Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

@Parv på kjennliv.no står dette: 

Sitat

Om du ikke har gjort slike daglige registreringer og er usikker på hva som er lite eller mye liv, kan man som hovedregel si at et friskt barn sjelden har mindre enn 10 bevegelser i løpet av to timer på en tid av døgnet det ellers pleier å være aktivt.

I tillegg står det her noe om hva man skal gjøre om man er usikker. Den nettsiden har beroliget meg flere ganger😊

Godt å høre at lillebror er aktiv😊 Fikk du sove litt til?

Endret av Brimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg blitt delvis sykemeldt og skal jobbe en dag mindre i uken. Jeg jobber som vernepleier i bolig og det er mye gåing og løfting og jeg er stort sett aktiv hele jobbdagen. Jeg har hele svangerskapet vært mye trøtt, og nå har jeg begynt å få vondt i rygg og bekken.

Jeg synes alltid det er vanskelig å sykemelde meg,  vil helst jobbe,  og syns også det er veldig vanskelig å vite hvor stor sykemelding jeg trenger fordi på den ene vakta merker jeg lite til bekkensmerter, mens en annen dag skulle jeg helst bare vært hjemme. Men tror at det blir bedre med en vakt mindre 😊 her jeg bor jobber man ikke lenger enn til uke 28 i svangerskapet (pga corona), så fra 3 desember har jeg permisjon. 

Hvordan går det med dere andre på jobb? 

Jeg har forresten ikke gjort noen innkjøp enda, men syns det bæresjalet som @Amatariel tipset om så bra ut så tenker nok at det blir ett sånt iværtfall. Kjøper dere noe utstyr brukt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på akkurat samme sted som deg Elsoo. Er i 100% jobb og har vært det hele tiden. Men begynner å kjenne at det er tungt og slitsomt, spesielt etter at vi egentlig skal tilbake for fullt på fysisk kontor. Det tar liksom all energien min, og klarer nix nada annet. Jeg får litt ekstra hjemmekontor, men det er tydeligvis ikke helt greit for alle her :roll: Så da blir jo alternativet å bli noe sykemeldt. Så jeg tenker å snakke med legen min om dette om halvannen uke når jeg skal dit og rett og slett høre om en 20% sykemelding slik at jeg kan slappe av èn dag i uken.

Når det gjelder utstyr så har jeg vært en dronning på å kjøpe brukt. Nesten alt til nr. 1-3 har blitt kjøpt brukt, med noen få unntak. Men nå når nr. 4 ventes så har jeg kjent på at det har vært enkelt og greit å kjøpe de få tingene jeg ikke har fra før av helt ny. At jeg endelig har råd til det, og ikke orker å lete så mye. Men for all del, kjøper fortsatt mye brukt. Senest i dag vært på finn.no for å se etter en jakke til sønnen min. Så ja til brukt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt at du ikke får fortsette med hjemmekontor når det funker for deg amatariel. Man har vel krav på tilrettelagt arbeid i svangerskapet, og hjemmekontor må vel være en form for det eller? 

Jeg kommer nok til å kjøpe en blanding av nytt og brukt trur jeg, og mye har vi jo fra før. Vi kjøpte brukt vogn sist og det angret jeg på i etterkant. Så vil kjøpe ny vogn nå men kvier meg for å bruke over 10 k på vogn 🤭 så får se hva vi ender opp med til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (9 timer siden):

@Parv på kjennliv.no står dette: 

I tillegg står det her noe om hva man skal gjøre om man er usikker. Den nettsiden har beroliget meg flere ganger😊

Godt å høre at lillebror er aktiv😊 Fikk du sove litt til?

Kjennliv.no er til stor hjelp, takk for tips ☺️ 
 

Fikk nok ikke sovet igjen i natt, men trøster meg med at det blir tidlig kveld 😆.fungerer heldigvis greit på dagtid til tross for lite søvn, så kroppen forbereder seg nok på tiden som kommer. 
Fikk en bonus-ultralyd i dag i forbindelse med opplæring i ultralydteknikk for fastleger. Det var ingen medisinsk undersøkelse, men fikk uansett sett litt på lillebror som turnet rundt inni magen. Han lå faktisk stort sett med hodet opp. 
det ble dessuten målt hodemål, hjerteslag og andre vitale mål. Veldig beroligende å få sett litt på ham igjen nå, når det enda er lenge til neste kontroll 🥰

 

@Dame1989 jeg kjenner liv i hele magen nå. Det var mer konsentrert rundt navlen og helt nederst i begynnelsen, men nå er det egentlig spark både oppe og nede og i sidene 😆

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dame1989 skrev (1 time siden):

Hvor kjenner dere bevegelse og spark? Jeg kjenner det kun nederst ved trusekanten :)

Jeg kjenner bevegelse kun nederst ved trusekanten jeg også. Har morkaken foran, så kommer nok ikke til å kjenne så mye i resten av magen før om mange uker😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det også mest/bare helt nederst, men min morkake ligger bak. Jeg er bare 20+5 da. Når begynte dere å kjenne det i mer av magen?

