Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

AnanasPåTaco skrev (3 minutter siden):

Var på en ultralyd idag og jordmor mente han kom til å veie rundt 3700 hvis han blir født på termin, kan jeg altså regne på 500 gram ekstra?!😂  🤣 kan jo være 500 gr mindre også! 

 

Det vet man aldri 😆😂 

Jeg var inne til leiekontroll og ultralyd med førstemann og han ble da estimert til å veie ca 2700 gr på daværende tidspunkt. 
fødsel startet spontant dagen etter, og baby kom ut og veide 3150 gr 😆  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Parv skrev (1 minutt siden):

 

Det vet man aldri 😆😂 

Jeg var inne til leiekontroll og ultralyd med førstemann og han ble da estimert til å veie ca 2700 gr på daværende tidspunkt. 
fødsel startet spontant dagen etter, og baby kom ut og veide 3150 gr 😆  

 

Ah skjønner, da skal jeg ikke gå med tanken om at han kommer til å være 3700 hvertfall 😂 

Er i uke 30 idag og er 1 kg under startvekta, men gutten måler 9% over gjennomsnittet så jeg skjønner ikke hvordan det går ann, men legen mener jeg går ned i vekt samtidig som babyen går opp🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AnanasPåTaco Kanskje han stjeler all næring og fett fra deg 😆 Jeg er 28+0 i morgen og er fremdeles 3 kg under startvekten min, men baby har vokst fint til nå ifølge OUL og symfysemål. Antar jeg vil legge på meg mer enn 3kg de siste 3 mnd da, gikk bare ned i første trimester pga kvalmen tror jeg.

Jeg hadde 28-ukers-kontroll hos fastlegen i går og alt virket fint da :) Hun målte symfyse VELDIG kjapt og virket mindre nøye enn jordmor var i uke 24 så jeg tviler ikke på at de målene kan være litt forskjellig fra person til person som måler.

@Amatariel Fant du noen øvelser eller noe annet som hjalp på bekken/skambein-smertene? Jeg har ganske vondt og det er ganske irriterende å ikke kunne gå noe særlig... føler meg litt fanget hjemme :( Har tenkt på å bestille time på Bekken&Barn men usikker på om kiropraktor, osteopat, fysio eller naprapat er best? Og om det er noe vits i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (1 time siden):

@Amatariel Fant du noen øvelser eller noe annet som hjalp på bekken/skambein-smertene? Jeg har ganske vondt og det er ganske irriterende å ikke kunne gå noe særlig... føler meg litt fanget hjemme :( Har tenkt på å bestille time på Bekken&Barn men usikker på om kiropraktor, osteopat, fysio eller naprapat er best? Og om det er noe vits i det hele tatt?

Ja jeg vil absolutt si at det er vits. Sist svangerskap gikk jeg til kiropraktor de siste svangerskapsukene og nå går jeg til osteopat. Dette er det som fungerer. Fysio har aldri fungert.
Osteopaten har vist meg noen øvelser med myk liten ball mellom beina og "knipeøvelser" med lårene, sitte på pilatesball og rulle på bekkenet og ta utstrekking-øvelse på underside av lår. Ellers strengt forbudt å stå på èn fot. Så om det bare så er noen få sekunder opp for å kle på seg en truse liksom så er det :fy_fy: Så må sette meg ned for alt sånt. Ellers må all gåing bestå av små skritt i sakte tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Amatariel said:

Ja jeg vil absolutt si at det er vits. Sist svangerskap gikk jeg til kiropraktor de siste svangerskapsukene og nå går jeg til osteopat. Dette er det som fungerer. Fysio har aldri fungert.
Osteopaten har vist meg noen øvelser med myk liten ball mellom beina og "knipeøvelser" med lårene, sitte på pilatesball og rulle på bekkenet og ta utstrekking-øvelse på underside av lår. Ellers strengt forbudt å stå på èn fot. Så om det bare så er noen få sekunder opp for å kle på seg en truse liksom så er det :fy_fy: Så må sette meg ned for alt sånt. Ellers må all gåing bestå av små skritt i sakte tempo.

