Gå til innhold

Nabo sendt bekymringsmelding

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dagslys er et fundamentalt menneskelig behov, og viktig for både helse, trivsel og biologisk døgnrytme. Dagslys påvirker hjernens produksjon av en rekke hormoner, og påvirker både humør, produktivitet og læring blant annet. I tillegg går man glipp av D- vitamin ifra sol og dagslys om man er mye inne. Alle mennesker har behov for dagslys hver dag. Sosialt samvær med andre er også viktig for god livskvalitet.

Barn trenger også å leke og være sammen med jevnaldrende for å holde tritt med den sosiale utviklingen, og å lære å knytte vennskap og relasjoner. I tillegg er rutiner viktig for barn og mennesker generelt. Det kan også virke som om du setter dine egne følelser foran barnets, siden du nekter det å leke med nabobarnet med begrunnelsen at du selv ikke liker naboen. Nå handlet jo ikke dette om deg, så om barnet ditt ønsker å leke med nabobarnet kan jeg ikke forstå at du skal nekte det dette. 
Husk at man må velge sine kamper. Det vil sikkert få kjærester du ikke liker og, men med å prøve å bestemme slike ting ender du bare opp med å gjøre barnet ditt uselvstendig, og skyver det i fra deg. Det er en del av oppveksten at de skal finne ut mer og mer selv, prøve ut ting, lære av erfaringer osv, for å etter hvert bli selvstendige. 

Jeg syns ikke det er rart at naboen har sent bekymringsmelding her. De bryr seg bare. Sannsynligvis er du bare litt uvitende, og bør ta i mot råd for barnas beste. Anbefaler at du samarbeider så godt du kan. 

Anonymkode: 3ae80...659

Vi har alle vert barn engang, og  som foreldre har ein  også hatt omsorgsansvar for barn , og kan dermed indentifisere seg med barns behov.   Mange barn sitter idag  hjemme etter skoletid klistret til eit nettbrett, mobiltelefon under fravær av foreldre som er på jobb.  Mange barn føler idag på ensomheten, og  mobbing  fra barn av foreldre som ikkje løfter en finger.  Kanskje er det nettopp dine barn som er årsaken til at andre barn isolerer seg hjemme, og føler seg utstøtt.     

Lek og morro ute blandt andre venner var eindel av kvardagen under min oppvekst / barndom, og  vi kom  alltid til eit hjem der mor var.  Det at naboer sender bekymringsmeldinger gjir absolutt  ingen indikasjon på at de bryr seg.  Naboer, bekjente som bryr seg tar kontakt, og  prøver  å  prøver  få folk i tale, og tilbyr sin  hjelp utifra sin faglig vurdering dersom de kan   kommunisere med folk rundt seg.   

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (8 minutter siden):

Vi har alle vert barn engang, og  som foreldre har ein  også hatt omsorgsansvar , og kan dermed indentifisere seg med barns behov.   Mange barn sitter idag  hjemme etter skoletid klistret til eit nettbrett, mobiltelefon under fravær av foreldre som er på jobb. 

Lek og morro ute blandt andre venner var eindel av kvardagen under min oppvekst / barndom, og  vi kom  alltid til eit hjem der mor var.  Det at naboer sender bekymringsmeldinger gjir absolutt  ingen indtikasjon på at de bryr seg.  Naboer, bekjente som bryr seg tar kontakt, og  prøver  å de prøver  få folk i tale, og tilbyr sin  hjelp utifra sin faglig vurdering å  kommunisere med folk rundt seg.   

Det er typisk norsk å gjemme seg bak en  bekymringsmelding samtidig som de sier at de liksom «bryr» seg.

Anonymkode: dddb6...69e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette.

Vi har ofte gardinene for, for om vi ikke har det så er det full innsyn inn i hele leiligheten, men til gjengjeld er alle vinduer åpne. Det får da være måte på hvor mye man skal legge i at folk har gardinene igjen. Vi går heller ikke ut i nærområdet men kjører til andre lekeplasser og familievenner da vårt barn med spesielle behov elsker å kjøre bil og da gjør vi selvfølgelig det vi kan for å glede barnet vårt.

Ikke sant, er derfor vi har gardinene igjen. Orker ikke at folk skal glane rett inn her. For noen uker siden var vi på lekeplassen nærmest oss for første gang. Møtte en dame der som lurte på om vi nettopp hadde flyttet inn i nabolaget. Vi har bodd her i 3 år, sa jeg 😅 Hun bor rett ved oss, men hadde ikke sett oss før. Det betyr jo ikke at ungene mine ikke har vært ute på 3 år, vi bare drar til venner og familie alle andre steder (bor i Oslo) 😅

Anonymkode: 3cc9f...78b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er typisk norsk å gjemme seg bak en  bekymringsmelding samtidig som de sier at de liksom «bryr» seg.

Helt enig !  Mange velger å sende bekymringsmelding for å lette på trykket  og "liksom vise at de bryr seg".

