Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Hvordan testet du hjemme @Brimi er det noe man kan kjøpe på apoteket for å teste for UVI hjemme? Bra de sjekker og behandler da tilfelle det er noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SoftKitty skrev (12 minutter siden):

Hvordan testet du hjemme @Brimi er det noe man kan kjøpe på apoteket for å teste for UVI hjemme? Bra de sjekker og behandler da tilfelle det er noe :)

Mannen min tok med seg hjem noen urin stix, men ser de har de på apoteket også :) Ja, veldig bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny jordmorkontroll i dag, og har nå bikket uke 33 😱 Tenk det..

Fikk bekreftet mistanken om seteleie, og han lå godt nede i bekkenet nå. Jordmor mente likevel at han ikke har rukket å feste seg helt enda og at han fortsatt kan snu seg, men at det pga livmorens form kan være litt for trangt allerede nå.. Får bare være tålmodig og  vente til leiekontroll i uke 36 da.. 😅 

Dersom han fortsatt ligger i sete da, vil jeg mest sannsynlig få keisersnitt i uke 38. Hjelp... 

Noen som vet hvordan det da gjøres med permisjon og innmelding til NAV? Jeg "mister" vel et par uker permisjon da, kan jeg tenke meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Parv said:

Ny jordmorkontroll i dag, og har nå bikket uke 33 😱 Tenk det..

Fikk bekreftet mistanken om seteleie, og han lå godt nede i bekkenet nå. Jordmor mente likevel at han ikke har rukket å feste seg helt enda og at han fortsatt kan snu seg, men at det pga livmorens form kan være litt for trangt allerede nå.. Får bare være tålmodig og  vente til leiekontroll i uke 36 da.. 😅 

Dersom han fortsatt ligger i sete da, vil jeg mest sannsynlig få keisersnitt i uke 38. Hjelp... 

Noen som vet hvordan det da gjøres med permisjon og innmelding til NAV? Jeg "mister" vel et par uker permisjon da, kan jeg tenke meg?

oj! Spennende tid, kanskje han er en supergutt og snur seg rundt?! Hvis ikke går nok keisersnitt også veldig bra.

Mener det står man skal legge inn planlagt keisersnitt som termindato. Det burde jo kunne gå an å endre? De fleste keisersnittdatoer blir vel ikke satt før ganske sent i svangerskapet? 

Var hos jordmor selv i dag, her er hodet ned 🙃 men ikke festet. Og ikke sunket noe, hun ligger fortsatt stabilt oppe i brystkassa mi 😮💨 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (1 time siden):

oj! Spennende tid, kanskje han er en supergutt og snur seg rundt?! Hvis ikke går nok keisersnitt også veldig bra.

Mener det står man skal legge inn planlagt keisersnitt som termindato. Det burde jo kunne gå an å endre? De fleste keisersnittdatoer blir vel ikke satt før ganske sent i svangerskapet? 

Var hos jordmor selv i dag, her er hodet ned 🙃 men ikke festet. Og ikke sunket noe, hun ligger fortsatt stabilt oppe i brystkassa mi 😮💨 

Ai, høres ikke behaglig ut med baby oppe i brystkassa 😅 hun vil vel trekke nedover ganske snart, vil jeg tro. ☺️ 
 

Er ikke veldig bekymret for tanken på keisersnitt. Hadde en fin opplevelse forrige gang og vet jo sånn sett litt hva jeg går til, men har jo en liten drøm om å få lov til å føde vaginalt en gang.  Sjansen for at han kan snu seg er jo i stor grad til stede enda ☺️

Må sikkert inn og legge inn endring før fødsel, men har forstått det som at sykehuset uansett sender inn fødselsmelding til NAV når babyen er født, så det spiller vel sånn sett ingen rolle. Har jo uansett ikke kontroll før i uke 36, og da er det ikke mange dagene til jeg uansett skal ut i permisjon. 
 

