Gå til innhold

Nabo sendt bekymringsmelding

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 17.49):

Det kan høres ut som litt veiledning er riktig her. Man må tåle at barn er på utsiden. Hvis de henger rundt vinduene for å glo eller leker på deres bittelille hageflekk er det lov å heller be de leke andre steder. Hvis det nå er barn nr 3 på 3 år og man ikke tåler at det leker barn på utsiden og heller ikke går ut med de barna man har annet enn til besteforeldre så har man kanskje tatt seg vann over hodet? 

Anonymkode: b3788...98f

Signerer denne. Hvis dere er livredde for andre mennesker så flytt heller på landet slik at ungene deres kan få litt frisk luft. Spesielt innvandrerbarn ser ut til å oppdras med nettbrett i 8-10 timer daglig. Dette ser vi veldig godt i bhg og på sfo med tanke på barnas språk, interesser og sterkt nedsatte lekekompetanse samt sterkt begrensede oppmerksomhetsnivå.

Anonymkode: 95d2b...8e4

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Drizzt said:

Jeg tror det er du som ikke har lest HI for det var mye fanteri i ditt innlegg.

Nei det er det ikke. Hva mener du er fanteri? 

Anonymkode: 6b92a...75e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Maleficenta said:

du må lese hele hi. Hun skriver at hun ikke vil at barnet skal leke med to av nabobarna fordi ts ikke liker foreldrene

Vet du hvorfor hun ikke liker de? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Maleficenta said:

ikke når du ikke kjenner barna nei og bare ikke liker dem fordi... og du bestemmer da ikke hbem barna får lov til å like eller ikke. Er jo trist at ditt barn ikke har noen venner i nabolaget pga deg

Hun bestemmer jo over barnet sitt. Om ts ikke liker foreldrene og barna har dårlig inflytelse pa barna Hennes så har hun lov til og nekte barna sine og leke med de jo. Det står ingenting HI om at barna ikke får lov til og leke med andre barn eller leke.. men at ts ikke ønsker at barna skal være rundt nabo barna og som forelder er det lov og ta slike avgjørelser. Hva om naboen er direkte slammed mot ts og barna Hennes? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du hvorfor hun ikke liker de? 

Sikkert fordi de har ymtet frempå om at det er omsorgssvikt å sitte innendørs døgnet rundt uten dagslys og med nettbrett i fanget.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare å dra til foreldrene.

Og at barna reiser ut til andre steder og leker og går I bhg. Hva er feil med det?😶🙄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sikkert fordi de har ymtet frempå om at det er omsorgssvikt å sitte innendørs døgnet rundt uten dagslys og med nettbrett i fanget.

Begynner å lure på hva slags gardiner folk har hjemme, har alle mørkleggingsgardiner i samtlige rom slik at man sitter i tussmørke uten dagslys dersom gardinene er trukket for? Dersom jeg har (plissé)gardinene igjen, er det fremdeles meget lyst inne i huset på dagtid. 

Hvor står det at barnet er innendørs døgnet rundt? Barnet går i barnehage, og de er på besøk hos besteforeldre.

Nettbrett ser jeg ikke nevnt noe sted, det er det folk i tråden som spekulerer om.

Anonymkode: cab6a...0c9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller kanskje naboene har vært slemme mot både ts og barna. Hadde du latt barna dine leke med "hvem som helst" tilogmed om noen var slemme mot de? Folk er veldig flinke til og komme med fasiten og slenge masse dritt I slike tråder det er mye vi ikke vet her og mye vi bør slutte og spekulere på. Om du ikke kjenner ts så trenger en Heller ikke og hyle omsorgssvikt I alt.. barnet får I bhg og går på jevnelige kontroll på helsestasjon.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei det er det ikke. Hva mener du er fanteri? 

