. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva i all verden er feil med trukket gardiner? Kan en nordmann forklare meg dette for jeg har absolutt ikke peiling på dette her? Anonymkode: 8b590...b6b Greit å få inn litt lys og luft? Se litt ut? Du vet, grunnen til at vi har vinduer? Anonymkode: e70de...b3e 16
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #92 Skrevet 6. juli 2021 Jeg går daglig forbi mange hus der plissegardiner er trukket for daglig. Tviler på at det bor rusmisbrukere eller psykiatrikasus i samtlige, og antar det er fordi de ikke ønsker at forbipasserende skal kunne glane rett inn. Jeg har også plissegardiner trukket for i flere rom fordi hunden ikke skal vokte på alle som beveger seg i nærheten når jeg ikke er hjemme. Mørkt inne blir det ikke likevel, det slipper inn mer enn nok lys. Anonymkode: cab6a...0c9 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #93 Skrevet 6. juli 2021 Gjenferdet skrev (18 timer siden): Greit at det er rart å ikke like naboungene, men er det grunn for å melde til barnevernet hvis det ikke mistenkes rus, omsorgssvikt, alvorlig psykiatri eller fysisk, psykisk eller seksuelt misbruk? Ikke rart at barnevernet mangler ressurser når folk melder for sånne ting… Ja, det er flere ting enn dette som er omsorgssvikt. Man sender bekymringsmelding dersom man mistenker at barne ikke får den omsorgen de trenger, og det gjelder også når barnet ikke får dekt emosjonelle behov. Anonymkode: 17aac...1d9 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #94 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Rus og psykiatri faktisk 😅 Kanskje du skal roe ned den tankegangen litt. Her har vi gardinene igjen, og ikke er vi mye ute i nabolaget heller. Vi er ofte ute med barna andre steder i byen. Venner og bekjente bor spredt. Bruker ikke rusmidler, ikke alkohol en gang. Så roe ned disse fordommene dine. Anonymkode: 3cc9f...78b Dette. Vi har ofte gardinene for, for om vi ikke har det så er det full innsyn inn i hele leiligheten, men til gjengjeld er alle vinduer åpne. Det får da være måte på hvor mye man skal legge i at folk har gardinene igjen. Vi går heller ikke ut i nærområdet men kjører til andre lekeplasser og familievenner da vårt barn med spesielle behov elsker å kjøre bil og da gjør vi selvfølgelig det vi kan for å glede barnet vårt. Anonymkode: dddb6...69e 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #95 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Greit å få inn litt lys og luft? Se litt ut? Du vet, grunnen til at vi har vinduer? Anonymkode: e70de...b3e Du er vel klar over at det er mulig å ha tynne gardiner man kan se gjennom, som likevel slipper inn lys? Og at mange har alle vinduene åpne til tross for at gardinene er trukket for? Anonymkode: dddb6...69e 7
Gjest Acer Skrevet 6. juli 2021 #96 Skrevet 6. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Syns det høres ut som det er grunn til bekymring jeg Anonymkode: 26167...b7e Og hvilke forutsettninger / kompetanse legger du til grunn for dine bekymringer her. ? Kjenner folk som har fått heilt ubegrunnet bekymringsmeldinger rettet mot seg ifra naboer som de aldri har vert i kontakt med. Konsekvensen blei at familien etterhvert følte seg uglesett av div. naboer, og valgte etterhvert å selge huset å flytte. Det handler da om psykisk terror fra naboer. Endret 6. juli 2021 av Skybe
Hengebuksvinet Skrevet 6. juli 2021 #97 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Greit å få inn litt lys og luft? Se litt ut? Du vet, grunnen til at vi har vinduer? Anonymkode: e70de...b3e Jeg har bodd i flere land, under oppveksten. Og vet at vi nordmenn er litt rare når det gjelder sol, mens folk andre steder ofte sitter i skyggen. Men at en familie med 3 barn skalker alle luker på denne måten, ville blitt sett på med bekymring de fleste steder. For. Vi trenger dagslys og frisk luft. Og barn trenger å være ute og møte nye impulser. Jeg har besøkt flere psykisk syke gjennom jobb, og noe av det første vi gjør er å lufte ut og få inn litt dagslys. Hvem som helst hadde blitt tiltaksløse av å sitte i en mørk, innestengt leilighet. 22
Gjest Acer Skrevet 6. juli 2021 #98 Skrevet 6. juli 2021 (endret) SS skrev (16 minutter siden): Jeg har bodd i flere land, under oppveksten. Og vet at vi nordmenn er litt rare når det gjelder sol, mens folk andre steder ofte sitter i skyggen. Men at en familie med 3 barn skalker alle luker på denne måten, ville blitt sett på med bekymring de fleste steder. For. Vi trenger dagslys og frisk luft. Og barn trenger å være ute og møte nye impulser. Jeg har besøkt flere psykisk syke gjennom jobb, og noe av det første vi gjør er å lufte ut og få inn litt dagslys. Hvem som helst hadde blitt tiltaksløse av å sitte i en mørk, innestengt leilighet. Og dersom ein som nabo synes livsstilen hos naboen ikkje er foreneleg egen livstil, så koster det kanskje ikkje så mye å ta kontakt å høre om de kanskje trenger hjelp. Når folk isolerer seg kan det vera grunn til en viss bekymring, kanskje er det du som nabo den mest nærliggende til å ta kontakt. Endret 6. juli 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #99 Skrevet 6. juli 2021 Dagslys er et fundamentalt menneskelig behov, og viktig for både helse, trivsel og biologisk døgnrytme. Dagslys påvirker hjernens produksjon av en rekke hormoner, og påvirker både humør, produktivitet og læring blant annet. I tillegg går man glipp av D- vitamin ifra sol og dagslys om man er mye inne. Alle mennesker har behov for dagslys hver dag. Sosialt samvær med andre er også viktig for god livskvalitet. Barn trenger også å leke og være sammen med jevnaldrende for å holde tritt med den sosiale utviklingen, og å lære å knytte vennskap og relasjoner. I tillegg er rutiner viktig for barn og mennesker generelt. Det kan også virke som om du setter dine egne følelser foran barnets, siden du nekter det å leke med nabobarnet med begrunnelsen at du selv ikke liker naboen. Nå handlet jo ikke dette om deg, så om barnet ditt ønsker å leke med nabobarnet kan jeg ikke forstå at du skal nekte det dette. Husk at man må velge sine kamper. Det vil sikkert få kjærester du ikke liker og, men med å prøve å bestemme slike ting ender du bare opp med å gjøre barnet ditt uselvstendig, og skyver det i fra deg. Det er en del av oppveksten at de skal finne ut mer og mer selv, prøve ut ting, lære av erfaringer osv, for å etter hvert bli selvstendige. Jeg syns ikke det er rart at naboen har sent bekymringsmelding her. De bryr seg bare. Sannsynligvis er du bare litt uvitende, og bør ta i mot råd for barnas beste. Anbefaler at du samarbeider så godt du kan. Anonymkode: 3ae80...659 18
Silva Pluvialis Skrevet 6. juli 2021 #100 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ja, det er flere ting enn dette som er omsorgssvikt. Man sender bekymringsmelding dersom man mistenker at barne ikke får den omsorgen de trenger, og det gjelder også når barnet ikke får dekt emosjonelle behov. Anonymkode: 17aac...1d9 Får ikke barnet dekket emosjonelle behov fordi mor ikke liker naboene? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå