Gå til innhold

kunne du blitt veganer? hvorfor hvorfor/hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 17.6.2021 den 17.10):

Er selv veganer så svaret er ja. Her i huset er hele familien veganere og vi har aldri spist så mye god og variert mat som vi har gjort de siste fem årene

Anonymkode: 24640...7fc

Hva med ull og skinn? Hva bruker dere isteden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, parkeringsvakten said:

Bortsett fra at det var aldri det jeg skrev

I så fall tror jeg du bør ordlegge deg litt annerledes:

Quote

Men det er vanskelig å forklare dette til mennesker som ikke empatiserer med dyr

 

Quote

så lenge mennesker ikke empatiserer med dyr så er det ingenting vi kan si. Ingenting betyr noe, så lenge folk flest har skrudd av empatien med dyr


 

Quote

Dette handler om at det eksisterer bevisste skapninger som ikke er som oss, men som vi mishandler fordi vi tenker de ikke er bevisste.

For meg ser dette veldig ut som å si at folk som spiser kjøtt ikke har empati med dyr. Kanskje vi snakker litt forbi hverandre. Men det blir litt som å si at noen mangler empati fordi de ikke gir alle pengene sine til nødhjelp. Det er jo sant, de har ikke absolutt, 100% uforfalsket empati med aboslutt alle levende vesener, men de er som mennesker flest og fra naturens side programmert til å bry seg først og fremst om sin egen familie, dernest venner, nabolag, folkeslag, art og så videre. Og ingen av oss er rasjonelle når det gjelder empati. Folk gråter over en død hund men har ingen problemer med å legge ut rottegift. Det er følelser, det er personlig, det er subjektivt, og jeg tror at i stedet for å anklage hverandre for å ikke etterleve nøyaktig samme etiske standard, kan vi heller heie dem som faktisk handler empatisk, enten det er ved å spise kjøtt fra dyr som har hatt det godt, gi penger til nødhjelp eller gå i tog for undertrykte mennesker.

Empati med andre er uansett ikke den eneste faktoren som er viktig for folk når det gjelder mat. Helse, økonomi osv spiller også en rolle.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parkeringsvakten skrev (3 timer siden):

Jeg ser mange skriver lignende ting. Jeg vil bare si at for mange veganere handler der om å gi slipp på noe, fordi de vet at det ligger lidelelse og drap bak gleden deres. For eksempel, ville du tatt en valp og kvelt den, fordi du gleder deg over smaken av valpekjøtt? Din glede over valpekjøtt er så stor, så du ønsker kvele valpen slik at du kan føle gleden. Du føler lykke på innsiden idet du kveler valpen, fordi du vet kjøttet vil smake godt. 

Veganere hater ikke smaken av kjøtt, de ønsker bare ikke drepe dyr for gleden. De vil ikke at andre levende vesener skal ha det vondt slik at de kan føle glede de minuttene det tar å spise. De ønsker ikke drepe for å føle glede. Forstår du hva jeg mener? Still gjerne spørsmål om jeg forklarte det dårlig. 

For å ta det første først – det er ikke gitt at det ligger lidelse bak at disse dyrene dør. Hadde det alltid vært lidelse involvert ville jeg nok hatt mye større betenkeligheter. Men å sette likhetstegn mellom at jeg spiser kjøtt, og at jeg ville følt lykke idet jeg kveler en valp er bare en sammenligning av det mer tåpelige slaget.

Den prinsipielle tanken på at dyr drepes for at jeg skal kunne spise kjøtt gir meg ingen dårlig samvittighet, og det er vel der forskjellen ligger. Hadde jeg kjent på det hver gang jeg smakte kjøtt hadde jeg sikkert blitt veganer selv også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten
12 minutter siden, Nevian said:

For å ta det første først – det er ikke gitt at det ligger lidelse bak at disse dyrene dør. Hadde det alltid vært lidelse involvert ville jeg nok hatt mye større betenkeligheter. Men å sette likhetstegn mellom at jeg spiser kjøtt, og at jeg ville følt lykke idet jeg kveler en valp er bare en sammenligning av det mer tåpelige slaget.

Den prinsipielle tanken på at dyr drepes for at jeg skal kunne spise kjøtt gir meg ingen dårlig samvittighet, og det er vel der forskjellen ligger. Hadde jeg kjent på det hver gang jeg smakte kjøtt hadde jeg sikkert blitt veganer selv også.

Du tenker at alle dyr dør en lykkelig død? De dør uten lidelse?

Du har kanskje sett griseskandalen? Påvirker den deg? Du har kanskje hørt at guttekyllinger kvernes ihjel fordi de ikke kan brukes? Påvirker det deg?

Du er åpenbart en empatisk person, jeg tror bare ikke at du vet hva som foregår alltid. Noe som ikke er rart, da industrien åpenbart ønsker pushe den lykkelige ku ideen slik at de kan tjene penger. 

Jeg tror nok vi egentlig ville vært enige. Ingen av oss ønsker utsette andre dyr eller mennesker for lidelse. 

Endret av parkeringsvakten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SomeDude32

Ja. Den dagen teknologien har blitt så bra at man rett og slett ikke kan se, føle eller smake forskjell på syntetisk kjøtt og ekte kjøtt.

Spørsmålet er bare hvorvidt det er klimavennlig å produsere dette kjøttet. Men så lenge det er forskjell på kjøtt og syntetisk kjøtt kommer jeg til å fortsette å spise kjøtt.

Er rett og slett for glad i kjøtt til å gi det fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten
2 minutter siden, SomeDude32 said:

Ja. Den dagen teknologien har blitt så bra at man rett og slett ikke kan se, føle eller smake forskjell på syntetisk kjøtt og ekte kjøtt.

Spørsmålet er bare hvorvidt det er klimavennlig å produsere dette kjøttet. Men så lenge det er forskjell på kjøtt og syntetisk kjøtt kommer jeg til å fortsette å spise kjøtt.

Er rett og slett for glad i kjøtt til å gi det fra meg

Vi kan alle velge å gjøre det som føles bra. Spise kjøtt, bruke penger på klær, møbler med mer. Vi kan lyve til andre for å få de til å gjøre som vi vil. Det er mye vi liker, der vår glede går på bekostning av andre mennesker og dyr. Jeg kan la menn kjøpe meg drinker fordi jeg er pen og jeg vet de gjør det fordi de er desperate. 

Men er det en bra ting? Er det en bra ting å la våre lyster styre hva som er riktig og galt? Er det bra av meg å bruke menn fordi jeg kan og fordi jeg sparer penger? Burde jeg tenke på menn og deres behov og deres følelser? er det bra av meg å drepe dyr fordi jeg liker følelsen av å spise kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SomeDude32
2 minutter siden, parkeringsvakten said:

Vi kan alle velge å gjøre det som føles bra. Spise kjøtt, bruke penger på klær, møbler med mer. Vi kan lyve til andre for å få de til å gjøre som vi vil. Det er mye vi liker, der vår glede går på bekostning av andre mennesker og dyr. Jeg kan la menn kjøpe meg drinker fordi jeg er pen og jeg vet de gjør det fordi de er desperate. 

Men er det en bra ting? Er det en bra ting å la våre lyster styre hva som er riktig og galt? Er det bra av meg å bruke menn fordi jeg kan og fordi jeg sparer penger? Burde jeg tenke på menn og deres behov og deres følelser? er det bra av meg å drepe dyr fordi jeg liker følelsen av å spise kjøtt?

Istedetfor å se det positive i mitt innlegg så du kun det negative. Bra jobba. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegansk mat kan gjøres mer næringsrik ved å tilsette mer proteiner og vitaminer og mineraler.

 

Anonymkode: 2e842...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, parkeringsvakten said:

Du tenker at alle dyr dør en lykkelig død? De dør uten lidelse?

Du har kanskje sett griseskandalen? Påvirker den deg? Du har kanskje hørt at guttekyllinger kvernes ihjel fordi de ikke kan brukes? Påvirker det deg?

Du er åpenbart en empatisk person, jeg tror bare ikke at du vet hva som foregår alltid.

Det er ingen som sier at dyr dør uten lidelse, men det går visst mange hus forbi at det faktisk går med flere dyreliv i vanlig åkerdrift. Så godt som alle her som har satt seg litt inn i det, kjøper mye eller alt kjøttet sitt fra lokale beitedyr. Det er jo fantasisk! De kunne kjøpt First Price, i stedet velger de å betale kanskje det dobbelte fordi de bryr seg om dyra og miljøet.