Spoiler

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere må lese hele HI. Ts skriver at barna går I bhg. Men at de nå er extra hjemme Fordi ts er I I permisjon? Og at de reiser til familie og at de Reiser ut og kommer hjem kl 21:00 på kvelden og at nabo derfor har meld bekymringsmelding. altså hvem gjør slikt? Jeg skjønner godt at ts muslimer, nabo når nabo melder ts til bv uten noen God grunn. Om de er bekymret for ts og barna så er det normalt og banke på og høre hvordan det går. I hvertfall on de er gode naboer, Utifra HI har ts flere småbarn så da regner jeg med at de Reiser på jevnlige kontroll på helsestasjon, og barna går I bhg også. så om ts utøver omsorgssvikt så tror jeg det blir fanget opp ganske fort da. Av helsestasjon eller bhg, Men det at nabo melder paga at ts har Gardiner lukket og reiser ut med barna fremfor og leke med nabobarna syns jeg høres bekymringsverdig ut, her er det naboen som burde bli meldt både til politi og til bv.

AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 17.38):

Nabo sendte bekymringsmelding fordi vi er inne hele tiden, og «virker» isolerte. Vi har gardinene for hele tiden, men det er jo pga vi bor med 4 firemannsboliger rundt oss, og barn som løpet forbi vinduene. Vi har alt lukket også, men jo har en air cooler, hadde vi åpnet ting så hadde jo ikke det blitt noe kaldt. Har en som er 3.5 og en baby på 9mnd, også har jeg en i magen 5 måneder på vei. Så orker jo ikke all verdens heller. Er ofte nabo barna ønsker å leke med eldste, men jeg liker ikke naboene noe særlig, så vil ikke det. Og det må vell være lov. Så vi trives inne, og det hender jo vi drar ut, da drar vi til besteforeldrene på fars side og spiser middag og kaffe der. Og reiser hjem rundt 21 tiden på kvelden. Det sendte også nabo bekymring på. Men jeg har ofte barnet hjemme fra barnehage da jeg syntes det er hyggelig, og da blir det jo ikke like rutinert som om hun hadde vært i barnehage. 

syntes det er utrolig kjipt at de har sendt bekymring på meg. Er dette liksom noe grunnlag. Elsker jo barna mine og ville ikke vært slem mot de. 

Anonymkode: adcf0...f81

Her samler jeg alle 3, så du kan se.

Barna går ikke i barnehage. Det er bare 1 barn som går i barnehage og i tillegg er barnet ofte hjemme siden mor synes det er hyggelig (samtidig som hun ikke orker noe særlig med barna, altså veldig motstridende). Det står ingenting om permisjon. De er ikke ekstra hjemme på grunn av permisjon. Det står heller ingenting om muslimer. Det står derimot at de trives hjemme og at det kan hende (det betyr sjeldent) at de går ut og da er det til besteforeldrene. Så barna sosialiserer ikke med andre barn. TS skriver også at hun ikke liker naboene og derfor ikke lar sitt barn leke med nabobarna. Så reiser de hjem rundt kl.21 og 3-åringen legger seg enda senere hvis vi beregner reisetiden. 

TS forstår ikke hvorfor bekymringmeldingen er sent og det er fordi hun ikke forstår at barn må leke ute, leke med andre barn og lære rutiner. Det trenger ikke være omsorgssvikt, men at TS trenger foreldreveiledning som Barnevernet kan gi henne. Det er heller ikke sikkert at barnehagen kan fange eventuell omsorgssvikt i hjemmet når barnet er så mye hjemme. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 17.47):

Drar dere ikke på stranden med eldste nå som det er så fint og varmt? 

Anonymkode: 6fe96...7a3

Hvordan vet du hvor de bor? Hvirdan vet du at det er varmt der de bor? Det er ikke alle som bor på østlandet!! 

Her jeg bor har temperaturen lagt på 15 grader og regn den siste uka. Ikke særlig strandvær, vel?

Anonymkode: 99005...7b8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt sjokkert over svarene her inne. Da jeg gikk i barnehage var det ikke vanlig å treffe jevnaldrende utenfor for å leke før skolealder. Da lekte man med familien og ikke andre hos oss. Da eldste min begynte i barnehagen var han aldri noe sosial utenfor barnehagen annet enn med familien. Han var en inne-unge som rett og slett ikke ønsket å gå ut og etter barnehagen var han sliten. Vi tok selvsagt utflukter eller dro til familie, men ikke alle unger er like. En nabo kommenterte at de aldri så oss på lekeplassen og da forklarte jeg at han gikk i barnehage og at vi dro andre steder i helgene.

