Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Ah ok ut av bilen, skjønner. Ser ikke for meg at jeg skal kjøre så mye rundt med baby i starten. Vi bor i gangavstand fra butikk og har ingen søsken som skal hentes. Om vi skal besøke noen så blir det vel mest besteforeldre da får jeg bare ta henne over i vogn eller noe for den lille turen inn fra bil til hus der :) Får se an behovet litt ettehvert da tenker jeg. 

Hvilken brystpumpe kjøpte du @Brimi? Jeg håper jeg kan amme men vil veldig gjerne forsøke å få baby til å ta flaske også og da trenger jeg vel en pumpe, kanskje greit å ha det på plass med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SoftKitty skrev (45 minutter siden):

Hvilken brystpumpe kjøpte du @Brimi? Jeg håper jeg kan amme men vil veldig gjerne forsøke å få baby til å ta flaske også og da trenger jeg vel en pumpe, kanskje greit å ha det på plass med en gang?

Jeg kjøpte Medela Swing Maxi Flex dobbelpumpe😊 Jeg tenker dog at hvis du har planer om å amme mest, så er det kanskje lurest å kjøpe en enkel pumpe? Mener det går an å kjøpe en ekstra pumpe flaske om du skulle trenge det ^^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (8 timer siden):

Takk for svar😊 Kan jeg spørre hva du bruker i stedet for tørrservietter? Synes "alle" sier at det er det man skal bruke nå i stedet for våtservietter 😅 

 

Forøvrig er det 40% på alle varer hos Boots apotek nå😁 Fikk kjøpt dobbel brystpumpe med 1.000,- avslag! Trodde ikke den kom til å gå så mye ned i pris og hadde egentlig gitt opp å kjøpe det på tilbud😅 

Blir sikkert så jeg bruker tørrservietter altså, men så bare ikke poenget med å bestille noe man får kjøpt veldig rimelig på Rema på nett 😊  blir nok en kombinasjon av tørrservietter, våtservietter og vanlige myke kluter her. Selvsagt praktisk å slippe unna alt for mye klesvask 🙈 

 

Wow! Det må jeg si var et godt kjøp! 🤩 black friday har da noe for seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også endelig fått kjøpt vogn og en del klær til baby. Det ble bugaboo fox 2, fant et godt black friday tilbud, gleder meg til den kommer. Jeg kan allerede ta den i bruk til storesøster 🤭 

Av utstyr til meg selv var jeg sist helt avhengig av ammeinnlegg i ull, og purelan brystvortekrem. Store truser var også kjekt, og nattbind til de første dagene. Og så vil jeg anbefale og bruke movicol pulver den første uken etter fødsel, hvis ikke kan det bli smertefullt og gå på do.... Vi kjøpte også en fancy led lys stripe over senga som vi kunne dimme mye, slik at jeg hadde akkurat nok lys på natten til å amme etc. Veldig fornøyd med den, spesielt da jeg var mye våken på natten.

Til baby ville jeg kjøpt inn termometer, trur ikke det er nevnt allerede? Og vi har stort sett brukt sovepose isteden for dyne (også til datteren min som er 2 år). Da slipper vi å være redd for at dynen kommer over ansiktet til baby eller detter av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Parv skrev (23 timer siden):

Blir sikkert så jeg bruker tørrservietter altså, men så bare ikke poenget med å bestille noe man får kjøpt veldig rimelig på Rema på nett 😊  blir nok en kombinasjon av tørrservietter, våtservietter og vanlige myke kluter her. Selvsagt praktisk å slippe unna alt for mye klesvask 🙈 

 

Wow! Det må jeg si var et godt kjøp! 🤩 black friday har da noe for seg 

Åja, sånn sett ja🙈 Tror nok det blir samme kombinasjon her ^^ Jeg skal faktisk ut imorgen å kjøpe masse bodyer i de minste størrelsene for å slippe å måtte vaske hele tiden😅 Tenker det ikke er så farlig å ha mange i f.eks størrelse 50 eller 56 når de koster 10-20 kr per stykk🙈 