Etter oppfordring fra både lege og jordmor, blir det nok en gradert sykemelding fra denne uka. Har ikke helt bestemt meg for hvor mye, men kjenner at en 50% sykemelding hadde gjort godt på nåværende tidspunkt..  Må bare psyke meg opp for og ta praten med sjefen i morgen 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv du har stått i det lenge nå da! Helt fortjent med en sykemelding. Jeg går 80 % nå men kjenner at det er også litt i overkant så vurderer en ny reduksjon. Orker jo knapt noe annet enn jobb, det blir et stusselig liv, særlig nå i den koselige førjulstida. Men det sitter langt inne altså. Altfor flink pike 🙄🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solina skrev (1 time siden):

@Parv du har stått i det lenge nå da! Helt fortjent med en sykemelding. Jeg går 80 % nå men kjenner at det er også litt i overkant så vurderer en ny reduksjon. Orker jo knapt noe annet enn jobb, det blir et stusselig liv, særlig nå i den koselige førjulstida. Men det sitter langt inne altså. Altfor flink pike 🙄🤷🏻‍♀️

Har det på samme måte. Jeg jobber fult, og arbeidsdagene gjennomfører jeg helt greit. Det er først når man er ferdig for dagen og spesielt på helgene jeg kjenner at det er lite igjen til andre ting. 

Det er en mnd siden jordmor (og legen)  oppfordret til å begynne å trappe litt ned, så jeg tenker det må være innafor nå ja 😅 Vi er nok altfor flinke piker med formye samvittighet ja. Heldigvis tok sjefen min det fint og ville være fleksibel med tanke på gjennomføring også. 

Som sagt; det er ingen som gir oss et ekstra klapp på skuldra for å tyne oss selv mer enn nødvendig. 🙂 Det er tross alt snakk om noen få uker i et langt arbeidsliv. Tiden med en nyfødt er til sammenligning veldig kort, og da bør man ha samlet opp litt overskudd i forkant om man har mulighet til det. 

Prøver å forenkle juleforberedelsene litt i år, og prøver å begrense julegavemaset litt. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen på fredag og hun foreslo kanskje å øke sykemeldingen til 40%. Men jeg sa nei.... får heller ringe dit om jeg skulle ombestemme meg. Men akkurat nå føles det såå vanskelig. Har nylig fått en vikar for meg, som jeg liksom skal lære alt jeg kan før jeg går ut i permisjon... Men jeg er sykemeldt 20%, og to dager i uken har jeg hjemmekontor pga. mine fysiske plager med bekkenet (har virkelig fått problemer med å gå de siste 2-3 ukene! 😲)

Så det betyr at jeg bare er fysisk på kontoret to dager i uken. Ergo ganske lite tid å lære opp noen. Skulle jeg bli mer sykemeldt så er det jo av fysisk kontorbiten som må tas, for er det jeg syns er vondt og slitsomt. Hjemmekontordagene går greit. Bor utenfor byen, så passer ikke helt at vikaren kommer hjem til meg for opplæring akkurat :fnise:

Hm så ja... må nok bare presse meg litt. Telle ned til siste arbeidsdag som er i romjulen for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Parv said:

Som sagt; det er ingen som gir oss et ekstra klapp på skuldra for å tyne oss selv mer enn nødvendig. 🙂 Det er tross alt snakk om noen få uker i et langt arbeidsliv. Tiden med en nyfødt er til sammenligning veldig kort, og da bør man ha samlet opp litt overskudd i forkant om man har mulighet til det. 

Dette er så riktig. Og legen sa det samme til meg, at det er viktig å ha litt overskudd når man skal bli mamma. Så han økte min sykemelding til 50 % og ga meg beskjed om å ikke jobbe mer enn det. Sjefen syntes nok det var sånn passe kult, men det får bare være. Er jo ikke mange ukene det er snakk om egentlig. Så får jeg bare jobbe med samvittigheten og håpe den ikke tilfører noe mer stress 😏
 

@Amatariel kinkig situasjon det der da! Men synes ikke du skal presse deg for hardt ❤️

Endret av Solina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Solina Absolutt ingenting å ha dårlig samvittighet for når man kjenner at overskuddet ikke lenger er der. Man har tross alt et liv som skal tas vare på utover jobben også. Det er jo ikke sånn at man går hjemme for moro skyld og fordi man ser på graviditet som en mulighet for å slippe unna jobben i noen måneder. 

@AmatarielUff, det der er kinkig ja.. Men du må ikke glemme at det faktisk er arbeidsgivers ansvar å legge til rette.  

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med alle sammen til tross for vonde bekken og vanskelige avgjørelser mtp jobb/sykemelding. ❤️
 

Jeg lurer litt på om noen har tips å komme med. Vi er egentlig i mål med det meste, men så begynte jeg på en liste også var det en del som gjensto likevel. Tenkte å handle så mye som mulig denne uka hvor det er tilbud. 
Ønsker å høre erfaringer/tips rundt følgende, dersom dere har det:

Madrass til bedsidecrib (får låne seng av ei venninne), madrass til sprinkelseng, innhold i «babyapotek» - hva må vi ha klart til lille utenom det åpenbare som bleier? Har skrevet ned nesesuger, engangskluter, neglsaks/klipper og ev babyolje… Hva bør vi kjøpe inn til meg? Lå noen ammeinnlegg i babyboksen fra Rema. Er foreløpig veldig usikkert om jeg får til å amme, så avventer brystpumpe f.eks. 
Dyne eller sovepose? Har en dyne i 65x80 og i 80x100 + nok sengesett til begge, men vurderer sovepose på natt og dynene i vogge/vogn. 

Andre tips/triks? 🥰

Ellers gleder jeg meg veldig til å møte lille! Det er en aktiv baby i magen, spesielt når jeg skal sove. Syns det har vært litt vanskelig å håndtere alle hormoner som gravid, blitt en del tunge tanker, men til gjengjeld er jeg foreløpig veldig sprek fysisk. Merker egentlig ganske lite til graviditeten sånn fysisk sett 😅 Regner ikke med at det vedvarer, men koser meg så lenge det varer. Veldig glad for å kunne trene som tilnærmet normalt! Mindre glad for alle turene opp om natten 🚽🚽🚽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sai 

Så deilig at du er så frisk og rask! Ingen grunn til at det ikke skal vedvare ☺️ jeg kjente knapt at jeg var gravid med førstemann, og husker jeg uten problemer jogget 5 km på mølle i uke 35/36 😅 tror ikke det skjer nå, for å si det slik! 
 

Angående utstyr; 

Dette trenger ikke være fasit for deg, men jeg kan jo notere ned hva jeg selv har skaffet av det du er inne på her; 

Vi har kun bed side crib til å begynne med. Kjøpte rimelig madrass på barnas hus.  
Har to nyfødtdyner (fikk en av en venninne som hun ikke fikk bruk for) - en tynn til å bruke nede i vuggen på dagtid og en helårs dun til criben. Disse blir nok også brukt i vogna når det blir varmere i været ☺️ 
Sovepose har vi ikke vurdert (har vognpose til vinterbruk da). 
Dyne til sprinkelseng har vi også, men den blir det ikke bruk for på en stund enda. Uansett greit å ha noe i bakhånd dersom en dyne skulle trenge en vask e.l. 

Ellers har jeg kjøpt inn en del sengetøy og tekstiler den siste tiden (det er tilbud på KID nå!). Beskyttelseslaken, stretchlaken både til vugge, vogn og bedside crib samt dynetrekk,  helseteppe og gulpekluter. Lammeskinn er også kjekt. 
 

Av utstyr til meg selv har jeg følgende: 

Brystpumpe, ammeinnlegg i ull, noen store truser, en amme-bh og en brystvortesalve. Har også engangsinnlegg. 

Fikk ikke til amming med førstemann, men disse tingene kom godt med likevel. 
 

Til babyen avventer jeg litt, da jeg lett får tak i det meste på apoteket og vil se an behovet litt. Har noe småtteri som en smokk, en flaske i tilfelle behov for tillegg den første tiden, d-dråper, tran-sprøyter og salve. Nesesuger og neglesaks venter jeg litt med, men står på listen her også. 
 