Folk ville reagert hvis de fikk vite at tre hester ble skutt og dumpet hver gang man anlegger en åker. Men siden det er snakk om mange små (og i mange øynes ekle og usjarmerende) dyr, bryr folk seg ikke. Vi kan synes det er dumt at det er slik, men det er helt naturlig og ingen av oss er konsekvente når det gjelder hverken empati eller moral. Å velge planter i stedet for dyr er godt ment, men forskjellen går altså ikke ut på om dyr må dø eller ikke, det handler om hvilke dyr som dør. Igjen, helt greit å sette større verdi på kyr enn mus eller si at rettigheter skal følge grad av intelligens osv, bare vær ærlig om at det (for så vidt i likhet med all etikk) er 100% subjektivt.

Hvis du vil insistere på at jeg forårsaker lidelse fordi jeg spiser ei lokal ku, kan jeg godt smelle tilbake: vet du i det hele tatt hvor plantene du spiser kommer fra? Vet du hvor mange smådyr som har dødd per gram næring på tallerkenen din? For ikke å snakke om hvordan produksjonen og transporten har påvirket miljøet, helsa og rettighetene til dem som har brakt deg maten?

Jeg mener ikke å starte en krangel eller at du skal måtte bruke all din våkne tid på å etterforske hvordan maten din havnet på bordet. Kanskje du velger Fair Trade-produkter, kanskje du prøver å unngå Nestle fordi de tar drikkevann fra folk, kanskje du kjøper lokale poteter. Det er i så fall kjempebra og vi er på samme lag! Kanskje du ikke orker å sette seg så mye inn i maten du spiser, men stiller opp for de eldre på Frivilligsentralen et par dager i uka. Kanskje du gir penger til Unicef. Fortsatt på samme lag. Veganere burde jo juble over folk som spiser lokale beitedyr i stedet for å måtte spise importert mat med ukjent opphav.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen som sier at dyr dør uten lidelse, men det går visst mange hus forbi at det faktisk går med flere dyreliv i vanlig åkerdrift. Så godt som alle her som har satt seg litt inn i det, kjøper mye eller alt kjøttet sitt fra lokale beitedyr. Det er jo fantasisk! De kunne kjøpt First Price, i stedet velger de å betale kanskje det dobbelte fordi de bryr seg om dyra og miljøet.

Folk ville reagert hvis de fikk vite at tre hester ble skutt og dumpet hver gang man anlegger en åker. Men siden det er snakk om mange små (og i mange øynes ekle og usjarmerende) dyr, bryr folk seg ikke. Vi kan synes det er dumt at det er slik, men det er helt naturlig og ingen av oss er konsekvente når det gjelder hverken empati eller moral. Å velge planter i stedet for dyr er godt ment, men forskjellen går altså ikke ut på om dyr må dø eller ikke, det handler om hvilke dyr som dør. Igjen, helt greit å sette større verdi på kyr enn mus eller si at rettigheter skal følge grad av intelligens osv, bare vær ærlig om at det (for så vidt i likhet med all etikk) er 100% subjektivt.

Hvis du vil insistere på at jeg forårsaker lidelse fordi jeg spiser ei lokal ku, kan jeg godt smelle tilbake: vet du i det hele tatt hvor plantene du spiser kommer fra? Vet du hvor mange smådyr som har dødd per gram næring på tallerkenen din? For ikke å snakke om hvordan produksjonen og transporten har påvirket miljøet, helsa og rettighetene til dem som har brakt deg maten?

Jeg mener ikke å starte en krangel eller at du skal måtte bruke all din våkne tid på å etterforske hvordan maten din havnet på bordet. Kanskje du velger Fair Trade-produkter, kanskje du prøver å unngå Nestle fordi de tar drikkevann fra folk, kanskje du kjøper lokale poteter. Det er i så fall kjempebra og vi er på samme lag! Kanskje du ikke orker å sette seg så mye inn i maten du spiser, men stiller opp for de eldre på Frivilligsentralen et par dager i uka. Kanskje du gir penger til Unicef. Fortsatt på samme lag. Veganere burde jo juble over folk som spiser lokale beitedyr i stedet for å måtte spise importert mat med ukjent opphav.

