Pippien Skrevet 9. november 2021 #1581 Del Skrevet 9. november 2021 @Brimi Aner ikke, men de får nok ikke startet før etter jul… @Amatariel Vi har heldigvis mye stæsj fra før, så vi trenger bare vogn og bilstoler i første omgang. Endte opp med bugaboo donkey 3 ( med rabatt fra tvillingforeldreforeningen👍) og cybex aton 5( skal være de smaleste på markedet, og for å få plass til tre seter i baksete) @Solina Vi hadde recaro zero1 med førstemann og jeg digget muligheten til å snu stolen når vi skulle løfte inn og ut( spesielt når han sov). Veldig greit å snu han mot oss når vi sto i fergekø og han ble utålmodig/ skulle mate han. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 12. november 2021 #1582 Del Skrevet 12. november 2021 Noen som har startet med vasking av babytøy enda? Tenker å begynne litt i neste uke, men vil ikke at klærne skal ligge unødvendig lenge i skuffene heller. Det jeg selv har strikket har jeg jo vasket og brukt tøydamper på, så det tenker jeg holder. Ull er jo i stor grad selvrensende. Er det virkelig nødvendig å vaske tøyet så veldig hardt? Ser enkelte mener babyklærne skal KOKES før det tas i bruk?! 😅 Det er vel snakk om å få skylt overflødig farge og kjemikalier fra fabrikk ut av klærne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solina Skrevet 12. november 2021 #1583 Del Skrevet 12. november 2021 @Parv jeg lurer på det samme! Har ikke så mye tøy enda, men har ikke startet med vasking av det jeg har, ei heller det jeg har strikket (det meste ligger fortsatt umontert med løse tråder 😅). Vurderer også å vaske innertrekk og madrass i vogna - er det vanlig/nødvendig? Stoffet jeg kjøpte til å sy babynest fikk jeg anbefalt å vaske på 60 grader, så det gjorde jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 12. november 2021 Forfatter #1584 Del Skrevet 12. november 2021 Parv skrev (4 timer siden): Noen som har startet med vasking av babytøy enda? Tenker å begynne litt i neste uke, men vil ikke at klærne skal ligge unødvendig lenge i skuffene heller. Dette syns jeg er en fascinerende greie... Jeg venter jo baby nr. 4 her og kan ikke huske at jeg noen gang har vasket noe særlig babyklær klart på forhånd 😶 Har nok vasket de få plaggene jeg tar med på sykehuset litt før termin når de skal i fødebagen, ellers har det blitt tatt underveis etter at babyen har kommet. Det tar jo ikke mange timene og vaske og tørke tøy så. Har sett på nett folk som har haugevis av klær, gjerne nye som de river lappene av, vasker, bretter og legger i skuffer. Jeg har litt angst for sånt Vet om flere som har fått baby som ikke har passet klærne og da selvsagt ikke fikk byttet disse. Så her forblir nok lappene på til etter fødsel. Har litt liggende fra tidligere barn, og det blir jeg å vaske tidligst uken før termin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isabel94 Skrevet 12. november 2021 #1585 Del Skrevet 12. november 2021 For min del er det cirka 2,5 måned til termin, og jeg tenker derfor det blir litt tidlig å vaske klær allerede🤷🏼♀️🧐 Tenkte jeg kun skal vaske klær i 50/56, og så ta resten underveis. 💕 Tror jeg venter til tidligst romjula, eller litt ut i januar. Så det slipper å ligge så lenge før det tas i bruk ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 12. november 2021 #1586 Del Skrevet 12. november 2021 @Amatariel Det er et veldig godt poeng. Nå har jeg bestilt mye tøy på nettet, men hvis det viser seg at det ikke passer når han kommer, kan det jo hende jeg får byttet det likevel. Kanskje jeg avventer og vaske det som er større enn 56 i alle fall og prioriterer det jeg skal ha med på sykehuset samt sengetøy og tekstiler. @Solina Tror ikke jeg kommer til å vaske innertrekk og masrass til vogna. Kommer uansett til å bruke både laken, lammeskinn og pose, så kommer nok bare til og lufte den godt før bruk. 