@Amatariel Jeg og trodde tilrettelegging var et krav til arbeidsgiver når arbeidstaker er gravid? Og hjemmekontor om du trenger det må da absolutt være en tilrettelegging? Vil de heller at du skal bli sykemeldt, det er jo rart isåfall? Skjønner heller ikke hvorfor kollegaer skal bry seg om hvordan andre gjør jobben sin, det irriterer meg skikkelig 🙈 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoftKitty jeg begynte å kjenne ganske tydelig liv flere steder i magen gradvis etter ca uke 21-23 tror jeg. Kjente vel de første sparkene utenpå rundt uke 23 kanskje. 
Kjente ikke liv på samme måte med førstemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (Akkurat nå):

@Parv Du er vel en del lengre påvei enn meg? Jeg er 21+0 nå :)

Jeg kjenner at livmoren stopper rett under navelen :)

@Sullamitt Jeg har livmoren  bak :)

@SoftKitty Jeg er 21+0 så vi ligger ganske likt :)

Jeg er lengre på vei ja! ☺️ Er i uke 27 nå, og det skjer jo masse fremover. 
Det er så deilig når man begynner å kjenne liv hver dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant forresten ut sannsynlig grunn til at jeg er så trøtt og sliten og slapp, legen mente det var pga jeg har for lav blodprosent (målte i dag). Fikk litt gradert sykemelding i noen få uker også skal jeg ta en del jern så håper det hjelper :)  Blir veldig glad hvis jeg får prosenten opp da, slitsomt å være så sliten (nei så rart) 😅  Føler alltid det er flaut å bli sykemeldt selv om jeg vet det er teit å føle, men jeg trenger å hvile litt og for å være ærlig har jeg ikke en jobb som bryr seg veldig mye om meg/gir meg mye tilbake (jeg vil likevel mene at jeg har høy arbeidsmoral). Glad jeg ikke har så mye andre forpliktelser i hverdagen for tiden og jeg kan også ha hjemmekontor nesten hver dag som hjelper veldig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dame1989 jeg er 21 uker i morgen og kjenner oftest spark nedover eller til siden, men i går kjente jeg også tydelig oppover:)

@SoftKittyjeg kvier meg også alltid for å sykemelde meg men er glad det er gjort nå så jeg kan senke skuldrene litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner mest spark på hele høyre side av magen, men av og til kommer det et spark i venstre side, har morkake bak. Uke 23 idag💙 

Noen som har merket at baby hikker? Føler jeg har kjent noe som kan minne om det, men vet ikke om det er tidlig?

Endret av AnanasPåTaco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AnanasPåTaco Jeg har aldri helt greid å skille hikke fra andre bevegelser, men hender jeg kjenner en rytmisk dulting. Kan være det? Merker også at baby skvetter ved et høyt dunk eller lignende. 

 

Jeg var sekunder fra å besvime på benken under undersøkelsen i går. Lå på ryggen i ca 20 minutter og begynte å kjenne at jeg ble veldig uvel. Fikk et akutt behov for å reise meg opp, og kjente at det svartnet både for øyne og ører. 

Legen  mente at det sikkert var fordi det er trangt i livmor og at baby derfor presser litt ekstra opp mot høyresiden og stanser blodtilførsel. Blodprosenten min er fin, men har en delt livmor som gjør at det blir trangt om plassen tidligere. Merker ofte at jeg får en følelse av å ha pustebesvær. 

også i natt har jeg våknet gjentatte ganger etter å ha snudd meg over på ryggen, og har følt meg veldig uvel.

Noen som har erfaring med dette? Ingenting som tilsier blodpropp eller svangerskapsforgiftning, bare så det er sagt... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv ja det er gjevne dult/risting, ikke sånn typisk spark 🥰

Høres ikke behagelig ut, men kan det være vena cava syndrom? Spurte legen min om dette sist jeg hadde time og da fikk jeg til svar at det var helt ufarlig hvertfall, men veldig ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnanasPåTaco skrev (4 timer siden):

@Parv ja det er gjevne dult/risting, ikke sånn typisk spark 🥰

Høres ikke behagelig ut, men kan det være vena cava syndrom? Spurte legen min om dette sist jeg hadde time og da fikk jeg til svar at det var helt ufarlig hvertfall, men veldig ubehagelig.

Ja, da er det sikkert hikke 🥰

leste litt om vena cava, og du har sikkert et poeng der altså. Får en fornemmelse av kvelning enkelte ganger, og gjerne i forbindelse med at baby flytter på seg. 
Har tenkt at noe må klemme på en vene et sted, for jeg får da et trykk over brystet på høyre side. Også når jeg sitter oppreist, faktisk. 
Veldig ubehagelig mens det pågår, men bekymrer meg ikke siden det går over såpass raskt. Det gjelder å ligge på venstresiden om natten 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv Høres veldig ut som det lille jeg har lest om vena cava syndrome. Kanskje du kan bygge opp litt puter osv så du ikke får rullet over på ryggen om natten? Det sies jo generelt at man skal forsøke å ikke ligge/sove på ryggen etter uke 25 (tror jeg det er) og skjønt det som at det er pga press mot vena cava

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (3 timer siden):

@Parv Høres veldig ut som det lille jeg har lest om vena cava syndrome. Kanskje du kan bygge opp litt puter osv så du ikke får rullet over på ryggen om natten? Det sies jo generelt at man skal forsøke å ikke ligge/sove på ryggen etter uke 25 (tror jeg det er) og skjønt det som at det er pga press mot vena cava

Sikkert ikke så dumt å bygge opp med puter, nei! Sover ganske greit på venstresiden med gravidpølsa mellom beina (den setningen kan kanskje mistolkes ser jeg.. 😆). Dessuten våkner jeg ganske raskt dersom jeg havner på ryggen fordi det blir ubehagelig ganske umiddelbart. Ganske tydelig at blodomløpet stopper opp, og at det beror litt på hvor baby ligger inni der. Leste også et sted at man faktisk er mer utsatt på dagtid. 
 

Mistenker at baby har lagt seg til med beina nedover og planlegger å bli der, egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 dager igjen til termin for meg i dag! Whoooo - nå syns jeg det går fort! Skrekkblandet fryd. Har egentlig lyst til å være gravid mye lenger enn det, for det er så deilig å kose seg! Skulle ønske både 1. og 3. trimester var som dette :rolleyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...