Eg  er Norsk statsborger, og har reint norsk blod i årene, og vokste opp på eit sted  der "alle snakket med hevrandre" og "ikkje om hverandre".   Måtte etterhvert flytte, og kom inn til  eit  Norsk miljø, og ein annen kultur der folk bare var på hils m/ hverandre, og den kulturen har bredd om seg  blandt nordmenn.

Nordmenn flest tar ikkje kontakt før de har fått minst 2-3  halvlitere øl innebords.   

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (3 minutter siden):

Helt enig !  Mange velger å sende bekymringsmelding for å lette på trykket  og "liksom vise at de bryr seg".

Eg  er Norsk statsborger, og har reint norsk blod i årene, og vokste opp på eit sted  der "alle snakket med hevrandre" og "ikkje om hverandre".   Måtte etterhvert flytte, og kom inn til  eit  Norsk miljø, og ein annen kultur der folk bare var på hils m/ hverandre, og den kulturen har bredd om seg  blandt nordmenn.

Nordmenn flest tar ikkje kontakt før de har fått minst 2-3  halvlitere øl innebords.   

Er en menneskerettighet å være kjedelig, vet du. 

Anonymkode: 4f4e6...8df

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ikke sant, er derfor vi har gardinene igjen. Orker ikke at folk skal glane rett inn her. For noen uker siden var vi på lekeplassen nærmest oss for første gang. Møtte en dame der som lurte på om vi nettopp hadde flyttet inn i nabolaget. Vi har bodd her i 3 år, sa jeg 😅 Hun bor rett ved oss, men hadde ikke sett oss før. Det betyr jo ikke at ungene mine ikke har vært ute på 3 år, vi bare drar til venner og familie alle andre steder (bor i Oslo) 😅

Anonymkode: 3cc9f...78b

Du burde oppfordret dama om å sjå å holde seg oppdatert.   Også vi reist mye til familie på gården, og venner som levde mye friere en i nabolaget.  Bomiljøet betyr alt  for barnas oppvekst, og trivsel, og ein sjølv.   Mange opplever at de må tvangsflyttes, og flyktning  i Norge  på grunn av jobbtilbud , skolegang etc.    

Endret av Skybe
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er en menneskerettighet å være kjedelig, vet du. 

Anonymkode: 4f4e6...8df

Bare så pussig at beskjedheten, kjedligheten har ofte synt seg å endre seg hos mange etter noen halvlitere øl.  Kanskje er da mer  snakk om en personlighetsforstyrrelse.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi er jo ute, men da drar vi heller til besteforeldrene på ettermiddagen. 

Anonymkode: adcf0...f81

Barn skal leke med andre barn. Fint å reise til besteforeldrene altså, men de må sosialisere seg med andre barn også. 

Anonymkode: f003e...746

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Barn skal leke med andre barn. Fint å reise til besteforeldrene altså, men de må sosialisere seg med andre barn også. 

Anonymkode: f003e...746

Eldste barnet går jo i barnehage?

Anonymkode: cab6a...0c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (33 minutter siden):

Vi har alle vert barn engang, og  som foreldre har ein  også hatt omsorgsansvar for barn , og kan dermed indentifisere seg med barns behov.   Mange barn sitter idag  hjemme etter skoletid klistret til eit nettbrett, mobiltelefon under fravær av foreldre som er på jobb.  Mange barn føler idag på ensomheten, og  mobbing  fra barn av foreldre som ikkje løfter en finger.  Kanskje er det nettopp dine barn som er årsaken til at andre barn isolerer seg hjemme, og føler seg utstøtt.     

Lek og morro ute blandt andre venner var eindel av kvardagen under min oppvekst / barndom, og  vi kom  alltid til eit hjem der mor var.  Det at naboer sender bekymringsmeldinger gjir absolutt  ingen indikasjon på at de bryr seg.  Naboer, bekjente som bryr seg tar kontakt, og  prøver  å  prøver  få folk i tale, og tilbyr sin  hjelp utifra sin faglig vurdering dersom de kan   kommunisere med folk rundt seg.   

Og man vet at for mye skjermtid ikke er sunt. Det er en stor økning av psykiske problemer blant barn og unge i dag. Samt økt forekomst av ensomhet. Men i dette tilfellet er det vel mor til barnet som fører til at barnet blir isolert… 

Jeg syntes også det var fristende å se på TV eller spille TV- spill som barn, men hadde heldigvis voksne rundt meg som dyttet meg og venner ut, tok oss med på turer i skogen osv. 

Hvis du ser på barnevernets nettsider så er det de som skal vurdere om det er reellt behov for bekymring, og ikke «mannen i gata». Så naboen i dette tilfelle gjør det rette. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Og man vet at for mye skjermtid ikke er sunt. Det er en stor økning av psykiske problemer blant barn og unge i dag. Samt økt forekomst av ensomhet. Men i dette tilfellet er det vel mor til barnet som fører til at barnet blir isolert… 

Jeg syntes også det var fristende å se på TV eller spille TV- spill som barn, men hadde heldigvis voksne rundt meg som dyttet meg og venner ut, tok oss med på turer i skogen osv. 

Hvis du ser på barnevernets nettsider så er det de som skal vurdere om det er reellt behov for bekymring, og ikke «mannen i gata». Så naboen i dette tilfelle gjør det rette. 