🙂 @Isabel94 Enig med deg - litt tidlig enda. To mnd til termin for min del enda, så ingen hast. Likevel er det godt å få unna sengetøy. Ser for meg at det blir kaotisk i heimen om jeg skal begynne med alt på en gang opp mot jul 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dame1989 Skrevet 12. november 2021 #1587 Del Skrevet 12. november 2021 Jeg har nesten ikke noe klær. Tenkte å vente og se om vi får noe til jul og så kjøpe resten av det vi trenger i 50, 56 og 62 etter jul (forhåpentligvis noe tilbud da). Så vasking av klær blir etter det Men jeg har termin i slutten av februar så har litt bedre tid 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 12. november 2021 #1588 Del Skrevet 12. november 2021 Jeg vasket alle klærne for mange uker siden🤭 Mangler å vaske det nyeste jeg har kjøpt og eventuelt det vi får til jul😊 Er det noen flere som har opplevd at baby har sparket så hardt at det fortsetter å gjøre vondt i magen en stund etterpå? Jeg håper ikke dette blir den nye normalen for å si det mildt, for det er/var ikke noe godt🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinapusa Skrevet 12. november 2021 #1589 Del Skrevet 12. november 2021 Nå er det vell jeg som har termin først her inne. Er 33+0 i dag, og kjenner på at ting begynner og bli veldig slitsomt og tungt 🙈 vet mange synes det er veldig koselig og være gravid, men må si at for min del så er den tiden jeg er inn i nå bare slitsom 😂 Fordi om jeg vet at det blir lite søvn når babyen kommer så gleder jeg meg voldsomt til å kunne ligge i mere behagelige stillinger, og slippe sure oppstått når jeg legger meg 🙈 Hvordan løser dere det om natten nå? Flere som sliter med dårlig søvn og vanskelig og finne gode sove stillinger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 12. november 2021 Forfatter #1590 Del Skrevet 12. november 2021 tinapusa skrev (42 minutter siden): Hvordan løser dere det om natten nå? Flere som sliter med dårlig søvn og vanskelig og finne gode sove stillinger? Kan nok ikke kjenne meg igjen på det. Sover som aldri før 🙈 både natt og dag. Ekstra trøtt, noe jeg alltid blir på denne tiden av året men definitivt enda mer pga graviditeten. Eneste er at jeg våkner om natten ca 4 ganger i uken for å tissa. Men slokner med det samme jeg finner senga igjen. Ligger egentlig i samme stilling som før - halvveis på siden og på magen. Er 30 uker imorgen, men syns ikke magen er i veien ennå. Er bare få uker jeg syns den ble synlig som en gravidmage, så koser meg litt med den ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinapusa Skrevet 12. november 2021 #1591 Del Skrevet 12. november 2021 Amatariel skrev (3 minutter siden): Kan nok ikke kjenne meg igjen på det. Sover som aldri før 🙈 både natt og dag. Ekstra trøtt, noe jeg alltid blir på denne tiden av året men definitivt enda mer pga graviditeten. Eneste er at jeg våkner om natten ca 4 ganger i uken for å tissa. Men slokner med det samme jeg finner senga igjen. Ligger egentlig i samme stilling som før - halvveis på siden og på magen. Er 30 uker imorgen, men syns ikke magen er i veien ennå. Er bare få uker jeg syns den ble synlig som en gravidmage, så koser meg litt med den ❤️ Våkner alt mellom 1 til 5 ganger om natten for og gå på do, men drikker også mye på natten da jeg blir tørr i munnen ettersom jeg er tett i nesen 🙈 bruker vanligvis og sove helt flatt på magen, men det får jeg ikke til lenger, å så våkner jeg en del av legg kramper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elsoo Skrevet 13. november 2021 #1592 Del Skrevet 13. november 2021 Jeg er i uke 25 men syns alt er mye tyngre i dette svangerskapet 🙁 jeg sliter allerede med bekkenet, kynnere og sover dårligere... med førstemann var det ordentlig stas å være gravid, og jeg koste meg med det. Nå er det bare meh.. Det er nok noe med årstiden også for sist magen kom frem gikk jeg rundt i kjoler og "viste frem" magen. Mens nå daffer jeg rundt i store strikkagensere og gravidbukser🤭 I tillegg har jeg vært syk de siste ukene (bihulebetennelse) og det hjelper ikke på humøret for å si det sånn. På siste