Anonymkode: 1f7af...727

Jeg kjønnet ikke logikken din med at det går mer dyreliv ved å dyrke grønt og frukt til mennesker, enn når det dyrkes til dyremat? I tillegg til den plassen dyrene trenger. For hvis man spiser plantebasert fremfor kjøtt så trengs det ikke å dyrkes like mye. Alle vet jo at kjøtt produksjonen krever mer arial enn plantebasert 🤷‍♀️

Det går enorme mengder soya til kjøttproduksjonen i Norge. Soyaen er hentet fra søramerika, som går på bekostning av regnskogen. https://www.regnskog.no/no/om-regnskogfondet/dette-mener-regnskogfondet/problemet-med-soya

"De siste tiårene har soyaproduksjonen eksplodert. Dette skjer på grunn av økt etterspørsel etter kjøtt og fisk: 75 prosent av verdens soyaproduksjon går til fôr.

Norge importerer også andre produkter med soya (som soyamelk, soyapølser og kjøtterstatning), men disse utgjør ikke den samme trusselen mot regnskogen. Det skyldes både at volumet er mye mindre enn det som går til fôr, at denne soyaen ofte kommer fra andre steder enn Sør-Amerika, og ikke minst at plantebaserte matvarer er svært mye mindre ressurskrevende enn kjøttbaserte."

Nå mener jo ikke jeg at vi alle skal bli veganere, men å spise mindre kjøtt og mer plantebasert samt bli mer kritisk til hvor maten våres kommer fra/produseres. Både bra for helsa, miljøet og dyrevelferden. 

Hvis vi fortsetter å fornekte hva den generelle kjøttproduksjon gjør med miljøet, hvor grotesk dette er på de fleste dyr og helseskadelig å spise så store mengder kjøtt så vil kjøttforbruket bare øke og det er allerede skyhøyt. 

Jeg er helt enig at veganere burde være glad når folk er mer kritisk til hva de kjøper av kjøtt. Da trekker vi mer i riktig retning. 

Anonymkode: 86666...8be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg kjønnet ikke logikken din med at det går mer dyreliv ved å dyrke grønt og frukt til mennesker, enn når det dyrkes til dyremat? I tillegg til den plassen dyrene trenger. For hvis man spiser plantebasert fremfor kjøtt så trengs det ikke å dyrkes like mye. Alle vet jo at kjøtt produksjonen krever mer arial enn plantebasert 🤷‍♀️

Jeg skulle spesifisert gressforet. De får ikke dyrket mat (noen får frukt og brød som ellers ville blitt kastet). Et beite ødelegger ikke økosystemet og tar livet av smådyr slik en åker gjør.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke noe kontroversielt å slå fast at veldig mange smådyr dør på grunn av åkerdrift. I Norge bedøves kyrne ved slakt. I tillegg kan du velge å kjøpe kjøtt fra gårder med god dyrevelferd. Ett storfe fra en slik gård kan gi 200 kg kjøtt. Det holder til mange mennesker i lang tid. Jeg spiser kanskje ett kilo kjøtt daglig, pluss egg fra høns som går fritt og får naturlig mat. Siden jeg spiser minimalt med planter har jeg ekstremt få rotte-, fugle- og fiskeliv på samvittigheten, altså dyr som ikke blir spist, men dør fordi man dyrker åker der hvor det skulle vært et naturlig plante- og dyreliv, og jeg bidrar også minimalt til forurensning siden jeg kjøper helt lokalt. Jeg trenger heller ikke bekymre meg over at det er barn eller slavearbeidere som har dyrket all den forskjellige maten jeg måtte spist hvis jeg skulle leve av planter. Det er helt greit å synes at en ku har større verdi enn to rotter, men da må man i hvert fall være ærlig på at dette er subjektive følelser og ikke noen form for harde fakta.

Anonymkode: 1f7af...727

https://m.timesofindia.com/india/3kg-of-food-crops-are-used-to-make-every-kg-of-meat-you-buy/articleshow/74489672.cms
 

3 kilo korn=1 kg biff. Du sulter folk ihjel og ødelegger planeten vår. Og dessuten dreper jo du både kua og rottene. Den kua skal jo ha høy om vinteren og det skal slås. Du dreper gjerne et par hjortekalver på veien også.