Jeg har en på nå 4 som går i barnehagen 5 dager i uken, men han vil ikke så ofte ut han heller på ettermiddagen. Han kan gjerne ta en rolig dag inne i helgene så naboene ser oss ikke så ofte ute at det gjør noe. Det er faktisk helt innafor å ha det slik selv om enkelte friluftsentusiaster mener at man skal ut i marka uansett vær. Om noen hadde meldt oss til barnevernet for det hadde de fått passet påskrevet for å si det slik. 
Jeg ville ALDRI ha sluppet en 3-4 åring ut alene uten tilsyn! Det er nok av gærne ting som har skjedd små barn ute.

Vi er begge oppegående foreldre med god utdannelse og jobb. Vi har en stor bolig med mye lekeplass innendørs og en fritidsbolig som benyttes innimellom. Ungene har store mengder leker og elektronikk så det er ikke mangel på impulser, lek og læring- til tross for at vi er mye inne.

HI: Det er helt greit å ta en kosedag hjemme i blant, men du bør sende 3.5 åringen i barnehage minst 4 ut av 5 dager i uka for sosialisering og ikke minst for din egen avlastning. Gardinene bør du ha oppe på dagtid. Lag heller et inngjerdet område om du er bekymret for at 3-åringen skal bli borte eller ha en gps klokke med sporing og telefonmulighet.

Anonymkode: c6c82...a48

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan vet du hvor de bor? Hvirdan vet du at det er varmt der de bor? Det er ikke alle som bor på østlandet!! 

Her jeg bor har temperaturen lagt på 15 grader og regn den siste uka. Ikke særlig strandvær, vel?

Vi bor heller ikke på Østlandet, men her har det vært flere dager med over 25 grader. Og så store barn som 3.5 år må aktiviseres ute. Ta barna med på en lekeplass og la den eldste få løpe rundt. Og hva med en tur i skogen eller en badestrand ? Det er veldig usunt å bare være inne.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonymous 91 skrev (19 timer siden):

Barnet ditt har ikke vondt av å være ute å leke med nabobarna.  Grunnlaget ditt er for tynt.

Hva gjør til at du ikke liker naboen? Har du i det hele tatt prøvd å bli kjent med dem?

Er det virkelig vanlig å slippe en 3 åring ut alene med andre små barn? Ingen i mitt nabolag som lar sine 3 åringer løpe rundt i nabolaget med nabibarn alene hvertfall. De kan jo gå seg bort, gå til nærmeste bilvei, spise giftig plante osv. 

Om jeg ser noen slippe sin 3 åring ut på den måten melder jeg til bv. 

Anonymkode: f2c48...7d0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Helgeline skrev (51 minutter siden):

Du kan jo ikke legge til ting som ikke står i innlegget. 
«kanskje det er mer» , Det vet du ikke. 
Det eneste jeg stusser på er biten med å ikke like nabobarna og at treåringen derfor ikke får leke med de. 
Ser ikke bekymringen ellers her, eldste er i barnehage, om ikke hver dag, og mor løser problemet hun har med å aktivisere alle barna ved å dra til besteforeldre om ettermiddagen så hun får litt hjelp. 
Er vel en fin løsning det?

En treåring som har sosialt samvær med familie og går i barnehagen har nok sosialt. Et så lite barn behøver ikke nødvendigvis sosialisere så mye med nabobarna. Vi hadde fex ikke jevnaldrende barn rundt oss da midterste var liten. 

De hender de drar ut til  besteforeldre , med andre oed ikke så ofte

Anonymkode: fca44...6ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Drizzt said:

Det er bare 1 barn som går i barnehage

Da går jo barnet I bhg og det er det ingenting feil med.

3 minutter siden, Drizzt said:

tillegg er barnet ofte hjemme siden mor synes det er hyggelig

Ja de fleste synes det er hyggelig og være hjemme med barna og det betyr jo ikke at det er omsorgssvikt.

4 minutter siden, Drizzt said:

Det står ingenting om permisjon. De er ikke ekstra hjemme på grunn av permisjon.

Det det du jo ikke. Ts skriver at hun har en baby på 9 mnd og er gravid så det kan tenkes at hun har permisjon.

6 minutter siden, Drizzt said:

Det står heller ingenting om muslimer. 

