Gå til innhold

kunne du blitt veganer? hvorfor hvorfor/hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

At man kun kan dyrke på 3% av Norges landareal tror jeg ikke på.. kan dyrkes opp mye jord mange steder.

Anonymkode: 2e842...ec8

https://www.regjeringen.no/no/tema/mat-fiske-og-landbruk/landbrukseiendommer/innsikt/jordvern/jordvern/id2009556/

Det lille som ikke brukes pr nå kan fortsatt kun brukes til dyrefôr. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prøvd 2 ganger, 2 år. Gjorde det for dyra.

Jeg ble syk av det. Begge gangene var det som å ha en eviglang forkjølelse som aldri ga seg.

Jeg har ibs, og er MYE jeg ikke tåler. Noe kommer ufordøyd ut, mye får jeg vondt i magen av, og noe har jeg allergi mot.

Jeg har aldri fått vondt i magen av kjøtt.

Anonymkode: c3f02...7f5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor mener du at man må spise soyaprodukter? Uansett, soya tukler ikke med hormonene. Det er en gammel myte akkurat som folk trodde man ikke fikk i seg nok proteiner på plantebasert kost. I dag vet vi bedre. 

Anonymkode: 86666...8be

OK, "gammel myte" til tross for at soya har over en million ganger mer hormoner.

beefhormone.JPG?format=750w 

Anonymkode: c25a6...fd4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

At man kun kan dyrke på 3% av Norges landareal tror jeg ikke på.. kan dyrkes opp mye jord mange steder.

Anonymkode: 2e842...ec8

Det burde jo være lett for deg å bevise hvis du hadde hatt rett.

Anonymkode: c25a6...fd4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om butikkene tilrettela for stort utvalg og smakfulle oppskrifter osv…

Kan ikke komme på mye å lage som er helt vegansk. Vært kjipt å leve på salatblader og frukt.

Men vegetarianer kunne jeg fint blitt. Hadde de byttet ut alt kjøtt med «fake kjøtt» så hadde jeg gjerne tatt det. Men har ikke orker å ta steget å bli vegetarianer på eget initiativ. Liker å stikke innom mc Donalds å kjøpe burger eller bestille biff når jeg en sjelden gang er på restaurant ..

Anonymkode: 5b40e...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja om butikkene tilrettela for stort utvalg og smakfulle oppskrifter osv…

Kan ikke komme på mye å lage som er helt vegansk. Vært kjipt å leve på salatblader og frukt.

Men vegetarianer kunne jeg fint blitt. Hadde de byttet ut alt kjøtt med «fake kjøtt» så hadde jeg gjerne tatt det. Men har ikke orker å ta steget å bli vegetarianer på eget initiativ. Liker å stikke innom mc Donalds å kjøpe burger eller bestille biff når jeg en sjelden gang er på restaurant ..

Anonymkode: 5b40e...3bb

Det finnes utallige gode plante kost retter man kan lage med varer fra dagligvare butikken. Man trenger på ingen måte å leve av salatbarer og frukt 😅 

Anonymkode: 86666...8be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, det gjør det ikke og det vet jaggu du også. Å spise kjøtt tar 70 milliarder husdyrliv, så kommer dyrene vi jakter og fisk osv. En veganer «redder» et dyr daglig i gjennomsnitt. Det du sier er totalt renspikka tull og det tror jeg du vet. 

Anonymkode: 98456...f8d

Redder?  Veldig hvor storspilt dere veganere er da.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redder et dyr? 🤣

Vel, hva er galt med å drepe et dyr? Det skjer jo i naturen også, dry dreper for å få mat. Vi mennesker er jo også jegere, som sanket maten vår. I dag lever vi i en falsk verden.

Vegansk kosthold er ikke naturlig for oss. Det er mange måter å spise på, alt ettersom hvor i verden man er vokst opp. Mennesket har spist den maten de har tilgang til der de lever, punktum!

Anonymkode: 14acc...597

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes utallige gode plante kost retter man kan lage med varer fra dagligvare butikken. Man trenger på ingen måte å leve av salatbarer og frukt 😅 

Anonymkode: 86666...8be

Ja, til og med de små butikkene har et ganske stort utvalg av frukt og grønt nå. Skal du spise norsk mat blir det derimot fort ganske begrenset.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva er det som gjør at du tror dyrene du spiser har hatt et fint liv? 

