Gå til innhold

kunne du blitt veganer? hvorfor hvorfor/hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig takknemlig for vegetarianere og veganere, for de har en påvirkning på matvareutvalget. Jeg har flere matallergier og det kommer meg til gode når jeg finner vegansk mat. Jeg er likevel ikke vegetarianer eller veganer, allergiene jeg har gjør meg allerede til en sær middagsgjest🤣

Anonymkode: a9a68...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lage vegansk mat fra bunnen av.  Av hvilke ingredienser?

Anonymkode: 2e842...ec8

😅

Jeg lager det fra alt mulig av grønnsaker, frukt, nøtter, frø, bær, havregryn, krydder, oljer, havremelk etc.

Bananpannekaker, taco, div supper som linsesuppe, tomatsuppe etc. Spagetti av squash, linsepasta, brød, airfried frukt og grønt med marinade, buddha bowl, burger, middags kaker/boller, wok, pizza, kjeks, kaker, sauser etc etc. Det meste egentlig. 

Hvis man ikke er så kresen på at det er ren plantekost, men vegansk kan man også inkludere alt annet som ikke kommer fra dyr. 

 

Anonymkode: 86666...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Av ernæringsmessige årsaker (hvorfor kutte ut noe som en da må ta tilskudd av for å få i seg. Feks B12)

Vanskeligere å delta på sosiale matsituasjoner.

Ville savnet sånne enkle ting som å sitte ute med reker en sommerkveld. 

Å spise mer frukt og grønt er noe jeg derimot gjør med glede. Kan fint spise mindre kjøtt og mer grønt. Men å kutte helt ut er ikke for meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Skremmende at en voksen person har så dårlig kunnskap 

Anonymkode: 24640...7fc

Hva mener du er galt med påstanden?

beefhormone.JPG?format=750w

Anonymkode: 78b79...36e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 1.31):

OK, "gammel myte" til tross for at soya har over en million ganger mer hormoner.

beefhormone.JPG?format=750w 

Anonymkode: c25a6...fd4

Myten er at det tukler med hormonene.

Anonymkode: 24640...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du er galt med påstanden?

beefhormone.JPG?format=750w

Anonymkode: 78b79...36e

Du påstår at det tukler med hormonene og det er bs. Så forstår ikke hvorfor du deler det bildet. Hva skal det bevise mener du?

Anonymkode: 24640...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fitnessjenta skrev (På 19.6.2021 den 15.21):

Du kan gjerne fortelle deg dette 100 ganger hvis det får deg til å føle deg bedre, men veganere lever lenger enn kjøttetere og er i mindre risiko for livsstilssykdommer som for eksempel høyt kolesterol og flere former for kreft. Kan legge ved kilder hvis du vil, men virker ikke som at du er så veldig åpen for det:)

Og det er ikke på grunn av vegansk kosthold i seg selv, men at mange av dem velger sunnere livsstil ved å trene mer, spise mer frukt og grønnsaker og kutte ut alkohol. Dette er grunnen til at vegetarianere lever lenger enn kjøttelskere (p8pop.no)

Anonymkode: e40c7...4b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.6.2021 den 20.14):

Mye styr med storfe og melkeproduksjon. Mye siloslått, kraftforimport, melking, melkebilkjøring, og all videreforedling og utsalg av melkeproduktene!

Anonymkode: 2e842...ec8

Mens avokado, linser, bønner osv fraktes ikke verden rundt før de kommer til Norge, altså? De vokser vilt på trær i Bodø?

Anonymkode: e40c7...4b6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 20.36):

😅

Jeg lager det fra alt mulig av grønnsaker, frukt, nøtter, frø, bær, havregryn, krydder, oljer, havremelk etc.

Bananpannekaker, taco, div supper som linsesuppe, tomatsuppe etc. Spagetti av squash, linsepasta, brød, airfried frukt og grønt med marinade, buddha bowl, burger, middags kaker/boller, wok, pizza, kjeks, kaker, sauser etc etc. Det meste egentlig. 

Hvis man ikke er så kresen på at det er ren plantekost, men vegansk kan man også inkludere alt annet som ikke kommer fra dyr. 

 

Anonymkode: 86666...8be

Problemet er oss som ikke tåler bønner og linser, og som ikke kan spise soya på grunn av stoffskifte. Da sliter vi, skjønner du. 

Anonymkode: e40c7...4b6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er oss som ikke tåler bønner og linser, og som ikke kan spise soya på grunn av stoffskifte. Da sliter vi, skjønner du. 

Anonymkode: e40c7...4b6

Var jo ikke du som spurte. 

Uansett, jeg spiser ikke soya mer en maks 2-3 ganger i året. Man kan lage mye godt uten bønner og linser. 

Hva er det egentlig du mener du sliter med? Og hvorfor sier du vi? 

Anonymkode: 86666...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte. Har bare ett liv, og veganisme vil innebære å gi slipp på for mye glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mens avokado, linser, bønner osv fraktes ikke verden rundt før de kommer til Norge, altså? De vokser vilt på trær i Bodø?

Anonymkode: e40c7...4b6

Avocado er da ingen nødvendighet å spise ...  og belgfrukter kan dyrkes i Norge også.

Anonymkode: 2e842...ec8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Avocado er da ingen nødvendighet å spise ...  og belgfrukter kan dyrkes i Norge også.

