Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

@tinapusa Ja, hadde det sånn i mange uker. Spesielt når jeg fikk kynnere, men de siste ukene har det roet seg ned heldigvis. Jo mer jeg beveger meg, jo mer merker jeg det. Mulig det er derfor jeg ikke kjenner det så mye nå da jeg er mer i ro pga bekkenet 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere snakket noe med partner om barseltiden og besøk osv? Både med tanke på smittetrykk, generelt behov for ro og hvile osv? Mistenker at samboer og jeg har litt ulike oppfatninger her, så vi må nok ta en liten prat om regulering av besøk, men jeg er jo førstegangs så jeg vet jo heller ikke helt hva jeg har i vente i barseltiden… 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, tinapusa said:

Vet det er vanlig at man oftere må tisse på slutten av svangerskapet, men jeg kan gå på do, så skal jeg gjøre noe å da kjennes det ut som om jeg holder på å tisse på meg for hvert skritt jeg tar, noen flere som har det slik? 🙈

Jeg har det nesten helt likt som Elsoo forklarer under. Er også sånn at noen ganger når jeg kjenner jeg må tisse så må jeg også helt akutt veldig tisse så jeg kjenner det for hvert skritt😅 Leverte urinprøve på onsdag som var fin så vil tro det ikke er UVI. Har tatt 2 blodprøver med litt forhøyet verdi på leukocytter da men fastlegen virket fornøyd etter at test #2 viste samme verdi som den fra 2 uker før, at det ikke var noen infeksjon/sykdom som var grunn. Men er det UVI så får de vel utslag på urinen.

Og må virkelig knipe alt jeg kan når jeg nyser men nyser utrolig mye og kraftig så hender jeg ikke "rekker" å knipe🙈 Jeg er nok ikke god nok på å gjøre knipeøvelsene mine men jeg føler dette problemet startet veldig tidlig i svangerskapet.

Tror baby ligger langt nede på meg eller presser/sparker mye nedover, for kjenner mest bevegelse heelt nede i magen og har kjent noen spark som kjentes rett mot blære og underliv allerede i uke 27.. og har vondt i skambeinet/symfysen som jordmor sa kunne delvis komme av/forverres av at foster lå lavt (?) Tenker det kanskje påvirker blæra og?

 

6 hours ago, Elsoo said:

@tinapusa jeg må av og til tisse på nytt kort tid etter jeg nettopp har vært, så har testet ekstra for uvi men det er ikke det. Og om jeg får en kynner samtidig som jeg er tissatrengt er det ihvertfall vanskelig å holde seg. 

Kanskje litt TMI men det har også skjedd at det kommer litt tiss om jeg må nyse/hoste så tydelig at kontrollen ikke er det den pleier å være. Men både jordmor og fysio sier at det er normalt og etter sist svangerskap ble det som normalt igjen etter fødsel, så jeg er ikke så bekymret...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fhuzzy said:

Har dere snakket noe med partner om barseltiden og besøk osv? Både med tanke på smittetrykk, generelt behov for ro og hvile osv? Mistenker at samboer og jeg har litt ulike oppfatninger her, så vi må nok ta en liten prat om regulering av besøk, men jeg er jo førstegangs så jeg vet jo heller ikke helt hva jeg har i vente i barseltiden… 🤷🏻‍♀️

Jeg tok det opp litt tilfeldig en dag, for jeg er også førstegangs og er usikker på hvordan barsel blir. Nå er ingen av oss sånne som har masse besøk da men antok han ikke har tenkt på det i det hele tatt eller vet hvor sliten man kan bli etter fødsel osv, så tok opp det at det ikke er sikkert jeg orket mye besøk i starten og at jeg trengte at han backet meg/at vi var litt på lag ang sånt. Hos oss er det vel først og fremst besteforeldre som kommer til å mase veldig da. Men han sa egentlig bare at det måtte jeg bare styre og bestemme så da er det vel egentlig greit :) Også har jeg tenkt på for meg selv at jeg må forsøke å huske at det er første barnebarn for dem og selv om jeg sikkert kommer til å helst ville være i alene i fred bare oss så må de få lov å besøke (også svigerforeldrene mine som jeg ikke har så nært forhold til, er mer komfortabel med å være ustelt og sliten med egne foreldre) selv om jeg synes det er litt slitsomt.