Om du leser lengere opp så skreiv jeg feil det med muslimer tlf min som hang seg opp. 

7 minutter siden, Drizzt said:

Det står derimot at de trives hjemme og at det kan hende (det betyr sjeldent

Og det kan bety at de er hjemme men også reiser ofte ut. Det er det ingen her som vet så det blir og spekulere.

8 minutter siden, Drizzt said:

Så barna sosialiserer ikke med andre barn. 

Det vet du jo ikke. Ts skriver ingenting om det. Det ene barnet går I bhg så da betyr det jo at barnet sodiLiseres de dagene det går I bhg. Uansett er det forsket på at barn ikke har behov for og starte I bhg for de er over 1 år. Barn kan ha det fint uten og gå I bhg også.

10 minutter siden, Drizzt said:

Så reiser de hjem rundt kl.21 og 3-åringen legger seg enda senere hvis vi beregner reisetiden. 

Hva har det med omsorgssvikt og gjøre?

11 minutter siden, Drizzt said:

TS forstår ikke hvorfor bekymringmeldingen er sent og det er fordi hun ikke forstår at barn må leke

Det er bare tull du kjenner ikke ts så og sitte bak en skjerm of komme med slike påstander er bare lavmål.

12 minutter siden, Drizzt said:

Det trenger ikke være omsorgssvikt, 

Så fint at du har endret mening da Fordi det var det du skreiv I det første innlegget ditt som du nå har endret.

13 minutter siden, Drizzt said:

Det er heller ikke sikkert at barnehagen kan fange eventuell omsorgssvikt i hjemmet når barnet er så mye hjemme. 

Selvom barn er mye hjemme så betyr ikke det omsorgssvikt. Omsorgssvikt er og ikke gi barna sine mat og ikke gi barna sine klær,leker og ikke la bade dusje og ha ett tak over hodet. Bv kommer mest sannsyneligbog henlegge denne saken Fordi og melde noen til bv Fordi gardinene er lukket er ikke omsorgssvikt. Bv har langt mer alvorlige saker de må undersøke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
sommermor skrev (3 minutter siden):

Vi bor heller ikke på Østlandet, men her har det vært flere dager med over 25 grader. Og så store barn som 3.5 år må aktiviseres ute. Ta barna med på en lekeplass og la den eldste få løpe rundt. Og hva med en tur i skogen eller en badestrand ? Det er veldig usunt å bare være inne.

Enig at de må aktiviseres ute. Men forslaget ditt er stedsavhengig.

Majoriteten på KG tror østlandet er verdens navle. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er litt sjokkert over svarene her inne. Da jeg gikk i barnehage var det ikke vanlig å treffe jevnaldrende utenfor for å leke før skolealder. Da lekte man med familien og ikke andre hos oss. Da eldste min begynte i barnehagen var han aldri noe sosial utenfor barnehagen annet enn med familien. Han var en inne-unge som rett og slett ikke ønsket å gå ut og etter barnehagen var han sliten. Vi tok selvsagt utflukter eller dro til familie, men ikke alle unger er like. En nabo kommenterte at de aldri så oss på lekeplassen og da forklarte jeg at han gikk i barnehage og at vi dro andre steder i helgene.

Jeg har en på nå 4 som går i barnehagen 5 dager i uken, men han vil ikke så ofte ut han heller på ettermiddagen. Han kan gjerne ta en rolig dag inne i helgene så naboene ser oss ikke så ofte ute at det gjør noe. Det er faktisk helt innafor å ha det slik selv om enkelte friluftsentusiaster mener at man skal ut i marka uansett vær. Om noen hadde meldt oss til barnevernet for det hadde de fått passet påskrevet for å si det slik. 
Jeg ville ALDRI ha sluppet en 3-4 åring ut alene uten tilsyn! Det er nok av gærne ting som har skjedd små barn ute.

Vi er begge oppegående foreldre med god utdannelse og jobb. Vi har en stor bolig med mye lekeplass innendørs og en fritidsbolig som benyttes innimellom. Ungene har store mengder leker og elektronikk så det er ikke mangel på impulser, lek og læring- til tross for at vi er mye inne.