Anonymkode: 2e842...ec8

De KAN, ja, men hvis alle går over til vegansk livsstil i Norge, vil vi ikke ha nok landareal til å dyrke det, så da må det importeres. Noe som vil føre til miljøproblemer og sult i regioner der dette dyrkes, da det vil bli mer lønnsomt for myndighetene å eksportere det til Norge, enn å fôre sin egen befolkning.

Anonymkode: e40c7...4b6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Myten er at det tukler med hormonene.

Anonymkode: 24640...7fc

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du påstår at det tukler med hormonene og det er bs. Så forstår ikke hvorfor du deler det bildet. Hva skal det bevise mener du?

Anonymkode: 24640...7fc

Det er tydelig at du ikke skjønner hva som er på bildet en gang. Den lista viser hvor mye stoffer som påvirker østrogenet matvarene inneholder. Jeg vet om mange kvinner som hopper ut av syklusen når de får i seg soyaprodukter. Så kraftig påvirkning har det på hormonene våre.

Og har du aldri hørt om "soy boy"? Det er ikke uten grunn at det uttrykket har blitt til. Man kan ofte se på en person at den personen spiser plantebasert, særlig menn. Menn mister sin maskulinitet (ansikt og kropp) og ser usunne ut, og kvinner ser usunne ut. Det er så utrolig mange kjendiser jeg har tenkt at "oi, h*n så usunn ut. Lurer på hva h*n spiser" og det er nesten alltid plantebasert.

Anonymkode: 78b79...36e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er tydelig at du ikke skjønner hva som er på bildet en gang. Den lista viser hvor mye stoffer som påvirker østrogenet matvarene inneholder. Jeg vet om mange kvinner som hopper ut av syklusen når de får i seg soyaprodukter. Så kraftig påvirkning har det på hormonene våre.

Og har du aldri hørt om "soy boy"? Det er ikke uten grunn at det uttrykket har blitt til. Man kan ofte se på en person at den personen spiser plantebasert, særlig menn. Menn mister sin maskulinitet (ansikt og kropp) og ser usunne ut, og kvinner ser usunne ut. Det er så utrolig mange kjendiser jeg har tenkt at "oi, h*n så usunn ut. Lurer på hva h*n spiser" og det er nesten alltid plantebasert.

Anonymkode: 78b79...36e

 

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er tydelig at du ikke skjønner hva som er på bildet en gang. Den lista viser hvor mye stoffer som påvirker østrogenet matvarene inneholder. Jeg vet om mange kvinner som hopper ut av syklusen når de får i seg soyaprodukter. Så kraftig påvirkning har det på hormonene våre.

Og har du aldri hørt om "soy boy"? Det er ikke uten grunn at det uttrykket har blitt til. Man kan ofte se på en person at den personen spiser plantebasert, særlig menn. Menn mister sin maskulinitet (ansikt og kropp) og ser usunne ut, og kvinner ser usunne ut. Det er så utrolig mange kjendiser jeg har tenkt at "oi, h*n så usunn ut. Lurer på hva h*n spiser" og det er nesten alltid plantebasert.

Anonymkode: 78b79...36e

https://www.issm.info/sexual-health-qa/does-consuming-soy-affect-a-mans-testosterone-levels/
 

 

Anonymkode: 24640...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er tydelig at du ikke skjønner hva som er på bildet en gang. Den lista viser hvor mye stoffer som påvirker østrogenet matvarene inneholder. Jeg vet om mange kvinner som hopper ut av syklusen når de får i seg soyaprodukter. Så kraftig påvirkning har det på hormonene våre.

Og har du aldri hørt om "soy boy"? Det er ikke uten grunn at det uttrykket har blitt til. Man kan ofte se på en person at den personen spiser plantebasert, særlig menn. Menn mister sin maskulinitet (ansikt og kropp) og ser usunne ut, og kvinner ser usunne ut. Det er så utrolig mange kjendiser jeg har tenkt at "oi, h*n så usunn ut. Lurer på hva h*n spiser" og det er nesten alltid plantebasert.

Anonymkode: 78b79...36e

😂😂 For noe tull. 

Anonymkode: 86666...8be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

 

BCF27F71-65D4-47E1-B768-502409BA79B6.jpeg

Anonymkode: 98456...f8d

Bedre enn om de står i bås hele livet. For øvrig avlives de ikke at halsen skjæres over. De har nok en del bedre enn alle smådyrene som blir kvestet og forgiftet i åkerene i alle fall.

Hvis du vil ha mat som ikke har forårsaket noen form for lidelse må du prøve å leve på viltvoksende planter. Du har flere liv på samvittigheten enn folk som spiser mye kjøtt.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten
23 hours ago, Nevian said:

På ingen måte. Har bare ett liv, og veganisme vil innebære å gi slipp på for mye glede.

Jeg ser mange skriver lignende ting. Jeg vil bare si at for mange veganere handler der om å gi slipp på noe, fordi de vet at det ligger lidelelse og drap bak gleden deres. For eksempel, ville du tatt en valp og kvelt den, fordi du gleder deg over smaken av valpekjøtt? Din glede over valpekjøtt er så stor, så du ønsker kvele valpen slik at du kan føle gleden. Du føler lykke på innsiden idet du kveler valpen, fordi du vet kjøttet vil smake godt. 

Veganere hater ikke smaken av kjøtt, de ønsker bare ikke drepe dyr for gleden. De vil ikke at andre levende vesener skal ha det vondt slik at de kan føle glede de minuttene det tar å spise. De ønsker ikke drepe for å føle glede. Forstår du hva jeg mener? Still gjerne spørsmål om jeg forklarte det dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...