Ja, absolutt! Kunne selvsagt kjøpt det brukt og spart enda mer, men kjenner det er noe som stopper meg fra å kjøpe sånt brukt 😅

Jeg hadde håpet på at bilstolen jeg vil ha skulle komme på salg i dag, men det gjorde den ikke 😕 Krysser fingrene for at den kommer på salg til mandag🤞 Hvis ikke så fikk jeg streng beskjed av min mor å kjøpe den allikevel, i tilfelle jeg føder tidlig 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sullamitt skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg hørte babyen hikke i dag. Er det mulig?😂😂 Jeg kjente hikkene, og samtidig sa det litt skvulp skvulp i magen😅

Ja hvis en legger hode på magen så skal en kan høre hjerte til baby, så er vel ikke helt umulig at du har hørt hikke?😍 så gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnanasPåTaco skrev (6 timer siden):

Ja hvis en legger hode på magen så skal en kan høre hjerte til baby, så er vel ikke helt umulig at du har hørt hikke?😍 så gøy!

Er det noen av dere som har klart å høre hjertelyden sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sullamitt skrev (På 27.11.2021 den 23.48):

Er det noen av dere som har klart å høre hjertelyden sånn?

Vi har ikke testet selv, men det sto på en av gravidappene for noen uker siden hos meg😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har hendt jeg har hørt «skvulp» jeg også når baby har flyttet på seg. 
 

Lillebror ligger like godt i seteleie enda og viser ingen tegn til å ha lyst til å snu seg enda 😅 

Hodet dunker godt oppi bak ribbeina nå, og sparkene treffer veldig godt ned i underlivet, for å si det sånn 😆 ubehaget begynner virkelig å bli reelt 😅 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Symfysemålet mitt er blitt målt av ulike folk, og på sist kontroll var det gått ned. Jordmor sa at det kan være fordi det er flere som har målt, og at det da ikke er like nøyaktig når det er flere som gjør det. På helsekortet står det at jeg i uke 29+2 var 32 på symfysemålet (fastlegen som målte), men at jeg i går når jeg var 30+1 var det som det ser ut til å være 30.5-31 i Symfysemål (målt av jordmor). Er dette noe jeg bør bekymre meg over? Ligger fortsatt i øvre sjiktet på Symfysemål, men blir bekymra når det har gått ned. Jordmor som jeg var hos i går (ikke min vanlige jordmor) sa at det kan forekomme når det er flere ulike personer som har målt. Håper noen har svar/erfaringer.. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theziken skrev (1 time siden):

Symfysemålet mitt er blitt målt av ulike folk, og på sist kontroll var det gått ned. Jordmor sa at det kan være fordi det er flere som har målt, og at det da ikke er like nøyaktig når det er flere som gjør det. På helsekortet står det at jeg i uke 29+2 var 32 på symfysemålet (fastlegen som målte), men at jeg i går når jeg var 30+1 var det som det ser ut til å være 30.5-31 i Symfysemål (målt av jordmor). Er dette noe jeg bør bekymre meg over? Ligger fortsatt i øvre sjiktet på Symfysemål, men blir bekymra når det har gått ned. Jordmor som jeg var hos i går (ikke min vanlige jordmor) sa at det kan forekomme når det er flere ulike personer som har målt. Håper noen har svar/erfaringer.. ❤️

Var jordmor bekymret? Jeg har dessverre ikke svar eller erfaring, men jeg skjønner at du blir bekymret. Dog vil jeg tro at så lenge jordmor ikke er bekymret, så trenger ikke du heller å være bekymret 😊 Og hvis du fortsatt er bekymret ville jeg satt opp en ekstra time hos jordmor! Det er ikke noe godt å gå rundt å være bekymret 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theziken skrev (2 timer siden):