Jeg tok ikke opp det med smitte da men vi har ingen barn i familie og det er vel først og fremst andre små barn og folk med barn som er smittekilder til baby? Vi har bare besteforeldre og voksne søsken uten barn. Og synes ikke jeg kan nekte besteforeldre å besøke pga smitte, annet enn å si at de må være friske. Får man noe info om dette med hva baby "tåler" noe sted sånn automatisk eller må jeg spørre jordmor/barsel/helsestasjon/søke opp selv? :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang besøk og barsel så kjenner man veldig der og da hvordan det føles og hva som er greit. Ganske vanskelig å bestemme noe på forhånd. Jeg trodde kanskje jeg ville være i fred noen av de forrige rundene, men tvert imot så var jeg MINST like ivrig på å vise frem babyen som folk var å se den... 

Så her har det vært veldig åpen dør, og jeg har feks besøkt jobben tidlig. Sist barn tok jeg også fly til annen landsdel da hun var 9 dager gammel. Mamma kunne ikke komme til oss før babyen var 1 mnd gammel og det føltes såå lenge til. Ville at de skulle møtes når babyen var 'fersk'. Så da reiste vi bort for nesten en uke. Var veldig riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant @Amatariel og jeg håper jo at jeg er i ok form og har kjempelyst på besøk og at mannen da er enig, ikke minst så min mor kan hjelpe til litt som jeg tror hun vil og kan 😊 Men sikkert lurt å prate med partner da, så ikke den ene tenker at man vil ha minst mulig besøk og den andre planlegger at familien skal flytte inn i 2 uker 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@SoftKitty 

Har det likt jeg også 😅 her sparker baby nedover/bakover og treffer i nerver bak i halebenet som gjør at det kjennes ut som isjas 🥵 beina svikter nesten under meg enkelte ganger.  
 
Skal sies at baby her ligger i seteleie, så det er nok derfor. 
 Sliter heldigvis ikke med at jeg ikke greier å knipe.. 


Har dessuten de siste par dagene hatt noen «modningssymptomer» utfloden er litt «tykkere» i konsistensen, er plutselig litt løsere i magen og kjenner mye på nedpress og innimellom kynnere🤔 Uke 35 nå, så det kan jo i prinsippet komme baby når som helst nå.. 

Angående barsel har jeg egentlig ikke tenkt så mye på dette. Kommer til å være en del alene siden pappaen ukependler, så jeg tenker at litt hjelp fra nærmeste familie kan være deilig også. 
Har ikke veldig stor familie og ingen er veldig påtrengende. 

Tror uansett det er viktig å tørre å si nei til besøk om man ikke ønsker det. Kanskje enkelt å si, men… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt så sinnsykt kløe over hele kroppen i helgen😬 Var på legevakten på lørdag og fikk beskjed om at jeg skulle ta en blodprøve hos fastlegen i dag( lever og gallenivå). Skal tilbake i morgen og er meget spent på om det er noe mer enn «bare svangerskapskløe»🤔

Siden det er tvillinger, har jeg fått dato for igangsettelse; 27.desember! Det kan bli en spennende desember fremover😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippien skrev (4 minutter siden):

Jeg har hatt så sinnsykt kløe over hele kroppen i helgen😬 Var på legevakten på lørdag og fikk beskjed om at jeg skulle ta en blodprøve hos fastlegen i dag( lever og gallenivå). Skal tilbake i morgen og er meget spent på om det er noe mer enn «bare svangerskapskløe»🤔

Siden det er tvillinger, har jeg fått dato for igangsettelse; 27.desember! Det kan bli en spennende desember fremover😅

Oi, så spennende!  da blir det vel desember-babyer på dere da 🥰 

Jeg var også til legen og tok leverprøver forleden. Har slitt med kløe gjennom hele svangerskapet, og det har mildt sagt vært veldig intenst 😅 