kontroll hos jordmor fikk jeg vite at jeg ligger to uker foran på symfyse-fondus målet og får derfor en extra ultralyd i neste uke. Er spent på å se lillegutt og håper alt står bra til. Blir nok overrasket om han er stor, for storesøster er nett, og jeg er også liten og nett og mannen ikke spesielt stor. I tillegg har jeg lavtliggende morkake så får enda en ultralydkontroll rundt uke 30 for å se om den er bedre plassert. Flere som har dette her inne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isabel94 Skrevet 13. november 2021 #1593 Del Skrevet 13. november 2021 @Elsoo Håper alt står bra til på ultralyden! Fint de følger opp ☺️ Jeg var på 3D igår 28+5, og min morkake har dessverre ikke flyttet seg oppover enda. Jeg har også lavtliggende morkake på bakrevegg, som må flytte seg. Håper den gjør det, er kjekt å ha mulighet til å føde vaginalt - selv om man aldri vet hvordan det blir. Jeg er førstegangsgravid, men blir det planlagt keisersnitt blir det plutselig januarbaby - noe som føles veldig kort tid til 💗 Jeg sover også ganske greit om dagen, Bbhugme puta har nok mye av skylden til det - elsker å ha den mellom beina. Har brukt den siden jeg fikk positiv test, og er derfor veldig komfortabel med å bruke den 😂 Er litt andre bekymringer her om dagen… som jeg kjenner tar skikkelig på… Hvis noen har positive erfaringer med kikehull nakkeoperasjon så del gjerne. 💗 Min mann hadde noe vondt i nakken da vi startet prøvingen, men det vi ikke visste var at han hadde fem prolapser… Vi vet ikke helt hvordan han har pådratt seg dem, men det har vært mange måneder med mye smerte for han.. Han orker svært lite i hverdagen, og er jo ikke alltid helt seg selv. Litt uheldig kombo med mine hormoner iblant.. Nå har vi fått beskjed om at han ikke blir bra igjen av seg selv, og må gjennomføre operasjon. De skal spesiallage en tynn metallplate og sette inn, der det er en nerve i klem. Han må legges i narkose og operasjonen tar cirka 2-3 timer før han må være på riksen over natta. Jeg kjenner at tidspunktet er veldig uheldig, da jeg har så mange følelser og klarer ikke holde bekymringene i sjakk. Har blitt mange tårer. Jeg bærer vårt første barn, og jeg er så redd for at noe skal skje.. uff vet det er liten sjanse for at noe går galt, men risikoen er alltids der. Det er skummelt det her… Håper det er greit at jeg deler dette. Tror jeg trengte å få det ut. 💗 Vi får bare krysse alt som krysses kan, og ta en dag av gangen. I etterkant vil han ikke kunne løfte/bøye seg, ha problemer med å prate og svelge i en periode, de beregner rundt 6 uker på å komme seg helt. Operasjonen er satt til starten av desember, så om alt går bra er det positive at han trolig er smertefri når barnet kommer.. Det kan bli tøft med en nyfødt som førstegangsforeldre med de smertene han har på lite søvn.. 💗 Puh dette ble langt… 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 13. november 2021 #1594 Del Skrevet 13. november 2021 @Isabel94 Uff, skjønner veldig godt at det er trasig å ha dette hengende over dere nå den siste tiden før babyen kommer. Forstår veldig godt at dette både føles skremmende og skummelt nå. Som du sier så er det alltid en risiko knyttet til operasjoner, men det går sannsynligvis veldig bra. Det er jo bare positivt at pappaen får muligheten til å være frisk, smertefri og til stede for dere begge når babyen deres kommer. ❤️ Her er søvnen så som så om dagen. Svangerskapskløen er veldig intens og jeg våkner flere ganger om natten av at jeg klør meg nesten til blods i desperasjon 😅 kløen kommer og går og varer vel 20 minutter før det stopper for et par timer. Sliter også med vena cava syndrom og våkner mye pga ubehag, kvalme og svimmelhet. Begynner å bli litt sliten, til tross for at kroppen ellers fungerer veldig godt. Har begynt å få en del kynnere i løpet av de siste dagene og tenker at det er på tide og ringe legen og få redusert arbeidsmengden nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isabel94 Skrevet 13. november 2021 #1595 Del Skrevet 13. november 2021 @Parv Takk for gode ord! Vi må bare om han skal ha en sjans til å bli bedre, men liker hele situasjonen svært dårlig… 💗Drømt at datteren vår vokser opp uten en far.. så tydelig at dette setter spor. En påminnelse om å virkelig sette pris på helsa, og det man har.. 