Anonymkode: 98456...f8d

Jeg er oppvokst på gård og har sett hvordan de har det.

Anonymkode: 84d15...636

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det finnes utallige gode plante kost retter man kan lage med varer fra dagligvare butikken. Man trenger på ingen måte å leve av salatbarer og frukt 😅 

Anonymkode: 86666...8be

Hvilke plantekost retter i butikken er næringsrike ?

Anonymkode: 2e842...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å mistenke at samtlige veganere har satt meg på ignore. Oh well.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilke plantekost retter i butikken er næringsrike ?

Anonymkode: 2e842...ec8

Det er jo ikke ferdigretter, men som man lager selv fra bunn av. 

Anonymkode: 86666...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nok klart å leve som vegetarianer... Eller kan man ikke spise egg da? Husker ikke 😂 uansett elsker jeg egg, mens mye av kjøttet syns jeg er stress. Like kjøtt men bor alene og det blir dårlig så fort og hater å håndtere rått kjøtt (utenom kjøttdeig, ikke kylling, for en eller annen grunn) 

Eneste problemet er at jeg er så sykt blank på oppskrifter og blir enda mer blank når jeg Googler. Alt for mye å velge i og kjipt å bruke lang tid på mat hvis man ikke er sikkert på at det blir bra 😬 dette gjelder da generelt for meg. 

Anonymkode: 8e56e...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2021 den 9.49):

Nei, fordi rødt kjøtt er supermat. Og fordi jeg ikke vil tukle mer med egne og familien mins hormoner enn nødvendig. Vil ikke fore guttene mine med soyaprodukter og andre østrogenhermere.

Anonymkode: 05997...121

Skremmende at en voksen person har så dårlig kunnskap 

Anonymkode: 24640...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Og pga av slike idiotiske kommentarer er det helt uaktuelt å bli veganer. 

Anonymkode: 84d15...636

Buhu en veganer var kjip mot meg så skal jeg i hvert fall ikke bry meg om dyrene

Anonymkode: 24640...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Redder et dyr? 🤣

Vel, hva er galt med å drepe et dyr? Det skjer jo i naturen også, dry dreper for å få mat. Vi mennesker er jo også jegere, som sanket maten vår. I dag lever vi i en falsk verden.

Vegansk kosthold er ikke naturlig for oss. Det er mange måter å spise på, alt ettersom hvor i verden man er vokst opp. Mennesket har spist den maten de har tilgang til der de lever, punktum!

Anonymkode: 14acc...597

Ja for vi kan sammenlignes med dyrene i naturen som jakter for å overleve. 
 

Og naturlig? Seriøst? Vet du hvordan kjøtt og meieriindustrien fungerer. Det er da virkelig ikke naturlig 

Anonymkode: 24640...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Buhu en veganer var kjip mot meg så skal jeg i hvert fall ikke bry meg om dyrene

Anonymkode: 24640...7fc

Du vet ingenting om jeg bryr meg om dyr eller ikke, så bare klapp igjen kjeften din.

Anonymkode: 84d15...636

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja for vi kan sammenlignes med dyrene i naturen som jakter for å overleve. 
 

Og naturlig? Seriøst? Vet du hvordan kjøtt og meieriindustrien fungerer. Det er da virkelig ikke naturlig 

Anonymkode: 24640...7fc

Klart vi kan sammenligne oss med dyr i naturen, for det er det vi ER. Vi bor riktignok i byer og spiser mye industriell mat nå, men vi er fortsatt den samme arten som vi var i steinalderen, med samme fysiologi og samme ernæringsmessige behov. Vi er ikke tilpasset å leve av så mye plantemat som folk spiser i dag. Bare se på tennene våre. Vi er den eneste arten som ødelegger våre egne tenner med maten vi spiser. Vi er den eneste arten som spiser på oss mangelsykdommer og diabetes. Den eneste arten som trenger kosttilskudd. Den eneste arten som spiser når vi ikke er sultne og heller ikke stopper når vi er mette. Og så videre. Det er fordi vi har sluttet å spise ordentlig mat.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke ferdigretter, men som man lager selv fra bunn av. 

Anonymkode: 86666...8be

Lage vegansk mat fra bunnen av.  Av hvilke ingredienser?

Anonymkode: 2e842...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...