Kløen har vært som «anfall» på 15-20 minutter, uten at huden min verken har vært spesielt tørr eller at jeg har hatt utslett. Har heller ikke fått strekkmerker. 
Prøvene var helt fine, og legen mente at det rett og slett dreier seg om hormonelle forandringer. Men veldig greit å utelukke ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke litt "skitten"/brun utflod i det siste. Noen som vet hva det kan skyldes? Det er ikke i forbindelse med sex, for det har vi ikke for tiden😅 Jeg har heller ikke smerter eller vonde kynnere, og jeg kjenner masse liv, så da tenker jeg det ikke er noe farlig? Men jeg bør vel kanskje nevne det for jordmor på kontroll om noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magenta skrev (17 timer siden):

Jeg har lagt merke litt "skitten"/brun utflod i det siste. Noen som vet hva det kan skyldes? Det er ikke i forbindelse med sex, for det har vi ikke for tiden😅 Jeg har heller ikke smerter eller vonde kynnere, og jeg kjenner masse liv, så da tenker jeg det ikke er noe farlig? Men jeg bør vel kanskje nevne det for jordmor på kontroll om noen dager?

Sikkert greit å nevne det, selv om det høres nokså "ufarlig" ut. 🙂 Blodkarene er vel nokså skjøre nå, så bittesmå blødninger er kanskje noe man må regne med. 

Kjenner jeg er veldig spent på den neste måneden med tanke på smittesituasjon og hvordan det kan påvirke tiden mot fødsel.. Håper virkelig ikke sykehusene strammer inn så mye at det går ut over mulighetene for far til å få være med på barsel.

Jeg har til nå ikke vært spesielt bekymret for covidsmitte, men nå begynner jeg å se at konsekvensene dersom jeg selv eller noen av mine nærmeste skulle bli smittet vil kunne bli ganske store.. Tenker at det blir munnbind og minimalt sosial omgang i tiden fremover for å redusere risiko for smitte.  Utrolig kjedelig om jeg ikke får dra på kontroll på sykehuset om en uke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig Parv... her har hele familien vært frisk som en frisk fra dag èn vi fikk høre om covid. Det hadde vært sååå typisk om noe skulle skje nå her snart slik at noen av oss ble smittet - midt i jula og bare uker før termin! 🙈
Og jeg håper virkelig å sperre for far på sykehuset igjen (både fødsel og barsel!) er langt ned på listen over tiltak som gjøres. Syns hele den greia var fjern sist uansett... altså, han og jeg er jo oppå hverandre hele tiden. Hvilken forskjell gjør det smittevernmessig om han er på fødestua med meg eller ikke? Emosjonelt har det i alle fall ALT å si for oss begge at han får være der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min hadde covid for noen uker siden uten at jeg og datteren vår ble smittet, noe jeg syns er veldig rart siden vi ikke har holdt noe avstand. Her hvor jeg bor kommer de ikke til å stenge for far på føden, sist ble det vurdert som et for inngripende tiltak. Håper dere slipper det i Norge også! 

Nå har jeg tatt booster vaksinen for det er mye smitte her vi bor. Det føles iværtfall tryggere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tiltakene om at far ikke skulle få være med på fødsel og barsel osv syntes jeg var helt fjerne. Av alle ting man kan gjøre så kan jeg ikke forstå at akkurat det skulle ha så stor innvirkning på noe smitte når man tenker på hvor viktig det er for mange. Så håper ikke det innføres igjen. Personlig tror jeg at jeg klarer meg, men tenker mest på mannen min som jo vil være med så mye som mulig. Men har venninne som kommer til å bli helt ødelagt om hun må være alene på barsel pga. redsel for sykehus og litt sånt som har termin litt før meg 😕

Er glad jeg har blitt vaksinert iallfall! Jeg var litt treig med dose 2 men fikk tatt den for 2-3 uker siden (helt uten bivirkinger😁). Og har også 95% hjemmekontor :) 

 

Edit: Ang. far på barsel, helt uten å tenke på corona, hvor mye er det vanlig at han er der og hva gjør han? For vi bor bare 10-15 min kjøring fra sykehuset og har katter her hjemme så vi lurer litt på om vi må få noen til å passe dem eller om han kan dra hjemom litt i blant/sove hjemme... samtidig er det barselhotell så det går jo sikkert fint og er kanskje praktisk og hyggelig at han sover over om jeg og baby får være på hotellet (er Ullevål, bare de syke får bli på barsel har jeg skjønt). Jeg klarer meg sikkert som sagt men er jo en trygghet i å ikke være helt alene om man skal bo på hotellet, tilfelle noe skjer. Hva var fars rolle for dere etter fødsel, på barsel, dere som har født før? :) Tenker også om jeg sover og baby sover så er det jo kjedelig for ham å bare sitte der...? 😄