Ellers tenker jeg at man kommer langt så lenge man har en soveplass, en stelleplass og en bilstol til hjemreise i tillegg til noe tøy. Butikkene er åpne etter fødselen ogSå 🙊



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (3 minutter siden):

@Sai 

Så deilig at du er så frisk og rask! Ingen grunn til at det ikke skal vedvare ☺️ jeg kjente knapt at jeg var gravid med førstemann, og husker jeg uten problemer jogget 5 km på mølle i uke 35/36 😅 tror ikke det skjer nå, for å si det slik! 
 

Angående utstyr; 

Dette trenger ikke være fasit for deg, men jeg kan jo notere ned hva jeg selv har skaffet av det du er inne på her; 

Vi har kun bed side crib til å begynne med. Kjøpte rimelig madrass på barnas hus.  
Har to nyfødtdyner (fikk en av en venninne som hun ikke fikk bruk for) - en tynn til å bruke nede i vuggen på dagtid og en helårs dun til criben. Disse blir nok også brukt i vogna når det blir varmere i været ☺️ 
Sovepose har vi ikke vurdert (har vognpose til vinterbruk da). 
Dyne til sprinkelseng har vi også, men den blir det ikke bruk for på en stund enda. Uansett greit å ha noe i bakhånd dersom en dyne skulle trenge en vask e.l. 

Ellers har jeg kjøpt inn en del sengetøy og tekstiler den siste tiden (det er tilbud på KID nå!). Beskyttelseslaken, stretchlaken både til vugge, vogn og bedside crib samt dynetrekk,  helseteppe og gulpekluter. Lammeskinn er også kjekt. 
 

Av utstyr til meg selv har jeg følgende: 

Brystpumpe, ammeinnlegg i ull, noen store truser, en amme-bh og en brystvortesalve. Har også engangsinnlegg. 

Fikk ikke til amming med førstemann, men disse tingene kom godt med likevel. 
 

Til babyen avventer jeg litt, da jeg lett får tak i det meste på apoteket og vil se an behovet litt. Har noe småtteri som en smokk, en flaske i tilfelle behov for tillegg den første tiden, d-dråper, tran-sprøyter og salve. Nesesuger og neglesaks venter jeg litt med, men står på listen her også. 
 

Ellers tenker jeg at man kommer langt så lenge man har en soveplass, en stelleplass og en bilstol til hjemreise i tillegg til noe tøy. Butikkene er åpne etter fødselen ogSå 🙊



 

Tusen takk for svar 🥰 

Vognpose og bilstolpose er på plass, begge deler kjøpt brukt. Står på dyna fra Kid bare at den ikke er anbefalt for barn under 12 mnd (65x80 dyne altså), så da ble jeg så usikker mtp sovepose. Blir ikke å bruke sprinkelsenga med en gang her heller altså, men har arvet den så den står klar 🤪 

Lyst til å linke til madrassen du har kjøpt? Og beskyttelseslaken? Noen ammeinnlegg i ull som anbefales? Eller store truser og brystvortekrem? Sorry hvis det blir mas altså, jeg bare spør om alt jeg 🙈 Om andre har tips også så kjør på! 

Sikkert en del ting vi kanskje kan vente med ja. Har bare sett for meg å «låse meg inne» i babybobla i starten, kaldt og mørkt ute og greier. Men du har helt rett! Er ganske rolig på at vi har det meste på stell når vi får bedsidecribben. Skulle kidden komme nå så kunne den ligget i vugge så lenge 🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stusset også på at det stod noe om at dyne ikke var anbefalt på spedbarn under 12 mnd på KID. 🤔 har aldri hørt om det før, og finner heller ikke noe som støtter det på LUB.no eller lignende. Tenkte kanskje at det var informasjon som egentlig skulle stått angående pute til spedbarn. Jeg finner ikke igjen notisen på KID sin side heller nå, så kanskje det er fjernet? 
 