Anonymkode: 98456...f8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

https://m.timesofindia.com/india/3kg-of-food-crops-are-used-to-make-every-kg-of-meat-you-buy/articleshow/74489672.cms
 

3 kilo korn=1 kg biff. Du sulter folk ihjel og ødelegger planeten vår. Og dessuten dreper jo du både kua og rottene. Den kua skal jo ha høy om vinteren og det skal slås. Du dreper gjerne et par hjortekalver på veien også.

Anonymkode: 98456...f8d

Nå er vi etter hvert ganske mange som flere ganger har presisert at det går an å kjøpe gressforet kjøtt i Norge, og mange av oss gjør det. Altså dyr som ikke har spist dyrket mat, kun gress. Det eneste dyret som dør for at jeg skal ha mat er dyret jeg faktisk spiser.

Så nei, jeg bidrar på ingen måte til å sulte folk i hjel eller ødelegge miljøet. Tvert imot bidrar dyrene her spiser til å FORBEDRE jordsmonnet og binde MER karbon i jorda fremfor å slippe mer ut i atmosfæren slik bl.a langtransportert mat gjør. Jeg spiser ikke importerte planter som kunne vært spist av befolkningen i landet hvor de dyrkes, det er det faktisk vegetarianerne som gjør.

Jeg kunne spist billige planter og skinke til femti kroner kiloet. I stedet bruker jeg minst det tredobbelte på kjøtt fra frilandsgris og frittgående storfe. 50/50 av hensyn til egen helse og hensyn til dyrevelferd. Jeg setter meg ikke på noen moralsk høy hest overfor andres matvaner, men om du skal kritisere min moral i matveien må du anklage meg for noe jeg faktisk gjør, ikke for hva hvermannsen spiser.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

parkeringsvakten skrev (12 timer siden):

Du tenker at alle dyr dør en lykkelig død? De dør uten lidelse?

Du har kanskje sett griseskandalen? Påvirker den deg? Du har kanskje hørt at guttekyllinger kvernes ihjel fordi de ikke kan brukes? Påvirker det deg?

Du er åpenbart en empatisk person, jeg tror bare ikke at du vet hva som foregår alltid. Noe som ikke er rart, da industrien åpenbart ønsker pushe den lykkelige ku ideen slik at de kan tjene penger. 

Jeg tror nok vi egentlig ville vært enige. Ingen av oss ønsker utsette andre dyr eller mennesker for lidelse. 

Vi snakker ikke om en «alle eller ingen» situasjon. Som slike dokumentarer avslører finnes det steder hvor dyr utsettes for lidelse. Det påvirker meg på den måten at jeg blir rasende på de det omhandler, og som åpenbart ikke har tanker om å behandle dyr på en bra måte. Men jeg anser ikke det å være i konflikt med ideen om at det er prinsipielt greit å drepe dyr for å spise kjøtt – såfremt de avlives på en god måte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke kjøtt eller kjøttprodukter, men makter ikke å avstå fra meieriprodukter, egg og fisk, dessverre 😕 Kjenner ei som lever på strikt carnivore diett, aldri sett henne så tykk som hun er nå. Hun er også av typen som blir direkte sur og forbannet på folk som spiser annerledes enn henne, sender masse snapper av carnivore mat og deler såkalte resultater av ren kjøtt diett på fb titt og ofte. Hennes kosthold er visst det eneste riktige, og det vi andre spiser er gift 😅 Så det er nok ikke bare vegetarianere som er "frelst" av kostholdet sitt og hetser andre som ikke spiser det samme. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor vi bryr oss så mye med hva andre spiser eller ikke, la nå folk få spise det dem vil. Og la meg spise det jeg vil, uten at kjøttetere skal presse på meg kjøtt.