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om vi får tatt booster-vaksinen her nå? For det første er det vel en prioritering på det, der de holder på med helsevesenet og de eldre nå (?). Og for det andre mener jeg å ha lest et sted at det må gå en del måneder mellom dose 2 og 3? Blir jo bare tull dette. Jeg tok dose 1 så raskt FHI anbefalte gravide å ta vaksinen. Dose 2 tok jeg i november. Så da kan jeg vel ikke ta dose 3 med det første uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke om vi får tatt booster-vaksinen her nå? For det første er det vel en prioritering på det, der de holder på med helsevesenet og de eldre nå (?). Og for det andre mener jeg å ha lest et sted at det må gå en del måneder mellom dose 2 og 3? Blir jo bare tull dette. Jeg tok dose 1 så raskt FHI anbefalte gravide å ta vaksinen. Dose 2 tok jeg i november. Så da kan jeg vel ikke ta dose 3 med det første uansett.

Nei da er du godt beskyttet uansett.  Jeg har tatt booster siden det er et halvt år siden jeg fikk 2. dose og jeg jobber i helsevesenet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Amatariel Har hørt så mye forskjellig så jeg vet ikke. Har feks hørt at det bør gå 6 mnd før booster? Og tror de (om de ikke har gjort det) snart bumper gravide opp til risikogruppe, når de sier de ser at mange (spesielt uvaksinerte) gravide får alvorlig forløp.. Men om du tok i november så har du nok antistoffer til du føder :) Jeg antar at jeg har det som tok i november og har termin 28.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoftKitty På sykehuset sin nettside skal det stå om besøkstid på barsel/barselhotell :) Der jeg skal føde er det ikke barselhotell og far får bare lov til å besøke i noen timer mellom 09-21 😐 Med mindre man får familierom, men det er jo ikke så mange av dem.

Av den grunn vurderer jeg å dra hjem tidlig (hvis jeg ikke må ta keisersnitt og ikke får familierom), men har heller ikke så lyst til å måtte dra tilbake for undersøkelsen barnet skal ha noen dager etter fødsel🙈 Kjenner det kan bli vanskelig å være "alene" på barsel, men jeg får tenke på det. Kanskje det går bedre enn jeg frykter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også begynt å tenke på om det blir korona-barsel, men prøver iherdig å ikke ta den sorgen på forskudd! Og har også blitt akutt mer bekymret for smitte nå som ting i grunn kan skje når som helst, lite gira på å være smittet under fødsel.. Så blir god begrensning av antall nærkontakter fremover. 

Jeg har også lest at det skal gå 6 mnd før tredje dose. Det er ikke før april for min del så jeg tenker ikke så mye på det, og håper jo jeg fortsatt er relativt godt beskyttet. Er utrolig glad for at jeg valgte å vaksinere meg! Men omikron virker jo å overstyre vaksinene ganske greit 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg fått informasjon fra kommunen om at dose tre kan tas 6 mnd etter siste, så for min del blir det ikke før i april ☺️ 
 

Jeg tenker selv at jeg er godt beskyttet mtp på covid, og er ikke redd for at jeg skal bli spesielt syk av det. Man kan likevel bli smittet, og skulle det skje, vil man jo uansett måtte sitte i karantene/isolasjon.. Vanlig forkjølelse er jeg  nesten like bekymret for nå mtp å få komme på kontroller fremover. 
 

Jeg vil tro at det sitter langt inne for sykehusene å begrense fars muligheter ved fødsel. Dette er jo tiltak som jeg ikke greier å se at skal kunne begrense smitte i noen stor grad? Mye bedre at far får være på barsel med mor under hele oppholdet, enn at han skal måtte valse inn og ut av sykehuset til gitte tider.. 
 

 Vi bor noen timer unna  sykehuset og far ville måtte tatt inn på hotell om han ikke hadde fått være der med meg. kan liksom ikke se at det er mer smittevennlig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...