💗 Det høres veldig slitsomt ut.. skjønner jeg har vært heldig å sluppet billig unna kløen enn så lenge i hvert fall. Er mye plaget med halsbrann, sliten har jeg vært siden juni 🙈 Er nok lurt å redusere arbeidsmengden, sett deg selv og babyen først! Ingen takker deg for å være utslitt når barnet kommer - som mine kollegaer sier.💗 Ikke en lett situasjon å være i, når man ønsker å jobbe, men viktig å sette seg selv først i et svangerskap. 💗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 13. november 2021 #1596 Del Skrevet 13. november 2021 @Isabel94 veldig naturlig at du er bekymret og redd for mannen din ❤️ Krysser fingrene for at både operasjon og tiden etterpå går smertefritt. du har helt rett. Nå er det en mnd til permisjon, så det er snakk om å jobbe litt mindre i en ørliten periode sammenlignet med hvor lenge man skal være i arbeidslivet. Nå er dette muligens det siste barnet vi skal ha, og jeg vil se tilbake på denne tiden som noe fint. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theziken Skrevet 13. november 2021 #1597 Del Skrevet 13. november 2021 Fått beskjed fra legen om å ta 60 mg jerntabletter ut svangerskapet siden jeg tydeligvis har under 30 når de målte meg. Tok det i dag og ble kjempe trøtt og kvalm. Vet at kvalme er en bivirkning, men er det noen som vet om trøtthet er en bivirkning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 13. november 2021 #1598 Del Skrevet 13. november 2021 15 minutter siden, Theziken said: Fått beskjed fra legen om å ta 60 mg jerntabletter ut svangerskapet siden jeg tydeligvis har under 30 når de målte meg. Tok det i dag og ble kjempe trøtt og kvalm. Vet at kvalme er en bivirkning, men er det noen som vet om trøtthet er en bivirkning? Hm jeg tar 100mg daglig og har ikke blitt kvalm eller trøtt. Jeg er jo trøtt hele tiden da (derfor jeg tar jern - lav blodprosent) så vanskelig å vite 😄 Kanskje du kan ta en annen type? Vet ikke om det er noe forskjell på den da, jeg tar Niferex. Men hør med legen? Min jordmor sa at om jeg fikk mye bivirkninger av jernpillene så er det muligheter for å få jernsprøyte istedet. @Isabel94 Skjønner at du blir bekymret, det er jo naturlig ❤️ Men det går nok helt fint, det er nok ikke noe legene hadde valgt å gjøre om det var risikofylt operasjon tenker jeg. Forsøk å fokuser på hvor fint det blir å ha en mann som kan bidra når baby kommer uten å ha smerter selv, spesielt om du må ta KS pga morkaken og ikke kan løfte ting selv. Og forsøk å ikke la bekymringene ta overhånd selv om det er vanskelig ❤️ En god venn av meg tok prolaps-operasjon og det gikk veldig fint, ingen komplikasjoner og det funket bra Jeg tror det var lavere ned i ryggen da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isabel94 Skrevet 13. november 2021 #1599 Del Skrevet 13. november 2021 @SoftKitty Takk for gode og oppløftende ord! Får prøve alt jeg kan å fokusere på det du sier, at han kan bli bra og at vi får det bedre da❤️ Ikke alltid lett å styre følelsene som gravid. 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 13. november 2021 #1600 Del Skrevet 13. november 2021 Tretthet er vel en bivirkning av at jernlagrene er lave, så ikke godt å si om det kan være tablettene. Det er dessuten ganske vanlig å oppleve kvalme i siste trimester når babyen begynner å ta mer plass. Kan jo sikkert være en kombinasjon. Hva slags erfaringer har dere med kynnere? Har hatt ganske vonde kynnere gjennom hele dagen i dag. Minner om kraftige menssmerter både nederst i magen og bak i ryggen. Kjennes også at det presser nedover i underlivet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå