Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde en enkel Neonate babycall uten kamera da eldstemann var baby og har kjøpt tilsvarende også nå.  Savnet aldri kamerafunksjon og syntes den var helt super. Nå brukte jeg kun baby call i vogna og hadde sjeldent behov for det på soverommet med mindre jeg holdt på med støvsuging e.l. i etasjen under soverommet. 

Nå skal det sies at min første sov veldig rolig og våknet lite i løpet av natten etter han kom på eget rom og at de fleste dupper foregikk ute i vogna hvor det uansett var litt knotete å bruke babycall med kamera. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som sliter med pustebesvær? Har kjent mye trykk oppover en stund men nå de siste dagene er det blitt ganske mye verre. I natt ble jeg liggende i et par timer uten å få sove fordi jeg ikke følte jeg fikk nok luft og må ta noen enorme magedrag for å føle at jeg får pustet ordentlig (og det er jo ikke avslappende i lengden). Noe lignende det du opplever @Parv? Vil helst legge meg strak ut på ryggen for å få mest mulig plass i overkroppen men det begynner også å bli ubehagelig 🤨

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gjenkjennelig, @Solina😆

Har hatt dette trykket oppover ganske lenge. Følelsen kan kanskje sammenlignes med at noen klemmer rundt øverste del av brystet og gir en slags kvelningsfornemmelse. Merker jeg må hive etter luft enkelte ganger - også når jeg står oppreist. 

Etter hvert som babyen har blitt større, har det gått over til å trykke mer på blodkarene i buken og jeg har ofte en følelse av at jeg blir svimmel, kvalm og rett og slett dårlig. For min del skjer dette nå når jeg legger meg flatt på ryggen, eller ligger med press på høyresiden. Løsningen er delvis sittende soving med bbhugme-puten eller og sove på venstre siden.  Det er vel Vena Cava syndrom man kaller det, og er ikke farlig men veldig ubehaglig. 

Har nok sammenheng med at baby får det trangere i magen og hvor babyen ligger.  Nå har jeg også begynt å kjenne at jeg blir kvalm, uvel og svimmel også når jeg sitter rett og og ned. 

 

Når bør man begynne og tenke på fødebag og vasking av tøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Parv said:

Har hatt dette trykket oppover ganske lenge. Følelsen kan kanskje sammenlignes med at noen klemmer rundt øverste del av brystet og gir en slags kvelningsfornemmelse. Merker jeg må hive etter luft enkelte ganger - også når jeg står oppreist. 

Ja, jeg må hive etter pusten støtt og stadig, også sittende oppreist. Det har jeg måttet en stund, men det ble plutselig så mye verre. Og i natt var det problem uansett hvordan jeg lå. Jeg sover normalt sett mest på venstre siden uansett, heldig sånn, hehe. Har også opplevd å være litt mer uvel og småkvalm i det siste, men det sto i en av appene at var vanlig så da er det vel greit 🤪

Fødebag har jeg ikke tenkt noe særlig på enda, men har skrevet ned i listen min at jeg må sette i gang med å vaske babytøyet (det lille vi har liggende). Fikk brått litt noia i forrige uke da jeg så det var 85 dager igjen, føltes plutselig veldig nært 😅 denne uken har vi kjøpt vogn 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Solina Huff, veldig ubehagelig altså. Heldigvis helt ufarlig og tilsynelatende veldig vanlig.  Går veldig ut over nattesøvnen, i alle fall, så alt henger vel litt sammen. 
Spurte lege om kvalmen og svimmelheten, og hun mente det var helt vanlig spesielt når det etterhvert blir litt trangt i magen. 

 

Stresser heller ikke med fødebag enda (trenger jo ikke å ta med sååå mye), men kjenner på at det kan være greit å begynne med klesvask av de aller minste plaggene snart.  
70 dager igjen her nå 🙉😳 

Åå, så stas å få vognen i hus! Hvilken endte dere på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter innimellom veldig med pustebesvær, men for meg tror jeg det er fordi baby ligger tett opptil ribbeinet (spesielt når hun ligger på den ene siden). Pustebesværet forsvinner som regel når trykket på ribbeinet blir borte🙈 

Klærne har allerede blitt vasket og lagt enten i kommode eller i esker (det som er for stort). Vi fikk masse klær av en kollega av mannen, så vi slapp å kjøpe inn noe egentlig 😁 Måtte kjøpe inn noen ullbodyer og ullstrømper bare^^ I tillegg får vi sikkert endel til jul😅 Vogn kjøpte jeg i uke 16 tror jeg🤭 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, @Brimi. Baby ligger ofte veldig høyt i magen hos meg. Jeg er en liten dame og er kort i ryggen, så det hjelper vel heller ikke på presset 😅 sitter ganske så bakoverlent om dagen, kan man si 😆 

får begynne med litt klesvask i neste uke, tenker jeg. Nyfødtgarderoben er ganske komplett nå og har gjort innkjøp av dyner, laken og sengetøy, så må vel bare få gjort det. 
Godt å vite at vi har alt som trengs til han kommer nå foruten bleier, pleieprodukter og noen småtteri som vi kan kjøpe her vi bor .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter også mye tilbakelent, men også skeivt🙈 Håper det ikke har noen langvarig effekt på ryggen 😅 

Så deilig å være nesten ferdig! Jeg har masse igjen på lista mi av ting som må kjøpes inn🙈 Det viktigste jeg mangler nå er bilstol og brystpumpe(r). Det andre er ikke så viktig å ha i hus med en gang heldigvis ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nesten ingenting på plass vi 🤪 bare vogn og litt diverse klær, men langt i fra noen komplett nyfødtgarderobe. Det blir sikkert å få en del til jul, også planlegger jeg å være litt forberedt til Black friday i tilfelle det kommer noen bra salg. Men har som mål å ha i hus bilstol, seng og stellebord pluss basisgarderobe før jul i alle fall! Jeg blir litt overveldet når jeg begynner å tenke på innkjøp, så ender som regel med å utsette de planene 😅
Har meldt meg på ammekurs på helsestasjonen, og kjøpt kurset Positiv Fødsel som jeg er veldig spent på. 
@Parv Vi endte med Emmaljunga NXT90 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (17 minutter siden):

 Vi endte med Emmaljunga NXT90 😊

Samme her - jeg venter på den i posten nå 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Amatariel said:

Samme her - jeg venter på den i posten nå 😊 

Ja, stemmer det! Vi sto mellom den og Britax Smile 3, det gjorde vel dere også? Syntes Britaxen fristet med lavere vekt og enklere sammenslåing, men den fremsto litt mer «slarkete», Emmaljungaen virket mer solid 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (4 minutter siden):

Ja, stemmer det! Vi sto mellom den og Britax Smile 3, det gjorde vel dere også? Syntes Britaxen fristet med lavere vekt og enklere sammenslåing, men den fremsto litt mer «slarkete», Emmaljungaen virket mer solid 😌

Ja da har vi gjort akkurat samme vurdering ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg har ikke skrevet inn her før men fulgt med på dere andre. Jeg venter ei lita jente og har termin 3 januar. Er selv 26 år gammel, og er i en situasjon som gjør at jeg blir alene med barnet da jeg og barnefar valgte og avslutte forholdet. Men vi er gode venner 😊 

Her i huset er det meste klart da jeg ville være tidlig ute i tilfelle det skulle bli mye kroppslige vondter og at jeg er alene. Det gjorde jeg lurt i, for har både bekken løsning og låsning 🙈 

Jeg sitter og funderer på julen. Jeg er jo i den situasjonen at jeg kan føde både før og etter julaften, så er fryktelig usikker på om jeg skal kjøpe kjole som passer hvis magen fortsatt er der 🙈 vi er vanligvis ganske stiv pyntet på julaften, så ønsker egentlig en kjole. Men samtidig er det dumt å dra å kjøpe en kjole man bare får brukt en gang hvis man er heldig 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inn til skravlingen @tinapusa :smilyblomst: Jeg skal føre deg opp på listen i hovedinnlegget. Er dette ditt første barn?

Skjønner godt du vil ha en kjole til jul. Det finnes en del gravid/ammekjoler, så kanskje det kan være noe å vurdere? I løpet av 2022 kommer det kanskje anledninger hvor du ønsker å pynte deg (dåp, 17.mai e.l.) og da er det kjekt med romslig kjole man også kan amme i. Det finnes også helt vanlige kjoler (som ikke er mamma-kjoler liksom) som har myye stretch i som gravide kan bruke. Helt enig i at det er tullete å kjøpe en kjole for èn gangs bruk, men det finnes som sagt en del alternativer der ute om man orker lete/surfe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (22 minutter siden):

Velkommen inn til skravlingen @tinapusa :smilyblomst: Jeg skal føre deg opp på listen i hovedinnlegget. Er dette ditt første barn?

Skjønner godt du vil ha en kjole til jul. Det finnes en del gravid/ammekjoler, så kanskje det kan være noe å vurdere? I løpet av 2022 kommer det kanskje anledninger hvor du ønsker å pynte deg (dåp, 17.mai e.l.) og da er det kjekt med romslig kjole man også kan amme i. Det finnes også helt vanlige kjoler (som ikke er mamma-kjoler liksom) som har myye stretch i som gravide kan bruke. Helt enig i at det er tullete å kjøpe en kjole for èn gangs bruk, men det finnes som sagt en del alternativer der ute om man orker lete/surfe litt.

Takk for det 😊 er mitt første barn ja 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Solina NXT90 er nok et godt valg! 🙂 Her stod det mellom NXT90 og Bugaboo Fox, og endte til slutt på Fox. Det var bare noe ved Fox som gjorde at jeg likte den litt bedre. Håper vi blir fornøyde. 

Har inntryk av at veldig mange butikker har kundekvelder og "VIP-salg" i november måned. Man kan sikkert gjøre mange gode kupp utenom Black Friday også. Ellers ser jeg at Barnas hus ofte har ukestilbud på enkelte varer. Nå er det f eks tilbud på Tripp Trapp. De pleier vel også å ha sånne "bilstol-dager" med gode rabatter. 

 

@tinapusa

VElkommen til skravletråden 🙂 

Jeg er nok over middels opptatt av kjoler😆 Har ikke kjøpt en eneste gravid/ammekjole til nå, og kommer nok heller ikke til å gjøre det. Nå har jeg flere nette a-formede kjoler i forskjellige varianter hengende i skapet. Disse vil passe like godt etter graviditeten, og flere av dem har knapping øverst som gjør dem godt egnet også til amming.

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe noen spesiell julekjole i år, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (10 minutter siden):

NXT90 er nok et godt valg! 🙂 Her stod det mellom NXT90 og Bugaboo Fox, og endte til slutt på Fox. Det var bare noe ved Fox som gjorde at jeg likte den litt bedre. Håper vi blir fornøyde. 

Jeg hadde sikkert gått for Fox jeg også hadde det ikke vært for at jeg har hatt Bugaboo til et barn før (i 2011, da en Cameleon) og ble ikke frelst av merket da. Så da tenkte jeg at jeg skulle gå for noe annet/nytt denne gangen, derfor sto det for min del mellom Nxt90 og Britax. Folk flest er vel godt fornøyd med Fox, så det blir du sikkert du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (37 minutter siden):

@Solina NXT90 er nok et godt valg! 🙂 Her stod det mellom NXT90 og Bugaboo Fox, og endte til slutt på Fox. Det var bare noe ved Fox som gjorde at jeg likte den litt bedre. Håper vi blir fornøyde. 

Har inntryk av at veldig mange butikker har kundekvelder og "VIP-salg" i november måned. Man kan sikkert gjøre mange gode kupp utenom Black Friday også. Ellers ser jeg at Barnas hus ofte har ukestilbud på enkelte varer. Nå er det f eks tilbud på Tripp Trapp. De pleier vel også å ha sånne "bilstol-dager" med gode rabatter. 

 

@tinapusa

VElkommen til skravletråden 🙂 

Jeg er nok over middels opptatt av kjoler😆 Har ikke kjøpt en eneste gravid/ammekjole til nå, og kommer nok heller ikke til å gjøre det. Nå har jeg flere nette a-formede kjoler i forskjellige varianter hengende i skapet. Disse vil passe like godt etter graviditeten, og flere av dem har knapping øverst som gjør dem godt egnet også til amming.

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe noen spesiell julekjole i år, tror jeg. 

Har noen kjoler hengende jeg også som kan passe, men kommer jo alt an på hvor stor man blir. Ser jo magen blir større for hver uke som går 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Parv said:

NXT90 er nok et godt valg! 🙂 Her stod det mellom NXT90 og Bugaboo Fox, og endte til slutt på Fox. Det var bare noe ved Fox som gjorde at jeg likte den litt bedre. Håper vi blir fornøyde. 

Det gjør dere helt sikkert! Jeg har blitt litt opphengt i vogn og ser på alle jeg går forbi i hverdagen, og det er mange Bugabooer i sving ☺️ Vi var først mest interessert i den, men ble mer begeistret for NXT90 etterhvert som vi så litt mer. 

Jeg håper egentlig at jeg passer noen av kjolene mine helt frem til jul 🙈 men har fått låne en gravid/amme-kjole av ei venninne som jeg har som backup. Ellers har jeg også lyst å spandere på meg en pen gravidkjole til jule-tilstelninger 💃🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...