Og barneværnet i Norge  er internasjonalt berykta for sin  håndtering i barneværnsaker.   Det er ikkje ulovleg  i Norge å ta kontakt med folk som ein misstenker ikkje har det så bra.  Dersom dette ikkje fører fram, ein føler det ikkje fører til noe positivt så kan ein overveie å sende bekymringsmeldinger.  Det er m.a. eit høyt antall  personer som tar eget liv i Norge, så kanskje har vi alle en jobb å gjere i forbyggingen.   I mange tilfelle så kan det  handle om bare å vise litt medmenneskelighet, og omtanke for hverandre  i kvardagen.   "Det enkleste kan ofte vera det beste" 

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (16 minutter siden):

Og barneværnet i Norge  er internasjonalt berykta for sin  håndtering i barneværnsaker.   Det er ikkje ulovleg  i Norge å ta kontakt med folk som ein misstenker ikkje har det så bra.  Dersom dette ikkje fører fram, ein føler det ikkje fører til noe positivt så kan ein overveie å sende bekymringsmeldinger.  Det er m.a. eit høyt antall  personer som tar eget liv i Norge, så kanskje har vi alle en jobb å gjere i forbyggingen.   I mange tilfelle så kan det  handle om bare å vise litt medmenneskelighet, og omtanke for hverandre  i kvardagen.   "Det enkleste kan ofte vera det beste" 

Man vet aldri hvordan andre kan reagere, og bør derfor være forsiktig med det. Det er en grunn til at vi har et barnevern. 

Får virkelig håpe at barnet til TS ikke ender opp med å ta sitt eget liv pga av isoleringen. Her har naboen heldigvis tatt initiativ og vist medmenneskelighet ved å melde ifra om sin bekymring. Slik som man bør. Høres ut som om TS sliter noe psykisk siden hun er redd for at folk skal se inn osv. Folk flest går ikke rundt og stirrer inn i andres hjem, og hva har de å skjule egentlig? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Folk flest går ikke rundt og stirrer inn i andres hjem, og hva har de å skjule egentlig? 

Spesielt å anta at folk har noe å skjule bare fordi de ikke ønsker at andre kan se rett inn. «Folk flest» står nok ikke og stirrer inn gjennom vinduer, men uoppdragne unger kan gjerne finne på å gjøre det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så med logikken hos enkelte i denne tråden bør alle familier som velger å bosette seg på avsidesliggende gårder i Norge, langt fra naboer og potensielle lekekamerater, meldes til barnevernet, fordi de «isolerer» ungene sine. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt å anta at folk har noe å skjule bare fordi de ikke ønsker at andre kan se rett inn. «Folk flest» står nok ikke og stirrer inn gjennom vinduer, men uoppdragne unger kan gjerne finne på å gjøre det.

På dagtid regner jeg med at folk er kledd og gjør helt dagligdagse ting som ikke er spesielt interessant for andre. 

Jeg bryr meg ikke om noen naboer skulle få et glimt av meg i ny og ne hvert fall. Hadde en eks som ikke likte at jeg gikk i undertøy til og fra badet fordi naboene kunne se det, og han slet nettopp psykisk. Varte ikke så lenge det forholdet. Normale folk har som regel nok med seg selv og egne liv. Må være slitsomt å bry seg så mye om andre. Eksen min var i hvert fall helt utslitt og orket lite. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så med logikken hos enkelte i denne tråden bør alle familier som velger å bosette seg på avsidesliggende gårder i Norge, langt fra naboer og potensielle lekekamerater, meldes til barnevernet, fordi de «isolerer» ungene sine. 

Jeg tror ikke de fleste som bor på gårder holder seg innendørs med gardinene for mesteparten av tiden. Dessuten har bygder også flere mennesker altså. De fleste mennesker i Norge er en del av samfunnet, og lever ikke fullstendig isolert på vidda uten post, lege, naboer, butikk osv. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Her i Norge er det ikke rom for å være annerledes dessverre. Er vel ikke så rart at barnevernet har manko på ressurser når folk sender bekymringsmelding fordi gardinene er lukket, og at barn drar på besøk til besteforeldre.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, ein kan saktens undre seg over hvordan  mange familier med store barneflokker  overlevde før som budde på holmer, og skjær, og fjellknauser. rundt om i Norge utan barneværnet.   Barnas lekplass var i fjæresteinene, og i robåter før livbeltet for barn vart produsert.  Tidligere kjørte ein rundt på bilferier med bilen full av barn, og det  før bilbelte sin tid.   Rart  vi overlevde ! 

Endret av Skybe
Skrevet
Skybe skrev (2 timer siden):

Helt enig. I den situasjonen som beskrives i ts ligger det ikke mye omsorg i bekymringsmeldingen. 
Heller tvert om. 
Greit å sende bekymringsmelding hvis det virkelig er galt fatt, det er ikke tilfellet her. 
Feigt. 

• Liker 2
Skrevet

Har dere tenkt over at kanskje TS er sliten når hun er gravid og har to andre barn og ta seg av??  Ps TS : anmeld naboen for sjikane og løgner!

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...