HI: Det er helt greit å ta en kosedag hjemme i blant, men du bør sende 3.5 åringen i barnehage minst 4 ut av 5 dager i uka for sosialisering og ikke minst for din egen avlastning. Gardinene bør du ha oppe på dagtid. Lag heller et inngjerdet område om du er bekymret for at 3-åringen skal bli borte eller ha en gps klokke med sporing og telefonmulighet.

Anonymkode: c6c82...a48

Da jeg gikk i barnehagen var det helt normalt å være ute med venner etterpå, da min gikk i barnehagen var det normalt å være med venner etter barnehagen fra de var 3 år. I tillegg var vi altså ute med barnet utenom

Anonymkode: fca44...6ef

• Liker 4
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 17.38):

Nabo sendte bekymringsmelding fordi vi er inne hele tiden, og «virker» isolerte. Vi har gardinene for hele tiden, men det er jo pga vi bor med 4 firemannsboliger rundt oss, og barn som løpet forbi vinduene. Vi har alt lukket også, men jo har en air cooler, hadde vi åpnet ting så hadde jo ikke det blitt noe kaldt. Har en som er 3.5 og en baby på 9mnd, også har jeg en i magen 5 måneder på vei. Så orker jo ikke all verdens heller. Er ofte nabo barna ønsker å leke med eldste, men jeg liker ikke naboene noe særlig, så vil ikke det. Og det må vell være lov. Så vi trives inne, og det hender jo vi drar ut, da drar vi til besteforeldrene på fars side og spiser middag og kaffe der. Og reiser hjem rundt 21 tiden på kvelden. Det sendte også nabo bekymring på. Men jeg har ofte barnet hjemme fra barnehage da jeg syntes det er hyggelig, og da blir det jo ikke like rutinert som om hun hadde vært i barnehage. 

syntes det er utrolig kjipt at de har sendt bekymring på meg. Er dette liksom noe grunnlag. Elsker jo barna mine og ville ikke vært slem mot de. 

Anonymkode: adcf0...f81

Helt greit at du liker å holde ting privat og ikke ha så mye med naboene dine å gjøre. Det er ditt valg og din rett. Helt greit og positivt at dere har god kontakt med familie - det er sunt og fint for dere, barna og resten av familien. La barna være med andre barn - dere som voksne bør oppfordre til at barna er sosiale og bidra til lek, glede og relasjonsbygging. Barn og ungdom lærer mye gjennom lek og er et viktig fundament for resten av livet - ikke la dine "voksne" følelser og relasjoner til andre være til hinder for barnas ve og vel -skill mellom voksne ting og barnas ting.

Bekymringsmelding. Naboene bryr seg om dere som familie og håper at dere har det bra. Vanligvis er det ikke ondsinnet at noen sender bekymringsmelding, det koster mye å tørre å ta skrittet med å sende bekymringsmelding. Kan godt forstå at det er veldig ubehagelig og at man føler seg krenket - prøv heller å tenke at det er gjort i beste mening.

Selvfølgelig elsker du barna dine. Ikke bry deg om de unødvendige/ufine kommentarene i tråden. Hold fokus på situasjonen og se om du finner det rimelig med de velmenende rådene som du også får her inne. 

La barna være ute med andre i lek og morro - så er dere good to go!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, DEN NAKNE GARTNER said:

Bekymringsmelding. Naboene bryr seg om dere som familie og håper at dere har det bra.

Gjør det virkelig det? Er det ikke da normalt og banke på døra til ts og høre om alt går bra? Hvorfor gå så drastisk til med bekymringsmelding? Er en en god nabo så kan en slå av en prat og høre om alt er I orden også vettu. Men du har sikkert ikke hørt om. Bekymringsmeldinger som blir sendt til bv som er paga av hevn og sjalusi det skjer ofte og fra privat personer som naboen til ts.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det virkelig vanlig å slippe en 3 åring ut alene med andre små barn? Ingen i mitt nabolag som lar sine 3 åringer løpe rundt i nabolaget med nabibarn alene hvertfall. De kan jo gå seg bort, gå til nærmeste bilvei, spise giftig plante osv. 

Om jeg ser noen slippe sin 3 åring ut på den måten melder jeg til bv. 

Anonymkode: f2c48...7d0

Nei, det er ikke vanlig i våre dager. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...