Takk for svar! Jeg får bestille en time :) Har merket at det gjør vondt når jeg står på en fot! Jeg får slutte med det da 😄 Går allerede ganske sakte med små skritt, kommer meg ikke akkurat fort frem 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SoftKitty skrev (7 timer siden):

@AnanasPåTaco Kanskje han stjeler all næring og fett fra deg 😆 Jeg er 28+0 i morgen og er fremdeles 3 kg under startvekten min, men baby har vokst fint til nå ifølge OUL og symfysemål. Antar jeg vil legge på meg mer enn 3kg de siste 3 mnd da, gikk bare ned i første trimester pga kvalmen tror jeg.

Ja heller at han får alt han trenger å at jeg får resterende enn omvendt, men jeg føler meg jo i så fin form så verken jeg eller fastlegen er bekymret. Mamman min sa at når hun var gravid med meg så var hun 2 kg lettere ved termin enn startvekt , men på den tiden var det ikke så stort fokus på vekt som det er idag🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoftKitty

Jeg har vært heldig og har sluppet unna rygg og bekkenplager, men merker at kroppen blir veeeeldig stiv og lite mobil nå mot slutten. For å holde meg litt i aktivitet har jeg begynt med litt svømming. Merker at det gjør veldig godt og myker opp mye. 

Synes det er rart og tenke på at mange av oss nå er inne i den siste måneden som gravide.. Synes ikke egentlig det er så alt for lenge siden jeg satt der med en positiv test i hånden med et lite håp om en spire som skulle vokse seg stor ❤️

Her ble de siste julegavene kjøpt inn i går, og jeg planlegger litt lavterskel julepynting i helgen (Juletreet får stå i boden et par uker til!). Om baby melder sin ankomst litt før tiden, er det greit å ikke ha stua full av julestasj som må ryddes ut. Ellers er det meste av klær og utstyr klart nå. Mangler noen småting som en stelleplass til hovedbadet samt noen flasker og smokker i beredskap. Samboeren er visstnok i gang med å kjøpe materialer for å få satt inn et barnerom i løpet av helga (!). 

Noen som har begynt å planlegge sykehusbag? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, jeg har fremdeles utslag på leukocytter-.- Blir spennende å se om jeg må på enda en kur. Dog begynner jeg å bli lei av legekontoret mitt. Får forskjellig informasjon hver gang jeg er der, avhengig av hvem som sitter i skranken. Så nå skal jeg bytte lege. Legen på legevakta hadde heller ikke sendt inn prøven for dyrkning 😤 

 

@Parv Jeg har begynt å planlegge at jeg må planlegge fødebaggen😅 Har kjøpt inn en reiseveske jeg tenkte å bruke, som er stor nok til å få pumpa ned i ^^ Jeg hadde ikke trengt å ta med (sykehuset har vel pumpe), men vil gjerne bruke min egen🙈 Jeg har hatt endel problemer med rygg/bekken de siste ukene. Har kjøpt inn bekkenbelte, krykker og stol til å ha på kjøkkenet sånn at jeg klarer å lage middag😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (1 time siden):

Noen som har begynt å planlegge sykehusbag? 

Har en ferdig liste fra sist gang, og tenker at jeg begynner å pakke den ca. 2 uker før termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BrimiSamme her 😆 Har begynt å planlegge en liste av noe slag og har kjøpt inn litt småtteri som skal være med til meg selv, men stresser veldig lite med innholdet for øvrig. Blir sikkert på sykehuset noen dager om det skulle bli keisersnitt og må sikkert pakke litt ekstra. 

GReit å ha noe å holde på med når permisjonen starter også. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnanasPåTaco skrev (30 minutter siden):

Hva har dere plan om å ha i fødebaggen? Noe som er skikkelig must have for dere? 

Her er min liste fra sist. Det jeg har skrevet i rødt er ting jeg hadde på listen men som jeg ikke fikk bruk for. Det som står i blått er ting jeg kanskje ikke trodde var så viktig, men som jeg spesielt var takknemlig for at jeg hadde.