Anonymkode: 10b33...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2021 at 1:05 AM, Katten.2.0 said:

86% av maten dyrene i kjøttproduksjonen spiser, kan ikke spises av mennesker ( http://www.fao.org/ag/againfo/home/en/news_archive/2017_More_Fuel_for_the_Food_Feed.html ), noe som underbygges at kun 30% av Norges dyrkbare områder kan brukes til å dyrke menneskemat ( https://www.regjeringen.no/no/tema/mat-fiske-og-landbruk/landbrukseiendommer/innsikt/jordvern/jordvern/id2009556/ ). 57% av verdens jord hvor man dyrker mat til dyrene, er ikke kapabel til å dyrke menneskemat ( https://macaulaylab.berkeley.edu/wp-content/uploads/2016/01/LivestockFeed2017.pdf#page=6 ). 

Vil legge til at kun 3% av Norges landareal kan man dyrke på, og gjenta at kun 30% av disse kan brukes til menneskeføde.

 

 

 

5 hours ago, AnonymBruker said:

https://m.timesofindia.com/india/3kg-of-food-crops-are-used-to-make-every-kg-of-meat-you-buy/articleshow/74489672.cms
 

3 kilo korn=1 kg biff. Du sulter folk ihjel og ødelegger planeten vår. Og dessuten dreper jo du både kua og rottene. Den kua skal jo ha høy om vinteren og det skal slås. Du dreper gjerne et par hjortekalver på veien også.

Anonymkode: 98456...f8d

Tull.

Slenger vi på dette med at næringsstoffene i kjøtt er mangegangen mer opptagelig enn i plantemat, så kan vi strekke det til tullball. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg spiser ikke kjøtt eller kjøttprodukter, men makter ikke å avstå fra meieriprodukter, egg og fisk, dessverre 😕 Kjenner ei som lever på strikt carnivore diett, aldri sett henne så tykk som hun er nå. Hun er også av typen som blir direkte sur og forbannet på folk som spiser annerledes enn henne, sender masse snapper av carnivore mat og deler såkalte resultater av ren kjøtt diett på fb titt og ofte. Hennes kosthold er visst det eneste riktige, og det vi andre spiser er gift 😅 Så det er nok ikke bare vegetarianere som er "frelst" av kostholdet sitt og hetser andre som ikke spiser det samme. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor vi bryr oss så mye med hva andre spiser eller ikke, la nå folk få spise det dem vil. Og la meg spise det jeg vil, uten at kjøttetere skal presse på meg kjøtt.

Anonymkode: 10b33...7ec

Absolutt ikke. Det være seg lavkarbo, fastediett, vegan, vegetar, hva som helst. Gjør som meg, bli frelst og begavet. 

Anonymkode: ad6c2...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var overbevist om at det var moralsk riktig, ja. Akkurat nå er jeg vegetarianer. Et glad i ost, melk, egg osv, men hvis jeg virkelig trodde at det var umoralsk å fortsette så kunne jeg sikkert sluttet med det. Jeg synes faktisk at det er dobbeltmoralsk å spise noe til tross for at man mener det er galt, så jeg vil jo gjøre det jeg kan for å ikke bli fobbeltmoralsk... 

Anonymkode: a4a83...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (20 timer siden):

 

Tull.

Slenger vi på dette med at næringsstoffene i kjøtt er mangegangen mer opptagelig enn i plantemat, så kan vi strekke det til tullball. 

Takk for bidragene dine, veldig interessant. Personlig må jeg si at jeg syns det er fryktelig vanskelig å skulle forske seg frem til hva som egentlig er moralskt riktig og beste veien fremover for økosystemer, helse, natur og klimapåvirkning. 

Artikkelen som påstår at hele 86% av maten husdyr spiser ikke er spiselig for mennesker virker jo også troverdig. Vet du om andre kilder som sier det samme? 

EDIT: Virker som denne prosenten faktisk stemmer, men her i denne videoen gjøres det et poeng av at denne plantematerien kunne blitt brukt til mye annet og at de resterende områdene som faktisk blir brukt til å dyrke husdyr-mat fremdeles er større enn områdene som blir brukt til menneskemat (i USA). https://youtu.be/DkMOQ9X76UU?t=110

EDIT2: Kilde til påstanden om at områdene som blir brukt til å dyrke husdyrmat kunne mettet 350 millioner (fremdeles i USA red anm) https://www.pnas.org/content/115/15/3804 . 

 

Endret av Lass4r
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...