Symfysemålet mitt er blitt målt av ulike folk, og på sist kontroll var det gått ned. Jordmor sa at det kan være fordi det er flere som har målt, og at det da ikke er like nøyaktig når det er flere som gjør det. På helsekortet står det at jeg i uke 29+2 var 32 på symfysemålet (fastlegen som målte), men at jeg i går når jeg var 30+1 var det som det ser ut til å være 30.5-31 i Symfysemål (målt av jordmor). Er dette noe jeg bør bekymre meg over? Ligger fortsatt i øvre sjiktet på Symfysemål, men blir bekymra når det har gått ned. Jordmor som jeg var hos i går (ikke min vanlige jordmor) sa at det kan forekomme når det er flere ulike personer som har målt. Håper noen har svar/erfaringer.. ❤️

Helt normalt at symfysemålet varier litt utifrå hvem som måler det på deg. Lege og jordmor kan ha litt ulik teknikk på det. 
Fysiologiske ting kan også spille inn, hvor flatt du ligger, om du har blæren full osv. 

Små forskjeller må man regne med. Ved bekymring vil jordmor henvise til videre oppfølging. 

Jeg fikk SF-mål med 4 cm avvik hos fastlege og jordmor (med bare noen få dagers mellomrom) jordmor målte størst - hun var helt avslappet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/29/2021 at 8:34 PM, Parv said:

Hodet dunker godt oppi bak ribbeina nå, og sparkene treffer veldig godt ned i underlivet, for å si det sånn 😆 ubehaget begynner virkelig å bli reelt 😅 

 

Begynner å bli til tider ubehagelig her også, men motsatt vei. Hun sparker meg så voldsomt helt ute i venstre side, at jeg rykker til 😅 og det jeg tror er rumpa ligger godt plassert oppi ribbeina, så alt av fremoverlening begynner å bli slitsomt. I går fikk jeg samboer til å knyte opp skoene mine da jeg kom hjem 😝 Blir det vendingsforsøk på deg?

@Theziken så lenge jordmor ikke er bekymret ville jeg prøvd å ikke bekymre meg. De henviser til vekstkontroll dersom de føler behov ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theziken skrev (19 timer siden):

Symfysemålet mitt er blitt målt av ulike folk, og på sist kontroll var det gått ned. Jordmor sa at det kan være fordi det er flere som har målt, og at det da ikke er like nøyaktig når det er flere som gjør det. På helsekortet står det at jeg i uke 29+2 var 32 på symfysemålet (fastlegen som målte), men at jeg i går når jeg var 30+1 var det som det ser ut til å være 30.5-31 i Symfysemål (målt av jordmor). Er dette noe jeg bør bekymre meg over? Ligger fortsatt i øvre sjiktet på Symfysemål, men blir bekymra når det har gått ned. Jordmor som jeg var hos i går (ikke min vanlige jordmor) sa at det kan forekomme når det er flere ulike personer som har målt. Håper noen har svar/erfaringer.. ❤️

Hos meg ligger målene hos jordmor under gjennomsnittet og over hos fastlegen, på de to ultralydene jeg har vært på så sa jordmor at han var litt over gjennomsnittet så tror nok det er ganske vanlig med forskjellige målinger, men er du usikker så kan du jo kanskje høre om en ultralydtime? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Solina 

Jeg skal inn til leiekontroll om to uker, så vil tro temaet vending kommer opp da om han fortsatt ligger på samme måte 😅 

Blir rett og slett overrasket over hvor kraftige noen av sparkene er til tider ja 😆 Rundt midnattstider er det skikkelig action inni der, og han sparker meg noen ganger så hardt ned i bakenden at jeg nesten mister fotfestet. Fryktelig ubehagelig! 
 

@Theziken 

Litt avvikende symfysemål er nok veldig vanlig ja. 
Det er jo helt vanlig med en feilmargin på opp mot et halv kilo selv når de bruker ultralyd for å estimere vekt på babyen. 

 Vil tro du hadde blitt fulgt opp om det vAr mistanke om noe annet 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (17 timer siden):

Litt avvikende symfysemål er nok veldig vanlig ja. 
Det er jo helt vanlig med en feilmargin på opp mot et halv kilo selv når de bruker ultralyd for å estimere vekt på babyen. 

Var på en ultralyd idag og jordmor mente han kom til å veie rundt 3700 hvis han blir født på termin, kan jeg altså regne på 500 gram ekstra?!😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...