ser det var på babyshop jeg bestilte madrassen ; https://www.babyshop.no/40x89-vaddo-bedside-crib-madrass/p/225366?country_override=NO&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-no-css-low-new&gclid=EAIaIQobChMIu8W5jY6y9AIVdCB7Ch3LnAR7EAQYAiABEgL07vD_BwE

ikke veldig tjukk madrass, men skal være god nok for en nyfødt. ☺️

Beskyttelseslaken er typ tisselaken man har under det vanlige lakenet. Kjekt å ha et i sengen du ligger i selv også i tilfelle vannet skulle gå i sengen 🙈 legger ved link til et;  

 https://www.kid.no/barnerom/laken-barn-og-baby/tisselaken/flatt-tisseunderlag-hvit?v=822210001

 

kjøpte ammebh og truser på kappahl. Aner ikke hvilken størrelse jeg trenger etter fødsel, så kjøpte bare en for å ha noe til å begynne med ☺️ 
Jeg har kjøpt høye truser fordi det mest sannsynlig blir keisersnitt. Må ha noe som ikke kommer i kontakt med såret. Dessuten er det godt å ha god plass til bind og som ikke klemmer noe sted. 
bestilte Janus ammeinnlegg på apotekfordeg.no (gode tilbud også der).  Har medela brystvortekrem! 😊

 

 

 

Endret av Parv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser de har en nyfødtpakke på apotekfordeg. Vurderer å kjøpe den, men er det ting man trenger? Eller er det bedre å kjøpe det hver for seg kanskje? Jeg synes ikke det er lett å navigere i denne jungelen med alt man trenger 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (41 minutter siden):

Jeg ser de har en nyfødtpakke på apotekfordeg. Vurderer å kjøpe den, men er det ting man trenger? Eller er det bedre å kjøpe det hver for seg kanskje? Jeg synes ikke det er lett å navigere i denne jungelen med alt man trenger 😅

Jeg kikket også på denne, @Brimi, og syntes ikke den så dum ut. 🙂 Ble likevel så jeg bestilte enkeltvarer i stedet. Så ikke behov for tørrservietter, talkium, salve, smokker og babyolje.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å jeg blir stressa av alle småting man må kjøpe 😅 

Bilstol-pose, trenger jeg det hvis vi har nokså ny bil som står i garasje og har bra klimaanlegg og derfor aldri er kald inni? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (1 minutt siden):

Å jeg blir stressa av alle småting man må kjøpe 😅 

Bilstol-pose, trenger jeg det hvis vi har nokså ny bil som står i garasje og har bra klimaanlegg og derfor aldri er kald inni? 

 

I en oppvarmet bil, blir nok bilstolposen i varmeste laget ja.

Det er jo mest med tanke på at man gjerne bærer med seg bilstolen ut av bilen med baby at man ser behov for en bilstolpose. 🙂 Erfaringsmessig er gjerne babybilstolen veldig mye brukt også utenfor bilen i begynnelsen.  😅 om babyen sovner på bilturen, blir jo både baby og stol med inn dit man skal. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (5 timer siden):

Jeg kikket også på denne, @Brimi, og syntes ikke den så dum ut. 🙂 Ble likevel så jeg bestilte enkeltvarer i stedet. Så ikke behov for tørrservietter, talkium, salve, smokker og babyolje.

 

 

Takk for svar😊 Kan jeg spørre hva du bruker i stedet for tørrservietter? Synes "alle" sier at det er det man skal bruke nå i stedet for våtservietter 😅 

 

Forøvrig er det 40% på alle varer hos Boots apotek nå😁 Fikk kjøpt dobbel brystpumpe med 1.000,- avslag! Trodde ikke den kom til å gå så mye ned i pris og hadde egentlig gitt opp å kjøpe det på tilbud😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (32 minutter siden):

Bilstol-pose, trenger jeg det hvis vi har nokså ny bil som står i garasje og har bra klimaanlegg og derfor aldri er kald inni? 

Som Parv sier så er bilstolposebruken mest tenkt til utendørs. Inni bilen er det nesten lurt å åpne posen opp litt, ellers blir det for varmt. Men det er når man går til og fra bilen, og når man skal inn andre steder. Jeg blir f.eks å gå mye med bilstolen på armen for å hente søsken på SFO.

Jeg har stellet tre barn i min mammakarriere og aldri brukt tørrservietter. Så ubehagelig syns jeg 😶 Allrid brukt deilige myke flanellvaskekluter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...