Til mor
Helsekortet
Undertøy (amme-bh, store truser, sokker)
Morgenkåpe
Et par skift med behagelige klær
Lette sko av type crocks
Shampo og balsam
Notatbok og penn
Mobil/bankkort m/ lader
Toalettmappe (tannbørste/krem, lipsyl, deo, paracet)
Oppladet kamera
Sjokolade/drops/frukt og (energi)drikke
Hårstrikk og børste
PC med lader
Ammeinnlegg

Til baby
Klær (body, bukse, lue, hentesett)
Pledd
Gulpeklut
Smokk

Diverse
Håndduker til bilturen
Storesøskengave
Skift og toalettsaker til far
Husk å fest bilstolen til hjemturen
Lag fellesgrupper på mobilen med kontakter for forskjellige oppdateringer

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lista mi ser slik ut foreløpig:

Klær til mor

3x store truser

3x ammebh

3x sokkepar

Joggebukse

Ammesinglet

2x gensere

Morgenkåpe

Bukse

Tøfler

 

Toalettsaker til mor

Kjølebind

Lindreskum

Skylleflaske

Hårbørste

Hårstrikk

Stor hårklype

Lypsyl

Tannbørste og tannkrem

Medisiner

Ammeinnlegg

Shampo og balsam

Body lotion

 

Diverse

Vannflaske

Helsekort

Stort badehåndkle

BBHugme

Mobillader med ekstra lang ledning

Gul Powerade

Walters Mandler sjokolade

Rød Bendit smoothie

 

Til bebis

Ett fullt skift i strl. 50 og ett i strl. 56

Hentesett (strikkejakke, bukse, votter, lue og sokker)

Pledd

Bilstolpose

Bilstol

Smokk

Gulpeklut/håndkle

 

Pappaen får pakke sin egen bag:fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ekstra ultralyd i dag siden SF målet var større enn normalt. Og det viser seg at jeg har en stor gutt i magen på 1400 gram nå i uke 28 med laange ben🤭 

Jeg hadde egentlig regnet med at han ikke skulle være stor så er litt overrasket. Har ny ultralyd på sykehuset 17 desember for å kontrollere vekst og lavtliggende morkake så er spent på hva de sier da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elsoo Jeg har ei jente som ble estimert til 1341 mot slutten av uke 28, så synes ikke det hørtes så altfor stort ut egentlig🤷🏼‍♀️ Fikk beskjed om at vår var litt større enn gjennomsnitt, men mye som kan skje frem mot fødsel. Han kunne ikke si noe om hva vekten ville bli til slutt 💕 Er nå straks i uke 32, og skal inn på kontroll for lavtliggende morkake på mandag… 🤞🏻 Hun ligger godt ned i hodeleie, men hjelper ikke det om morkaka ikke har flyttet seg. Den var fortsatt lav mot slutten av uke 28💕 Deler spenningen din. Håper litt på at jeg får mulighet til å føde vaginalt som førstegangs, men lite vi får gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Isabel94 ja det er vel bare å vente og håpe på at morkake flytter på seg 🤞 Jeg syns egentlig den usikkerheten er verst og vil helst vite så snart mulig om jeg kan føde vaginalt eller om det blir ks, men sånn fungerer det visst ikke 🤷‍♀️ 

Når det gjelder størrelse sa jordmor at han nå er målt til å være 96 percentil. Altså at 96 % av babyene er mindre enn vår og bare 4 % er målt større i uke 28. Men det trenger jo ikke å stemme og er derfor spent på UL på sykehuset. Eller det kan gå seg til av seg selv. I forrige svangerskap ble hodet målt til å være større enn normalt,  men ved ekstra kontroll på sykehuset viste det seg at det var normal str igjen.

Endret av Elsoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elsoo Ja helt enig med deg, hadde vært deilig å få det avklart så har man noe å forholde seg til. Fordelen er i hvert fall med ks at man får en dato, og planlagt er bedre enn hastesnitt 💕

Hørt det er flere tilfeller der målene ikke stemmer overens med hva som kommer ut. 🙈  Litt ekstra vekt tenker jeg kan være til barnets fordel egentlig.. 🤞🏻💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er vanlig at man oftere må tisse på slutten av svangerskapet, men jeg kan gå på do, så skal jeg gjøre noe å da kjennes det ut som om jeg holder på å tisse på meg for hvert skritt jeg tar, noen flere som har det slik? 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tinapusa jeg må av og til tisse på nytt kort tid etter jeg nettopp har vært, så har testet ekstra for uvi men det er ikke det. Og om jeg får en kynner samtidig som jeg er tissatrengt er det ihvertfall vanskelig å holde seg. 

Kanskje litt TMI men det har også skjedd at det kommer litt tiss om jeg må nyse/hoste så tydelig at kontrollen ikke er det den pleier å være. Men både jordmor og fysio sier at det er normalt og etter sist svangerskap ble det som normalt igjen etter fødsel, så jeg er ikke så bekymret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...